Frege Postad 25 Maj , 2006 Rapport Postad 25 Maj , 2006 God middag, Snokade förbi Full Tilts hemsida och fick syn på en artikel av Lederer gällande SnG:s. Kom dock ner till ett stycke som jag antagligen inte förstod ett skit av, på ren svenska. Inte språket i sig, har goda engelskakunskaper, men mate- matiken var endast lika med frågetecken för mig. Hoppas att det finns andra snillen som har tid och ork att ge mig en lektion i ledererartikelogi 120p. But there is another not-so-obvious reason to play tighter earlier and looser later: The payout structure rewards tight play. Most SNG's pay 50% to first, 30% to second, and 20% to third. This payout structure dictates that you play for third. Why? Looking at the payout structure another way might help. Basically, the payout means that 60% gets awarded once you are down to three players, 20% gets awarded when you get down to two players, and the final 20% gets awarded to the winner. If you can just get to third, you get at least one-third of 60% of the prize pool, or 20%. You've locked up a profit, and you have a chance to win up to 30% more. It's only now that you're in the top three that your strategy should take an abrupt turn. Now it pays to gamble for the win. Let's look at the numbers again: 60% of the prize pool is off the table, and moving up one spot is worth only another 10%. But move up just one more spot and it's worth a whopping 30% extra -- that's three times more for first than it is for second. And with the blinds going up, gambling for the win is even more clearly the correct play. Hela artikeln, Sit N Goes made easy (Det i fetstilt är där jag tappar bort mig själv.) Citera
Blixt Postad 25 Maj , 2006 Rapport Postad 25 Maj , 2006 Vinsterna är ofta fördelade 50% - 30% - 20% som Howard skriver och vad han vill göra är att belysa att det är vettigt att "spela" poker upp till tredje platsen för att sedan gamla mycket mer. För att det ska bli enklare så låtsas vi har en turnering med 100 kr i vinstpotten. Det Howard skriver i texten du fetstilat är att när den fjärde sista spelaren slås ut så kommer 60% av den totala vinstsumman fördelas på de tre som är kvar, i vårt fall 60 kr. Varje spelare får en tredjedel av denna summan, dvs 20 kr var. När vi kommer ner på 2 spelare så kommer 20% till av den totala vinstsumman fördelas, i vårt fall 20 kr. Dessa fördelas jämnt på de båda kvarvarande spelarna. Dessa har nu vunnit 20 + 10 = 30 kr var. Slutligen spelar de klart tills en spelare vunnit och denna får då ytterligare 20% av den totala vintsumman, i vårt fall 20 kr. Segraren har då få 20 + 10 + 20 = 50 kr. Jag är lite osäker om det var just detta som var det du fastnade på eller det sista. Att du redan har säkrat en vinst och nu har chansen att vinna 30% till av vinstpolen. Hoppas det blev förståligt Edit: La till lite om sista delen av det fetstila med Citera
Frege Postad 25 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 25 Maj , 2006 Tack så hemskt mycket. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag inte fick ihop det, det var mer basic än jag trodde. Citera
Recommended Posts