Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare..

Jag startade ett konto igår på unibet, och efter nån bonussak, fick jag 100SEK gratis, och har från dom pengarna tänkt bygga upp en rulle, sakta men säkert... Jag Ska börja i 3:an på gymnasiet och har inget sommarjobb, har ska därför försöka tjäna ihop lite pengar via pokern.. Alla plusspengar är viktiga pengar :)

Iallafall så började jag med mina 100SEK=ungefär €10 spela lite på NL texas 0.02/0.04 bord, och det gick hyffsat, spelade upp dom till kankse €20, lite senare på dagen spelade jag PLO vilket gick underbart bra och jag hade sån flyt och lyckades spela upp pengarna till ca €60. Men omaha är inget spel jag vill spela, då texas holdem NL är det jag tycker är roligast..

Nu till lite frågor, Jag är då runt €60 och dom lägsta cashgame nivåerna på unibet är 0.02/0.04 , 0.05/0.10 och 0.10/0.20 vilken nivå tycker ni passar min bankrulle bäst, maxinköpet på 0.02/0.04 är blyga €4, på dom andra vet jag inte. spelar enbart SH då fr är så tråkigt, då man får vänta jättelänge på att lira en hand :o

Jag gillar att spela på fler bord samtidigt, spelar alltid på minst 2, men min skärm är inte så bra att jag klarar fler i den Hz jag vill ha.

Sng:s tycker jag också är trevligt, och det finns €1+0.10 och €3+0.25 och sen nästa är nog €5 tror jag. Vilket nivå tycker ni jag ska köra här i såfall?

Vilket tror ni är bäst för att öka bankrullen hyffsat snabbt och stabilt, SNG eller CG ?

Jag är ingen påläst spelare direkt, och har inte läst några pokerböcker, men har läst en massa på diverse forum och tidningar osv, så kan ju spelet helt klart, men man kan alltid bli bättre... Och jag tar gärna imot tips. Länka gärna till trådar där det står lite sng-strategier och gärna lite om SH CG typ vilka händer man ska spela, var osv.. vill bli bättre på allt...

Mvh Tobbe...

(Vet inte om tråden kom rätt, eller topicen passar. Ändra isåfall Moderator.)

• Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Några tankar av tveksamt värde:

Jag tolkar det som att du svårligen kan fylla på din BR skulle du gula. Du har dessutom inget jobb och har förmodar jag gott om tid att spela poker. Dessa två faktorer talar för att ha en konservativ bankrullehatering. Den (eventuella) vinst du går miste om genom att spela lägre kan du kompensera genom att spela mer, samtidigt som du minimerar risken att du måste sluta för att pengarna tagit slut. Vad detta innebär i absoluta tal på storlek i BB respektive inköp vet jag inte. Mer eller mindre pålitliga guidlines finns på många ställen på detta forum och på andra.

Angående CS kontra SnG; SnG sägs ha lägre varians. Om du är vinnande spelare bör detta alltså vara förstahandsvalet. Om du är förlorande föreslår jag CS, högre varians måste vara roligare i det fallet. Fast egentligen tycker jag du ska spela det du tycker är roligast.

Lycka till.

Postad
"Jag tolkar det som att du svårligen kan fylla på din BR skulle du gula. "

ursäkta, men förstår inte vad du menar med denna meningen ?

Haha inte jag heller! Trodde det var jag som var yr först. :D

Postad
"Jag tolkar det som att du svårligen kan fylla på din BR skulle du gula. "

ursäkta, men förstår inte vad du menar med denna meningen ?

Jag menar att jag uppfattar det som att dom 60€ du nu har på Unibet är det kapital du kan spela poker för. Det är din faktiska BR. Skulle de ta slut så kan du inte fortsätta spela. Om du t ex hade andra inkomster som du helst ville slippa, men ändå kunde, kasta in om det värsta skulle hända kan du ju riskera lite mer.

Bankrulle och money management är ju så vitt jag kan förstå bara en fråga om att ta hänsyn till ruinrisken.

Det finns en massa specifika tumregler, som att minst ha 30 inköp om man spelar SnG och är beredd att gå ner i nivå, t ex. Hur pass giltiga dessa tumregler är vet jag inte dock. Men jag TROR att de funkar rätt bra.

Postad

aha okej, nu förstår jag vad du menade.. Det är så här, jag har av vissa anledningar aldrig satt in pengar på en pokersite, men det finns rätt många som ger än 5-50$ eller €, därför brukar jag lira på dessa sidorna..

Jag har väl tagit ut en €120 ungefär, vilket är mycket bra för mig...

Ingen som har lite trådar/artiklar man kan läsa för att förbättra speciellt sitt NL cashgame spel ?

Vilken nivå hade ni kört och hur många bord med min rulle ??

bara skriv på med massa förslag och tips osv... !

Postad

Hade jag varit du hade jag om jag haft mer pengar satt in så jag kan spela högre. Detta förutsätter dock att du är en vinnande spelare. Så allra först skulle jag skaffa lite poker literatur. Sen hade jag kört stenhårt på 30x inköpet. Så i nuvarande läget 4£ x 30 = 120£. För att sen skotta.

