Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
NLT, max 6, max byin 50 euro, 0.25/0.50, på B2B

Mina kort: A :spade: 9 :club:

Alla foldar fram till mig som sitter på knappen.

Jag(stack = 120 euro): höjer till 1.8

sb(stack = 33 euro): synar

bb(stack = 97 euro): synar

En del tycker säkert det är en liten höjning. Jag höjer med ganska många kort på knappen när alla innan foldat, alla sc ned till 65s, alla ess, J9, K7, Q8 och alla par. Vill inte höja för mycket när jag själ mörkar. A9 är en riktigt bra hand på knappen men vill inte höja mer bara för att den är bättre än mina medel händer som jag normalt höjer med.

Vad tycker ni, höjer jag för lite, borde jag höja till minst 4bb?

Reads:

sb: Är en passiv spelare som synar mycket, men höjer sällan själv.

bb: En LAG spelare, han spelar löst rakt igenom. Har sett honom syna hela vägen flera gånger, för att sedan checkraisa allin på river. Jag misstänker att han bluffat alla gånger han gjort denna manöver. Folk vid bordet har ännu inte vågat syna hans allin manöver. Han ser rött om man försöker stjäla hans mörkar. Han backar upp sina mörkar med hela sin stack och jag misstänker att han gör det med vilka kort som helst. Han har ännu inte behövt visa någon bluff. Jag drar mina slutsatser att han är en LAG spelare endast för att han varit med i nästan varje hand och att han alldeles för ofta gått allin för att han skall kunna ha en bra hand alla de gångerna.

Flopp: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond:

En underbar flopp förutom färgdraget. Jag tänker att hoppas bb går allin igen på river, då kommer jag syna honom och vinna en rejäl pott.

total pot = 5.4 euro

sb: checkar

bb: checkar

jag: betar 80% av potten, dvs 4.3 euro

sb: foldar

bb: synar

turn: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond: T :spade:

total pott = 14 euro

jag: checkar

Jag är inte särskilt rädd för tian, visst han kan ha haft tur och fått in stegen eller träffat tian. Börjar tveka lite, kommer jag våga syna en allin på river. Jag checkade bara för att visa lite svaghet, för att han ska våga gå allin ännu en gång.

river: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond: T :spade: 5 :diamond:

Ett riktigt skrämsel kort för min del. Börjar tänka att han kunde ha suttit på färgdraget. Börjar ångra att jag visade svaghet på turn. Kommer jag våga syna en allin, börjar tveka, pulsen stiger. Om han checkar, skall jag verkligen höja då, han kommer ställa in.

jag: betar 7 euro, dvs 50% av potten

bb: går allin med 90.9 euro.

Jag börjar tveka. Folk skriver i chatten: Do it. En annan skriver: I had two diamonds.

Magkänslan skriker att han bluffar. Börjar tänka på pengarna, 90 euro är precis vad jag spelat in under kvällen. Det är mycket pengar för mig som student :cry:

Vad tycker ni skall jag syna?

instasyn eftersom du visste att han skulle ställa om du betade.

i övrigt så bör du snarast gå ner i nivå.

Du får det att låta så enkelt, instasyn.

Jag vet att jag inte på långa vägar har rulle att spela på 0.25/0.5. Har varit tvungen att casha ut större delen av rullen flera ggr.

Har tagit mitt förnuft till fånga och gått ned till 0.1/0.2. Känns väldigt förödmjukande eftersom jag spelade på 0.5/1 tidigare. Faktum är att jag har upptäckt att jag tjänar mer på att spela 0.1/0.2 eftersom nivån är såpass mycket lägre. Spelar på fler bord istället och det är inte svårt att sno 5 inköp på en eftermiddag där. Spelarna är otroligt mycket mer lättlästa på 0.1/0.2. (5 inköp = 1000kr).

Sakta men säkert kommer jag arbeta mig upp igen.

Sen kan jag hålla med om att ditt bet på river är meningslöst då han i själva verket kan göra ett "Bluffspel" men ändå ha bättre hand än dig.. tex 810.

