Gå till innehåll

NLT - AA möter JxJ på floppen


Recommended Posts

--------------------------------------------------------------------------------

Hero sitter på plats 1 med 942.50

jedanx sitter på plats 2 med 89.50

labrass sitter på plats 3 med 190.00

Darkinfern sitter på plats 4 med 1033.05

tuffa sitter på plats 5 med 102.40

Royalhunt sitter på plats 6 med 718.80

mastrax sitter på plats 8 med 776.75

Batch sitter på plats 9 med 961.75

johano84 sitter på plats 10 med 200.00

 

mastrax satsar s mörken 5.00

Royalhunt satsar l mörken 2.50

 

Royalhunt: --, --

mastrax: --, --

Batch: --, --

johano84: --, --

Hero: Ad, Ah

jedanx: --, --

labrass: --, --

Darkinfern: --, --

tuffa: --, --

 

Pre-flop:

 

Batch: Lägger mig

johano84: Lägger mig

Hero: Höj 10.00 // Det är ett tajt bord, så jag miniraisar för att få med någon.

jedanx: Lägger mig

labrass: Lägger mig

Darkinfern: Lägger mig

tuffa: Lägger mig

Royalhunt: Lägger mig

mastrax: Höj 25.00

Hero: Syna 25.00 // Synar bara och hoppas på att floppen inte är ogynnsam.

 

Flop (Board: Jd, 7c, Js): // Ajaj, farlig flopp. Men har killen JJ är det bara att gratulera. Sätter honom inte på Jx (inte ens på AJ) p g a re-raisen ur position.

mastrax: Satsa 40.00

Hero: Höj 80.00

mastrax: Syna 80.00

 

Turn (Board: Jd, 7c, Js, 8s):

 

mastrax: Satsa 200.00

Hero: ?

 

 

Vad gör jag här, tycker ni? Spelar jag rätt hittills?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En re-raise (även om du mini-raisar) på ett tajt bord preflop borde innebära, JJ+ (JJ = fyrtal.. så inte så troligt). Då du har AA så tippar jag på att han sitter på KK/QQ. AJ finns juh på kartan, men då måste han vara sjukt lös preflop för att re-raisa.

 

Jag skulle nog kunna tänka mig en raise på turn (till ~500kr), för han gör nog detta move med KK lika ofta som Jx. OBS han kommer juh aldrig släppa denna hand med detta spel han visar.

 

Skulle gärna ha lite read här, samt att ha gjort re-reraise preflop till typ 70-80kr för att verkligen veta om han har KK/QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du pajjade handen redan innan floppen lira essen hårt. på floppen så måste du beta tillräckligt för att få information om han kan ha en J. du tror att du inte får brea betalt om du betar ut innan floppen men det e bättra änn att förlora hela stacken mot en skithand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag skulle ha gett er lite mer information. Dels försöker jag mixa upp spelet lite. Hade jag höjt min standardhöjning pre-flopp hade det endast inneburit 5 kr till, d v s 15 totalt. Känns som att en QJs skulle gått med på 15 likaväl som 10. Jag höjer alltid lika mycket, oavsett vad jag har på hand (om jag ska höja, alltså): 3xBB + 1BB / spelare som är med.

 

På floppen steker han länge, länge innan han synar min minireraise. Jag är nu 99 % säker på att han inte har fyrtalet. Han tänkte också länge innan han gjorde första beten på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får allt ha väldigt bra read om man ska dra några slutsatser av hur lång tid det tar för en spelare att agera.

 

Sen får jag inte ihop dina kommentarer.

 

// Det är ett tajt bord, så jag miniraisar för att få med någon.

 

mastrax: Höj 25.00

Hero: Syna 25.00 // Synar bara och hoppas på att floppen inte är ogynnsam.

 

Om nu bordet är så tight så bör ju Fi ha en riktigt bra hand för att reraisa. Du har nötterna, tryck på redan här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte sätta honom på Jx på ett tight bord när han re-reraisar ur position. Kan du? ;) Par i 7:or tror jag inte heller på.

 

Jag kan hålla med om att jag återhöjer för lite på floppen.

