Papa Kubo Postad 2 December , 2004 Rapport Postad 2 December , 2004 Hej, här kommer en ny tråd från den ende som postar 5CD-HHs här. Jag lånar mallen som Johan skapat efter Larrys tråd. Bakgrundsfakta: Har spelat 5CD hos 24h i några månader. I början gick det strålande, nu går det sämre. Dels beror det på att antalet rika fiskar minskat - men jag har också känslan av att jag blir utdragen mer nu än tidigare. Bordsstämning Har bara suttit vid bordet i dryga fem minuter, men det tycks ganska "vänligt" - få höjningar före köpet, inte så superaggressivt efter köpet. Dock är snittpotten rätt hög - 4, det vanliga vid 24h:s lägsta 5CD-bord är 2 och 3. Spelet Game # 021,541,322 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Agadir" Game ended Thursday 2004-Dec-02 9:14:05 PM GMT Players: ptrmln (EUR 20.50 in seat 1) Qkling66 (EUR 34.75 in seat 2) UTEJOS (EUR 39.50 in seat 4) FYEO (EUR 3.00 in seat 5) Hellan1 (EUR 17.75 in seat 6) Dealer: Hellan1 Small Blind: ptrmln (0.25) Big Blind: Qkling66 (0.50) Pre-draw ptrmln was dealt: 6h - 2s - 2c - 6s - 6c (Jag får en r-i-k-t-i-g-t fin starthand - kåk eller bättre får man ungefär en gång på 600 - och dessutom i bästa tänkbara position. Då man ska stå nöjd i köpet vill man få in så mycket som möjligt i potten före köpet, alltså är det finemang att tala näst sist före köpet.) UTEJOS Call (0.50) FYEO Call (0.50) Hellan1 Call (0.50) ptrmln Raise (1.25) Qkling66 Call (1.00) UTEJOS Call (1.00) FYEO Call (1.00) Hellan1 Call (1.00) (Alla spelarna utanför mörkarna limpar in, jag höger lite lagom och ALLA synar. Utmärkt!) Draw ptrmln stood pat: 6h - 2s - 2c - 6s - 6c Qkling66 changed 3 cards UTEJOS changed 1 card FYEO changed 2 cards Hellan1 changed 3 cards (Inte så mycket att säga om köpet, man kan bara hoppas att exempelvis utejos fått in en flush eller liknande.) Post-draw ptrmln Bet (1.75) Qkling66 Raise (10.00) UTEJOS Fold FYEO Fold Hellan1 Fold ptrmln Call (8.25) (Jag bettar ut ett ganska litet bett och hoppas att i alla fall någon ska nappa - men vad tusan händer? Qkling66 höjer något monstruöst efter att ha slängt tre kort. Det foldas fram till mig och jag ställs inför ett tufft beslut. Ingen vettig människa spelar sådär om man inte har fått in något riktigt bra - eller älskar att bluffa. Trots att jag anar att jag förmodligen kan vara slagen synar jag.) ptrmln Call (8.25) Showdown Qkling66 shows: Ks - 5s - Kc - Kd - 5c (a full house, kings full of fives) ptrmln shows: 6h - 2s - 2c - 6s - 6c (a full house, sixes full of deuces) Qkling66 wins: EUR 26.75 (with a full house, kings full of fives) Rake: EUR 0.75 Avslutning Jaha, den lille rackaren köper in en högre kåk. Trots att det har gått ungefär en halvtimme sedan handen spelades har jag fortfarande ont i magen över det som hände. Hur som helst, då turen kommer till mig kan jag göra tre saker 1, Folda 2, Syna 3, Slå om och skicka in hela stacken. Om exakt samma situation skulle uppstå igen - vilket alternativ ska jag då välja? (En intressant matematiskt kuriosa: Om han har par i kungar före köpet är jag favorit i storleksordningen 99%, har han par i femmor är min vinstchans ännu större - och så blir folk sura för att de förlorar med AA mot 72o i hold'em.) Citera
Fadeh Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Nu är jag ingen expert på detta lir, men om någon byter 3 kort bör han väl rimligen sitta med ett par. Och när du står nöjd bör du ha stege eller bättre om du inte bluffar. Så om han höjer så bör han väl fått in någonting som han räknar med att slå den vanliga handen som inte byter något kort. Och när han bytte 3 kort så måste han väl minst ha kåk. Om han inte bluffar dvs. Och har han kåk har han troligen bättre kåk än du. Jag hade dock trots allt synat. Citera
