Gå till innehåll

NLT - Deep stackat "blinds krig".


Gekko

Recommended Posts

Tjena alla grinders, hobbyspelare och fiskar!

 

Här kommer en ganska intressant hand som hände mig igår... Lite bakgrund angående Villain:

Vi har spelat i flera timmar motvarandra och han känner till mitt spel hyffsat väl. Har plockat honom på ett par inköp under kvällen, där inte sagt att han är en dålig spelare utan helt ok. Jag vet att han är kappabel till att göra moves och spela tillbaka i position, sätta press då han tror att jag har en marginell hand.

Min spelstil på bordet får nog anses vara något LAG:ig, har hållt på att raisa väldigt mycket både pre- och postflop. Men ändå kunnat göra både tunga läggningar samt marginella syner.

 

Skulle vara intressant att få kommentarer step-by-step så att säga...

 

Game # 325313081 - Texas Hold'em No Limit EUR 3/6 - Table "Catania"

 

Players(max 6):

Hero (EUR 1,899.15 in seat 3)

Villain (EUR 1,175.52 in seat 4)

Button (EUR 704.66 in seat 5)

 

Dealer: Button

Small Blind: Hero (3.00)

Big Blind: Villain (6.00)

 

Hero was dealt: Kd - Ks

 

button Fold

Hero Raise (22.00)

Villain Raise (60.00)

Hero Call (41.00)

 

Flop 7c - 9c - 6c

 

Hero Check

Villain Bet (100.00)

Hero ???

 

Hur argerar man här? Vad är era tankar? Fold, call eller raise?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte direkt den roligaste av brädder... Tycker iaf att fold är uteslutet, det som talar för raise är att du sätter Fi under press och samtidigt får reda på vart du själv står i handen.

Men en syn kan ju i just det här fallet (deep stackat o 3.handed) vara ganska bra för att ha pot controll samt se vad som komma skall.

Personligen skulle jag syna flop o reraisa turn, om du fortfarande anser dig leda i handen eller kan få Fi att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är han bra nog att kunna re-raisa dig löst här eller är hans HD kraftigt viktad mot höga par och AK/AQ? Känns som att ju bredare HD han har desto sämre känns det att lassa in allting på den här floppen.

Är check-syn/bet på "ofarlig" turn ett alternativ? Eller är hans range så bred att i princip hela leken är scare cards? Och är han trixig nog att höja ett pottbet på turn med något sämre än KK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är han bra nog att kunna re-raisa dig löst här eller är hans HD kraftigt viktad mot höga par och AK/AQ? Känns som att ju bredare HD han har desto sämre känns det att lassa in allting på den här floppen.

Är check-syn/bet på "ofarlig" turn ett alternativ? Eller är hans range så bred att i princip hela leken är scare cards? Och är han trixig nog att höja ett pottbet på turn med något sämre än KK?

 

Skulle våga påstå att hans HD här (speciellt när de är 3-handed) kan vara väldigt bred. Ni bör också veta att jag har suttit och huggt väldigt frekvent mot hans blind, så han vet att jag är kappabel att raisa där med 53o (pre-flop alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar också att slowspela kungar och ess preflop med begränsat spelarantal, är dock mer benägen att göra det i position men gör det ibland annars också för att variera mitt spel.

 

Och har du väl spelat handen såhär preflop så tycker jag att en check på floppen är helt rättfärdigad. Jag tycker du ska ta reda på vart du står i handen redan nu, det finns många dåliga kort som kan förstöra din hand på turn. En checkraise från din sida signalerar också en väldigt stark hand och sätter press på honom. Biter han tillbaka så har du ett svårt beslut men då slår du ju egentligen bara en bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan absolut inte släppa handen här, du checkar floppen han reraisade preflop, då måste han beta ut på den floppen. Hn kan ju sitta med Kc eller Ac och har då en hel del outs om du bara synar.

 

Men låt oss säga att du synar hans bet på floppen och det kommer ´rag´ på turn.

 

Låt oss säga att du checkar igen, frågan är ju vad som händer här om han fortfarande är tom, förmodligen en check eller så fortsätter han bomba på. Gör han ett pottbet på turn så får man ju fundera på folden.

