Gå till innehåll

NLT - SnG, 88 från UTG


Recommended Posts

Hypotetisk hand, inga särskilda reads, i övrigt vanlig Stars-struktur:

 

Level IV (50/100)

Myssion (UTG): 1500

Spelare 2: 1300

Spelare 3: 2300

Spelare 4: 1500

Spelare 5: 1200

Spelare 6 (Knappen): 1250

SB: 400

BB: 550

Myssion is dealt 8:c: 8:d:

Myssion: ?

 

 

Vad hade du gjort och varför? Limp? Fold? Räjs (till hur mycket)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läget är ju inte så jättegött, ur position och båda blindsen är shorties.

 

Höjer man upp (till 300 eller så) och får en syn av någon av spelare 2-6 sitter man ju i ett svårt läge, det man vill uppnå med att höja är i s n f att alla lägger sig, eller att någon av blindsen slår om, vilket man synar.

 

Limpa känns rätt okay också, får man med sig någon av sp.2-6 så hoppas man på en billig flopp och spelar för att floppa en triss. Slår däremot nån av blindsen om och man har någon spelare bakom sig som också limpat har man återigen en svår situation.

 

Fold är nog inte heller helt fel. Blindsen är pressade att göra något snart och du behöver bevara din stack så gott som går fram till bubblan.

 

Sammantaget, jag skulle nog limpat, men om det är "rätt", inte en aning :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raise 300.

 

Detta är en hand som jag inte vill slänga preflopp UTG, därför är fold inte ett alternativ.

 

Frågan är om man ska limpa, men jag vill inte att Ax lr Kx ska syna mig och göra det svårt för mig att bestämma mig på floppen med tanke på att jag är ur position.

 

Så raise känns som ett bra alternativ. Frågan är hur mycket. Jag vill inte comitta mig med tanke på att jag har 15 ggr BB. Fyra ggr BB känns som en overkill och 2 ggr känns som en billig syn för BB med en bred HD som skulle vara farlig mot mig med många överkort (A-9). Så 3 ggr känns helt ok. Dessutom skulle den höjningen innebära mot alla Fi förutom spelare 3, att man sätter hela deras stack på spel, genom att riskera 300 av din egen stack.

 

Vid omslag fr SB och BB så synar jag all in. Min hand är ju favorit mot genomsnittsblindshanden.

 

Vid omslag preflopp fr andra Fi skulle jag baserad på min read på Fi o hans stack bestämma mig för all in eller fold. Överlag gillar jag inte att syna all in med låg-mellanpar för i bästa fall sitter man på en 50-50 läge. Det kan dock vara på sin plats om det är sent i turneringen med höga blinds. Riktigt där känns det inte än att man är.

 

Sammantaget sagt så försöker jag forcera en all in fr SB el BB med en hand som förmodligen är den bästa eller i sämsta fall ger mig 50-50. Mot storstacken så slänger jag vid omslag och på flopp så fattar jag nya beslut beroende på texturen och read.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar limp. 1/15 av stacken är visserligen helt ok att limpa för, men om någon höjer så måste man troligen folda (tajta snubbar på Stars) och om ingen höjer så får man troligen inte särskilt bra betalt om man träffar en 8.

 

 

Exemplet är taget ur HoH. Harrington resonerar lite om de olika alternativen och tycker väl egentligen att samtliga är helt ok. Det han till slut förespråkar är höjning till 400, för att då får man odds att syna en all-in räjs från mellanstackarna och undviker svåra beslut. Jag tycker att det resonemanget är lite... tja, mongo, för att vara krass... Bättre att höja till t.ex. 250-300 och ha en utväg om någon ställer anser jag (ja förutom blindsen då förstås, de synar man ju). Annars kan man ju lika gärna ställa från början om man ändå tänker syna en all-in, eller höja till 1400, för att man då har odds att syna med sina sista 100... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar limp. 1/15 av stacken är visserligen helt ok att limpa för, men om någon höjer så måste man troligen folda (tajta snubbar på Stars) och om ingen höjer så får man troligen inte särskilt bra betalt om man träffar en 8.

 

Näe, fast om ingen höjer har du antagligen bäst hand, och kan ta hem potten genom att leda på floppen, utan att riskera hela din stack.

 

Men, okay, att jag säger limp är för att jag känner mig obekväm (och inte är så duktig) att spela ur position om jag blir synad av en av storstackarna. Anta att ni höjer upp till 300 och får syn av spelare 4 och resten lägger sig. Hur spelar ni om floppen kommer

a) 9 :heart: 3 :club: 2 :heart:

b) J:club: J:diamond: T:spade:

c) A :club: 9 :heart: T :heart:

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ogillar limp. 1/15 av stacken är visserligen helt ok att limpa för, men om någon höjer så måste man troligen folda (tajta snubbar på Stars) och om ingen höjer så får man troligen inte särskilt bra betalt om man träffar en 8.

 

Näe, fast om ingen höjer har du antagligen bäst hand, och kan ta hem potten genom att leda på floppen, utan att riskera hela din stack.

 

Men, okay, att jag säger limp är för att jag känner mig obekväm (och inte är så duktig) att spela ur position om jag blir synad av en av storstackarna. Anta att ni höjer upp till 300 och får syn av spelare 4 och resten lägger sig. Hur spelar ni om floppen kommer

a) 9 :heart: 3 :club: 2 :heart:

b) J:club: J:diamond: T:spade:

c) A :club: 9 :heart: T :heart:

?

 

Håller nog med där. Raisar du och får syn har du ett jobbigt beslut nästan oavsett flop (om du inte träffar förstås). Limp är lättare att hantera. Jag är inte främmande för att folda heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpar jag är det för att hoppas att bli stulen av blindarna och kunna syna deras all in. Man blir ju tvungen att slänga för en höjning från någon annan. Risken är bara att någon annan har limpat med och också synar blindens ställ efter att du gjort det.

