Gå till innehåll

Everestpokers konfiskering, laglig?


Grymme

Recommended Posts

Myssion: Bara för att man ägs av ett moderbolag i en stat innebär det inte att man inte kan ha ett registrerat bolag i en annan stat. Globalism och allt det där tjafset...:)

 

Nej, men Everestpoker.com är inte ett företag, det är ett varumärke. Bolaget som driver pokerverksamheten är det nedanstående.

 

www.everestpoker.com[/url]]This site is owned and operated by Ultra Internet Media, S.A., Route 138, P.O.Box 1470, Kahnawake, Quebec J0L1B0, Canada.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion: Well, du har en viss poäng, lite slarvigt av mig. Jag menade naturligtvis bolaget som äger E P. Men du förstod säkert vad jag menade ändå.

 

Ultra Internet Media kanske har ett registrerat bolag i Sverige/EU-land.

 

Är inte med riktigt på hur du menar. Om UIM är de som äger och driver pokersajten/varumärket, hur spelar det då skillnad om de har ett dotterbolag inom Sv/EU, då detta dotterbolag isåfall har nada att göra med pokerverksamheten, eftersom den bedrivs i UIM?

 

UIM har visserligen ett dotterbolag i UK som sköter utbetalningarna till europeiska spelare, men jag är som sagt inte med på vad det spelar för skillnad (kunden sluter ett avtal med UIM, Canada, och ingen annan, även om mellanhänder handhar in- och utbetalningar)?

 

Financial transactions initiated by players outside the US will be processed by UIM Financial Services Ltd., Suite 648, 78 Marylebone High Street, London, W1U 5AP, England; DBA http://www.ask-ibs.com.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu kortet int eär hans kompis utan är stulet så lär det vara låst vid det här laget om han har spelat flera måndare? Varför inte då låta han ta ut till samma_kort?

 

Är det stulet så är kortet låst nu och han får inga pengar, är det hans kompis så får han sina pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med forumregler för tvistemål att göra. Då kan det ha viss betydelse om företaget har en juridisk person i Sverige. Det finns komplementerande och konkurrerande tvistemålsforum (i svensk rätt) och det är inte omöjligt att konsumenten har rätt att få sin sak prövad i det land han har sin hemvist, förutsatt att bolaget har näringsverksamhet där.

 

Sedan så har ju E P ingen lagvals eller forumparagraf i sina avtalsvillkor. Det innebär att internationella privaträttsliga regler och principer blir gällande. Är inte jätteduktig på det, men avtalet har ju slutits över Internet. Så det kan nog diskuteras i vilket land avtalet rent faktiskt har slutits, Sverige eller Kanada. Detta kan ha betydelse om man vill pröva saken enligt det lands lag där avtalet slutits.

 

Jag är inte jätteduktig på de här frågorna skall jag villigt erkänna. Men vad jag vill säga att det inte alls är självklart att ett eventuellt avtalsvillkor inte kan prövas i Sverige enligt svensk lag bara för att den ena avtalsparten är Kanadensisk.

 

Nu skall jag ut och åka tuff tuff tåg. ha en bra dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med forumregler för tvistemål att göra. Då kan det ha viss betydelse om företaget har en juridisk person i Sverige. Det finns komplementerande och konkurrerande tvistemålsforum (i svensk rätt) och det är inte omöjligt att konsumenten har rätt att få sin sak prövad i det land han har sin hemvist, förutsatt att bolaget har näringsverksamhet där.

 

Sedan så har ju E P ingen lagvals eller forumparagraf i sina avtalsvillkor. Det innebär att internationella privaträttsliga regler och principer blir gällande. Är inte jätteduktig på det, men avtalet har ju slutits över Internet. Så det kan nog diskuteras i vilket land avtalet rent faktiskt har slutits, Sverige eller Kanada. Detta kan ha betydelse om man vill pröva saken enligt det lands lag där avtalet slutits.

 

Jag är inte jätteduktig på de här frågorna skall jag villigt erkänna. Men vad jag vill säga att det inte alls är självklart att ett eventuellt avtalsvillkor inte kan prövas i Sverige enligt svensk lag bara för att den ena avtalsparten är Kanadensisk.

 

Nu skall jag ut och åka tuff tuff tåg. ha en bra dag.

