Gå till innehåll

Hur spelar shortstack sent i turnering?


Morbo

Recommended Posts

Situation: ITM i turnering, fortfarande bara tröstpriser. Mörkarna på ungefär 600/1200, min stack på ca 10-11 tusen. Snittstacken på 16 tusen, men kanske 1/3 av spelarna på bordet har ungefär samma stack som mig eller lägre.

 

Jag brukar spela väldigt kaotiskt med en stack på <10 bb, går all-in preflop med en väldans massa händer. Är det verkligen nödvändigt, eftersom i det här läget skulle en dubbling föra mig till åtminstone top 4, och många har ju ungefär samma stack som mig fast de spelar fortfarande snortight. För mig resulterar det oftast i att jag åker ut som lillstack eller så slumpar jag mig till en stor stack igen. Jag misstänker att jag spelar rätt, för jag är aldrig nån som slutar 7-8-9 på finalbordet, men å andra sidan så spricker jag rätt ofta så fort stacken kommer ner <10 bb.

 

Jag misstänker att jag ska tighta till lite mer (Ex: foldas till mig i CO med QTo, ungefär 9bb i stacken. Jag pushar direkt, såna liknande grejor. Gillar hellre att trycka med t.ex. T9s än K7 och A7 för att mina outs är live oftare, men det kanske är en annan diskussion) men å andra sidan är folk så tighta att jag nästan måste utnyttja det. Ser ofta folk som sitter med 3-4bb i stacken och foldar sin bb varenda gång, och det måste ju innebära att det är rätt att som shortstack trycka med tvivelaktiga händer?

 

Någon som har bra teori om hur man ska spela lillstacken i mitten/sent i turneringen?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in pre-flopp är det som gäller för mig.

 

Par är nästan alltid all-in.

 

Däremot så tycker jag bättre om att ställa all-in med Ax än med KQs - men det är min smak.

 

Jag går all-in med alla par om jag är short stack sent i en turnering, om potten inte är re-raised innan mig och jag har lågt pp då jag gärna lägger mig om jag inte har för liten stack.

 

Sen tycker jag också med alla ess med hyffsad kicker, typ 9-10 och uppåt.

 

Fast sitter jag med 10 bb tycker jag det är lite tidigt att köra på låga pp's och hyffsade ess, då vänter jag antingen på höga pp's eller höga ess.

Först vid 4-5 bb som psycho sa så kör jag med lite sämre pp's och lägre ess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min strategi är all in eller fold. i tidigpos slänger jag allt förutom par (slänger par ibland). Ax är stor favorit mot KQ så varför skulle man inte tycka om att spela Ax mer än KQ? :?

har jag under 4 bb trycker jag in med K hög i tidig position. i late position så köper jag gärna blindsen med nästan vad som helst(om ingen av mörkarna täcker mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ax är stor favorit mot KQ så varför skulle man inte tycka om att spela Ax mer än KQ? :?

 

För att om man får syn är man bra mycket oftare dominerad om man spelar Ax än KQ. Dessutom är ju KQ bättre mot dom flesta pockets än vad Ax är.

 

Sen skulle jag inte vilja kalla Ax (där x<10) för storfavorit mot KQ... Det ligger på ungefär 58 vs 42%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ax är stor favorit mot KQ så varför skulle man inte tycka om att spela Ax mer än KQ? :?

 

För att om man får syn är man bra mycket oftare dominerad om man spelar Ax än KQ. Dessutom är ju KQ bättre mot dom flesta pockets än vad Ax är.

 

Sen skulle jag inte vilja kalla Ax (där x<10) för storfavorit mot KQ... Det ligger på ungefär 58 vs 42%.

 

Jag måste nog säga emot dig pga mina egna erfarnheter på PPnätverket. Jag får nog fler syn av KJ KQ KT än vad jag får av A med bättre kicker. självklart ska man inte ställa in som en tok utan man måste ju ha read på personerna som sitter på blindsen. i tidig pos trycker man inte inte med A4 tex. men när man är på kanske en plats före DB så är det helt ok tycker jag.

 

Sedan är 58% vs 42% riktigt bra, inte ofta du får bättre lägen än så.EDIT: bättre lägen än så i slutet av en sng får du nog inte, om du väntar på ett bättre läge så blir du troligtvis uppkäkad av blindsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart trycker man med Ax i sen position om du har få marker kvar. Vad jag menar är att jag hellre trycker med KQ än A2... ;)

 

Jag måste nog säga emot dig pga mina egna erfarnheter på PPnätverket. Jag får nog fler syn av KJ KQ KT än vad jag får av A med bättre kicker.

 

Här tycker jag du motsäger dig själv litegrann... Om du oftare får syn av KJ KT osv så borde det väl vara ännu bättre att trycka med KQ? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga som rör samma ämne har jag funderat lite på. När är det all in som gäller och när kan man istället höja typ 3xbb? Kanske svår att svara på generellt, men tex om man sitter på knappen med ATo och alla foldat. SB och BB täcker en. Om jag sitter på 5bb trycker jag, 8bb förmodligen likaså. Men någonstans går väl gränsen?

 

Det här gäller alltså då man helst inte vill ha syn men förmodligen har bäst hand. Om man tittar ner på AA kan det ju vara läge att försöka lura in SB och BB för att få dem potcommited på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korten spelar inte så stor roll då jag har under 10BB....gäller snarare att hitta lägen. Har jag inte gjort något på ett tag och det foldas fram till mig på knappen kan jag gå all-in med 72o om jag tror att det vinner potten åt mig. UTG skulle jag aldrig göra samma spel (om inte bordet är otroligt tigth). Sedan kan ju alla Ax vara interssanta, samtliga par, KQo, KJo...även JTs är ju en spännande hand att trycka med...men, som sagt, hitta lägen är nog det viktigaste, för korten kanske aldrig kommer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga som rör samma ämne har jag funderat lite på. När är det all in som gäller och när kan man istället höja typ 3xbb? Kanske svår att svara på generellt, men tex om man sitter på knappen med ATo och alla foldat. SB och BB täcker en. Om jag sitter på 5bb trycker jag, 8bb förmodligen likaså. Men någonstans går väl gränsen?

 

Om din höjning är 40% (dvs 3*bb, eller hur mycket du nu brukar höja med bra händer/stjäla) av din stack kan du ju lika väl gå all-in. Detta har jag läst någonstans...tror det var strategin för SnG hos 2+2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man low stack och får A på handen bara gå all in då, hoppas på det bästa även alla pp går jag all in med! Är man på itm är det bara en sak man satsar på, vinna och då kan man tyvärr inte sitta och vänta på en monster hand ;> antaglien kan du dubbla eller köra en bye bye ;>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...