Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag spelar mest i NL turneringar, men lite cashgames på lägsta nivån på Party. Jag försöker lära mig lite om skillnader i hur jag ska spela i turneringar och cashgames. Här är en hand där jag vet hur jag skulle spelat i en turnering, men jag är inte säker på om jag ska spela den på samma sätt i ett cashgame.

Party Poker No-Limit Hold'em, $ BB (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Hero ($25)

MP3 ($17.65)

CO ($11.90)

Button ($25)

SB ($61.04)

BB ($24.65)

UTG ($24.75)

UTG+1 ($24.85)

MP1 ($12.75)

Preflop: Hero is MP2 with Qclub.gif, Kclub.gif.

Hero posts a blind of $0.25. (Första handen vid bordet och jag betalar BB för att spela direkt)

SB posts a blind of $0.10

BB posts a blind of $0.25

2 folds

MP1 calls $0.25

Hero raises to $1 (KQs och jag höjer till 4xBB efter en limpare)

3 folds

SB raises to $3.65

1 fold

MP1 folds

Hero calls $2.75 (Stor re-raise, men jag synar för att se en flopp, rätt eller fel?)

Flop: ($8) 6club.gif, 3club.gif, 9diamond.gif(2 players)

SB bets $8.4 (Stor re-raise pre-flop och pot-sized bet på floppen tyder väl på väldigt stark hand från SB)

Hero ?

Vad ska jag göra här? Jag vet vad jag skulle gjort i turnering (all-in för att sätta press på fi), men vad är rätt i cashgame? SB har med största sannorlikhet inte färgdraget med A-hög, eftersom jag har både K och Q i klöver, troligare är väl ett högt pocket par.

Postad

Fold efter reraisen tycker det är självklart. På floppen ganska marginellt du ska in med ca 20 och vinner ca 28. Fi foldar nästan aldrig men din vinschans är tillräckligt stor för att du ska ställa. Du kan ju ha så mycket som 15 outs.

Postad
Fold efter reraisen tycker det är självklart.

Ja, det har du nog rätt i. Jag är nog lite dålig på det, blir jag re-raisad pre-flop synar jag nog nästan altid. Jag ska nog försöka lära mig att lägga mig i situationer som denna. Jag menar floppen är ju väldigt bra för mig, ändå är det ett svårt beslut efter floppen.

Postad

Har du nu gjort en så här dålig syn pre-flop måste du fasen ställa in nu. Tror inte du har mer än ~10 outs i snitt när han synar men har du nu fått bland de bästa flopparna du kunde få är det bara dega in.

För övrigt lägger jag mig nästan alltid mot re-raise på halvlåga nivåer (NL100-200). I allmänhet re-raisar folk på tok för få händer vilket gör att det är väldigt lätt att sätta dem på ett högt par. De vill ha syn, gör dem besvikna!

Postad

Ja det finns 2 skäl till att ställa. Dels matematiskt(även om han aldrig foldar med en rimlig HD typ JJ-AK) så är vinstchansen tillräckligt hög och sen är det ju precis som Kenny säger att har du redan investerat i potten här så är det bara att fullfölja.

Postad

Pre-post-comment: Jag håller till på NL25 och är sannolikt rätt kass, så lita inte på mig, men hoppas man får resonera lite i en bana jag inte tycker kommit upp hittills.

När/om du går allin nu (vilket kanske är lika bra) så tycker jag att man kanske ska ta en sekund till att fundera på om det finns någon chans att den andra killen foldar händer som t.ex. TT-QQ, AK (om han nu har någon av dem och tyckte det var läge att re-raisa pre-flop med dem). Du har synat en rätt rejäl re-raise preflop och dunkar in degen när han pottbettar på floppen. Vad kan han egentligen tänka om han sitter med någon av händerna ovan? Borde inte han bli rejält rädd för att du har en riktigt bra hand och ev. folda (även om det kanske är rätt osannolikt att han gör det)?

