Gå till innehåll

NLT - Folda QQ pre flop, bra eller dåligt?


m@nge

Recommended Posts

I med degen. Varför skulle FI nr 1 höja så mycket med en hand som var bättre än din?

 

Sånt här tänk ser jag lite överallt och jag tycker att det är helfel. Är det någon hand man vill höja 12BB med (med någorlunda djupa stackar) så är det AA. Att bygga en jättepott med AJs t ex är ju inte så jättesmart.

Mot rätt motståndare kan det ju t o m vara smart. Ola Brandborn ville ju t ex dega in 80BB AK första handen i en MTT med antagligen 0 fold equity när en kille höjde 15BB. Om alla med JJ+/AK pushar när man höjer AA är det nästan garanterat värt det.

 

Därmed inte sagt att det är rätt att folda QQ här, i alla fall inte p g a anledningen du nämner. Tror du att du leder ska du pusha. Allt annat är jättefel.

 

FFS, kommentaren gällde denna hand, skulle han raisa 12bb med AA för att få alla att folda med 60bb stackar? No chance lance. Att öppenraisa till 12bb med AA oavsett stackdjup gör det ju till den lättaste handen att spela mot för alla motståndare. 12bb = AA.

 

GG NO RE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är du säker? Borde det inte vara så att ditt mål är att vinna pengar när du spela poker. Jag köper inte argumenter "äh jag har bara 500 kvar, jag går all in, de e ny dag imorgon". Man har väl en strategi på borde och en utanför, ibland måste man ställa dem måt varandra, eller?

"Jag ligger pluss så jag foldar, de e en ny dag imorgon"

 

Jag kommer ha god hjälp av det lilla jag vann igår för kvällens spel istället, när jag har mer tid på mig.

 

Det jag menar är att om du bedömer att det är EV+ att ställa in med QQ mot två shortstacks så spelar det ingen roll om det är 5 minuter eller 5 timmar till du ska åka hem.

 

Att du kan bli utdragen hör till spelets regler och det är för hantera sådana svängningar som du har en väl tilltagen BR eller hur...? ;)

 

Ett EV+-beslut är alltid ett EV+-beslut oavsett när beslutet tas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, lite till er alla.

 

Först vill jag lägga till lite info,

 

125 låter mycket, förmodligen har inte raise125 AA eller KK, kanske en låg pocket. Men, anledningen till att det var så låga bet just då var att Bigstack hade snott nästa alla pengar på bordet, Bigstack satt nog på närmare 3500-4500:- Anledning två är att den skara som ser till att det blir lite storlek på potter inte var med. Men 3 händer innan min QQ satte sig 5:an(en av dem), då vet jag jag att det kommer att kosta minst 75 bara för att få se floppen oavset vilka kort han har. Och det vet 4:an med, därför kan han lätt sätta 125 med något bra på handen, för att 5:an kommer att syna om han plockar upp något han gillar (har många favorithänder).

 

Det jag tänker är, och jag är ganska säker:

4:an kan ha något, garanterat ett A eller K,

jag vet att 5:an har någon favorithand, 3 olika händer typ, alla med lankor.

 

* Om jag synar:

Om då floppen blir hög så ryker jag på 4:ans A eller K, kommer en låg flop så kommer 5:an beta oavsett för han vet, att andra vet, att han spelar låga kort, han kommer att beta som om han har tvåpar (och det gjorde han ju med). Så nu vet jag vad jag ska välja mellan, fold eller All in.

 

Som jag läste det så ligger det minst en dold all in, men förmodligen två. Så som jag ser det, så är det snarare en syn jag gör om jag går all in. Och att syna två all inte med QQ känns väl lite tunt, eller?

 

Nu har ni alla rätt, jag hade formodligen fått potten om nu inte 5:an klonkta sitt stegdrag. Men som jag ser det så har jag större chans att bygga min stack om jag får en extra tid, än om jag får en QQ att spela. Jag valde att få extra tid, å det fick jag igår kväll, ännu en kväll på plus.

 

Jag har tagit åt mig dom flesta inlägg och ska tänka på dem, jag är långt ifrån duktig. Å jag vet att jag måste släppa lite på min tighthet så jag kommer in i större potter, den spelstil jag har nu ger mig oftas plus men jag kammar iof inte hem allt på bordet.

 

Någon sa till min att läsa "Theory of Poker" och det ska jag göra, men jag hoppas att jag får åter komma innan jag läst ut den, om det är ok för dig.

 

/Mange 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, lite till er alla.

