Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Pokerproffs till salu för 3,5 Mkr

Vill du satsa pengar på en av Sveriges bästa pokerspelare och få hälften av hans framtida vinster? Nu har du chansen. Pokerproffset Johan Storåkers förvandlar sig själv till en högriskaktie och söker investerare för en nyemission på 3,5 miljoner kronor.

Länk till di.se

* Pill, länk, ingress - QoS *

Postad
Oavsett hur bra Johan är på poker verkar han vara en genialisk affärsman - om projektet nu går i lås. 50% av vinsterna till 0% risk.

Njae, genistatus får han väl inte riktigt. Av någon anledning är det här "standarddealen" när folk blir stakeade i turneringar, och det är ju som synes sjukt bra för spelaren.

Postad
Njae, genistatus får han väl inte riktigt. Av någon anledning är det här "standarddealen" när folk blir stakeade i turneringar, och det är ju som synes sjukt bra för spelaren.

Okej, det visste jag inte (nu blir du chockad va? ;)). Men om han lyckas etablera det i stor skala är det ändå en strålande bedrift.

Postad

Eh, det är INTE standarddealen för stakes.

Standarddealen för så lång tid borde vara att man betalar Johans löpande räkningar vartefter, inte 18 månader i förväg.

I gengäld får Johan behålla 50% av eventuella vinstpengar UTÖVER de första 3,5m som han drar in.

De första 3,5m han drar in går givertvis direkt tillbaka till investerarna.

Vilket är något helt annat.

Att, som invsterare, gå med på upplägget som DI beskriver är idiotiskt.

Postad
Eh, det är INTE standarddealen för stakes.

Uttryckte mig väldigt dumt där. Jag menade att det är den ganska naiva deal som jag så gott som alltid sett nybörjare och även mer erfarna göra. Jag tror det är många som intuitivt tycker att den verkar rättvis, fast den är väldigt långt ifrån att vara det.

Dealen är ju lite som att jag ger dig ett tips om en häst, och jag är så generös att du bara behöver betala mig 20% av vinsten när den självklart vinner. Även om jag mot förmodan hade en aning om vad jag höll på med så är det ju så gott som omöjligt för dig att få positivt väntvärde i den situationen. Skulle tro att det maximala väntvärdet någon kan få i den här investeringen är väldigt, väldigt marginellt positivt (typ riskera 1000 kr för att vinna 1 kr) och det enbart om Storåkers är en rikigt jäkla grym spelare.

Postad

dealen för sånt här tycker jag ska se ut så här:

100% av vinsterna går tillbaka till investerna tills satsat kapital är uppnått, då börjar storåkers andel att komma igång på 50%.

så att storåker inte ska kunna tjäna några pengar förrän investerarna fått sitt.

mest rättvist som jag ser det.

ungefär som att betala en mäklare, men mäklaren får inte betalt förrän han ligger på ett positivt värde.

Postad

jag haller med Liggat. Det verkar vara den mest normala dealen.

han har absolut inget att forlora om han far investerare for 3,5 mille, men det hade varit jakla orattvist om han "bara" spelar ihop 4 mille under perioden och investerarna bara far 2 mille (gar back) medan han far 2 mille sjalv.

jag hade ALDRIG investerat en slant i killen med upplagget som finns just nu.

Postad
mest rättvist som jag ser det.

Rättvist blir det väl bara om de får samma väntvärde som om de skulle investerat i någon annat mer traditionellt objekt, och hur en sådan deal ser ut är ju extremt beroende av Storåkers EV. Om man är tomte med -EV så kan ju inte investerarna få en rättvis deal, och en deal som skulle vara rättvis för folk som investerade i exempelvis Dan Harrington skulle säkert inte vara rättvis mot folk som investerade i mig.

Ett rätt stort problem med sådana här investeringar är ju att det knappast finns någon pokerspelare i världen med tillräckligt underlag för att ha en bra uppfattning om sitt väntvärde för en turnering. Ytterligare ett problem för investerare är ju att de flesta pokerspelare har en rätt hög uppskattning om sitt väntevärde.

Postad

Ett bättre prospekt hade sett ut så här om både Johan och investerare har höga tankar om hans spel:

Investerarna hostar upp 3,5m

Investerarna får tilbaka 100% upp till 3,5m

Investerarna får tillbaka 25% för eventuella vinster över 3,5m

Postad
Ett bättre prospekt hade sett ut så här om både Johan och investerare har höga tankar om hans spel:

Investerarna hostar upp 3,5m

Investerarna får tilbaka 100% upp till 3,5m

Investerarna får tillbaka 25% för eventuella vinster över 3,5m

Tror inte jag skulle ge den dealen till någon, då jag tycker att 25% är alldeles för lågt av resterande vinst. 50%-75% låter mycket rimligare, om det ska vara någon form av semivettig investering alltså.

Fast jag är ju alldeles för pessimistisk för att hålla på och stakea folk ändå.

Postad

Om man ser det så här:

För att gå jämt för investerarna så måste Johan spela in 7M. Investerarna går noll, Johan går +3,5

Finns väl ingen investerare (sajter undantaget som kan få reklam, men nu snackar jag enbart som penningplaering) som gör en sådan här investering utan avkastningskrav. Tippar på att det måste finnas en potential på 100% för att det skall vara intressant.

För att gå 100% så måste Johan spela in 14M. Investerarna får tillbaks sin insats plus 3,5M, Johan får 7M.

Är då Johan värd 7M för detta arbete? Jag kan tänka mig att göra arbetet gratis! (jag är ju sämre). (Ett och ett halvt år att se världen och bygga ett varumärke kring sig själv som pokerproffs blir min belöning)

Postad
Jag kan tänka mig att göra arbetet gratis! (jag är ju sämre). (Ett och ett halvt år att se världen och bygga ett varumärke kring sig själv som pokerproffs blir min belöning)

Det måste ju vara en del andra omkostnader - mat nöje etc. Vad ska han leva för om sånt inte ingår i dealen.

Det måste vara rätt slitigt också att ha bundit sig för sån lång tid. Om något privat uppstår eller om man börjar må psykiskt eller fysiskt dåligt etc etc.

Dessutom försvinner ett och ett halvt år av ens liv som skulle kunna gå till arbetslivserfarenhet.

(EDIT)

Är man och vill vara pokerspelare är förstås detta gratis arbetslivserfarenhet

(/EDIT)

Ändå, jag skulle kunna göra det för en väldigt liten procent (måste ha en sporre för att spela bra vilket säkert även investerarna vill) av vinsten om jag åtminstone fick en månadslön i dealen - säg 15 tusen i månaden= 180 tusen på 1.5 år.

Postad
Om Storåkers får napp så kanske den här metoden kan vara något för parre nästa gång han ska börja bygga rulle.

Ja, inte helt fel idé...

Tiltbenägen fyllerist vill ha pengar för att tillfredställa sitt spelmissbruk... hmm, nej, får marknadsföra mig själv bättre...

Dock lite nedslagen efter mitt misslyckande att få sponsring till Scandinavian Open och Texas-SM...

Men men, skam den som ger sig!