Gå till innehåll

Utveckla sitt syskon


FeeliT

Recommended Posts

Bara för att föräldrarna är medvetna om det (vilket jag själv anser är helt knasigt att det är okej.) så gör väl inte det henne immun mot ett beroende.

 

Varför skulle hon utveckla ett beroende...?

 

Jag menar inte att hon kommer BLI beroende. Men jag anser att man inte ska uppmuntra barn att spela, utan att man ska vänta tills man är i en ålder då man riktigt förstår vad man sysslar med. Lagen säger att man ska vara 18 år, och det kanske har ett syfte? Bara för att föräldrarna går med på det, så betyder inte det att hon kan fastna i spel. Man är inte fullt utvecklad när man är 13 år och det KAN spåra ur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Önska jag hade börjat när jag var 13. Önskar också att jag var beroende. :lol:

 

Skämt åsido så tycker jag faktiskt att du ska lära henne så mycket du kan, det är ju en väldigt stimulerande och förhoppningsvis inkomstbringande hobby. I och med att dina föräldrar känner till situationen kan både dom och du ingripa om hon får problem med spelandet. Kör hårt WSOP 2014!

 

För övrigt, pengablinda är vi väl allihopa. Det är svårt att ta en riktigt lång svacka om man inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart hon skall spela för tusan. 15 bast snart, dessutom utvecklas väl tjejer snabbare än killar (låter ju bra från en 30-åring som kallar sig PlayTeen). Nåväl, skolan måste ju vara prio ett och ett normalt socialt umgänge.

 

När jag gick i högstadiet stod jag i kassan på en mack för att få inte lite extra. Det har ju inte direkt gett några meriter för livet, så istället för extraknäck eller någon menlös hobby tycker jag att pokern är ett fullgott alternativ.

 

Vad gäller spelberoende har jag varken kunskap eller erfarenhet, men det borde väl ha visat sig om hon nu spelat i 18 månader redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men att man blir pengablind av att spela poker råder de väl inget tvivel om (den uppfattningen har iaf jag fått).

Fast är det nödvändigtvis en dålig sak att inte sätta särskilt stort värde på pengar? Det är ju trots allt bara ett redskap för att uppnå andra mål, vilket jag tror att människor som inte är vana vid att omsätta stora belopp har lätt att glömma.

 

Dåligt: Kan bli bortskämd, överspendera sina tillgångar för att hon inte förstår skillnaden mellan varians och ev (alltså vinna ett par tusen en kväll och direkt spendera hälften), bli beroende, bli för nördig. Att bli satt i skuld tror jag inte är så troligt för en 13-åring pga svårighet att låna ihop pengar. En gulning är ju inte något särskilt stort problem när man bor hemma.

 

Bra: Kan få ihop rejält med pengar. inse att lycka inte definieras som att tjäna X tusen kronor i månaden utan att mycket annat är viktigare, utveckla sitt logiska och probabilistiska tänkande, få bättre självkänsla av att tjäna egna pengar.

 

Lagen säger att man ska vara 18 år, och det kanske har ett syfte? Bara för att föräldrarna går med på det,

Fast nu säger ju du dig veta bättre än hennes egna föräldrar. Verkar minst sagt en aning förmätet.

 

Appropå vad lagen (och pokersiternas villkor) säger så är det knappast något som är lämpligt för alla individera att följa. Det är helt ok att göra en annan bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag haft en 13-årig dotter så hade jag jublat att hon var hemma och grindade poker på kvällarna...

 

... Är föräldrarna medvetna om pokerspelandet så ser jag inget fel. Annars är det jävligt obra.

MalinSwe> Man kan också tolka det ovanstående inlägget som att han tycker att det känns tryggare att ha sin flicka hemma framför datorn än att hon festar, knaprar extacy och umgås intimt med okända män. Det kan ju dessutom vara väldigt mysigt att ha ett gemensamt intresse med sin tonåring och att hon är hemma så att man får träffa henne lite mer än annars kanske.