 

Men om du skulle reraisat han på floppen så skulle du nog fått mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fold på flop finns inte. Checksyn känns vettigt. Vads sägs om att leda ut turn för 200 oavsett kort? Fold för omslag. Villain kan väl lägga typ Tc/Jc. Du tar ju gärna ner potten här. Tror du villain slår om "blank" turn med Ac/Kc? Gillar inte att checksyna turn med ~en pottbet kvar på river. Det suger ju verkligen att syna ner och bli stackad. Plan för riverkort vid syn vet jag inte riktigt, beror ju rätt mycket vad som komer på turn och river. Checkfold river för ett riktigt bet och Xc, även om det klart är bra bluffläge.

 

Inte säker på hur jag skulle spela faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi behöver inte sätta FI på jättemonstret bara för att han reraisat mot en LAG och cont-betar floppen. Det måste vara ett rätt standard spel med bra till mycket bra händer.

 

Check-syn på flop verkar helt vettigt. Bet-syn funkar också. FI's HD är bred och endast en mycket liten del av den slår din hand på den floppen. Reraisar du upp och får syn tar du kommandot i en hand som är extremt svårt att leda ur position. Inte att rekommendera.

 

Klöver på turn ger som standard checkfold, du vill inte riskera hela stacken med risk att dra dött då han sitter med nöter. Bet-fold och check-raise-fold kan också vara bra spel om du är trxig och vill sätta honom under press. Han får mycket svårt att inte sätta dig på hög klöver i så fall. Har han Ac lr Kc slår han tillbaka och då är det bara att ge upp, annars tar du potten.

 

Blankar turn, CR allin. Att checkraisa och stoppa in 60-70% av stacken är ju inte så klokt, då han då kan vika missade drag på river och du nästan är commitad att syna ett riverbet om han träffar.

 

Troligaste händer hos FI om han betar vidare på turn är väl TT+ och AJ+, varav endast 4 kombinationer slår din hand. Har han TT, JJ eller QQ med spader får han nog svårt att släppa om du är LAG. Synar han på draget vinner du mkt i längden. Släpper han har du vunnit en fin pot och slipper jobbiga rivrar. Du kan även bluffa bort AA utan klöver med den beten.

 

Jag tror inte du är slagen tillräckligt ofta för att du ska kunna lägga den.

Ligger du under så medför detta spel att du helt och hållet betalar av honom med max 2 outs, men eftersom att du borde leda 9 gånger av 10 tycker jag det är värt det.

I vilket fall vill du inte spela potten till rivern ur poss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några har nämnt att C/R för att ta reda på var jag står... Gillar inte de spelet alls då jag tappar allt bluff värde från sämre händer. Det enda jag är riktigt orolig för här är ett fjärde klöver kort. Då är det bara att hiva handen i mucken och gratullera om han visar upp 6h3h.

 

Håller med dig Draejutmig om att mot rätt spelare så kan de vara helt rätt att slöspela AA och KK pre-flop, de här var väl den typen.

 

Håller även med iamivar om de du säger rörande hans HD och spel på floppen.

 

Trots att de finns lite olika osikter så lutar väl de flesta mot att check syna floppen... Det är väl egentligen nu som handen blir svår spelad.

 

För att forsätta till turnen:

Flop 7c - 9c - 6c

 

Hero Check

Villain Bet (100.00)

Hero Call (100.00)

 

 

Turn 7c - 9c - 6c - Qh

 

Hero Check

Villain Bet (220.00)

Hero ???

 

Jag valde att även checka turnen till Villain, men nu är den stora frågan: Fold, call eller raise?

 

Vet att många redan har sakt saker som att leda turnen eller att C/R. Men ni får gärna motivera vidare eller ändra åsikt då ni har sett turn kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte kunna folda turn där.

 

Vad sägs om raise till 600, pushar han för sina sista 500 eller vad det blir så foldar man. Synar han och river är något förutom ett klöver så pushar du.

 

Går de att folda för 500 till då man typ kommer ha 3.5-to-1 på den synen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fold på flop finns inte. Checksyn känns vettigt. Vads sägs om att leda ut turn för 200 oavsett kort?

 

Varför inte checkraisa till 300 på floppen så har man investerat precis lika mkt men slipper ge villain frikort?

 

Villain kan väl lägga typ Tc/Jc.

 

Skojjar du eller? Tror du han kommer lägga den 4:e högsta flushen i en reraisad pott preflop när dom är 3 handed

 

Tror du villain slår om "blank" turn med Ac/Kc?