 

Först vill jag lägga till lite info,

 

125 låter mycket, förmodligen har inte raise125 AA eller KK, kanske en låg pocket. Men, anledningen till att det var så låga bet just då var att Bigstack hade snott nästa alla pengar på bordet, Bigstack satt nog på närmare 3500-4500:- Anledning två är att den skara som ser till att det blir lite storlek på potter inte var med. Men 3 händer innan min QQ satte sig 5:an(en av dem), då vet jag jag att det kommer att kosta minst 75 bara för att få se floppen oavset vilka kort han har. Och det vet 4:an med, därför kan han lätt sätta 125 med något bra på handen, för att 5:an kommer att syna om han plockar upp något han gillar (har många favorithänder).

 

Det jag tänker är, och jag är ganska säker:

4:an kan ha något, garanterat ett A eller K,

jag vet att 5:an har någon favorithand, 3 olika händer typ, alla med lankor.

 

* Om jag synar:

Om då floppen blir hög så ryker jag på 4:ans A eller K, kommer en låg flop så kommer 5:an beta oavsett för han vet, att andra vet, att han spelar låga kort, han kommer att beta som om han har tvåpar (och det gjorde han ju med). Så nu vet jag vad jag ska välja mellan, fold eller All in.

 

Som jag läste det så ligger det minst en dold all in, men förmodligen två. Så som jag ser det, så är det snarare en syn jag gör om jag går all in. Och att syna två all inte med QQ känns väl lite tunt, eller?

 

Nu har ni alla rätt, jag hade formodligen fått potten om nu inte 5:an klonkta sitt stegdrag. Men som jag ser det så har jag större chans att bygga min stack om jag får en extra tid, än om jag får en QQ att spela. Jag valde att få extra tid, å det fick jag igår kväll, ännu en kväll på plus.

 

Jag har tagit åt mig dom flesta inlägg och ska tänka på dem, jag är långt ifrån duktig. Å jag vet att jag måste släppa lite på min tighthet så jag kommer in i större potter, den spelstil jag har nu ger mig oftas plus men jag kammar iof inte hem allt på bordet.

 

Någon sa till min att läsa "Theory of Poker" och det ska jag göra, men jag hoppas att jag får åter komma innan jag läst ut den, om det är ok för dig.

 

/Mange 8-)

 

 

Allt det du skriver talar ännu mer för ställa dom allin innan floppan. Om du har tur så synar de med sina halvtaskiga händer och om de lägger sig vinner du en hyfsad pott osett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FFS, kommentaren gällde denna hand, skulle han raisa 12bb med AA för att få alla att folda med 60bb stackar? No chance lance. Att öppenraisa till 12bb med AA oavsett stackdjup gör det ju till den lättaste handen att spela mot för alla motståndare. 12bb = AA.GG NO RE.

 

Nu utgick jag väl (lite slarvigt) från att alla hade ca 100BB och då är det inte helt ovanligt med folk som höjer så mycket att oavsett hur de spelar postflop kommer de gå plus i längden. Det är naturligtvis inget optimalt spel, men med tanke på att man ofta möter nötter som synar med J8s och liknande är det inte idiotiskt.

Att däremot göra detsamma med t ex ett lågt pocket är ju bara idiotiskt (när man öppenraisar, med limpers eller en höjare gäller inte riktigt samma sak). Du satsar på tok för mycket pengar för att vinna 1.5BB och får du syn måste du i princip setta för att ha något värde av din hand.

 

Om folk vet att man höjer jättemycket med AA/KK och inte annat är det förstås en dålig taktik. Men varken här eller i dagens fråga känner vi till motspelaren sedan tidigare utan då går plötsligt tänket "klart han inte har nåt, vill han att alla ska folda?".

 

Med det sagt tycker jag ändå att det är en given all in här. På OP låter det som att vi nästan alltid leder här men att han inte orkar med swingsen. Det är både fegt och dåligt och isåfall skulle du ha gått från bordet tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det du skriver talar ännu mer för ställa dom allin innan floppan. Om du har tur så synar de med sina halvtaskiga händer och om de lägger sig vinner du en hyfsad pott osett.

 

Då menar du att jag ska gå all in min QQ mot en A eller en K oavsett. Men då handlar det ju bara om pocket, om jag ändå ska ställa in för att hoppas att dom inte träffar, då kan jag ju ställa in med 10-10 med och 6-6 med, eller gör du någon skillnad där? Är QQ bättre än JJ & 10-10? Har någon ett A eller K på handen så är du ju körd vilket som. Är det inte top par så är det inte. Men jag håller med om att man ska köra hårt på QQ i ett sådant läge, men frågan var om de e ok att folda för att man ska stanna på plus och spela vidare nästa dag. Det är möjligt att jag spelat lite för mycke tuneringar den senaste tiden, blivit lite av en överlevnads freek.