 

Du har en poäng i det där med lagen, MalinSwe. Jag tycker i o f s att det är ett ganska harmlöst brott. Det som är det dåliga med det är att föräldrarna godkänner lagbrottet. Risken finns att hon börjar tycka att det är mer ok att strunta i lagarna än hon tyckt annars.

 

Jag ser inget fel i att bli spelberoende. Det har jag varit så länge jag kan minnas. Har älskat allt i från krocket till Alfapet och kan inte tänka mig att sluta spela spel i alla former (oftast utan pengar inblandade). Kortspelet svälta räv är det enda spel jag lider av att spela. Jag skulle tro att tjejen vi diskuterar redan är smått spelberoende. Man måste i alla fall vara rejält dedikerad för att lyckas med det hon har gjort hittills.

Missbruk är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så har det gått 1.5 så 15 år är åldern idag.

 

För att ens kunna spela så här bra poker finns det ju självklart egenskaper som passar:

 

Om ni kan betygsystemet idag så har hon runt 300 sträcket, vilket betyder MVG i 12/16 ämnen, VG resten.

 

Lirar fotboll och innebandy på alagsnivå.

 

Lirar i snitt 5 timmar poker i veckan.

 

Vad mina föräldrar var tveksamma till var pengabiten, men som ni måste ha börjat luska ut så måste hon ha god kontroll med pengar för att ens få lira. Dyra vanor och sånt har jag inte sett några tendenser på mycket pga att hon nog är snål.

 

Detta är självklart mina bedömningar men som Hjort skrev: "Men hur lämpligt gambling är varierar ju kraftigt från person till person"

 

Jag anser att egenskaperna hon har är perfekt för poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att föräldrarna är medvetna om det (vilket jag själv anser är helt knasigt att det är okej.) så gör väl inte det henne immun mot ett beroende.

 

Varför skulle hon utveckla ett beroende...?

 

diverse undersökningar har väl visat att ju tidigare man börjar desto lättare att bli beroende och det oavsett om det är gambling eller droger.

 

jag tycker personligen att det är OK men att föräldrarna måste se till att ha full insyn i det och övervaka bankrullen.

 

att ta ifrån barn ett intresse är definitivt inte bra. poker har ju definitivt positiva sidor, utveckla sitt logiska tänkande, kunna väga risker mot belöning etc.

bra pokerspelare är väl mer rationella än icke-pokerspelande människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir mörkrädd när jag läser den här tråden.

Förstår du inte att de bara vill att fler ska spela poker. Barn, unga eller spelberoende spelar ingen roll, bara pengarna rullar in. De skiter i din syrra alla andra barn och unga som eventuellt kommer att får problem.

 

Dom skiter väl lika fullständigt i alla vuxna som spelar bort hus och hem m.m

Dom vet ju egentligen inte vem det är som egentligen spelar så i den delen är dom befriade från ansvar som istället helt och hållet vilar på föräldrarna.

Föräldrarna tycker tydligen att det är OK, deras dotter spelar bra, tycker det är roligt och utvecklas kanske på andra områden pga sitt spelande.

Att påstå att barn inte kan hantera pengar är ju helt fel, många yngre är extremt sparsamma jämnfört med en del vuxna av idag.

Flickan verkar ju f.ö vara en klipsk, intelligent & social varelse som har sitt på det torra så vore det min dotter hade hon gärna fått grinda sina freerollsvinster bäst hon ville så länge det inte påverkade övrig ekonomi, studier, socialt liv etc och alla varningssignaler helt uteblir.

Kan tillägga att jag har 3 barn själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara mycket farligare för en vuxen människa att bli spelberoende, det värsta som kan hända den här tjejen är ju att hon gular och säger "helvete, nu får jag väl grinda upp en ny frirulle-vinst". Hon får det ju rätt svårt att låna ihop pengar för att gambla 100/200 på lunchen med polarna.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men kanske börjar sno av föräldrarna och sen sitter det kanske i när hon blir äldre och ska klara sig själv.

 

klart det finns risker, det finns det med allt.

