Gå till innehåll

NLT - Trn, synpunkter på en turneringshand?

Recommended Posts

Postad

Informationen om handen blir lite efter vad jag kommer ihåg.

Det var i Main Event i baltikum där vi kanske var 14-15 spelare kvar.

Det var 5 priser.

Jag hade gått hyfsat på slutet och kanske hade höjd min stack från 12K till 25K på relativt kort tid.

Blindsen kan ha legat på något i stil med 400-800.

Jag satt i small blind.

Det var en eller två limpers fram till en trevlig dansk som kommit tillbaka till mitt bord. Dansken satt med kanske 28 000.

Dansken höjer sjukt mycket till 7-8 tusen.

Jag tittar ner på J J .

Dansken gick alltid in höjandes - den här höjningen såg lite misstänksam ut. Jag är inte rädd för limparna då jag aldrig sett dem svara en rejäl höjning när de limpat dvs jag har aldrig sett de limpat in med riktigt bra händer (för utom en snubbe som de sa var bäst i Litauen som jag såg limpa med QQ en gång men han var inte med i handen.)

Jag frågar hur mycket dansken har kvar då han gör klart för mig på danska att han kommer syna ner mig.

Jag är säker på det sätt han säger det att han har AK. Jag känner mig 90 procent säker. Dansken och jag hade en rätt bra relation också :lol: - dvs jag trodde inte alls att han skulle säga sådär om han hade par i ess. Han skulle kunna ha TT,JJ,QQ också men det trodde jag inte.

Innan han sa det lutate jag lite åt att reraisa dansken eftersom han bla släppt AQ en gång mot mina KK.

Jag foldade till slut och dansken visade AK. Jag visade aldrig mina kort men sa att jag hade JJ.

You're lyiiing - you can never fold JJ säger fängelseryssen.

jag vet att om jag har en hyfsad stack så vill jag inte coinflipgambla om den. Det känns rätt onödigt att spela poker i 4 timmar för att sen automatiskt gå med på en coinflip.

Däremot kommer två intressanta funderingar:

1. Om jag visste att det var en stor chans att dansken skulle folda om jag reraisade honom allin (då jag vet att han släpper många händer) så skulle min EV vara betydligt högre än en coinflip. Nu sa han till mig att han skulle syna ner - förändras situationen för andra som den gjordes för mig ?

2. Om jag nästan vet att han har AK - varför callar jag inte där och tar det från floppen ? Träffar inget A eller K så spelar jag ner handen annars foldar jag om han visar styrka. Jag var riktigt nära att calla.

Det var dyrt att även syna där - jag ville hellre ha pengarna att slaska in med suited connectors eller medelpar för att kunna få spela efter floppen istället.

Jag kan aldrig vara säker - han kan sitta på damer, han kan sitta på nior eller tior och träffa dem. han kanske var less över att ha foldat A Q en gång och träffar en flopp som Q 2 2.

När floppen sen kommer K 3 4 och dansken bettar ut osäkert kan jag inte lita på mig själv till 100 procent att jag inte börjar misstänka att han hade någon annan hand och gör ett move för potten ändå (jag är ändå orutinerad på att spela framförallt live)

Dansken hade position på mig så även om floppen komm Q 9 6 så kan det vara han som trycker in. Det är mindre roligt än att trycka in själv efter floppen om man går på en read.

Jag tycker i stort sett att jag måste träffa setet för att kunna spela om hela mina stack. Min fold var alltså en kombination av att dansken lovade att syna ner + att han hade höjt potten så rejält att det både var dyrt och att det pottcomittade honom mer.

Synpunkter - som berör en turneringssituation - självklart är cashgame en annan femma.

* RP - QoS *

Postad

Ja du, den readen är ju väldigt svår som du själv säger, varför skall du ta en coinflip med 25 k om du känner dig i hyfsad shape, det kommer kanske bättre tillfällen. Det lät som om du tyckte att de du spelade med inte var speciellt bra överlag.

Jag hade velat vara hyfsat säker på att alla skall folda ca 40-50 % av gånger, för att köra ett all-in move där, sure du kunde callat och spelat den efter floppen om du kände dig 90 % säker på din AK read....du satt ju först efter floppen och hade kunnat välja att trycka in degen direkt exempelvis om ej A eller K kom på floppen. En 8000 höjning där efter två limpers luktar ju ganska mycket att han bara vill plocka ner potten direkt och absolut inte vill ha något spel, (vilket ju gör en reraise ett strå effektivare) med andra ord har han troligen AK-AQ samt pockets 99-QQ typ. Han verkade ju hyfsat bra och var förmodligen kapabel att folda AK emot en all-in raise där, även om han snackade ner dig till en fold.

