Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokerspelare är sjukskrivna eller arbetslösa


TANDEMCYKELN

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

iom att man inte kan räknas som pokerproffs så måste det väl bli ngt annat. vete faen vad de har uppskrivet på mig, men inte får man några bidrag iaf.

hur vill dem vinkla? att pokerspelare bidragsfuskar el att folk som inte har ett jobb "fastnar" i nätpoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iom att man inte kan räknas som pokerproffs så måste det väl bli ngt annat. vete faen vad de har uppskrivet på mig, men inte får man några bidrag iaf.

hur vill dem vinkla? att pokerspelare bidragsfuskar el att folk som inte har ett jobb "fastnar" i nätpoker.

 

Ja, det är väl ungefär så dom vill vinkla det.

 

Men som någon grinder sa tidigare i en tråd så är det ju snarare

så att man från början varit arbetslös och i och med att arbetsmarknaden

ser dyster ut så är det bättre att grinda poker och göra sig en hacka

än att försöka år ut och år in att komma in på en körd arbetsmarknad där man ändå bara till sist får leva på bidrag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Privat skolgång, nästan ingen sjukvård, sen vet jag inte direkt varifrån mina kostander ska ha kommit. Iofs har jag varit en del på universitetet, men jag har ju inte gått några riktigt dyra utbildningar där.

 

Dina kostnader har kommit från en sån sak som vägarna du åker på, de kostar ju multum, all infrastruktur betalas ju med skattepengar och det är inte en liten summa man är tänkt att betala i skatt för att komma upp i kostnaden för dessa saker.

 

Jag är liberal och vill få ner statens kontroll och dess skatter men samtidigt förstår även jag att om man ska få ett fungerande samhälle behöver det skattas och man kostar nog bra mycket mer för samhället än vad man vill tro, även om man inte kostar pengar för sjukvård eller liknande så finns det massor med saker inbäddade i sverige som inte kostar något, eller knappt kostar något, som man inte tänkt på.

 

Dessutom funkar det inte i ett samhälle att enbart betala för sig själv, man måste, om än i mindre grad, bidra till dom människor som behöver pengar för att överleva. Lite trist bara att det utnyttjas av människor som mycket väl kan arbeta, pengarna är ju till för psyksjuke börje och inte lisa som fått musarm eller något skit och gnäller på att hon inte kan arbeta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emilio: det där låter nästan lite religöst ---> född in i skuld och försök att göra bot (betala skatt) till du dör....

 

Men jag håller med dig en del fast felet är förstås ju att det är alldeles för lätt att utnyttja systemet. Hur skall man kunna klandra de som är kreativa nog att låta andra betala för sig medan de har kul, utan att det är olagligt (eller knappt ens är ansett fel.)

 

PS. Jag menar ju inte att det är pokern som missbrukas förstås ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, får väl säga att jag känner igen mig. Är arbetlös sen jag avbröt mina universitetsstudier i vintras. Men har absolut inget dåligt samvete eller mår dåligt av det.

 

Tar inga bidrag men betalar å andra sidan ingen inkomstskatt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till mitt försvar kan jag ju säga att jag inte drar nytta av någon som helst form av bidrag och att mitt nettobidrag till Sverige är rejält positivt, räknat i skatt - kostnad.

 

Då är ju allt som det ska!

 

Det jag inte kan med är folk som lyfter bidrag och samtidigt jobbar mer eller mindre heltid för svarta pengar. Sånt ska beivras hårt. Att på något sätt "beundra" folk som är kreativa nog att lura systemet är att skjuta sig själv i foten, eftersom samhället aldrig skulle funka om alla resonerade på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt ska beivras hårt. Att på något sätt "beundra" folk som är kreativa nog att lura systemet är att skjuta sig själv i foten, eftersom samhället aldrig skulle funka om alla resonerade på det sättet.