Du har helt klart en poäng i det du skriver. Man skulle kunna dra en parallell med skatterättens momsregler och försäljning via internet... bla bla.

Det är nog ganska troligt att Canada och Sverige genom WTO har erkänt regler för skyddande av konsumenter i fråga om handel över statsgränserna. ... Nej fan, det är så!

Många (de flesta) människor lever i någon slags villfarelse att Sveriges lagar är så bra och skyddar konsumenterna med hårda villkor. Vad är det som säger att inte Canadas konsumentlagar har samma skydd eller t.o.m BÄTTRE än Sverige?

Angelica: Kan inte du sätta lite press på dina chefer här och kanske hjälpa de stackare som känner sig lurade. Visa att ni bryr er. Som det är nu sjunker EP bara djupare och djupare ner i träsket bland oseriösa sajter.

Men ... E P kanske inte bryr sig, antalet pokerspelare i världen tycks räcka till ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag skulle vilja besvara era kommentarer angående fallet som Expressen tagit upp. Jag kan ju börja med att säga att det fall som Expressen beskriver inte är hela historien men tyvärr kan jag inte diskutera alla detaljer här på forumet pga. av vår privacy policy. Men jag ska försöka så gott det går i alla fall!

 

Han säger ju säg dock villig att skicka sina uppgifter men inte via mail då han inte tycker det känns tryggt, men everest poker vill inte lämna ut någon vanlig adress eller annat alternativ. Så att det vore bedrägeri är nog uteslutet.

Detta stämmer inte utan vi ger alltid tre alternativ till spelare för att skicka in sina dokument: fax, mail eller vanlig post.

 

Lite kul är det att Everest inte har "resurser" till en telefonsupport. Så jäkla svårt kan det ju inte vara att slå en signal i ett mer komplicerat fall som det här.

Saken är den att det är lite mer komplicerat när man vill erbjuda telefonsupport på 15 olika språk. Jag anser heller inte att detta fall är komplicerat. Spelaren har angett kreditkort som inte har hans namn och som helt klart inte tillhör honom. Han blir ombedd att verifiera de andra personernas kort som finns på hans konto, men han kan inte det. Då måste vi ju utgå ifrån att han inte känner kortinnehavarna. Vi kan ju inte veta att han har tillstånd att använda någon annans kort.

 

“ Av ren nyfikenhet, varför kontrollerar ni inte namn på kort och konto mot varandra redan vid insättningen?

Som ni säkert förstår så kan vi inte avslöja alla våra säkerhetskontroller men vårt mål är att göra insättningar så enkla som möjligt och samtidigt följa banklagar och regler och skydd av personuppgifter som alla aktörer online måste följa. För att försäkra oss om att alla spelare vet vad som gäller måste de godkänna de regler och villkor som gäller på Everest Poker innan de kan registrera ett spelarkonto. Där finns tydligt angivet att det inte är tillåtet att använda ett betalkort eller något annat betalningsalternativ som tillhör en annan person.

 

Mer info finns på:

 

http://www.everestpoker.com/policies/terms.html

 

Visst är det väl så att en del spelare struntar i att läsa reglerna och därför påminns spelare även om att det inte är tillåtet att använda andra personer betalkort varje gång de gör en insättning. Ni som spelar på Everest Poker känner till det meddelande som står i fet röd skrift längst upp på sidan för inbetalningar. Jag tycker att spelare måste ta något slags ansvar för sina handlingar.

 

Är Everest poker en registrerad juridisk person i Sverige?, eller i EU?

Vad det gäller vår policy så måste vi följa riktlinjerna vi får från Kahnawake Gaming Commission eftersom vi har vår licens där.

 

a) Vilken bestämmelse i era avtalsvillkor säger att man inte får ta emot insättningar från andras kontokort än ens eget? Jag kan faktiskt inte se det i era avtalsvillkor.

1.7 Lagligt kapital. Kapitalet som Spelaren använder för insatser har ej erhållits på ett illegalt sätt och kan rätteligen användas av Spelaren, utan några restriktioner, förpliktelser eller hinder. Spelaren intygar att de betalningssätt som spelaren använder är registrerade i dennes namn, och att betalningssätten inte tillhör eller används av någon annan spelare.

b) Med stöd av vilken bestämmelse kan man förverka en spelares pengar om han bryter mot a)? Jag vill gärna ha hänvisning till det enskilda villkoret, med nummer.