 

Till saken hör att jag har varit i sådana här situationer många gånger tidigare med AA pre-flop och återhöjt en höjning rätt kraftigt, och FI har lagt sig. Så jag ville variera mitt spel. Men det är klart att jag tar en chansning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AJ finns juh på kartan, men då måste han vara sjukt lös preflop för att re-raisa.

Nja, tänk på att hero gjorde en miniraise, han kanske reraisar av annan anledning än att han sitter med stål.

Sant, är det en mycket bra spelare som vet att bordet är tajt kan det vara värt att göra "re-steal" med AJ preflop. Men om man bortser från det och antar att han har en solid hand så måste man gasa på mer :)

 

Nåja.. slutgnällt från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om han lika gärna synar 15 som 10 med QJ så klart du ska höja 15, straffa dem för deras lösa spel, höj 20 då.

 

är det dollar eller kronor? beror ju på vilken nivå det gäller. men som andra sagt beta mer för information och lägg för stort omslag.

höj till 120 på floppen.

du säger först att det är en farlig flopp men sen att du ej sätter honom på ens AJ...då är det väl en bra flopp.

hur har han spelat tidigare? reraisr han ofta preflop? vad har han visat upp för händer tidigare efter att ha bettat stort?

 

folk gillar att steka med monster.

 

om någon väntar tills sista sekunden med att syna så är det ofta likvärdig med live-tellen "ja jag har ju tyvärr inget men jag blir tvungen att syna men det tar emot aj aj aj" = nötter...

 

sen finns ju alltid idiot-handen 9-T möjlig. reraise preflop som bluff, hålstegdrag på floppen, jaga jaga... träff på turn, värre har man varit med om :) men ok inte särskilt troligt.

 

 

men du sa att det var ett tight bord, men du gör en miniraise, kan han inte tänkas reraise med AJ då i tron att du har en sämre hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Jag vågar knappt berätta vad jag gjorde på turn. ;) Tro mig, jag vet att jag spelar handen okonventionellt, och kanske t o m dumt, men jag fick en känsla av att jag hade honom slagen hela vägen. Vet inte varifrån den känslan kom från, men ... Hursomhelst, beslutet på turn var jätteenkelt, på grund av denna känsla.

 

Så här utspelar sig resten av handen (det är kronor det handlar om, förresten):

 

Hero: Syna 200.00 // Jag bestämmer mig för att inte återhöja. Bordet ser inte så farligt ut (skulle vara färgdraget, då, men det känns mycket långsökt), och jag vill få ut mesta möjliga deg av honom. Har han mig redan slagen lär han syna en all-in direkt, så det var inget alternativ.

 

River (Board: Jd, 7c, Js, 8s, Jh): // Bingo. Jag har nötterna, såvida han inte har fyrtalet.

 

mastrax: Passa

Hero: Satsa 200.00 // Värdebetar så mycket som jag tror att han är beredd att syna på den höga kåk som han säkerligen har. Han har vid det här tillfället 436 kr kvar i stacken.

 

mastrax: Syna 200.00 // Han steker länge, och synar sedan. Visar upp ett par i tior. Hård syn på floppen där, efter min re-raise (även om den var en minireraise) ...

 

Showdown:

 

Hero: Ad, Ah (kåk)

 

Huvudpott:

Hero vinner potten på 992.50 med kåk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra spelat. min debut på nätet bestod av att få en känsla av att en kille bluffade och syna med 2par för att sen få ett fyrtal i kungar i facet.

men efter mycket spel blir känlsan bättre och oftast har man rätt.

 

rätt kreativt av honom ändå. hur länge hade ni spelat tillsammans? han trodde kanske du bara CBetta men ändå lite övermodigt av honom.

