Gå till innehåll

Myssion lirar söndagsturrar!


Myssion

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nä, vilket oflyt du hade där...

 

Tja, man kan ju försöka lite...

 

Du var tajtpassiv enligt PO ;) Fast du höjde lite sen när blindsen gick upp, såg ju bra ut.

 

Min T8 kanske var övermodig. Fast BB var sitting out och samtliga efter mig var helt jäkla tajta, synd att lillstacken skulle hitta en hand bara, måste syna med de oddsen. Sedan är det ju klonk på hög nivå, story of my PS-lajf känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hamnade på tredjeplats på den du och jag spelade i Myssion.

Efter vansinnigt klonkande efter att ha åkt ner på 200 chips med KT mot KJ.

 

Det var en kille i slutet som bara inte kunde åka ut, han klonkade något otroligt när vi var 4 spelare kvar. :shock: Och mer när vi var 3 (han åkte på dängar ochså och var nere på under 1000 i chips flera gånger), men runner runner färg räddade honom 3 gånger tror jag, siste gången mot min AK och sparkade ut mig på 3:e plats... :(

 

Har förresten lagt in min avatar nu. :) Det tar väl några dagar sedan ploppar den upp.

 

Tajtpassiv! Låter inte bra. Kan kanske förklaras med ruskigt kalla kort i början...

 

Jag har letat efter dig lite grann men aldrig hittat dig vid ett registrerande bord, sedan ploppar du upp helt oväntat, kul att spela mot dig! Synd att du åkte ut rätt tidigt... När du skulle klonka dig tillbaka så åkte du på spö som tokfavorit ochså. Surt. Ska hålla ögonen öppna efter dig mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya dagsmål:

 

1. Äta pizza!

 

2. Duscha!

 

 

-------------

 

 

Dagens skämt (enligt Frugan iaf): Jag åker ut som favorit (som vanligt) på bubblan. "Nä fy bubblan!" utbrister frugan och gapskrattar. "Men skratta då, det var ju jätteroligt!" ... Mja... Hade väl varit åtminstone liiite roligt om det var någon annan än jag som flög... men nu... kass tajming liksom... :?:)

 

 

--------------

 

 

Intressant diskussion i en av handanalystrådarna tidigare idag. Ska pilla lite mer med SNGPT men spontant känns det ju som att jag måste tajta till mig ännu mer än innan när det gäller att syna all-in på bubblan när fi täcker mig.

 

Sedan behöver jag bli lite passivare när det gäller mina reräjsar när:

1) det inte är någon brådska för mig att samla marker

2) när jag har för dålig FE

3) när fi räjsar ur tidig position

Har varit lite överaggro där.

 

Kan också tagga ner lite med att stjäla blinds när jag inte är i c/o eller på knappen eller i SB. Idag fick jag 55 UTG när vi var 6 kvar och höjer. Inser ju att det är precis lika med en bluff eftersom jag måste lägga mig vid omslag och vid syn får en totalt icke-spelbar hand som jag som bäst kan CB:a med. Luft med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, lär henne ställa in istället.

 

:-)

 

Det kommer! ;)

 

Det farliga är att hon kan ställa sig upp själv, fast hon kan inte stå eller gå själv... som bäddat för katastrof... :shock:

 

 

 

 

 

Har lekt lite mer med SNGPT. Hypotetisk situation:

 

Jag är mellanstack på bubblan, sitter i BB och storstacken ställer. Jag har AKs. Syn? Nej, korrekt är att folda, så länge jag inte har mindre än 5xbb i stacken själv, även om jag vet att fi ställer med any two. Låter helt knasigt, men så är det (lite beroende på de andras stackstorlekar förstås)... The power of the bubble liksom... Har han en någorlunda vettig HD så är det tokfel att syna med AK, och det kan vara fel att göra det även med 4-5xbb i stacken.

 

Sedan får man dessutom ha i åtanke det ofta är +$EV att folda eftersom lillstacken riskerar att flyga snart, så kan t.o.m. vara fel att ta en syn som vid första anblick är +$EV, den måste nämligen vara mer +$EV än vad det är att folda.

 

:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket muppar idag. Ställer med AT och semikortstack, får syn av SB som synar av nästan halva sin stack med Q8s... :? Ja, han träffade damen också naturligtvis.

 

I en annan var vi fyra kvar och jag var näst minst, övriga tre ärkepassiva! Har aldrig sett något så passivt. Chipleadern limpar från knappen och SB med Q9 och AT när blindsen är 200/400, och flera gånger så foldar näst största stacken i SB till ministacken i BB... :roll: Bara att ta saken i egna händer, sjukt att man kan bli table captain som näst minsting på bubblan. Den vann jag efter att tvåan foldat sig ner från 8000 marker till 1140 marker med blindsen på 400/800... :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tokfel att syna med AK, och det kan vara fel att göra det även med 4-5xbb i stacken.
Låter inte rimligt, med tanke på hur stor bb är och vad de andra har, du är ju troligen smallstack här eller?