 

tyvärr är det redan så att samhället inte fungerar längre, i den bemärkelsen att det blöder. Det tar tid för samhället att kollapsa förstås, där är vi inte än på länge. Men kan man göra annat än att beundra alla dessa som har hittat ett sånt bekvämt försörjningssätt utan att det blir tillräckligt uppmärksammat. Tyvärr beivras det inte tillräckligt hårt och kommer i den närmaste tiden inte göra det heller. Jag tycker det omoraliskt och egoistiskt men vad gör det för skillnad att jag gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina kostnader har kommit från en sån sak som vägarna du åker på, de kostar ju multum,

De där vägarna jag åker på blir utslaget över ganska många personer. Dessutom så använder jag inte vägarna i någon större utsträckning. Visst har jag dragit nytta av motorvägar i Norrland indirekt, men att se det som att jag har något moraliskt betalningsansvar för dessa för den sakens skull blir ju lite extremt eftersom jag då rimligen skulle ha detsamma för alla saker under mänsklighetens historia (eller vad som nu kan vara en lämplig tidshorisont) som på något sätt gynnat mig. Jag misstänker starkt att jag haft större nytta av infrastrukturförbättringar utom Sverige än de i större delen av Sverige iom att det är sådana som verkligen drar ned priserna på diverse varor. Internet exempelvis.

 

Jag är liberal och vill få ner statens kontroll och dess skatter men samtidigt förstår även jag att om man ska få ett fungerande samhälle behöver det skattas

Jag tror snarare att det teoretiskt existerar väldigt få evolutionärt stabila samhällen som saknar skatt snarare än att det är ett strikt måste rent organisationsmässigt. Alltså, om du lever i en utopisk anarki kommer du inte göra det särskilt länge eftersom dina grannar med skattefinansierade stridsvagnar kommer förslava^hhhhhhhhbefria dig och ta dina resurser.

 

man måste, om än i mindre grad, bidra till dom människor som behöver pengar för att överleva.

Jo, men utsträckningen av det här bidraget kan ju diskuteras. Och det finns ju inte heller något strikt funktionellt som innebär att vi måste ge hjälp i den utsträckning och på det sätt vi gör idag. Det finns ju utrymme för både mer och mindre utan att samhället direkt kollapsar.

 

Det är ju också så att vi helt enkelt bedömer vissa människor som för dyra att hålla vid liv. Exempelvis väldigt gamla människor inom vården eller nedgångna knarkare som man i princip är tvungen att låsa in permanent för att hålla liv i. Vid någon gräns blir det för mycket, och den gränsen är ju väldigt låg för människor vi inte känner (eg människor i Sudan).

 

Lite trist bara att det utnyttjas av människor som mycket väl kan arbeta, pengarna är ju till för psyksjuke börje och inte lisa som fått musarm eller något skit och gnäller på att hon inte kan arbeta.

Right, men jag ser det som en aning ekonomiskt naivt att betala människor väldigt bra relativt arbetsinsats (i stort sett ingen) för att inte jobba och sedan bli förvånad över hög arbetslöshet/sjukskrivning.

 

I princip så tycker jag att kostnadsdelen av samhällsinsatser ignoreras och nyttan betonas alldeles för mycket i olika debatter. Som kostnaden för att barnsäkra hela samhället för människor som har svårt att hantera droger. Visst får vi färre knarkare, men och andra sidan kostar det jäkligt mycket och statliga företrädare har rätt att stoppa ett eller flera fingrar i ändtarmen på dig för att du kanske har något där som med väldigt låg sannolikhet kommer leda till skada för någon. Det leder ju också till att det är väldigt mycket populärare att föreslå nya lagar, instutioner och skatter och väldigt impopulärt att ta bort gamla. Vilket leder till att samhället växer sig mer och mer byråkratiskt over tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där vägarna jag åker på blir utslaget över ganska många personer. Dessutom så använder jag inte vägarna i någon större utsträckning. Visst har jag dragit nytta av motorvägar i Norrland indirekt, men att se det som att jag har något moraliskt betalningsansvar för dessa för den sakens skull blir ju lite extremt eftersom jag då rimligen skulle ha detsamma för alla saker under mänsklighetens historia (eller vad som nu kan vara en lämplig tidshorisont) som på något sätt gynnat mig. Jag misstänker starkt att jag haft större nytta av infrastrukturförbättringar utom Sverige än de i större delen av Sverige iom att det är sådana som verkligen drar ned priserna på diverse varor. Internet exempelvis.
Lite trist bara att det utnyttjas av människor som mycket väl kan arbeta, pengarna är ju till för psyksjuke börje och inte lisa som fått musarm eller något skit och gnäller på att hon inte kan arbeta.