Ni har övertygat mig. Det var nog dumt att inducera en allin där.

Tackar för alla kommentarer, hjälpt mig jättemycket. Jag spelar lite för vågat ibland.

• Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad
Jag tycker handen var utmärkt spelad förutom att du:

1. Försöker stjäla från en som försvarar med allt (A9 är i minsta laget här)

Är det inte en bra situtation att få spela med A9s i position mot någon som i princip har en slumpmässig hand?

Ja, spyses argument går bort.

Postad

Är det inte en bra situtation att få spela med A9s i position mot någon som i princip har en slumpmässig hand?

Missen är ju att Spyse tror att det handlar om att stjäla. Det handlar ju om att du oftast har en bättre hand än motståndaren och vill få ut värde.

Postad

Missen är ju att Spyse tror att det handlar om att stjäla. Det handlar ju om att du oftast har en bättre hand än motståndaren och vill få ut värde.

Jag undviker att stjäla med svaga ess mot en aggresiv fi, visst A9 är bättre än två random här men jag föredrar teh shit här mot fi. Sedan kanske jag fick fel uppfattning här, när du sa att han försvarar blindsen med alla händer så trodde jag du menade försvar med en höjning, att syna är inte att försvara ;)

Och som jag skrev, A9 är i minsta laget, inte att du skulle auto folda utan tänke till innan hur du hoppas att handen utspelas, vilket du iof verkar ha gjort

Postad

Missen är ju att Spyse tror att det handlar om att stjäla. Det handlar ju om att du oftast har en bättre hand än motståndaren och vill få ut värde

Jag undviker att stjäla med svaga ess mot en aggresiv fi, visst A9 är bättre än två random här men jag föredrar teh shit här mot fi. Sedan kanske jag fick fel uppfattning här, när du sa att han försvarar blindsen med alla händer så trodde jag du menade försvar med en höjning, att syna är inte att försvara ;)

Och som jag skrev, A9 är i minsta laget, inte att du skulle auto folda utan tänke till innan hur du hoppas att handen utspelas, vilket du iof verkar ha gjort

Du har ju fattat helt fel. Mot en tight spelare måste du ha en jättebra hand. Mot en aggro spelare måste man lära sig att ta ut värde med marginella händer. Du kan ju inte sitta och vänta på AA medan han kör över dig.

Postad

Missen är ju att Spyse tror att det handlar om att stjäla. Det handlar ju om att du oftast har en bättre hand än motståndaren och vill få ut värde

Du har ju fattat helt fel. Mot en tight spelare måste du ha en jättebra hand. Mot en aggro spelare måste man lära sig att ta ut värde med marginella händer. Du kan ju inte sitta och vänta på AA medan han kör över dig.

Tror vi missförstår varandra, jag menar att mot en aggro spelare vill jag ha en något bättre hand än mot en passsiv, har aldrig sagt att jag satt och väntade på AA, kanske du tog "teh shit" som det?

Jag kanske är helt fel ute i min strategi mot LAGs men försöker komma in med en stark hand pre sedan efter floppen så ska det mycket till för att jag ska släppa.

Postad

tror du sa tight istället för passiv, blir ganska stor skillnad då. Men jag håller nog fortfarande inte med. Du behöver en starkare hand när du går upp mot en tight spelare om det nu är det du menar. Däremot behövs det mer guts för att våga syna ner när en aggro börjar panga på.

Postad
Du spelar bra bara synen som fattas, sådana spelare som bb ska stackas fort innan någon annan gör det!

Hade i princip givit med mig för majoriteten och erkänt att jag borde ha checkat river. Blir lite osäker, jag kanske inte spelade så dumt i alla fall.

Har jag missat det eller har du postat resultatet av handen? :?

Okej eftersom ni frågar så postar jag resultatet. Ville vänta tills handen diskuterats ordentligt. Tror att det inte finns mycket mer att tillägga om den här handen:

Jag synar, han visar upp A6, dvs ess hög.

Jag vinner en pott på 195.8 euro.