 

Här är ett exempel:

 

Blinds 200/400 (ante 25)

 

Jag i BB med 3600 marker

SB med 6000 marker

Knappen med 1400 marker

c/o med 3375 marker

 

Om han ställer med 100% av sina händer så är det -$1.24 att syna. Med en tajt HD (66+, ATs+, AJ+) så är det saftiga -$7.92.

 

Om man byter så att jag är lillstacken så är det +$EV även mot en tajt HD och mer $EV ju lösare han är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tokfel att syna med AK, och det kan vara fel att göra det även med 4-5xbb i stacken.
Låter inte rimligt, med tanke på hur stor bb är och vad de andra har, du är ju troligen smallstack här eller?

 

Här är ett exempel:

 

Blinds 200/400 (ante 25)

 

Jag i BB med 3600 marker

SB med 6000 marker

Knappen med 1400 marker

c/o med 3375 marker

 

Om han ställer med 100% av sina händer så är det -$1.24 att syna. Med en tajt HD (66+, ATs+, AJ+) så är det saftiga -$7.92.

 

Om man byter så att jag är lillstacken så är det +$EV även mot en tajt HD och mer $EV ju lösare han är.

 

Det här känns som överkurs för mig just nu... :-)

Men, -$1.24...vad är det dollar-beloppet satt i relation till? Buy-in i turren? Som i det här fallet i så fall är...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det väl inte så himla konstigt. I en sattellit med tre platser hade det varit korrekt att lägga AA i den här situationen. Nu är prisfördelningen inte 33/33/33 utan 50/30/20, så det blir självklart annorlunda, men siffrorna skiljer ju sig inte så jättemycket. Det är så sjukt mycket värde i den nästan garanterade tredjeplatsen i förhållande till den ökade chansen i att vinna om vi synar. Är det JJ+ som gäller för att syna här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant! Vilken HD är +$EV att syna med i det här exemplet?

 

Nu har jag slarvat bort siffrorna igen, men nånstans 88-JJ+ beroende på situation.

 

---------

 

Fel att syna all-in med AK? Kan det väl inte vara, fan vad tight man måste spela i så fall! :shock:

 

Så här förklarade jag i en annan tråd, om varför det är fel att syna med AK (AK låter som en stark hand, men betänk att den inte är mer än typ 60/40 mot t.ex. 32o):

 

Har du lust att visa hur?

 

Nej, för det kan jag inte själv :). Det enda jag kan göra är att klistra in resultaten från SNGPT. Kul litet verktyg som jag rekommenderar att du skaffar.

 

Fast jag ska göra en förenkling:

 

ICM är ju en modell som förvandlar vår stackstorlek till ett förväntat $EV. I nuläget är våra marker alltså värda $45 enligt den modellen. Om vi förlorar handen så åker vi ut och får ett förväntat värde på $0. Om vi vinner handen så dubblar vi våra marker, men inte vårt $EV, det ökar bara till $60 (det är alltså beräknat på vår stacksajs om vi vinner, inte vår chans att vinna med AK). Om vi singlar slant i en sådan situtation så har vi ju ett förväntat resultat på $30, vilket är mindre än om vi foldar ($45). Vi måste alltså ha en rättså stor edge (75% vinstchans för att vara break even) för att få ett förväntat värde på mer än $45, och AK är inte tillräckligt.

 

Det låter intuitivt jäkligt märkligt, jag vet, men huvudfaktorerna här är bubblan (som gör att vi vinner $0 om vi losar) och prisstrukturen (som gör att vi "bara" kommer upp i $60 om vi dubblar upp våra marker) . Hade det varit winner takes all-struktur så blir våra nya marker mer värda, och om det hade varit prispengar för fjärdeplatsen så hade det också förändrat situationen men nu är det ju inte det.

 

Det är ofta helt korrekt att spela jäkligt tight på bubblan när det gäller att syna all-in från någon som täcker dig. Fi kan tillochmed ställa mörkt eller visa dig sina skräpkort och det skulle ändå vara korrekt för dig att lägga dig med AKo i många situationer.

 

 

Sedan betyder inte det att man kan ställa med any two som chippie när som helst, för om man får en felaktig syn av någon som inte vet hur tajt han måste vara så kan man råka i trubbel själv. Då är det de två andra snubbarna (eller snubborna) runt bordet som tjänar $EV.

 

 

Det här känns som överkurs för mig just nu... :-)

Men, -$1.24...vad är det dollar-beloppet satt i relation till? Buy-in i turren? Som i det här fallet i så fall är...?

 

$EV är i förhållande till den totala prispoolen, som här är $15x9. $1.24 motsvarar ett ROI på ca 8%-enheter i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synar hellre med AK än ställer med QJ. Man kan ju inte folda hela tiden, då har man ju inget kvar om man väl överlever till ITM.