2.2 Betalningsförsummelse. I händelse av att en Spelares auktoriserade betalning av någon anledning inte skulle honoreras ogiltigförklaras Spelarens spelplaceringar. Alla eventuella vinster som spelaren tjänat in förverkas och kommer ej att betalas ut till Spelarkontot.

 

Vad anser ni, om något, om att era avtalsvillkor strider mot svensk konsumentlagstiftning? Då tänker jag närmast på följande avtalsvillkor: 1.10 (för omfattande skadeståndsfriskrivning), 1.11 (även detta för omfattande skadeståndsfriskrivning), 2.5 (är det förbjudet att "upptäcka källkoden"?), 5.1 (för inskränkta reklamationsregler), 5.2 (den här förstår jag inte riktigt, men den kan exempelvis tolkas som att E P förbehåller sig rätten att tolka en uppsägning som icke giltig, så kan man inte avtala, då kan ju konsumenten i princip aldrig säga upp avtalet om E P inte vill det). Mina bedömningar är baserade på svensk-, EG-rättslig konsumentlagstiftning samt Marknadsdomstolens praxis.

Detta är ju givetvis olyckligt men vi måste följa riktlinjerna angående vårt avtalsvillkor som vi får från Kahnawake Gaming Commission eftersom vi har vår licens där.

 

Ponera att Joakim hade förlorat sina $500 skulle även då hans spel annulleras och han skulle få pengarna tillbaks till sitt kontokort?

Om han skulle ha förlorat pengar så skulle hans spel också annulleras och vi skulle ha tagit på oss att att bettala de pengar som andra spelare vann från honom. De spelarna är ju oskyldiga.

 

 

Angelica: Om nu E P är ett seriöst företag och det har påpekats för er att era avtalsvillkor strider mot konsumentskyddslagstiftningen i länderna där stora delar av er klientel har sin hemvist. Borde inte ni då, som ett seriöst företag, se över era avtalsvillkor?

Igen så måste vi följa riktlinjerna vi får från Kahnawake Gaming Commission eftersom vi har vår licens där.

 

Jag hoppas att detta kan reda upp några av de felaktig uppfattningar som finns om Everest Poker!

 

Glad Poker-Påsk!

 

Med vänliga hälsningar,

Angelica Jansson

 

Marketing Manager Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ponera att Joakim hade förlorat sina $500 skulle även då hans spel annulleras och han skulle få pengarna tillbaks till sitt kontokort?

Om han skulle ha förlorat pengar så skulle hans spel också annulleras och vi skulle ha tagit på oss att att bettala de pengar som andra spelare vann från honom. De spelarna är ju oskyldiga.

 

Vad bra! Då ska jag nog låna en kompis kreditkort och se om jag kan spela ihop lite pengar. Vinner jag så ber jag honom verifiera sina uppgifter och förlorar jag pengarna så spelar det ju ingen roll då ni ändå kommer att ersätta honom. Du hör kanske hur dumt det låter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angelica: Kan inte du sätta lite press på dina chefer här och kanske hjälpa de stackare som känner sig lurade. Visa att ni bryr er. Som det är nu sjunker EP bara djupare och djupare ner i träsket bland oseriösa sajter.

Men ... E P kanske inte bryr sig, antalet pokerspelare i världen tycks räcka till ändå.

 

Klart att vi bryr oss! Vi lägger ner mycket tid och energi på att försöka hjälpa spelare att hitta lösningar när det uppstår problem och twister. Det gäller för alla fall och även det fall som togs upp av Expressen. Han kan ju fortfarande få ut sina pengar om han skickar in dokumenten som behövs.

 

Med vänlig hälsning,

Angelica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ponera att Joakim hade förlorat sina $500 skulle även då hans spel annulleras och han skulle få pengarna tillbaks till sitt kontokort?

Om han skulle ha förlorat pengar så skulle hans spel också annulleras och vi skulle ha tagit på oss att att bettala de pengar som andra spelare vann från honom. De spelarna är ju oskyldiga.

 

Vad bra! Då ska jag nog låna en kompis kreditkort och se om jag kan spela ihop lite pengar. Vinner jag så ber jag honom verifiera sina uppgifter och förlorar jag pengarna så spelar det ju ingen roll då ni ändå kommer att ersätta honom. Du hör kanske hur dumt det låter?