 

/Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då menar du att jag ska gå all in min QQ mot en A eller en K oavsett. Men då handlar det ju bara om pocket, om jag ändå ska ställa in för att hoppas att dom inte träffar, då kan jag ju ställa in med 10-10 med och 6-6 med, eller gör du någon skillnad där? Är QQ bättre än JJ & 10-10? Har någon ett A eller K på handen så är du ju körd vilket som.

 

Öh, va? Om du har JJ så blir ju Q också ett dåligt kort för dig, det är inte så att du bara måste vara rädd för A och K om du ställer med 22... Eller vet du att han har AK? Jag fattar inte...

 

 

men frågan var om de e ok att folda för att man ska stanna på plus och spela vidare nästa dag.

 

Om du torskar idag så har du inte råd att spela imorgon? Då kanske du ska kliva ner i stäjks.

 

Varför spelar ni 5/10 med så korta stackar? Får man inte köpa nytt eller har ni inte mer pengar? I det första fallet så tycker jag ni ska ändra på era regler och i det andra fallet så ska ni spela för lägre insatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då menar du att jag ska gå all in min QQ mot en A eller en K oavsett. Men då handlar det ju bara om pocket, om jag ändå ska ställa in för att hoppas att dom inte träffar, då kan jag ju ställa in med 10-10 med och 6-6 med, eller gör du någon skillnad där? Är QQ bättre än JJ & 10-10? Har någon ett A eller K på handen så är du ju körd vilket som. Är det inte top par så är det inte. Men jag håller med om att man ska köra hårt på QQ i ett sådant läge, men frågan var om de e ok att folda för att man ska stanna på plus och spela vidare nästa dag. Det är möjligt att jag spelat lite för mycke tuneringar den senaste tiden, blivit lite av en överlevnads freek.

 

/Mange

 

Japp, det menar jag!

 

Du är stor favorit mot alla Ax och Kx och även favorit mot AK även om det i princip är en coinflip. Det enda du behöver vara rädd för är således AA, KK och AK. Given allin alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte...

 

Alla som var i potten var low-low-lowstack, det handlar inte om pengarna. Det handla om att lägg QQ och dra och fortsätta dagen efter istället.

 

Jag limpade inte i spelet med 300kr för att jag inte hade något för mig, skulle bara spela 45 typ, gick upp till 680, fick QQ och tänkte:

skit samma, jag jag ändå lira imorgon. Med 680+400 imorgon vinner jag mer än vad QQ gör för mig här och nu. Så jag foldade, gick dit dagen efter och gick plus. Spelade iof inte cash game, men två småtuneringar.

Men ikväll så kommer jag spela cash igen, kommer att köpa 1000-1500, byggt av 300.

 

Men men, jag hajar vad ni säger. Får man bra kort så är det bara att pumpa. Tyvär så åker man dit ibland, sånt e livet. Se bara till att du inte litar bort för mycket efteråt bara.

 

/Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då menar du att jag ska gå all in min QQ mot en A eller en K oavsett. Men då handlar det ju bara om pocket, om jag ändå ska ställa in för att hoppas att dom inte träffar, då kan jag ju ställa in med 10-10 med och 6-6 med, eller gör du någon skillnad där? Är QQ bättre än JJ & 10-10? Har någon ett A eller K på handen så är du ju körd vilket som. Är det inte top par så är det inte. Men jag håller med om att man ska köra hårt på QQ i ett sådant läge, men frågan var om de e ok att folda för att man ska stanna på plus och spela vidare nästa dag. Det är möjligt att jag spelat lite för mycke tuneringar den senaste tiden, blivit lite av en överlevnads freek.

 

/Mange

 

Japp, det menar jag!

 

Du är stor favorit mot alla Ax och Kx och även favorit mot AK även om det i princip är en coinflip. Det enda du behöver vara rädd för är såleds AA, KK och AK. Given allin alltså...

 

Coinflip, det är nog det som skrämmer mig, jag har sällan tur när det gäller sån, snarare tvärt om. har jag 10% fördel så förlorar jag så gott som alltid. Sällan eller aldrig jag vinner en semibluff om någon synar. Har helt slutat lita på turen.

 

Men om man är konsekvent och pumar på höga pocket och AK så kanske det vänder. Låta odsen tala före kännslan, så kanske man vinner på dem med.

Men så jag spelar nu blir jag sällan av med hela min stack, och blir sälla potcomitted.