 

Men hur många $$ tjänar du på det? Tajta syner och lösa ställ är det som gäller på bubblan d.v.s. om man inte har en read som säger att FI kan syna sig all-in med A-hög på bubblan.

 

Jag har en not på dig nu men jag spelar på Partys ($55) så jag kanske inte får användning för den än på ett tag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synar hellre med AK än ställer med QJ

 

Det där är helt enkelt fel, du överskattar värdet av en oparad hand och underskattar värdet av fold equity. FE är värt jättemycket när blindsen är höga och en oparad hand är mer eller mindre en kåjntåss mot de flesta händer du möter (OBS, jag säger inte att det alltid är fel att syna med AK, men man inte är jättekort och lillstacken är en ministack på kanske 2-3xbb eller ännu mindre så är det ofta instafold som gäller).

 

Läs igenom denna, fundera lite, ta två panodil och ring mig imorgon. ;)

 

Man kan ju inte folda hela tiden, då har man ju inget kvar om man väl överlever till ITM.

 

Du behöver inte folda hela tiden. För det första så är det ytterst sällan som det sitter en så aggressiv storstack vid ditt bord, men även om det gör det så har du ett markerövertag mot lillstacken. Med andra ord så har du råd att folda mer än vad han har. Sedan beror det på var han sitter också, om han sitter till höger eller vänster om dig så är det knepigare, än om han sitter mittemot. Om han sitter till höger så får du vara så snäll och folda när han ställer, men kan stjäla när han lägger sig, och du kan också ställa själv när han är i SB/BB, för då kan han inte försvara sig genom att mobba runt dig längre. Sitter han till vänster om dig så är det lite tuffare för då får du i princip aldrig bra läge att stjäla från de andra, bara att ta en bra hand och slänga ut ratten genom fönstret.

 

Men vanligare är att du sitter vid ett bord där du själv kan ta kommandot och stjäla både från stor- mellan- och lillstacken. Du ser ju i inlägget här uppe hur passiva folk kan vara, jag kunde ta kommandot som lillstack för att de var så jäkla veka.

 

Sedan är det skitsamma om du inte har något kvar när du är i ITM, det är att säkra tredjeplatsen som är prio 1, sedan får man spela vidare därifrån, att spela för förstaplatsen på bubblan är i 98% av fallen inte korrekt när man är mellanstack. Se här vad Howard säger (Lederer alltså, inte the Duck)

 

Mellanstack är oftast svårast att spela tycker jag, men som sagt så är det konservativt som gäller, är man lillstack så är det bara att tuta köra för man är mer eller mindre tvungen. Är man storstack så blir det många lätta beslut, mest att höja och titta på när de andra foldar, och när man sedan sitter i bb så limpar någon mupp eller så synar SB och då höjer man igen, varefter de foldar fram till dig i BB nästa gång, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om AK-resonemanget helt och hållet. Jag brukar ha som nöje att (försöka) kvala mig in till Partys dyrare MTTs och då det bara är vinst som gäller i dom så är syn med AK solklar, men på bubblan i en SnG så foldar man såvida man inte har en jättestack eller ministack.

 

EDIT: Partysatelliterna är 10 manna SNGs då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan iofs vara knepigt att vara storstack också. Om motståndarna spelar korrekt, dvs vet att man måste folda allt utom stål, så är det ofta korrekt att ställa med any two, och då blir det vääldigt enkla beslut. Men oftast så är fi lösare än vad som är korrekt, och då måste man snäva till sig lite, för annars råkar man själv i trubbel, och då blir det knepigare att bedöma vilken HD man kan ställa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om AK-resonemanget helt och hållet. Jag brukar ha som nöje att (försöka) kvala mig in till Partys dyrare MTTs och då det bara är vinst som gäller i dom så är syn med AK solklar, men på bubblan i en SnG så foldar man såvida man inte har en jättestack eller ministack.

 

Japp, är det bara en pers som får pris så är det bara att fokusera helt och hållet på cEV.

 

Nyckeln till det hela ligger i nedanstående resonemang, så jag klistrar in det igen, som visar hur stor skillnaden kan vara mellan cEV och $EV i en SnG där tre får pris (siffrorna är baserade på HH:n i länken ovan).

 

ICM är ju en modell som förvandlar vår stackstorlek till ett förväntat $EV. I nuläget är våra marker alltså värda $45 enligt den modellen. Om vi förlorar handen så åker vi ut och får ett förväntat värde på $0. Om vi vinner handen så dubblar vi våra marker, men inte vårt $EV, det ökar bara till $60 (det är alltså beräknat på vår stacksajs om vi vinner, inte vår chans att vinna med AK). Om vi singlar slant i en sådan situtation så har vi ju ett förväntat resultat på $30, vilket är mindre än om vi foldar ($45). Vi måste alltså ha en rättså stor edge (75% vinstchans för att vara break even) för att få ett förväntat värde på mer än $45, och AK är inte tillräckligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...