 

Alla fall som handlar om spelare som använder andras kreditkort undersöks av säkerhetsavdelningen och det är upp till dom att avgöra från fall till fall vad som ska göras.

 

Med vänlig hälsning,

Angelica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer med de konfiskerade pengarna? Betalas insättningen tillbaka till det använda kortet? Betalas det som personen vunnit tillbaka till de som han vunnit pengar från?

 

 

Igen, alla fall som handlar om spelare som använder andras kreditkort undersöks av säkerhetsavdelningen och det är upp till dom att avgöra från fall till fall vad som ska göras.

 

Med vänlig hälsning,

Angelica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igen, alla fall som handlar om spelare som använder andras kreditkort undersöks av säkerhetsavdelningen och det är upp till dom att avgöra från fall till fall vad som ska göras.

 

Givetvis har fall som dessa hänt många gånger tidigare och säkerhetsavdelningen ha utarbetat ett sätt de vanligtvis löser det på.

 

Kan du inte ta reda på hur säkerhetsavdelningen brukar lösa fall som dessa? (dvs när någon använt annan persons bankkort och sedan vill ta ut pengar, men blir stoppad av er)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Spelaren har angett kreditkort som inte har hans namn och som helt klart inte tillhör honom. Han blir ombedd att verifiera de andra personernas kort som finns på hans konto, men han kan inte det. Då måste vi ju utgå ifrån att han inte känner kortinnehavarna. Vi kan ju inte veta att han har tillstånd att använda någon annans kort.

Med vänliga hälsningar,

Angelica Jansson

 

Marketing Manager Sverige

 

Hej angelicaj.

 

Vet inte om jag är trögfattad men en sak slog mig.

Person ifråga erbjöd att pengarna överförda till det registrerade kortet eller hur?

Om han använt ett kort som tillhör en annan person och det har gått såpass lång tid. Borde inte de kortet, i normala fall, spärrats om han inte känt personen?

Om detta skett varför skulle han vara intresserad av att få pengarna insatta där?

Visst var det fel av honom att inte använda ett eget kort men

i mina ögon framstår Ni(everest) som snikna.

Känns lite som ni har gjort en höna av en fjäder!

Finns ett ord som används allt för sällan i marknadsvärlden, service!

 

Hoppas det löser sig för båda parters skull.

Borde räcka med ett telefonsamtal, till den person vars kontokort han använde till den första insättningen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är beklagligt att Angelicaj inte med ett ord kommenterar DanLar 75:s inlägg.

Jag har inga problem med att EP spärrar konto för dem som använder sig av andras kort. Men att medvetet ge fel ekonomisk redovisning till sina spelare är i mina ögon juridiskt och moraliskt förkastligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

“ Av ren nyfikenhet, varför kontrollerar ni inte namn på kort och konto mot varandra redan vid insättningen?

Som ni säkert förstår så kan vi inte avslöja alla våra säkerhetskontroller men vårt mål är att göra insättningar så enkla som möjligt och samtidigt följa banklagar och regler och skydd av personuppgifter som alla aktörer online måste följa. För att försäkra oss om att alla spelare vet vad som gäller måste de godkänna de regler och villkor som gäller på Everest Poker innan de kan registrera ett spelarkonto. Där finns tydligt angivet att det inte är tillåtet att använda ett betalkort eller något annat betalningsalternativ som tillhör en annan person.

 

Mer info finns på:

 

http://www.everestpoker.com/policies/terms.html

 

Visst är det väl så att en del spelare struntar i att läsa reglerna och därför påminns spelare även om att det inte är tillåtet att använda andra personer betalkort varje gång de gör en insättning. Ni som spelar på Everest Poker känner till det meddelande som står i fet röd skrift längst upp på sidan för inbetalningar. Jag tycker att spelare måste ta något slags ansvar för sina handlingar.

Men...om det nu är så att det är en tjuv som satt in pengarna från någon annans kort. Vore det inte bättre ur allas synpunkt (förutom givetvis tjuvens) om ni kontrollerade uppgifterna direkt vid insättning? Det bör inte vara så svårt att koda ihop en funktion som automatiskt kontrollerar och jämför uppgifterna från kortet och EP-kontot med varandra. Om det då inte stämmer kan ni ju stoppa insättningen, så slipper man såna här situationer sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

b) Med stöd av vilken bestämmelse kan man förverka en spelares pengar om han bryter mot a)? Jag vill gärna ha hänvisning till det enskilda villkoret, med nummer.