Så hade jag gjort iaf!

Postad

Mitt råd till dig är att stanna på 0.02/0.04 alternativt €3+0.25 SnGs. Bättre att ta det försiktigt än att förhasta sig. Frösök att köra med 3000BB regeln för NL, så gott de går allafall. Vilket betyder att du åtminståne (stavning?) borde ha 30 inköp på den nivån du lirar på. Inte hela världen om denna regel överskrids ibörjan, men ta det försiktig och lycka till ;)

Postad

Med risk för att uppfattas som tråkig så råder jag dig ändå att spela på den lägsta nivån på B2B. Självklart beror det lite på vad du har för mål med pokern, kortsiktigt OCH långsiktigt. Vill du ha ett roligt nöje under de regniga sommardagarna? Vill du utvecklas som spelare så mycket som möjligt? Eller vill du "gambla" och försöka kunna plocka ut några tusen om några veckor?

Har du något statistiskt underlag för att du är vinnande, och i så fall på vilken nivå?

Den bästa skolan för att utvecklas har för mig varit det här forumet - framförallt dagböckerna och handanalysdelen. Även om du kanske känner att andra besitter mer kunskap än dig så våga ge dig in i diskussionerna, det är så man utvecklas!

Lite rörigt inlägg från min sida, men hoppas det tillför något i alla fall! Annars får jag som vanligt skylla på att jag är trött efter dagens tokgrind :P

Lycka till förresten!

Postad

okej... tack till alla som har skrivit...

Undrar en sak, vad betyder skotta? Är det samma sak som grinda ?

Och sen vad jag vill med mitt pokerspelande är att bli en vinnande spelare i längden, men jag spelar inte bara för pengarna, då jag tycker det är ett exremt roligt spel. Brukar spela Turneringar om en Tjuga med kompisarna, och gud vad skoj det är ändå! :)

Jag tar det väldigt lungt, provade på lite 0.05/0.10 och det gick väldigt bra, ska prova där lite till, förlorar jag ett inköp=€10 går jag ner igen...

Angående det här med pokerböcker har jag som det ser ut nu inte råd att köpa, men har någon kompis som har några böcker, vet dock inte vad det är för några... Men annars ska jag göra som ni säger, kolla dagböcker och handanalyser...

Jag har nog gått en del back på livepoker, men bara plus på internetpoker än så länge.. Vet inte riktigt vad som inte stämmer i livepokern, då jag verkligen känner att jag är bättre än dom jag möter.. Tror det har med att göra att dom har pengar, så dom bryr sig inte om de förlorar en hundring, men när jag förlorar en hundring känns det verkligen :)

Men ska först och främst rikta in mig på att bygga upp en stabil rulle, och inte öka för snabbt i nivå. Ska främst spela NL SH Cashgame och lite SNG, då det är de jag tycker är roligast....

Någon som har lite tips på lite dagböcker som är värda att läsa igenom, och trådar som kan hjälpa en utvecklas ? Eller det är bara att läsa igenom

många handanalyser osv? :)

Postad
okej... tack till alla som har skrivit...

Undrar en sak, vad betyder skotta? Är det samma sak som grinda ?

Skotta är att:

Jag tar det väldigt lungt, provade på lite 0.05/0.10 och det gick väldigt bra, ska prova där lite till, förlorar jag ett inköp=€10 går jag ner igen...

Postad
Någon som har lite tips på lite dagböcker som är värda att läsa igenom, och trådar som kan hjälpa en utvecklas ? Eller det är bara att läsa igenom

många handanalyser osv?

När det gäller låglimit NL dagböcker har jag ingen direkt koll tyvärr i och med att jag inte spelar NL överhuvudtaget. Om du vill ha en sit & go dagbok att följa så tycker jag du ska kika lite på DaPine's dagbok. Han spelar väl i och för sig en del annat oxå men jag har fått för mig att han har Sit & Go som maingame numera.

Postad

Tycker att din inställning verkar helt rätt och realistisk, precis som en framtida vinnade spelare ska ha!

Jag har spelat lite mer än ett 1/2 år och vet mkt väl hur det är att bygga rullen från botten.

Eftersom du redan verkar behärska grunderna i pokern så tycker jag inte du spela 0.02-0.04 tex utan iaf 0.10-0.25 men med ett lågt inköp jag ladda med 5euro varje gång i början per bord och det fungerade perfekt för mig.

Som en bonus kommer dina motståndare att se dig som ett lätt byte och syna dig väldigt ofta, spec allins.

Så mina tips är följande1.

ladda med 5 euro på 0.25 borden

2, spela väldigt, väldigt tight men mkt aggresivt när du får bra kort o byt sen bord när du dubblat eller tripplat inköpet. Spelar du så garanterar jag att din rulle växer snabbare än grind på minimicro ;)

Postad
Tycker att din inställning verkar helt rätt och realistisk, precis som en framtida vinnade spelare ska ha!

Jag har spelat lite mer än ett 1/2 år och vet mkt väl hur det är att bygga rullen från botten.