Broccoli Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Det är inte lätt att lägga en kåk mot ett trekortsdrag, vet inte om jag klarat av det... Men låt oss fundera lite: Med 66622 finns det tre kåkar som är sämre än din och åtta bättre. Om Qkling66 har den kåk han representerar är den sannolikt bättre än din, särskilt som han troligen började med ett par över sexor. Du har 1 mot 2,33 i pottodds (om jag räknade rätt) för din syn vilket är sämre än 3 mot 8. Sannolikheten för att Qkling66s kåk är bättre än din är nog dessutom större än 3 mot 8. Hur stor är då sannolikheten att Qkling66 inte har kåk? Qkling66 är en spelare som varit med ett tag, är inte särskilt bra men ingen ultratomte. Så hon/han skulle absolut inte höja med en triss eller dylikt här. Bluff är också extremt osannolikt. Lutar nog att fold är rätt, men som sagt extremt svårt att få sig själv till. (Om man ändå gör det får man komma ihåg att sannolikheten för bluff ökar nästa gång man hamnar i en liknande situation.) Slå om känns helt uteslutet, det hade jag bara gjort med en mycket hög kåk. Citera
Bjorn_ Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Antagligen är det -EV att syna om man ser handen i ett vakum. Däremot tror jag att det är mer -EV att folda om man ser över hela sessionen. Tror helt enkelt att i vissa fall mot vissa mirakelhänder är det bäst att betala av... Mirakelhänder är trotts allt rätt mycket sällsyntare än blufflägen. /Bjorn Citera
Hjort Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Antagligen är det -EV att syna om man ser handen i ett vakum. Däremot tror jag att det är mer -EV att folda om man ser över hela sessionen. Du menar för att folk skulle växa sig lite cojones och börja bluffa mer? Enkelt, folda snabbt och skriv:"How did you know I was bluffing?" Mirakelhänder är trotts allt rätt mycket sällsyntare än blufflägen. Jag tror det är sällsyntare att folk på den här nivån hittar bluff efter ett trekortsbyte mot en färdig hand än de hittar kåk med ett trekortsbyte. Men proportionen ska ju vara ~2:1 riktiga händer mot bluffar för att en läggning ska börja bli rätt, vilket det inte skulle förvåna mig om det faktiskt var här. För övrigt tror jag det är bättre att sikta på en större bet innan köpet eftersom det är rejält sällan som man får värde av folk efter köpet när man inte drar. Citera
Kraxe Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Du får blir mer aggro innan bytet, helt enkelt. Eftersom du höjde så klent predraw fick du med dig fyra synande hyenor. Då får du räkna med fler utdragningar i längden. Visst vill man få in mycket pengar, men inte på bekostnad av fler motspelare. Citera
Fadeh Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Du menar för att folk skulle växa sig lite cojones och börja bluffa mer? Enkelt, folda snabbt och skriv:"How did you know I was bluffing?" Varför skulle man reraise mot en bluff? Finns ju inge mening överhuvudtaget. Bluffaren kommer ju inte direkt syna. Tror man att nån bluffar så synar man. Eller så reraisar man med en bluff själv. Men att reraise med en ok(men inte superbra) hand verkar dumt om man är osäker på om motståndaren bluffar eller inte. Citera
Hjort Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Varför skulle man reraise mot en bluff? Finns ju inge mening överhuvudtaget. Bluffaren kommer ju inte direkt syna. Tror man att nån bluffar så synar man. Eller så reraisar man med en bluff själv. Men att reraise med en ok(men inte superbra) hand verkar dumt om man är osäker på om motståndaren bluffar eller inte. Någon som kan spela skulle inte göra det, men poängen är bara att få dem att tro att man faktiskt var på en bluff om man foldar, eftersom man inte vill ge intryck av att vara lättbluffad. Detta eftersom de allra