 

som någon sa så är många yngre väldigt sparsamma också, jag är betylidgt mer slösig nu(25år) än för 10år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

diverse undersökningar har väl visat att ju tidigare man börjar desto lättare att bli beroende och det oavsett om det är gambling eller droger.

 

Hur mycket ökar risken då? Om risken dubblas från 0.3% till 0.6% så är det kanske inte så mycket till argument... Om risken däremot ökar från 0.3% till 12% så är det kanske ett mer relevant argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag själv var ung och hade ett intresse så var man så sjukt fokuserad på det och kunde spendera hur mycket tid som helst på det och man lärde sig i rasande fart.

 

Så jag tror det är just då man skall börja om man skall bli riktigt bra på något.

 

Min stora passion var datorer och detta var 20år sedan. Sedan så har jag varit en samlare på elitenivå. När jag väl hade börjat samla på något så blev det en mani.

 

Tänkte nu när man blivit äldre att, va fan, nu kan man väl börja samla pengar istället. Men man har inte samma drivkraft som när man var yngre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är märkligt att allt skall bli fyrkantigt. Lagen säger 18 år. Men att det skulle finnas lightvarianter är det ingen som tänker på. Ibland är det så att situationen säger att det är ok. Det är tex. olagligt köra motorcykel men det är fullt lagligt att åka hoj på inhägnad mark (om man ringt polisen och bett om tillstånd vill säga). Många påstår till och med att det är bra för koordinationen. Jag tror dem. Att poker med pengar skulle vara ohanterligt för folk som är 17 år och 364 dagar tror jag är nonsens. Även en yngre förmåga klarar av att hantera pengar med normal vuxen guidning.

 

En lite historia från verkligheten. En son, min, är grav dyslektiker. Jag kämpar som en gris för att han skall klara skolan. Ingen hjälp från kommun eller annan rådig instans. De har varken tid eller ork att hjälpa. Och _det_ är deras skyldighet inför lagen. Men _det_ hjälper inte. Så vad göra? Man kan ju alltid utveckla nått som de faktiskt ÄR bra på. Han är bra på att läsa hur andra människor mår. Han är faktiskt kanonduktig på det. Han kan alltså se en "tell" på mils avstånd. Han sitter med och kollar på våra homegame. Han brukar luta sig fram till mig och försöka avslöja vad andra har och har oftast rätt (så han har fått pratförbud på våra homegame :D). Han är 14 år. Vafan skall man göra? Låta honom gå i skolan och bli mer och mer nedslagen eller uppmuntra honom på ett område där han är en talang? Jag tycker världen och gnällmånsarna är alldeles för 4-kantiga och stelbenta. Oavsett moral eller inte. Att jämföra med sprit och andra gifter är ju fånigt. Det är ju så man skäms :oops:

 

Snart krävs det väl cykelhjälm för att få spela poker. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratar om en 15-årig tjej som är sparsam, disciplinerad och analytisk. För att förkovra sig inom pokern kommer hon att behöva utveckla dessa goda egenskaper ytterligare.

Hon har ett intresse som hon kan tjäna pengar på (de flesta har intressen som kostar pengar, både när de än 15 år och när de är vuxna).

 

Det finns många intressen i den åldern som jag tycker är mycket sämre, t ex att köpa dyra märkeskläder för föräldrarnas pengar. DET tror jag inte är något bra sätt att lära sig att handskas med pengar på.

 

Du kan ju försöka introducera någon pokerbok för syrran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

diverse undersökningar har väl visat att ju tidigare man börjar desto lättare att bli beroende och det oavsett om det är gambling eller droger.

Tveksam om man har kommit fram till detta när det gäller spelberoende. Och när det gäller alkohol/droger finns det så extremt många faktorer som spelar in att det är omöjligt att direkt dra några slutsatser av sådana resultat. Exempelvis: Folk som börjar dricka när de är tolv har förmodligen i högre grad en svår situation hemma och/eller föräldrar som inte klarar av att vårda ett barn än folk som börjar dricka när de är arton. Frågan är då om det faktum att fler av den första gruppen blir missbrukare beror på att de började tidigt eller om det beror på hemsituationen (det senare verkar rimligare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu säger ju du dig veta bättre än hennes egna föräldrar. Verkar minst sagt en aning förmätet.