 

/Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coinflip, det är nog det som skrämmer mig, jag har sällan tur när det gäller sån, snarare tvärt om. har jag 10% fördel så förlorar jag så gott som alltid. Sällan eller aldrig jag vinner en semibluff. Har helt slutat lita på turen.

 

Du måste sluta tänka så här om du ska bli en vinnare. Om du tror att du har mer otur (eller tur) än andra, och baserar ditt spel på det, är du en fisk som kommer att donera pengar till dem som har turen att hamna vid ditt bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coinflip, det är nog det som skrämmer mig, jag har sällan tur när det gäller sån, snarare tvärt om. har jag 10% fördel så förlorar jag så gott som alltid. Sällan eller aldrig jag vinner en semibluff. Har helt slutat lita på turen.

 

Du måste sluta tänka så här om du ska bli en vinnare. Om du tror att du har mer otur (eller tur) än andra, och baserar ditt spel på det, är du en fisk som kommer att donera pengar till dem som har turen att hamna vid ditt bord.

 

Jo men mitt spel funkar, jag är mycket tight och kan spela oavsett om jag träffat eller inte. Jag får betalt och går plus, men jag har bara dålig erfarenhet av att gå all in pre flopp, även AA & KK har ställt till det för mig, och faktiskt fler gånger än vad den hjälpt mig. Men de e lite olika vart jag spelar live/nät eller om det är tunering.

 

Jag Foldade KK i en tunering, med många deltagare, som 11 man, mot en ganske liten raise, en gick all in, raise synade med 77 träffa 7 på floppen. Jag vann den tuneringen.

 

Men allt handlar väl om tillfälligheter, vissa erfarenheter kanske bara ställer till det för en.

 

/Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du glatt foldar om Fi har ett överkort? för då är du körd?

Är du någonsin villig att spela en hand? Jag menar, du kan ju faktiskt bli utdragen? Kanske lika bra att folda då?

tur och otur finns inte, det är statistiska avikelser på kort sikt vilka jämnar ut sig i det långa loppet.

 

Degar du in när du alltid är favorit så kommer du garanterat att vinna i längden även om du går på pumpen ibland, om du inte degar in som favorit med motiveringen att du är rädd att bli utdragen så är du och kommer alltid att förbi en looser..

Sen spelar det överhuvudtaget ingen roll om du ska gå om 5min eller 5h som många andra skrivit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coinflip, det är nog det som skrämmer mig, jag har sällan tur när det gäller sån, snarare tvärt om. har jag 10% fördel så förlorar jag så gott som alltid. Sällan eller aldrig jag vinner en semibluff om någon synar. Har helt slutat lita på turen.

 

Du måste byta ut din hartass.

 

Jo men mitt spel funkar

 

Det relevanta måste väl ändå hur du ska maximera dina vinster, inte bara få ditt spel att "funka".

 

men jag har bara dålig erfarenhet av att gå all in pre flopp, även AA & KK har ställt till det för mig, och faktiskt fler gånger än vad den hjälpt mig.

 

Du menar att det skulle vara dåligt att gå all-in preflåpp med bästa handen?

 

Men de e lite olika vart jag spelar live/nät eller om det är tunering.

 

Nej, det är det inte.

 

Jag Foldade KK i en tunering, med många deltagare, som 11 man, mot en ganske liten raise, en gick all in, raise synade med 77 träffa 7 på floppen. Jag vann den tuneringen.

 

Ja eftersom han träffade sin sjua så måste det ju ha varit korrekt av dig att folda KK preflåpp. :roll:

 

Men allt handlar väl om tillfälligheter, vissa erfarenheter kanske bara ställer till det för en.

 

Du måste ändra ditt tänkande i grunden om du vill bli duktig på poker, och den här meningen är ett steg i rätt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du glatt foldar om Fi har ett överkort? för då är du körd?

Är du någonsin villig att spela en hand? Jag menar, du kan ju faktiskt bli utdragen? Kanske lika bra att folda då?

tur och otur finns inte, det är statistiska avikelser på kort sikt vilka jämnar ut sig i det långa loppet.

 

Degar du in när du alltid är favorit så kommer du garanterat att vinna i längden även om du går på pumpen ibland, om du inte degar in som favorit med motiveringen att du är rädd att bli utdragen så är du och kommer alltid att förbi en looser..

Sen spelar det överhuvudtaget ingen roll om du ska gå om 5min eller 5h som många andra skrivit..