flesta motståndarna bluffar alldeles för lite, och allt som får dem att bluffa mer får dem att spela bättre. Och visst finns det spelare som är övertygade om att man ska höja eller beta alla gånger man tror sig ha bäst hand. Du får blir mer aggro innan bytet, helt enkelt. Eftersom du höjde så klent predraw fick du med dig fyra synande hyenor. Då får du räkna med fler utdragningar i längden. Visst vill man få in mycket pengar, men inte på bekostnad av fler motspelare. Är ju helt ok att få fler motspelare så länge man får lite mer pengar, är ju egentligen bara tvåpar och triss som har en realistisk chans att dra ut och det är ju inte i första de händerna man blir av med med en stor höjning. Jag tycker man ska höja mer för att jag tror att man får in mer pengar på det viset, inte att man får färre motståndare. Kort sagt tror jag inte att en rejäl höjning minskar utdragningsfrekvensen nämnvärt eftersom den absolut största delen av händerna som kommer dra ut är starka händer och obenägna att folda. Citera
Morbo Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Alltså, att folda en kåk här mot en som tog 3 kort i bytet känns ju väldigt väldigt hårddraget. Jag vet inget om 5CD, men är det vad som krävs för att vara en vinnande spelare? Citera
Papa Kubo Postad 3 December , 2004 Författare Rapport Postad 3 December , 2004 Du får blir mer aggro innan bytet, helt enkelt. Eftersom du höjde så klent predraw fick du med dig fyra synande hyenor. Då får du räkna med fler utdragningar i längden. Visst vill man få in mycket pengar, men inte på bekostnad av fler motspelare. Jag vill ju ge motståndarna chansen att få in en bra hand. Okej om man har en låg stege före köpet, då vill man gärna se att rätt få försöker dra ut, men då man har något så pass starkt som en kåk. Till exempel så funderade utejos jävligt länge innan han foldade efter qklings höjning - sen skrev han i chatten att han hade en flush. Citera
Hjort Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Alltså, att folda en kåk här mot en som tog 3 kort i bytet känns ju väldigt väldigt hårddraget. Jag vet inget om 5CD, men är det vad som krävs för att vara en vinnande spelare? Det är nästan helt irrelevant för att vara en vinnande spelare, eftersom det händer så jäkla sällan. Om man alltid synar den höjningen så har man ju en liten lucka i sin strategi, men över en pokerlivstid kommer det ju inte kosta många dollar. Men jag tror faktiskt inte att den här spelaren skulle göra den här bluffen alls, eller någonstans i trakterna en tiondel av gångerna som denne faktiskt fått in kåken. När man ser höjningar från 3 kortsbyten mot någon som har representerat en stark hand så är det väldigt ofta kåk man tittar på. Citera
Morbo Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Om situationen kommer upp så sällan, så spelar det väl knappt någon roll om han synar eller foldar? Citera
Hjort Postad 3 December , 2004 Rapport Postad 3 December , 2004 Om situationen kommer upp så sällan, så spelar det väl knappt någon roll om han synar eller foldar? I hela ens pokerkarriär spelar det mycket liten roll. Just när det händer så kostar det ju någon tia som man inte kommer få tillbaka. I hold'em kommer det ju inte påverka ens karriär nämnvärt hur man agerar i situationer där man är över-setad på tre ställen, det innebär ju inte att det är irrelevant att spela så bra man kan när det väl händer. Citera
Indrivaren Postad 1 Februari , 2005 Rapport Postad 1 Februari , 2005 Har aldrig foldat en kåk i draw. Varje gång har jag kört in hela degen (om jag kunnat). Visst, har kanske torskat 10 kåkar eller något sådant över de åren man spelat draw. Dessa 10 förlust kåkar är en extremt liten del av de totala antalet kåkar jag vunnit. Citera
Recommended Posts