Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

phatlamb2 ställer troligen med en väldigt vid HD här. Hyffsade påttådds, inte jättehyffsade kort, men inte tokusla heller.

Level VI (100/200)

Seat 3: phatlamb2 (590 in chips)

Seat 4: onem0releft (2190 in chips)

Seat 5: Myssion (1250 in chips)

Seat 9: BadBoyBen (9470 in chips)

onem0releft: posts small blind 100

Myssion: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [:7h::9h:]

BadBoyBen: folds

phatlamb2: raises 390 to 590 and is all-in

onem0releft: folds

Myssion: ?

Postad

Pottoddsen räcker ju till syn för en random hand i alla fall. Är han desperat enligt dina reads så hade nog Harrington dikterat syn. Okej att du ligger surt till om du förlorar, men du kommer knappast att vinna med den stacken heller. Tycker i alla inte att det är en given fold av dig utifrån hans omständigheter.

Postad

Det är ju på gränsen. Hade jag fått 2.5-mot-1 i pottodds hade jag nog synat utan att tveka. Här är det ungefär vad som krävs för att det ska vara cEV, och det räcker inte för att täcka upp bubbeleffekten.

Åandrasidan, du har väldigt kassa möjligheter att stjäla i SB eller på knappen i nästkommande potter eftersom mega-stor-stacken är direkt till vänster om dig. Så med tanke på det hade jag nog synat.

Postad

Enligt SNGPT är det $EV+ att ta synen såvida inte ställaren har en ultrasnäv HD med typ bara överpar, och det finns inte.

Jag skulle tippa på att fi ställer här med kanske 65% av sin HD, d.v.s. 22+,A2+,K2+,Q2+,J3o+,J2s+,T6o+,T3s+,97o+,95s+,86s+,76s, och då är det +$3.06 att ta synen.

Att slå ut lillstacken och säkra tredjeplatsen är ju rättså bra också, känns inte som det gör någon större skillnad mellan att fålda och att syn+förlora heller. Resonerade Myssion och fåldade... :roll:

Det här sådana här situationer som jag nämnde i min dagbok, tror att jag missar en hel del värde genom att syna för lite från BB när man har goda ådds.

Postad

Jag skulle tippa att fi ställer i princip vilken hand som helst i det här läget. Utan att titta på korten.

han vet att du måste ha en bra hand för att syna, och även med en bra hand har han en chans att vinna med vilken hand som helst.

Och fi har inget att förlora på att ställa in.

Jag hade gjort som du gjorde och lagt mig i det läget, med den handen.

Du är fortfarande inte katastrofalt Short-Stacked.

Postad

Jag hade slängt den handen, känns inte som du har råd att chansa med den stacken du sitter på. Bara hoppas att storstackana synar FI och slår ut honom. Dubblar han så har du ju fortfarande bra chans på en topptre placering. Så jag hade slängt den och väntat på nåt bättre.

Postad
Jag skulle tippa att fi ställer i princip vilken hand som helst i det här läget. Utan att titta på korten.

han vet att du måste ha en bra hand för att syna, och även med en bra hand har han en chans att vinna med vilken hand som helst.

Om du tror att fi ställer m. vad som helst, det är ju då som du verkligen ska syna.

Postad
Jag hade slängt den handen, känns inte som du har råd att chansa med den stacken du sitter på. Bara hoppas att storstackana synar FI och slår ut honom. Dubblar han så har du ju fortfarande bra chans på en topptre placering. Så jag hade slängt den och väntat på nåt bättre.

Fast om syftet är att vinna mest pengar :D , så kan man inte sitta och vänta i det läget. Fi ställer troligtvis in med vad som helst och man har bra potoodds...

Postad

Jag hade gjort som du gjorde och lagt mig i det läget, med den handen.

Du är fortfarande inte katastrofalt Short-Stacked.

Jag är inte heller med på ditt resonemang. Först räknar du upp faktorer som talar för en syn. Sedan lägger du dig...? (precis så som jag gjorde iofs, så jag ska väl inte gnälla ;))

Angående att inte vara jättekort och att vänta på bättre situationer: Det är en turbo och blindsen går upp typ jättefort. Även om jag får chansen att ställa i nästa hand så sitter storstacken i BB och synar med det mesta, det är ingen bra situation alls.

Postad

För att sätta det hela i lite mer perspektiv:

Din förväntade ROI per turnering är 20% om du är duktig, vilket för en $25+2 blir $5.50.

Om du faktiskt kan sätta motståndaren på en HD bestående av topp 65%, och foldar, så sumpar du $3 av dina $5.50 i förväntad förtjänst i turneringen genom att lägga dig.

Postad
För att sätta det hela i lite mer perspektiv:

Din förväntade ROI per turnering är 20% om du är duktig, vilket för en $25+2 blir $5.50.

Om du faktiskt kan sätta motståndaren på en HD bestående av topp 65%, och foldar, så sumpar du $3 av dina $5.50 i förväntad förtjänst i turneringen genom att lägga dig.

Mja, det där stämmer inte riktigt.

Innan jag påstar blajndsen så är min stack värd $45 i det långa loppet. Vid syn mot den HD:n så är mitt EV $40.65, och vid fåld är EV=$37.59.

Så det är $3 av $40 jag sumpar, inte $3 av $5.50. Det är ju ändå inte negligerbart, men jag ville bara poängtera det.

(Startavgiften på $27 är ju redan betald och borta, så den kan man inte heller räkna bort, vilket sker när man räknar på det viset du gör.)

Postad

Antar att det är detta du menar:

That means with 72o, your equity from moving all in is $13.03 greater than your equity from folding. Again, I want to stress how significant this $13 is. An expert $200 sit’n’go player will often hope to make around $30 per sit’n’go entered. This means that almost half of his profits for an entire sit’n’go will be relinquished if he makes the mistake of folding 72o in this one hand.

Det stämmer ju, men det är skillnad på att tappa 50% av sin genomsnittliga förväntade vinst i en turnering (ROI), och att tappa 50% av sin förväntade vinst i den turnering man spelar just nu ($EV), vilket du skrev (säger besserwisser-Myssion ;)).

Oavsett hur man räknar så tappar man $3, det räcker ju egentligen att veta det för att kunna avgöra om man ska syna eller inte.

Men jag är med på vad du menar, ZeeJustins exempel handlar ju om att visa att det faktiskt är en hel del pengar man kissar ut om man gör bara ett litet misstag.

EDIT: Sedan tycker jag fortfarande att det blir fel att räkna så som ZJ gör, eftersom startavgiften redan är pröjsad, blir ju lite som att räkna med de marker man redan har lagt i påtten när man räknar påttådds, men man fattar ju vad han är ute efter, så det är kanske skit samma.

Postad

Det stämmer ju, men det är skillnad på att tappa 50% av sin genomsnittliga förväntade vinst i en turnering (ROI), och att tappa 50% av sin förväntade vinst i den turnering man spelar just nu ($EV), vilket du skrev (säger besserwisser-Myssion ;)).

Det kanske inte var så tydligt formulerat, men there you go!