 

Höjning är jag inte heller förtjust i eftersom din hand i princip är tom - du måste folda för ett ställ från en mellanstack och du måste troligen vika för motstånd på floppen om någon bara synar din höjning.

 

Nej, jag foldar nog direkt ur UTG faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med att höja till 400 skulle kunna vara att man visar att man har odds att syna, om mellanstackarna vill slå om. Eftersom fi vet det, så får man omslag av något starkare händer, och kan då ta ett lätt beslut att folda, trots de fina oddsen.

 

Men, skulle aldrig spela så själv. Som du säger, raise till 300 känns bäst. Fold mot reraise av mellanstackarna och syn om någon av blindarna ställer. Syna ner mellanstackarna endast om de har utmärkt sig som aggro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som allt annat beror det ju på hur man känner just då.

 

Va? Om det beror på något så beror det väl på andra faktorer än hur man känner... Eller vad menar du?

 

Nu är jag visserligen rätt trött, men va? Vad jag menade att var att hur man agerar beror på vad man anser vara rätt just då. Jag skulle aldrig kunna ha ett standardspel i ett sånt här läge, men jag kanske kör för mycket på känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som allt annat beror det ju på hur man känner just då.

 

Va? Om det beror på något så beror det väl på andra faktorer än hur man känner... Eller vad menar du?

 

Nu är jag visserligen rätt trött, men va? Vad jag menade att var att hur man agerar beror på vad man anser vara rätt just då. Jag skulle aldrig kunna ha ett standardspel i ett sånt här läge, men jag kanske kör för mycket på känsla.

 

Ok, jag tolkade det som att du baserade ditt beslut på ditt humör (typ "idag känner jag för en kebab"), men med "hur man känner just då" så menar du alltså känsla=reads m.m.. Makes sense, men jag tänkte mig att man kan skriva vilka faktorer (som inte jag har beskrivit) som skulle påverka beslutet i olika riktningar. Annars kan man ju alltid svara "det beror på", för det gör det alltid. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är bara att någon annan har limpat med och också synar blindens ställ efter att du gjort det.

 

Där blir man sandwichad dessutom, vad göra när BB/SB har ställt? Syna och folda om den andre limparen ställer? Ställa för att isolera? Blir klurigt... Jag lutar åt fold eller räjs till 250. Fast inget av alterntiven är ju tokdåligt heller.

 

Ska man bara spela handen för set så kan man alltså limpa med 22 också, och den hade jag instafoldat här.

 

Blir det syn på räjsen så är det bara att CB:a 9 ggr av 10 (t.ex. checkfoldar mot AKJ-flåpp), tomtarna är så veka ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som allt annat beror det ju på hur man känner just då.

 

Va? Om det beror på något så beror det väl på andra faktorer än hur man känner... Eller vad menar du?

 

Nu är jag visserligen rätt trött, men va? Vad jag menade att var att hur man agerar beror på vad man anser vara rätt just då. Jag skulle aldrig kunna ha ett standardspel i ett sånt här läge, men jag kanske kör för mycket på känsla.

 

Ok, jag tolkade det som att du baserade ditt beslut på ditt humör (typ "idag känner jag för en kebab"), men med "hur man känner just då" så menar du alltså känsla=reads m.m.. Makes sense, men jag tänkte mig att man kan skriva vilka faktorer (som inte jag har beskrivit) som skulle påverka beslutet i olika riktningar. Annars kan man ju alltid svara "det beror på", för det gör det alltid. ;)

 

Ingen kritik här - som sagt trött så kanske lite grinig - men vad jag försökte säga i min första post var att eftersom alla alternativ (förutom fold då) är lika rimliga så blir det ju bara en "jag gillar päron, jag gillar äpplen-diskussion".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kritik här - som sagt trött så kanske lite grinig - men vad jag försökte säga i min första post var att eftersom alla alternativ (förutom fold då) är lika rimliga så blir det ju bara en "jag gillar päron, jag gillar äpplen-diskussion".

 

Mja, visst är det ett close call mellan de olika alternativen, men att det bara skulle handla om smak håller jag inte med om. Och varför skulle fold vara uteslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kritik här - som sagt trött så kanske lite grinig - men vad jag försökte säga i min första post var att eftersom alla alternativ (förutom fold då) är lika rimliga så blir det ju bara en "jag gillar päron, jag gillar äpplen-diskussion".

 

Mja, visst är det ett close call mellan de olika alternativen, men att det bara skulle handla om smak håller jag inte med om. Och varför skulle fold vara uteslutet?

 

Tja, det GÅR väl att folda, men jag kan inte komma på något vettigt skäl att göra det. Vad ska man spela liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kritik här - som sagt trött så kanske lite grinig - men vad jag försökte säga i min första post var att eftersom alla alternativ (förutom fold då) är lika rimliga

Bara för att alla alternativ ser lika rimliga ut för dig innebär det inte att alla alternativ är lika rimliga.

 

Om alternativen syn, r till 200, r till 300, r till 400, r till 500, ..., all-in har ungefär samma EV så äter jag mina strumpor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kritik här - som sagt trött så kanske lite grinig - men vad jag försökte säga i min första post var att eftersom alla alternativ (förutom fold då) är lika rimliga

Bara för att alla alternativ ser lika rimliga ut för dig innebär det inte att alla alternativ är lika rimliga.

 

Om alternativen syn, r till 200, r till 300, r till 400, r till 500, ..., all-in har ungefär samma EV så äter jag mina strumpor.

 

Mmm, strumpor... - dreglar a la Homer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...