Right, men jag ser det som en aning ekonomiskt naivt att betala människor väldigt bra relativt arbetsinsats (i stort sett ingen) för att inte jobba och sedan bli förvånad över hög arbetslöshet/sjukskrivning.

 

Är det inte mer naivt att inte se fördelarna du har haft i att ha växt upp i ett land med den välfärd sverige ännu har.?

 

Att inte känna ens en liten tacksamhetsskuld (och en vilja att göra det som känns moraliskt rätt) känns ganska kallsinnigt och leder väl ändå till en försämring av välfärden, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trist bara att det utnyttjas av människor som mycket väl kan arbeta, pengarna är ju till för psyksjuke börje och inte lisa som fått musarm eller något skit och gnäller på att hon inte kan arbeta.

Du vet inte vad musarm innebär va?

 

Jag håller visserligen med dig om att man som psyksjuk kan ha mycket svårt att arbeta alls och att Lisa kan få andra typer av arbetsuppgifter, men att fortsätta arbeta med samma sak som givit en musarm är INTE bra, tro mig, jag har själv musarm sedan 4-5 år tillbaka. Har man väl fått sig en ordentlig genomkörare med den skiten så går det knappt att bli av med, konstanta smärtor i armar och axlar. Jag har själv givit upp och insett att jag nog får leva med det resten av livet. Dessutom skulle jag nog behöva ge upp internetpoker för att kunna bli av med det, vilket jag inte har någon större lust med då jag inte har några andra inkomstkällor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte mer naivt att inte se fördelarna du har haft i att ha växt upp i ett land med den välfärd sverige ännu har.?

Jag har inte sagt något som bör tolkas på det sättet. Om du tror det så får du gärna citera det. Att födas i dagens Sverige är som att vinna på lotteri rakt av. Sen vete fan hur stor del av det som gör Sverige så bra att leva i kommer av styrelsesättet och hur stor del som kommer av resurser, bra läge och annat. I mina ögon så är det främst saker som att vi inte var med i WW del 1 & 2 som gör att vi haft det så bra ekonomiskt, snarare än att välfärdspolitiken gjort det.

 

Att inte känna ens en liten tacksamhetsskuld (och en vilja att göra det som känns moraliskt rätt) känns ganska kallsinnigt och leder väl ändå till en försämring av välfärden, eller?

Jag *gör* det som känns moraliskt rätt. Appropå tacksamhetsskuld så är ju större delen av de människor jag bör känna en sådan till (dvs de som genererat det enorma överflöd jag dragit nytta av) tämeligen döda. I vart fall så är det knappast till dem som mina skattepengar går.

 

Jag håller visserligen med dig om att man som psyksjuk kan ha mycket svårt att arbeta alls och att Lisa kan få andra typer av arbetsuppgifter,

Har ni något att diskutera?

 

Dessutom skulle jag nog behöva ge upp internetpoker för att kunna bli av med det, vilket jag inte har någon större lust med då jag inte har några andra inkomstkällor.

Det finns en hel del programvara som gör att du kan spela utan mus, exempelvis helt genom tangentbord eller röststyrning. Kan nog vara en bra idé att kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"den snabba vägen"

 

Ja att försörja sig på poker är ju för de allra flesta busenkelt och kräver inget hårt arbete alls.

 

Nä, precis. Jag skulle tro att de flesta som drar in mer än en vanlig svenssonlön på internetpoker lagt ned rätt mycket tid och kraft på att bli bra pokerspelare. Och många av de som gnäller har ansträngt sig mycket mindre för att bli svenssons.

 

(Sedan är det ju en annan sak att en person med riktigt god analytisk förmåga säkert kan tjäna mer pengar efter att ha satsat heltid på poker i några år än vad han/hon skulle ha gjort efter att ha pluggat heltid på universitetet i lika många år.)

 

Personligen blir jag inte alls upprörd över att någon blir pokerproffs och inte bidrar så mycket till stadskassan (eftersom pokervinster inom EU är skattefria). Däremot blir jag upprörd över folk som efter att ha gått ut gymnasiet sätter sig som fågelungar och väntar på att bli matade av mamma staten (läs: tycker att staten skall skaffa dem ett jätteintressant och välbetalt jobb trots att de inte har någon kompetens). Och när man ser hur lata folk är i den offentliga sektorn blir man ju mörkrädd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...