 

 

Ja för att inte gå misste om att få betalt av en lägre färg, tvåpar eller set ifall bordet skulle 4 flushas till river

 

 

Plan för riverkort vid syn vet jag inte riktigt, beror ju rätt mycket vad som komer på turn och river. Checkfold river för ett riktigt bet och Xc, även om det klart är bra bluffläge.

 

 

Varför inte leda ut och folda mot omslag ifall Xc kommer? Varför är du så säker på att fi har Ac eller Kc med den info du har på floppen. Genom att leda ut ger du ju honom iaf en möjlighet att folda en sämre flush om han muppar runt med typ 3c3x

 

 

Gillar inte att checksyna turn med ~en pottbet kvar på river. Det suger ju verkligen att syna ner och bli stackad..

 

Det i stort sett enda vettiga du skrev i ditt inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villain kan väl lägga typ Tc/Jc.

 

Skojjar du eller? Tror du han kommer lägga den 4:e högsta flushen i en reraisad pott preflop när dom är 3 handed

 

Tror y0 menade att han borde kunna lägga sin hand om han har antingen Tc eller Jc.

 

Själv röstar jag för att checkraisa turn all in. Det är ju inte direkt läge att lägga sig om han trycker om du bara höjer utan att gå all in. Alltså lika bra att trycka in direkt.

 

Hans troligaste händer:

- AJ/AQ med en spader (rimliga rr-händer 3-handed). Han kan troligen inte ha två spader med esset, då han knappast hade spelat den så snabbt.

- TT till QQ eller AA. Behöver egentligen inte ha ett spader-kort. Hade troligen spelat likadant utan, då det känns som om du fiskar efter det fjärde spader-kortet.

 

Den enda bättre handen du kan få bort här är egentligen AA (om han nu kan lägga den), men å andra sidan så blir det ju ett väldigt bra spel om han har TT-QQ med ett spader (väldigt troligt!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ändrat mig efter att ha läst vad ni skrivit och tycker också att checkraisen var en dum idé. Får man bara en syn så blir turn väldigt svårspelad.

 

På turn checkar du igen och han bettar. Potten blir på över 700 om du synar och det är ungefär så mkt som han har kvar så om han bettar river så lär du ju få syna det mesta av hans stack. Så anser du dig leda på turn så är nog checkraise all in bästa alternativet.

 

Om du istället bettar ut ganska starkt på turn så får han ju inte samma chans att bluffa men å andra sidan så minskar det väl chansen något att han fortsätter bluffa utan en riktigt bra hand, det är ju trots allt en ganska farlig bräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ken, jag gillar inte checkraise flop av ungefär den anledningen som iamivar skriver. Självklart lägger man inte J-hög färg på turn. Menade naturligtvis endast T eller J. Lägre färger/set/2par lär väl jamma turn mot omslag. C/f river om man leder ut på klöver turn och blir synad (min förra post något otydlig). 3x3c kan väl antas vika/slå om turn?

 

Som spelat tror jag på c/r all in. Hero leder troligtvis (villains HD fortfarande rätt bred, kanske något smalare än preflop?) och slå om annat än all in ser jag som omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt...

 

Med Q på turn tror jag inte han synar check-raise allin med sämre än AQ. Har han någon förståelse för potodds, vilket jag har fått uppfattningen att han gör så drar han inte enbart för färg där heller. JJ och TT får även dem svårt att syna, då det är uppenbar risk att du sitter på Qc om du smetar in.

 

 

Sätter fi dig direkt på en riktigt bra hand i och med betstorleken så tror jag vi är ute på djupt vatten. Det ger att det finns tre-fyra händer + redan klar färg han kan syna med, varav du endast slår AQ. Färg, AA, QQ och 99 totalkrossar dig.

 

I och med storleken på turnbettet tror jag inte han är helt tom heller, och det känns som att det är mycket liten risk att han själv drar för färgen. Antingen har han den redan eller så vill han att du inte ska hitta den. Hade han fiskat på fluskdrag med överkort känns check-check på turn som ett långt bättre spel än 2/3 potbet.

 

Gillar du att bluffa och spela marginella händer/drag hårt och du vet att FI vet om det så tror jag dock att du kan få syn som klar favorit mot rivern. Av tex AcKx och de nämnda JcJx och TcTx.