Men som sagt det är ett väldigt svårt beslut och folden visade ju sig inte helt fel den här gången när du vann turneringen efter det. Grattis kanske är på sin plats! :)

Postad

Jag var 100 procent att han hade callat med sina AK - vilket han även sa efteråt. hade loggat cirka 6 timmars spel med honom och det var inget skitsnack i att han skulle syna om jag reraisade.

Motståndet var bra. Det var några som kanske inte spelade jättebra men de var lite maniacs och var jobbiga på det sättet. En snubbe hade inte sovit på hela helgen utan hade suttit uppe två nätter i rad och spelat Omaha Cashgames 5-10$ PL - han sov så gott som vid bordet men vaknade ändå till och spelade hyperaggressivt när han hade en hand = jobbig. De gav dock mycket (kanske för mycket) respekt för raisar vilket passade mig bra.

Postad

Jag tycker du gör fel som gör en så specifik read, det verkar som du tillskriver AK mycket större sannolikhet än vad som är rimligt. Ska du spela så ska du ju definitivt ta en flopp för att öka ditt EV mot just AK och AQ, men då behöver du också vara väldigt säker på vad det är han är.

Att det är 5 priser tycker jag inte spelar så stor roll här, tror du att du har en stor fördel (jo, jag tycker 55-45 är stort i en så här stor pott) i snitt så ska du ju ta den för att maxa chansen att komma etta.

Jag tycker inte heller att det spelar någon roll att du tror dig vara betydligt bättre än dina motståndare. Det är svårt att göra någon bra uppskattning på det, och om dina motståndare inte brukar göra idiotläggningar så är det ju inte något som kommer få stort genomslag under de 40-50 händer som turneringen kommer vara.

Postad

Ja om det är 100 % att han hade synat så hade jag inte ens funderat på att reraisa all-in. Du får alltså ett extra value på 2800 om limparna foldar din all-in och du kan inte vara 100 % säker på att första limparen inte har KK-AA.

Syn och spela efter din read på floppen eller fold med andra ord, jag hade nog föredragit fold före syn dock.

Postad

jag tror inte min läggning direkt var för att jag trodde mig vara bättre än de övriga - för jag kände till de övriga för dåligt men tyckte att de flesta var bra och säkert några betydligt mer erfarna än mig på livespel.

Jag vill dock inte gambla där - med mycket mindre i stacken absolut men inte där.

Jag uppfattade ungefär att dansken sa till mig rätt ut att han hade AK. Det var lite kompissnack i pauserna som att jag jävlas inte med din blind om du inte jävlas med min etc. han sa att han inte kunde släppa handen men det var helt klart att han inte hade AA eller KK i alla fall. AQ hade han släppt öppet tidigare. AK, TT eller QQ med Ak som storfavorit :).

Det är klart att jag kan han ha fel men det var så jag bedömde det i alla fall.

Jag tycker folden var rätt okej, jag tycker att en reraise allin vore fel (åtminstone för mig och min spelstil och mitt fega sätt att spela poker :) ) trots 55 procent om jag vet han synar men kanske lutar att en call skulle vara det bästa.

Samtidigt som du Johan säger så om jag ska calla måste jag lita på min read FÖR mycket vilket betyder att det kanske skulle vara felaktigt ändå.

Jag kan inte säga att jag spelade för seger i första hand utan mitt första mål var att komma ITM (och få lite baltpoäng) - vilket i sig kanske inte är rätt men så var det.

Postad

Varför är det inte rätt att spela för att hamna ITM?

Chansen att komma ITM är ju bra mycke större än att du vinner.

Jag spelar alltid för att komma ITM och vinner jag är det ett plus.

Sen beror det ju på hur mycke pengar man har och hur många det är kvar. Ligger man bra till är det ju dumt att tappa placeringar på coinflips.

Så jag tycker du gjorde rätt som folda.

Hade du däremot vart shortstacked, hade jag iaf chansat för att dubbla.

Postad

Det är inget fel att primärt försöka komma ITM men det kan vara felaktig att spela för fegt för att komma ITM så att man ger sig själv små chanser att vinna de stora priserna.

Spelar man många turneringar är det svårt att gå i vinst (sammmanlagt under säg ett år) om man inte tar hem (eller kommer topp 3) i X antal turneringar.

Åsiterna kan vara lite olika när man ska chansa eller inte därför tycker jag den här frågeställningen var lite intressant då jag kände mig rätt säker på att jag ledde med några futtiga procent mot motspelaren och ändå inte ville spela.