 

Du har rätt och det vet jag, men det verkar som att jag råkar ut för alla statistiska avvikelser. Men som sagt, det är ju inte så att jag alltid foldar QQ I ETT SÅDANT LÄGE. Jag har bara gjort det en gång (med motiveringen: jag fortsätter imorgon), annars hade jag ju aldrig skrivit trådan "är det ok att folda QQ".

 

Låt säga att jag kunde spela 1 timme till så hade jag nog synat snabbt, om jag förlora så vet jag att jag kan komma tillbaka.

 

Men jag hajar, oavsett så är det bara att dega i det läget. Handen efter fick jag tyvärr JJ så jag hade haft chans redan handen efter att kommer tillbaka men alla folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Foldade KK i en tunering, med många deltagare, som 11 man, mot en ganske liten raise, en gick all in, raise synade med 77 träffa 7 på floppen. Jag vann den tuneringen.

 

Där är det viktigt att inse att du inte kan bedöma ditt spel utifrån hur floppen sedan kom. Att folda KK där var med stor sannolikhet jättefel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mange, det som du säger är så fel det kan bli i stort sett.

Det spelar ignen roll om du vinner ikväll lr imorn.. du ska ta rätt beslut. Det är det poker handlar om.. RÄTT beslut.

Bara för att du foldar KK pre mot en med 77 som träffar set på flopen, tror du att du har spelat rätt då?

Spela inte 5/10 sek om du inte har rulle för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste byta ut din hartass.

 

Det relevanta måste väl ändå hur du ska maximera dina vinster, inte bara få ditt spel att "funka".

 

Du menar att det skulle vara dåligt att gå all-in preflåpp med bästa handen?

 

Nej, det är det inte.

 

Ja eftersom han träffade sin sjua så måste det ju ha varit korrekt av dig att folda KK preflåpp. :roll:

 

Du måste ändra ditt tänkande i grunden om du vill bli duktig på poker, och den här meningen är ett steg i rätt riktning.

 

* Måste jag inte ha ett stabilt spel innan jag försöker maximera vinsterna?

* Vist är det det dåligt att lägga KK preflop, men jag var mer intresserad av att komma innanför dom tio i tuneringen än att dubbla mig i det läget. Hade jag varit 12 man hade jag nog synat. Denna gången gick det, jag folda och vann tuneringa. Nästa gång kanske jag förlorar hela för att jag foldade KK.

* Jo jag tror bestämt att det finns en stor skilnad om man spelar tunering eller inte, ävern om man spelar live eller inte. Vissa har fördel av live och vissa har fördel av nätpoker. Klart man måste anpassa sitt spel, vissa saker har man svårt för att göra om man spelar live. Då måste man ju anpassa sig lite. Sen beror det väl på vem man spelar mot. Ser inget annat än att det är olika spel som gäller, men naturligtvis med ett grundspel i botten.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med degen. Varför skulle fi nr 1 höja så mycket med en hand som var bättre än din?

Ett både återkommande och bisarrt resonemang, om jag får tillstånd att uttrycka

mig så.

I denna pott är det uppenbart att minst en av motståndarna (från fi1:s ögon

sett) har en bra hand; AA, KK, QQ eller AKs. Att ställa in för att vara klar

favorit är perfekt tillfälle att skrapa ihop pengar, särskilt om du är rädd för att

se en flopp som förstör din totalt. Hellre ställa in preflop som klar favorit och

möta läggningar, än att bli utdragen på en skitflopp och förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med degen. Varför skulle fi nr 1 höja så mycket med en hand som var bättre än din?

Ett både återkommande och bisarrt resonemang, om jag får tillstånd att uttrycka

mig så.

I denna pott är det uppenbart att minst en av motståndarna (från fi1:s ögon

sett) har en bra hand; AA, KK, QQ eller AKs. Att ställa in för att vara klar

favorit är perfekt tillfälle att skrapa ihop pengar, särskilt om du är rädd för att

se en flopp som förstör din totalt. Hellre ställa in preflop som klar favorit och

möta läggningar, än att bli utdragen på en skitflopp och förlora.

 

Jag gillar ditt svar. Men min fråga, som jag inser nu att jag aldrig kommer att få er att förså. ÄR om det är ok att lägga kort bra kort för att ta hänsyn till en spelstrategi som sträcker sig över flera omgångar(kvällar) oavset hur mycket pengare det handlar om.

 

Är det inte ens ok om man spelar utan en rulle som klara 5/10. Låt säga att jag bara dom 300:- som jag gick in med, är det då ok att ta dom 400:- jag vann, lägga QQ och gå?

Det måste ju finna omständigheter där det är ok att lägga en bra han, alltså stanna på en nivå coh avsluta.

 

MVH

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...