Postad

Det är tänkbart att han felaktigt lägger typ AK/QQ. Händerna är ganska bra definerade så fi bör känna sig säker på att leda med JJ-QQ och bör kunna räkna med 6 outs till en ev AK/AQ ställer man det i relation till vilket pottodds han får så bör han komma fram till en syn(även om det inte är något stor EV+ han gör). Fi behöver bara vinna mer än 1 av 4 gånger. Visst finns chansen till set men när han bettade så mycket pre bör han ha fått bort de flesta låga pockets.

Edit: Möjligen analyserade jag sönder handen(=felanalys) här men låt oss säga enbart så att med de pottoddsen han får så behöver han starka själ för att lägga.

Postad
Ja det finns 2 skäl till att ställa. Dels matematiskt(även om han aldrig foldar med en rimlig HD typ JJ-AK) så är vinstchansen tillräckligt hög och sen är det ju precis som Kenny säger att har du redan investerat i potten här så är det bara att fullfölja.

Nu är jag ingen expert, men är inte det ett jäkligt dåligt råd?

Syftar på "har du redan investerat i potten så är det bara att fullfölja.".

Ofta så tycker jag att överbet på floppen ur position ofta tyder på en hand som inte är den allra bästa (av de sannolika) alltså här AA. Troligare är en AK eller något i stil med JJ. Men detta är en personlig uppfattning, som kanske är fel.

I "värsta fall" har han AcAx och då har du ändå 32% vinstchans. In med degen. Hade ni varit djupare hade jag nog sagt fold ändå (även om jag nog tryckt om det var jag, men i efterhand ångrat mig), du behöver ofta inte ta de här riskerna i cashgames, spela situationer som är mer +EV istället.

Hyffsad chans att han slänger något i stil med JJ ändå om du ställer.

Postad

Ja, du har fått en riktigt bra flopp här så det är bara att ställa. Chansen att han sitter med QQ eller KK är mindre eftersom du har KQ. Han kan ha AA men det är som sagt en rejäl reraise så det gör risken något mindre. JJ och TT är du favorit mot och då ska du ställa in vilken dag som helst.

Sammantaget så är nog all in rätt melodi. Finns ju också en liten chans att han bluffar även om den är liten.

Har han AK är du inte favorit men chansen är heller inte så stor att han synar när du höjer.

Sen tycker jag det är väldigt onödigt att hoppa in och posta blind direkt.

Får du en skräphand och nån höjer så har du skänkt bort pengar. Gör du detta varje gång du sätter dig vid ett bord så blir det en del i längden.

Undantaget vid ett tiomannabord är väl om man behöver vänta ett helt varv.

Postad

Thorn: Du har på sätt och vis rätt i att man inte ska ta hänsyn till att man tidigare investerat i potten. Så det kan nog vara ett dåligt råd.

Dra ej ut mig: Har han AK och foldar 0% av gångerna så blir EV i stort sett=0.

Postad
Brut: Hur kollar du det? Jag körde i en handcalculator och där fick jag fram att AK har 53% vinstchans, inte mkt men dock favorit.

Köper 53%, sedan jmf med att du vinner ca 28(när fi synar) 47% av gångerna och du satsar ca 20. Det blir alltså ett litet EV+

Postad

Det här var ju väldigt intressant. Jag frågade post-flop spelet vilket jag tyckte var svårt, men det jag lärde mig mest av var pre-flop spelet.

När jag tittar så här på hur jag spelade efter jag läst era kommentarer ser jag att det är en självklar fold pre-flop. Jag har nog alltid synat per automatik i liknande situationer, men nu tänker jag tänka mig för i framtiden, tack för den responsen.

Efter floppen verkar de flesta tycka att en re-raise all-in är rätt, och det var vad jag gjorde också. Här kommer upplösningen:

Flop: ($8) 6club.gif, 3club.gif, 9diamond.gif(2 players)

SB bets $8.4

Hero raises $21.25 (All-In)

SB calls $12.85

Turn: ($50.50) 4club.gif(2 players, 1 all-in)

River: ($50.50) Jdiamond.gif(2 players, 1 all-in)

Final Pot: $50.50

SB has A :club: A :diamond: (one pair, aces)

Hero has Q :club: K :club: (flush, king high)

Outcome: Hero wins $50.50