Gå till innehåll

Börsen neråt mer?


Beachkung

Recommended Posts

Visst är det så, men tanken med Zero är att dom ska ta hem det på att kunderna handlar andra produkter hos dom och marginalerna hos Aktiespar.se är sjukt små för Avanza.

 

Så vin-vin som sparare/investerare/konsument! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså - nu gick det väl inte så himla lysande idag heller...småbolag europa t.ex. som har uppdaterats vart ju ner 3.5%. Nu åker jag ju på 1% avgift om jag löser in dom jag köpte för mindre än en månad sen, men det känns ju nästan som det är värt det. Läste nånstans att experterna räknar med en total nergång på minst 10%. Det skulle ju innebära att om jag säljer imorrn så har jag backat kanske 5+1 i avgift, men sparar ändå minst 4. Logiskt?

 

Tur att pokern går bra, annars hade jag nästan lackat ur lite på det här...

 

:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kommentar bara: om du ska spendera pengarna inom ett halvår så ska du helst inte ha dem i aktier. Det gäller inte bara nu, utan vid alla tidpunkter när man inte har längre tid att avvara pengarna än så, lite försiktighet kan vara bra för att garantera det kortsiktiga målet. För att kunna sova tryggt med aktier så lär man se det på åtminstone ett par års sikt.

 

Edit: Och jag leker i princip papegoja och upprepar det andra sagt på sidan 2 som jag missade att läsa :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boss som tråkigt exempel (så allt inte bara blir positivt) har jag i min långa portfölj då jag tror på den på sikt (vilket för mig säkert är minst 12-24 månader från dagens dato) men skulle aldrig ta in den som ett tradingobjekt i min korta. I den långa skulle jag också kunna tänka mig att köpa guldmynt och lägga in i ett bankfack men det skulle jag inte heller göra i min korta portfölj.

 

Räknar du 12-24 månader som lång sikt? Det känns för mig som en oinitierad novis lite ointuitivt.

 

Det som jag (i min privatekonomi) tänker på som långsiktigt spararande då försöker jag snarare tänka på 10-20 ÅRS sikt eller mer.

 

Fast det kanske är "fel" att tänka så?

 

Har dock egentligen ingen idé om vilken strategi man bör hanför att försöka "slå index" över en sådan tidsperiod. Har någon några bra tips?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknar du 12-24 månader som lång sikt? Det känns för mig som en oinitierad novis lite ointuitivt.

 

Det som jag (i min privatekonomi) tänker på som långsiktigt spararande då försöker jag snarare tänka på 10-20 ÅRS sikt eller mer.

 

Fast det kanske är "fel" att tänka så?

 

För mig är lång sikt placeringar på över ett år när jag sparar i aktier. Sparande på så lång sikt som du skriver är sparande i fonder/pensionssparande för mig. Aktier måste man hålla koll på dem under tiden. Det händer ju att man tvingas revidera sina framtidsprognoser.

 

Vad som är rätt eller fel är yttert personligt.

 

Börsen går i cykler och jag försöker väl anpassa mig till de cyklerna.

 

 

Men alltså... hur kul är det att pensionsspara som ung. Det kommer dröja lång tid innan jag börjar med det. Pengarna ska man ju sprätta innan pensionen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade inte längre och jag sålde...

Men däremot så känns det som att jag borde satsa på nån pokeraktie, för nu måste de vara undervärderade.

 

Det är så fult att de stora investeringsdrakarna tjänar pengar på allt.

De köper stora mängder aktier, de kan manipulera kursen, samtidigt som de säljer försäkriningar för att kursen ska falla/stiga.

 

Vet inte om jag fattat det rätt men känns som att de tänker så här:

 

1. Vi köper en stor post av aktier

2. Vi köper försäkring mot att aktien går neråt.

3. Vi säljer aktierna för lägre pris = desperata

4. Andra ser det och följer med. Aktiekursen sjunker

5. Vi cashar in då försäkringar ger oss mer pengar än vad vi förlorade på aktiekursens fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant att intervjuerna i finanstidningarna i början av förra veckan var "is i magen, det är bara en korrektion" och idag är det "värsta fallt sen 9-11, och det kan bara bli värre".

 

Consitency is the bomb! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag Boliden för 100 lappen i morgon är min rek att på medellång till lång sikt typ 6 mån till 2 år plocka in den.

 

Jag brukar inte ge rekar men att Boliden inte ska försvara ett värde på 100 spänn, det finns inte i min värld.

 

Den låg ju iofs på 100 kr så sent som i mars, så någon superrea är det väl inte frågan om riktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundamentalt börjar många aktier bli lågt värderade, men tekniskt skulle jag inte köpa än på ett tag.

Håller med till 100%!

 

Det börjar bli galet billigt, OMX30 börjar krypa ner mot P/E 13, det är bara fynda! ;)

 

Men som sagt, det är rätt sur stämning just nu så det skadar ju inte att vänta lite till. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sålt av alla mina aktier. Investor, lundbergs, broström mm.

Sålde även av alla mina fonder, flera olika hedge och skagen global.

 

Har mycket likvida och tror det kommer fortsätta gå ner ännu mer. Har därför köpt på mig baisse aktiefonded XACT Bear ganska hårt. Den stiger när börsen går ner. Går börsen ner 1% och stiger aktien 1,5%.

Känns helt rätt och gick in när börsen var minus 4.5% idag och har redan gått 2% upp på Bear.

 

Nersidan är att om börsen stiger med 1% sjunker aktien med 1,5%.

 

Men jag tror på en fortsatt dålig period. Många har fortfarande vinster som ska säkras. När vi ser en stabilisering och en uppåt trend ska det givietvis fyndas aktier billigt. Men just nu känns det kallt att gå in och köpa på sig så som läget är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sjuka och det som lite grann förbryllar mig är att egentligen har ju ingenting hänt. Jag menar ute i verkligheten altså, där företagen bedriver sin verksamhet. Inga stora oroligheter krig kriser eller nånting.

 

Eller har jag missat något?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pallade inte att behålla råvaruaktierna längre. Någon slags måtta får det ju vara. Har antagligen sålt på botten, men var ändå tvungen att sälja medans man fortfarande var på plus, känns ju som botten helt gått ur.

 

Bra jobbat... Boliden upp 16% idag... Vad är det uttrycket säger? Typ "skomakare förbli vid din läst". Ska nog sluta försöka göra klipp på börsen och istället ägna mig åt att samla ihop pengar via pokern istället. Någon som har tips på någon bra fond med hyfsat låg risk? Så man slipper ta några egna beslut.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pallade inte att behålla råvaruaktierna längre. Någon slags måtta får det ju vara. Har antagligen sålt på botten, men var ändå tvungen att sälja medans man fortfarande var på plus, känns ju som botten helt gått ur.

 

Bra jobbat... Boliden upp 16% idag... Vad är det uttrycket säger? Typ "skomakare förbli vid din läst". Ska nog sluta försöka göra klipp på börsen och istället ägna mig åt att samla ihop pengar via pokern istället. Någon som har tips på någon bra fond med hyfsat låg risk? Så man slipper ta några egna beslut.... ;)

 

Avanza Zero har diskuterats på sidan två i tråden. Kanske kan vara nåt.

Skyll inte på mig bara om börsen går jojjo som den gjort den senaste veckan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...