Gå till innehåll

Hur högt räcker ABC pokern?


Uppenberg

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Frågan är om det finns någon spelstil som är bättre än ABC på låga nivåer?

 

Beror på typen av motstånd och hur duktig man är (det finns ofta jättebra implicita odds på låga nivåer), men generellt skulle jag väl säga att ABC är att rekommendea på low stäjks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med ABC-poker är väl att blir så tålamodskrävande att sitta och vänta. Den otålige lurar sig själv att man är tvungen att mixa upp spelet och gör det med fel händer. Då kommer den disciplinerade och äter upp dom.

 

I nätpoker, där man är så anonym och många spelar flera bord samtidigt som dom kollar på webben och ser på TV, finns det nog inget större behov att mixa upp spelet.

 

Sitter man vid table one på Bellagio kanske man måste vara lite klurigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med ABC-poker är väl att blir så tålamodskrävande att sitta och vänta. Den otålige lurar sig själv att man är tvungen att mixa upp spelet och gör det med fel händer. Då kommer den disciplinerade och äter upp dom.

 

I nätpoker, där man är så anonym och många spelar flera bord samtidigt som dom kollar på webben och ser på TV, finns det nog inget större behov att mixa upp spelet.

 

Sitter man vid table one på Bellagio kanske man måste vara lite klurigare.

¨blir man för uttråkad är de bättre att spela fler bord än att spela dåliga händer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En anledning till att texas inte nödvändigtvis är det spel med bäst värde för experten är att de dåliga spelarna är bättre (pga av tv och hyllmeter med litteratur på ämnet). testa PLO eller FL 7CS och upptäck helt nya djup av idioti. Hjärndödhet som man kanske ser en gång i livet på ett texasbord är vardagsmat inom dessa spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att man spelar ABC-poker betyder det inte att man inte bluffar. I vissa lägen är det "ABC" att bluffa.

 

Definitionen av ABC torde väl snarare vara att man spelar TAG utan att ta hänsyn till olika typer av motståndare och utan att ta hänsyn till sin egen image. Kort och gott utan att variera sig. Alltså man agerar alltid på samma sätt i en given situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va många skojiga definitioner det fanns på ABC-poker... :)

 

Ja, tycker hela tråden präglas av en viss begreppsförvirring. Kan vi inte bara enas om att ABC-poker står för Andning-Blödning-Chock-poker? Dvs det som inträffar när jag försöker spela en omgång PLO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va många skojiga definitioner det fanns på ABC-poker... :)

 

Ja, tycker hela tråden präglas av en viss begreppsförvirring. Kan vi inte bara enas om att ABC-poker står för Andning-Blödning-Chock-poker? Dvs det som inträffar när jag försöker spela en omgång PLO.

 

hahahahha roligaste inlägget på länge!!! :D

 

tror att de blir ungefär likadant när jag spelar PLO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ABC-poker är att spela "rätt" utan större hänsyn till implicita odds eller till att motståndaren spelar tricky. Man går inte vidare med belly buster-draget trots att man får in hela motståndarens stack om man träffar, för "så gör man inte". Man synar inte ner med stege när det ligger tvåpar på bordet trots att man är bombsäker på att motståndaren inte har kåken, för "så gör man inte". Man spelar inte 7-4s före floppen, för "så gör man inte". Och man fyrar inte av två bluffar bluffar i samma pott, för "så gör man inte".

 

Det är min finfina definition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ABC-poker är att spela "rätt" utan större hänsyn till implicita odds eller till att motståndaren spelar tricky. Man går inte vidare med belly buster-draget trots att man får in hela motståndarens stack om man träffar, för "så gör man inte". Man synar inte ner med stege när det ligger tvåpar på bordet trots att man är bombsäker på att motståndaren inte har kåken, för "så gör man inte". Man spelar inte 7-4s före floppen, för "så gör man inte". Och man fyrar inte av två bluffar bluffar i samma pott, för "så gör man inte".

 

Det är min finfina definition.

 

Eh, då är man ju tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

abc-poker för mig är den hjärndöda delen av poker. autopiloten på.

 

om jag sätter mig på 10bord FLT 2/4 när jag är för trött för att sova och bara spelar samtidigt som jag ser på simpsons på tvn då spelar jag abc-poker.

 

spelar bara vettigt spel utan att lägga ner energi på att hitta små finesser här och där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar bara vettigt spel utan att lägga ner energi på att hitta små finesser här och där.

 

Det är en rätt bra och helt klar enkel definition av ABC-poker, även om det egentligen inte säger så mycket om hur man ska spela.

 

 

jojo, precis. abc-poker är väldigt komplext det med.

 

men i princip:

 

A) alltid följa starthandstabell preflop

 

B)beta om man har initiativet

beta för value

 

C) checkraisa, för att få folk, med svaga händer

cyna om man har odds

cemibluffa drag

checksyna river för att inducera bluff

calla ner hyfsade händer

 

har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag missat något?

 

Inte vet jag men har två förlag som jag tror bör ingå som grundläggande tekniker:

 

B) Bluffa då och då (t ex på river om man har 0% chans att vinna showdown, när ett scare card kommer)?

C) Continue bet?

 

Hur får man in Fold i ABC-poker? Det är kanske därför man inte ska spela ABC, man foldar aldrig?

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bluffbet på dragbrädor ingå i ABC? Brukar om jag sitter i position och har outs (som inte är en del av dragbrädan) beta på dessa brädor. Får jag syn på flop o syn på turn (förutsatt att draget inte går in alltså :-) så "vet jag" i de fall det rör sig om en lite sämre spelare att han sitter på draget för annars skulle han raisat mig, kan jag helt "tom" ställa på rivern om jag är 99% på att han har ett misslyckat drag men eventuellt försäkring i form av bottenpar e.dyl. o därmed skulle ha mig slagen vid nedcheckning på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man in Fold i ABC-poker? Det är kanske därför man inte ska spela ABC, man foldar aldrig?

 

/chlu

 

Autofold heter det. Står det inte så i dina pokerklienter?

 

Fisken spelar ju ABC poker med!

 

A) Autocall

 

B) Bluff

 

C) Cuited Cards eller "Any Two Cards" under A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok o Jello verkar ha snappat upp vad ABC poker handlar om, och det handlar alltså inte om nån form av forkortning där de bokstäverna står för något utan en ren enkel poker. Inget krux med luriga bluffar och framför allt inte agera utanför ramen bara för att de vet att FI är extremt tajt/lös.

 

Tror de flesta som inte heter Mats Iremark spelar så när de multitablar. Jag vet att när jag lirar 4-5 bord spelar jag korten och matematiken, väldigt sällan slår jag om och bluffar utan räknar helt med att det alltid finns nån nöt som inte klarar av att läsa mig. Man ska dessutom vara varsam i tron om att bli sönderläst. Har som sagt lirat 5/10$ ett år nu och trots att man lirat med många gubbar dagligen blir man ofta förvånad över vilka moves de gör trots att de vet? hur man spelar.

 

Samma sak på 10/20 när jag varit där och skottat, ABC duger långt. Tror först att det vid livespel och högre insatser krävs att man varierar. Där extremfallet är High stakes där det verkligen krävs att man går ifrån abc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...