 

Det gör jag verkligen inte. Jag har inte en aning vem varken flickan eller föräldrarna är. Hon må vara duktig och aktiv i sport och skola, men jag anser fortfarande att man inte ska låta ett barn spela om pengar i den åldern.

 

Jag önskar iofs att någon hjälpt mig att börja spela poker i den åldern. Då hade jag kunnat dumpa gymnasietramset helt och fokat på att dra in deg under nätpokerns första era istället.

 

 

Om man har talang för poker, även vid en låg ålder, tycker du då att man ska satsa 100% på det och strunta i skolan? "Grymnasietramset", som du själv kallade det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag anser fortfarande att man inte ska låta ett barn spela om pengar i den åldern.

Och just den här flickans föräldrar anser ju att det är ok för henne att spela om pengar. Trots detta faktum anser du att det inte är ok för henne att spela om pengar.

 

Det är en aning omöjligt för ovanstående att gälla utan att du anser dig bättre än hennes föräldrar veta om det är lämpligt för henne att spela.

 

Om man har talang för poker, även vid en låg ålder, tycker du då att man ska satsa 100% på det och strunta i skolan? "Grymnasietramset", som du själv kallade det...

Jag anser inte att *alla* med talang ska göra det och jag anser definiivt inte att någon ska lägga 100% av sin tid på det, vilket jag också uttryckligen sa. Kompisar, lärande och betyg (vilket är något helt annat) är också viktiga.

 

Hur mycket man ska lägga visavi skola och annat beror väl mycket på förmågan att lära sig saker på egen hand. Själv hade jag i stort sett ingen nytta av min gymnasiestudier utan lärde i stort sett allt på egen hand istället. Hade jag vetat då vad jag vet nu så hade jag läst minimalt antal ämnen för att få högskolekompetens till programmen jag var intresserad av och läst om saker som intresserade mig på egen hand.

 

Grejen med skolsystemet är att det som lärs ut oftast är irrelevant, otillräckligt, felaktigt och lärs ut av människor som är för inkompetenta för att skaffa ett riktigt jobb* inom sitt ämne. Vi snackar inte direkt värdefull kunskap här. I stort sett det enda som är användbart från gymnasiet är betygslappen, imo. Inte för att ett starkt pokerspel är så där väldigt värdefullt långsiktigt, men det är fan så mycket bättre än de flesta gymnasiekurser (jämfört med att ta in kunskapen på alternativa sätt).

 

* alltså ett där de betalas någorlunda efter prestation och inte fackförhandlad schablon som helt saknar anknytning till deras produktivitet.

 

Jag är väldigt anti-imponerad av den svenska skolan och har lärt mig extremt mycket mer av människor som faktiskt jobbar med ett ämne än människor som jobbar med att lära ut det på gymnasienivå och lägre. Vad gäller kurslitteraturen är ju den ett enda stort skämt. Får jag någonsin egna barn så blir det om möjligt hemundervisning (förhoppningsvis har jag då tillräckligt med fritid för att ha hand om ungarna) kopplat med privatskola.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ni för moralkärringar, egentligen? Klart ungen ska lira poker. Be henne kolla på lite High Stakes Poker så blir det fart på lirandet.

 

Inte ska hon lägga ner. Ju tidigare man börjar. Desto bättre!

 

Jävla åldershysteri överallt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och just den här flickans föräldrar anser ju att det är ok för henne att spela om pengar. Trots detta faktum anser du att det inte är ok för henne att spela om pengar.

 

Det är en aning omöjligt för ovanstående att gälla utan att du anser dig bättre än hennes föräldrar veta om det är lämpligt för henne att spela.

 

Jag har aldrig påstått att jag vet bättre än hennes föräldrar. Jag tycker inte att några barn ska spela om pengar. Det är min åsikt. Det är väl tur att vi alla är olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...