Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Var med om en väldigt märkligt hand idag. En sån här situation uppstår antaligen oerhört sällan, men den kan vara intressant ändå.

Game # 019,295,677 - 5-Card Draw Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Tanger"

Game ended Saturday 2004-Nov-20 2:44:25 PM GMT

Players:

mamerto81 (EUR 6.75 in seat 1)

Fisan (EUR 10.75 in seat 2)

caora (EUR 14.00 in seat 3)

deerel (EUR 16.00 in seat 4)

MAGICTHAI (EUR 16.50 in seat 5)

ptrmln (EUR 19.50 in seat 6)

Dealer: MAGICTHAI

Small Blind: ptrmln (0.25)

Big Blind: mamerto81 (0.50)

ptrmln was dealt: Tc - 4s - Td - 8s - 8h

Fisan Call (0.50)

caora Fold

deerel Call (0.50)

MAGICTHAI Fold

ptrmln Call (0.25)

mamerto81 Check

ptrmln changed 1 card: Tc - Ts - Td - 8s - 8h from Tc - (4s) - Td - 8s - 8h

mamerto81 changed 3 cards

Fisan changed 2 cards

deerel stood pat

(Jag har alltså limpat in från lilla mörken med ett tvåpar, köpt en kåk och möter en typ som limpat in och stått nöjd.)

ptrmln Check

mamerto81 Check

Fisan Check

deerel Bet (0.50)

ptrmln Raise (2.50)

mamerto81 Fold

Fisan Call (2.50)

deerel Raise (4.00)

ptrmln Raise (9.50)

Fisan Fold

deerel Call (7.50)

ptrmln shows: Tc - Ts - Td - 8s - 8h (a full house, tens full of eights)

deerel didn't show: 6d - 3s - 3h - 6s - 6c (a full house, sixes full of threes)

ptrmln wins: EUR 27.50 (with a full house, tens full of eights)

Rake: EUR 1.00

Hur mycket ska man egentligen kräma på i detta läge?

(För övrigt är det tråkigt att det bara är jag som postar 5CD-hh:s. Kom igen Kraxe.)

Postad

Du missar värsta tomtefesten Kraxe. Hade en jeppe vid mitt bord idag som gillade att syna höjningar OCH höja själv - och sedan slänga fyra kort. Jösses, jag tjänade runt 60 euro på en dryg timme.

Å andra sidan är det nog rätt trevligt i London också. :)

Postad

Gällande din hand nu då. Jag limpar extremt sällan med ett tvåpar. Jag hade istället höjt 0.8-1.0 pot. Snubben med kåk hade då reraisat och du därefter foldat, och på så vis inte förlorat lika mycket pengar.

Så skrev jag först.

Men sen så såg jag att det var du som vann potten, med den högre kåken :lol: . Läste fel först, som vanligt. Men så hade jag iallafall spelat, vilket är mer rätt eftersom du bara får in kåken 1 gång av 11.75.

Men nu när du fick in den så är det ju bara att vräka på. En höjd Stand pat är ju oftast en stege, därefter en färg. Att han i detta fall skulle ha en kåk är inte omöjligt eftersom han bara limpade med sin hand, vilket indikerar styrka efter bytet om han står pat. Din 10-höga kåk bör slå hans hand de flesta gångerna eftersom han troligast har färg, men om han har kåk så är din kåk medelbra och hans okänd. Alltså han har lägre sannolikhet - stege eller större sannolikhet - färg eller kåk, medan du definitivt har en medelbra kåk. Det är med god sannolikhet en vinnande hand, så det är bara att vräka på.

Postad
Hur får man in "eller bättre" om man drar ett kort till tvåpar? ;)

Bra = 888TT, Bättre = 88TTT ;)

Gällande din hand nu då. Jag limpar exremt sällan med ett tvåpar. Jag hade istället höjt 0.8-1.0 pot.

Problemet är att det känns jävligt olustigt att sitta med ett oförbättrat, ganska lågt tvåpar efter köpet - då flera av motståndarna har synat en höjning och sedan slängt ett, två eller tre kort (eller till och med stått nöjda!).

Postad
Gällande din hand nu då. Jag limpar exremt sällan med ett tvåpar. Jag hade istället höjt 0.8-1.0 pot.

Problemet är att det känns jävligt olustigt att sitta med ett oförbättrat, ganska lågt tvåpar efter köpet - då flera av motståndarna har synat en höjning och sedan slängt ett, två eller tre kort (eller till och med stått nöjda!).

Det är därför du ska höja pott! Undantag förstås om du sitter med en drös riktiga synstationer. Men du får sällan mer än 1-2 synare i den situationen, eller hur?

Postad
Hur får man in "eller bättre" om man drar ett kort till tvåpar?

Givetvis ett slarvfel. Hade man dragit till ett kort till en triss då hade det var 10.75 mot 1 (1 på 11.75) att få kåk eller bättre. Drar man ett kort till tvåpar är det 10.75 mot 1 (1 på 11.75) att få kåk.

Postad
Jag får tillräckligt många för att bli utdragen. Dessutom finns risken att någon sitter på en bättre hand (som i det här fallet).

Men förutom dig är det ju bara tre kvar i handen! I de flesta fall kommer minst en av limparna att lägga sig, likaså är chansen stor att bb lägger sig.

Risken för att nån av limparna har en bättre hand kan däremot vara en vettig anledning att inte höja. Hur mycket vikt du ska lägga vid detta beror på vad du vet om dem.

Helt värdelöst spel av deerel f.ö. Hoppas jag aldrig spelar en kåk på det sättet :)

Postad

Saken är den att på 24h:s lägsta 5CD-bord är spelet väldigt mycket av karaktären suck-out-poker, vilket gör det mindre angenämt att höja med en hand som är väldigt sårbar och svår att förbättra och dessutom ur sämsta möjliga position. Det är mycket möjligt att det är -EV att spela försiktigt i detta läge, men samtidigt borde aggressivt spel med halvtaskiga tvåpar leda till lite väl hög varians. Dessutom händer det ju ibland att man får in en kåk, och då är chansen att någon av motståndarna lyckats köpa in tvåpar/tretal/stege/färg större om man inte höjt preflop.

Håller med om att deerel spelar som en kratta. Visserligen drar jag ut honom, men om man ska stå nöjd i köpet måste man naturligtvis se till att få in så mycket pengar som möjligt före köpet.

Postad
Håller med om att deerel spelar som en kratta. Visserligen drar jag ut honom, men om man ska stå nöjd i köpet måste man naturligtvis se till att få in så mycket pengar som möjligt före köpet.

Ja, särskilt på den nivån, där alla drag man vill ha kvar med en kåk (flush- och straightdrag) ändå synar om man höjer pott.