 

du läste helt rätt, bara att lyfta på hatten och buga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis gör jag helt fel i denna hand om jag är ute efter information. Det håller jag helt med om. Men från floppen och framåt fick jag denna magkänsla som sa mig att jag ledde. Det finns ingen logisk förklaring till det, men jag kände aldrig att jag stod inför svåra beslut, vare sig på floppen eller på turn. Hade hán haft fyrtalet hade jag förstås fått skylla mig själv och insett att denna magkänsla inte är att lita på, men normalt brukar min intuition inte slå fel. :) Svårt för er att veta när ni kommenterar mitt, på ytan, dåliga spel, dock. Sorry. :)

 

stj: Tack. :) Killen var rätt ny vid bordet, vi hade kanske spelat 15 minuter tillsammans, och tre händer mot varandra (och andra spelare). Tror inte han hade sett mina kort någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tja, man kan aldrig vara helt säker. Helt ärligt kände jag att han kunde ha JJ, och då var jag död från start (i princip). Men samtidigt kände jag att har han något annat, så kommer jag slå honom. Gut feeling, eller nåt. Men visst var jag lite rädd för fyrtalet ... ;) Jag lät dock aldrig denna "rädsla" styra mitt spel; lite måste man ju chansa också. 8-)

 

Tiggr: Absolut. På vilken annan sajt som helst. Men på SS får man tänka om, där fungerar inte pokerns naturliga lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen lätt att säga efteråt men jag tycker att hans hand är ganska genomskinlig (satte honom på TT eller QQ) och därför tycker jag att en syn på turn är ganska bra. Hans bet känns designad för att kunna vika om du höjer honom igen. Visserligen hade han 6 outs i det här fallet men ställer han när en T:a/9:a kommer på rivern kan du nog komma undan, han lär ju inte bluffa.

Dock tycker jag att din mini-raise pre-flop är superdålig (såvida inte någon konstant re-raisar dig när du gör det) och försvårar hela handen. Pottar du pre-flop blir t ex raise/syn ett mycket trevligare spel än nu då du enligt mig nästan är tvingad att höja igen. Jag tycker att ni har för stora stackar för att låta honom floppa ut dig, framförallt eftersom du misslyckats med att bygga potten.

 

Bra spel: :)

 

Potta pre-flop. 4-betta oftast, men syn är okej om FI:s re-raise är tillräckligt stort.

Höj mer på floppen. Med tanke på din read att han inte har J vill du få potten så stor som möjligt redan nu.

Syna turn. Se ovan

Betta mer på rivern. Han har garanterat en kåk och lär inte längre sätta dig på en J efter att ännu en J kommer. Jag tror att du ofta får bra betalt av 99-KK då potten är ganska stor. Dessutom är det lättare att tolka en stor bet som ett missat drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina intressanta synpunkter!

 

Hm. När det gäller pre-flopspelet medger jag att det kan vara ett misstag att bara miniraisa. Men tänk på vilken nivå jag sitter på och att bordet är tight. Att höja till 15 istället för 10 kronor (som var enda alternativet då alla hade lagt sig fram till mig och 3xBB är min standardraise oavsett hand), hade det verkligen gett mig någon mer information? Har killen alls något intressant så synar han ju (eller som i det här fallet återhöjer) en 10:a likaväl som 15 kronor.

 

Eller är det min syn av hans återhöjning pre-flop du menar? Där medger jag att jag skulle ha återhöjt än en gång, det var inte jättebra spel. Betar han 25 lär han ju syna 70 totalt.

 

På floppen håller jag dock inte med dig. Om vi antar att min read är rätt på att jag leder (vilket den ju var), hur stor är chansen att han synar en återhöjning på säg 120 kr? Risken är ju att han lägger 10:orna eftersom jag verkar ha nåt stort. Jag kunde kanske ha chansat, men, jag vet inte, det "kändes" inte rätt att återhöja mer. ;) Om jag bara miniraisar får jag ju med honom till turn. Och där har jag honom där jag vill. Nu tror han att jag inte har något och försöker semibluffa genom att beta 200 kr. Givetvis synar jag bara, eftersom jag återigen inte vill skrämma bort honom.

 

På rivern är jag lite mer tveksam. Det är möjligt att jag kunde ha satt honom all-in där (ytterligare drygt 200 kr). Samtidigt förklarade han i chatten efteråt att han funderade länge och väl innan han synade de 200; han "kände sig" slagen, sa han, men var inte säker. Tror du verkligen att han hade synat mer än de 200? Jag är inte säker på det ...

 

Med tanke på den read jag hade honom kan jag se att jag gjorde ett, ev. två, fel: Jag skulle återhöjt pre-flop på hans återhöjning. Jag kunde ev. ha betat mer på rivern. I övrigt tycker jag att jag spelade bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...