BB blev skitsur och skrev i chatten att jag var en fisk som kunde syna där. Dessutom tyckte han dom andra brutit mot reglerna som skrivit i chatten att de satt på ruter och dessutom uppmanade mig att syna.

Först såg jag mig själv som geni efter den här synen. Efter ett tag började jag tänka efter, var synen verkligen så bra.

Ett fåtal av er verkar tycka jag spelade handen bra rakt igenom. De flesta tycker jag spelade bra fram till river, och borde ha checkat river.

Själv har jag kommit fram till att det är aningen mer ev+ att spela som jag gjorde, dvs inducera en bluff. Men jag håller med majoriteten, man kan inte bara se till ev, utan man bör även ta hänsyn till risken eller standardavvikelsen med en manöver.

Jag tror det är det Spyse är inne på, när han säger att han inte vill spela om hela stacken med A9.

Eftersom risken med min manöver är så stor, håller jag med majoriteten. Jag borde ha checkat river.

Men om planen var att checka ner river, då hade jag inte visat svaghet på turn.

Jag tror att det spel som maximerar ev i förhållande till variansen, är att beta helt straight forward på flopp och turn. Sedan checkar man river om det ser ut som att man bara blir synad av en bättre hand.

Detta spel är också mitt huvudspel. Många kallar det ABC poker. Men ibland som ovan tillåter jag mig förmodligen även i framtiden att spela lite annorlunda. Jag tror att jag lärde den här killen en läxa, om inte så kommer jag ta ännu en stack från han.

Postad
Du spelar bra bara synen som fattas, sådana spelare som bb ska stackas fort innan någon annan gör det!

Hade i princip givit med mig för majoriteten och erkänt att jag borde ha checkat river. Blir lite osäker, jag kanske inte spelade så dumt i alla fall.

Har jag missat det eller har du postat resultatet av handen? :?

BB blev skitsur och skrev i chatten att jag var en fisk som kunde syna där. Dessutom tyckte han dom andra brutit mot reglerna som skrivit i chatten att de satt på ruter och dessutom uppmanade mig att syna.

Det var ju fusk oxå och de som skrev borde straffas med o få chatten avstängd eller nåt.

Postad

Hade visserligen redan bestämt mig för att syna. Annars hade jag ju inte checkat turn och höjt river.

Killen som sa att han satt på två ruter ljög för att han ville se en showdown. Han var lika säker som jag på att det var en bluff. Alla vid bordet blev ju lite irriterade på fi, när han hela tiden köpte ut oss.

Men visst det va fusk, helt klart.

Postad
Att höjja med A9s från knappen i en oöppnad hand är ju standard.

Absolut. Sämsta handen jag brukar höja med är 65s. Mot den här killen måste jag dock erkänna att jag spelar lite tightare. Hade nog inte höjt med sämre än A2, QT, 98s eller 22.

98s är väl tveksam höjning mot honom, skulle dock definitivt höjt med T9s.

Postad

Jag tror att det de flesta invänder mot är att du inte bör betta river om du inte är säker på vad du ska göra om han höjer. Om han sedan var så dålig som han verkar att han kan skjuta in hela stacken helt random är väl ditt spel bra däremot.

Postad
98s är väl tveksam höjning mot honom, skulle dock definitivt höjt med T9s.

Har du några sköna argument på lager till varför 98s är en tveksam höjning medans T9s är en självklar?

Tyvärr inte, uttryckte mig lite konstigt och inte så igenomtänkt.

Postad
Jag tror att det de flesta invänder mot är att du inte bör betta river om du inte är säker på vad du ska göra om han höjer. Om han sedan var så dålig som han verkar att han kan skjuta in hela stacken helt random är väl ditt spel bra däremot.

Han var nog inte så dålig. Han hade faktiskt lyckats bluffa till sig 47 euro. Felet han gjorde var att han fastnade i ett mönster och någon läste honom.

Postad
Grejen är den att om du inducerar en bluff så måste du syna den. Tänker du inte med 100 procents säkerhet syna hans omslag så ska du inte inducera en bluff.

Sant, därför spelar jag oftast mitt huvudspel.