Eftersom du redan verkar behärska grunderna i pokern så tycker jag inte du spela 0.02-0.04 tex utan iaf 0.10-0.25 men med ett lågt inköp jag ladda med 5euro varje gång i början per bord och det fungerade perfekt för mig.

Som en bonus kommer dina motståndare att se dig som ett lätt byte och syna dig väldigt ofta, spec allins.

2, spela väldigt, väldigt tight men mkt aggresivt när du får bra kort o byt sen bord när du dubblat eller tripplat inköpet. Spelar du så garanterar jag att din rulle växer snabbare än grind på minimicro ;)

Frågan är ju dock hur mycket man utvecklas som spelare av att spela så extremt short?

Postad

Frågan är ju dock hur mycket man utvecklas som spelare av att spela så extremt short?

Jag tror nog han utvecklas mer där än på 0.02-0.04 borden iaf. Och intrycket jag fick var att hans största problem var sin begränsade rulle inte brist på kompetens. Att tjäna enkla pengar borde ju vara hans prio1 i detta stadie för att sen kunna öka inköpen efter hand. TYp ha 30xinköp i bankrullen d.v.s 10e= rulle på 300 euro.
Postad

Har fått lite tips på att bonushora också, kan inte så mycket om detta än.. Men det verkar intressant, ska dock spela upp till 200VIP poäng på unibet, då får jag 10€ till :D

Ska prova det du sa med 5€ på 0.25 borden..

Har spelat upp pengarna lite till: 631.56 SEK (68.22 EUR)

Det där med VIP-poängen går riktigt segt, har bara 35:(

funderar på att prova lite Limit på högre nivå med och se hur det går.. :P

bara skriv på med förslag och tips osv :)

fäänx! :]

Postad

På 0.02/0.04 kommer han möta extrema nybörjare vilket självklart resulterar i att han har en större edge på spelarna. Att gå in med mini-inköp på 0.1/0.2 bör (jag kan dock ha fel) resultera i större varians än att spela med fullt inköp på en lägre nivå.

Båda alternativen kan säkert fungera bra och det bästa är ju att testa sig fram.

Postad

Ang LImit. Jag är ingen expert men att prova låglimit poker känns som självmord med din rulle. Den höga raken i kombination med det lösa spelet kan lätt gula dig på några minuter utan att du kanske gjort något direkt misstag. Går det bra för dig på nl så stanna där o grinda tycker jag. sen när du har större rulle så kan du ju prova andra former men Fl under 1-2 är ingen höjdare generellt sätt tycker jag.

Postad
funderar på att prova lite Limit på högre nivå med och se hur det går..

Det låter som en utmärkt idé tycker jag ;) Om du är beredd att börja bonushora seriöst så kan du ju alltid ta en titt på de första sidorna i min dagbok, då spelade jag in i praktiskt taget ALLA nybörjarbonusar. Jag började med $50 i mitten av april och har gjort en vinst på ca $3500, har dock cashat ut en del. Denna vinst beror till väldigt stor del på ett riktigt seriöst bonushorande.

Postad
funderar på att prova lite Limit på högre nivå med och se hur det går..

Det låter som en utmärkt idé tycker jag ;) Om du är beredd att börja bonushora seriöst så kan du ju alltid ta en titt på de första sidorna i min dagbok, då spelade jag in i praktiskt taget ALLA nybörjarbonusar. Jag började med $50 i mitten av april och har gjort en vinst på ca $3500, har dock cashat ut en del. Denna vinst beror till väldigt stor del på ett riktigt seriöst bonushorande.

Jag tycker åxå att bonushora kan gå utmärkt på FL men känns mkt farligt att börja med det nu direkt från bara 60 euro. Tycker att han ska vänta tills rullen iaf är 500e , då kan han börja hitta bra erbjudanden och cleara dom utan någon större risk för att gula på tex FL
Postad

Jag hade definitivt inte tagit av rullen o köpt pokerböcker när rullen är så liten. Du kan komma extremt långt med att bara lusläsa detta forum. Jag sticker ut hakan lite o säger att du aldrig kommer behöva läsa en enda pokerbok, även om det är lättare än att behöva leta igenom 1miljarder trådar.

Jag hade fortsatt grinda NL tills du har rulle att ta del av de lite bättre bonusarna, typ party poker, betfred.

Postad
Att gå in med mini-inköp på 0.1/0.2 bör (jag kan dock ha fel) resultera i större varians än att spela med fullt inköp på en lägre nivå.

Där har du inte fel, bättre spelare kombinerat med snålt med deg på bordet ger tidigare inställ med osäkrare händer ( oftast inte made hands) dvs. högre varians.

Undra hur många fisk som har gulat pga för låga ( i förhållande till maxbuyin= inköp samt risiga BB krav!?!?!...

Vore jag dig skulle jag grinda på 4 euro inköp tills du har 120 euro sen börja testa 10 inköpet och kika efter bonusar på 100% för att jobba dig uppåt, sidor utöver PF.nu ex. bonuswhores samt pokerlistings.

/vimpan