 

 

Summa sumarum så tror jag att du riskerar för mycket med att ställa här. Får du syn är du slagen alldeles för ofta. Din image kan dock ändra förutsättningarna en del, men som grund tror jag inte längre att det är ett bra spel.

 

Antingen kan du lägga direkt, om du inte känner att du vill riskera mer i en svårspelad hand ur position. Det är å andra sidan ett oerhört vekt spel då det finns stor chans att du leder iofs.

 

Att bara syna turn känns dock som enklaste vägen att ta hem potten och riskera så lite som möjligt. Risken att bli utdragen finns ju så klart, men jag tror inte att den är speciellt stor, då hans oftast varken förbättras eller försämras mot din hand om ett klöver faller på river. Jag tror att han får svårt att fortsätta beta river i vilket fall utan floppad nötflush, om vi antar att han inte semibluffat 2/3 potbet, vilken i princip aldrig är ett bra spel på turn. Om han nu hade nötflush så hade han snott hela stacken redan på turn om vi ställt. Riverbeslutet känns sedan lite enklare om vi spelar på detta sättet

 

Faller klöver och han har en medioker hand som AQ utan c, TT eller JJ så blir det enklast för honom att checka ner river, då det finns uppenbar risk att du har en bra klöver.

 

Faller blank hade jag hittat synen på halvpotsbet eller lägre, då det kan vara rena bluffar mot eventuella drag, och i nått liten fall även värdetbet på tex AQ. Ställer han allin hade jag nog hittat folden. Då du inte synar ett bet på drag i vilket fall och han har stor chans att ha bäst hand så tror jag att han checkar bakom med allt som är sämre än set. Set och färg bör han dock värdebetta kraftigt med och hoppas att du hittar bluffsyn eller så.

 

Det blir rätt fiskigt att check-syna hela vägen också, men vad ska han ha då? Raisar du för info så är det i princip allin, och man släpper inte gärna överpar med såna enorma potodds som ges vid halvhög reraise om han ställer.

 

Syna turn, check-syna river vid mänsklig storlek på hans bet. Vågar han stoppa in hela stacken tror jag du är slagen. Annars tycker jag det bara är att säga "wp".

 

Bet-fold kan också vara ett bra alternativ, men då måste man kunna vika vid allin även med tanke på potoddsen. Han slår knappast om med sämre än dig. Nackdelen med detta är dock att han itne får någon chans att bluffa hem potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att många föresrpåkar att C/R all in på turnen. Tycker inte det är ett dåligt spel, men det är nog svårt att få syn då man faktiskt leder. Man kommer nog 9 av 10 ggr att avsluta handen. Men är det de man vill?

Eftersom vi inte kommer att släppa några pengar om det kommer ett fjärde klöver så tappar vi allt bluffvärde från Villains HD. Dvs vår hand får omvänt implicita genom att CR turnen. Eftersom vi också har underrepresenterat vår hand hela vägen så är det också svårt för Villain att ge oss creeds för en så pass stark hand.

 

Med dettta sagt så valde jag att bara syna turnen också...

 

Turn 7c - 9c - 6c - Qh

 

Hero Check

Villain Bet (220.00)

Hero Call (220.00)

 

River 7c - 9c - 6c - Qh - 8h

 

Hero ?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många kommer säkert förespråka ett stoppbet men jag gillar inte det mot en bra motståndare, i alla fall inte om vi foldar mot ett omslag. Att du inte har en stege är mer eller mindre uppenbart, framförallt om du bettar så pass lite att du inte committar dig (d v s stoppbettar).

Utan att veta något om motståndaren tror jag att jag gillar check/syn>check-fold>bet/syn>bet/fold. Då famlar du visserligen i mörkret men bettar du är det som lättast för en kompetent FI att bluffa bort dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar de du skriver om turn och river spelet iamivar, vi tänker ungefär likadant där.

 

Gillar du att bluffa och spela marginella händer/drag hårt och du vet att FI vet om det så tror jag dock att du kan få syn som klar favorit mot rivern. Av tex AcKx och de nämnda JcJx och TcTx.

Spelar generellt mina händer ganska hårt, speciellt drag samt hårda träffar.

Han har också sett mig göra mycket bluffar, så som reraisa river med 5 hög vid scare cards.

 

Håller med dig kenny_roger om att stopp-beten kommer bli ganska genomskinlig och de kommer att vara omöjligt att syna om han går över samt att vi återigen tappar bluffvärdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...