 

2.2 Betalningsförsummelse. I händelse av att en Spelares auktoriserade betalning av någon anledning inte skulle honoreras ogiltigförklaras Spelarens spelplaceringar. Alla eventuella vinster som spelaren tjänat in förverkas och kommer ej att betalas ut till Spelarkontot.

 

Den bestämmelsen du syftar till har enligt min mening ingen bäring här. Spelarens betalning har ju honorerats av E P i och med att han tillåtits spela där i ett antal månader. Eller? Nåväl, jag skall inte gräva ner mig för djupt i detta.

 

 

 

Vad anser ni, om något, om att era avtalsvillkor strider mot svensk konsumentlagstiftning? Då tänker jag närmast på följande avtalsvillkor: 1.10 (för omfattande skadeståndsfriskrivning), 1.11 (även detta för omfattande skadeståndsfriskrivning), 2.5 (är det förbjudet att "upptäcka källkoden"?), 5.1 (för inskränkta reklamationsregler), 5.2 (den här förstår jag inte riktigt, men den kan exempelvis tolkas som att E P förbehåller sig rätten att tolka en uppsägning som icke giltig, så kan man inte avtala, då kan ju konsumenten i princip aldrig säga upp avtalet om E P inte vill det). Mina bedömningar är baserade på svensk-, EG-rättslig konsumentlagstiftning samt Marknadsdomstolens praxis.

 

Detta är ju givetvis olyckligt men vi måste följa riktlinjerna angående vårt avtalsvillkor som vi får från Kahnawake Gaming Commission eftersom vi har vår licens där.

 

E P svar säger ju ganska mycket. De är inte intresserade av att ens ta upp saken. Hade jag varit representant för E P så hade jag i vart fall sagt att jag skulle ta upp saken inom bolaget och se över det. Illa.

 

Nu lägger jag ner diskussionen för egen del. Jag tycker att jag har sagt vad jag tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag ber om ursäkt för att jag inte har svarat tidigare på frågan om vad som händer med pengarna när konton blir låsta av olika anledningar, den vanligaste är faktiskt att folk försöker att använda andras betalningsalternativ.

 

Faktum är ju att vi tittar på alla fall individuellt och saken är den att pengarna sitter kvar på spelares konto och så fort vi får in verifieringsdokument och verifieringen är klar så aktiverar vi kontot och spelaren kan spela igen eller betala ut pengarna om han eller hon så önskar.

 

Anledningen till att vi begär att spelare i vissa fall ska verifiera sig för att se att de är den rätta ägaren till ett visst konto nummer eller NETeller konto är för att skydda spelaren.

 

Jag vill bara understryka de två spelare som Expressen har valt att skriva om inte följde reglerna men trots detta så fortsatte vi att kommunicera med dem regelbundet för att hitta en lösning så snabbt som möjligt. I båda fallen valde spelarna från början att inte skicka in sin information men efter ytterligare kommunikation med oss så gjorde båda spelarna det och båda kontona är öppna och de kan spela och betala ut sina pengar.

 

Vi vinner som sagt inget på att konfiskera några pengar. Pengarna stannar på spelarens konto tills han eller hon har verifierat sin information.

 

Mvh,

Angelica Jansson

Everest Poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Som ni kanske förstår så är dessa fall mycket sällsynta och det är svårt för mig att svara rent generellt vad som händer med pengarna eftersom vi måste titta på varje fall individuellt och sedan avgöra vad som ska ske. Jag frågade säkerhetsavdelningen och fick till svar att i mer exceptionella fall så gör vi vårt bästa att betala tillbaka pengar till de spelare som han eller hon har spelat emot. Vi ger ger också drabbade spelare pengar tillbaka i form av kampanjer eller specialerbjudanden.

 

Mvh,

Angelica Jansson

Everest Poker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni borde verkligen investera lite i en support som kan ta och förklara detta för journalister och drabbade när de ringer upp och intervjuar er, för så som ni formulerar er nu så får ni skylla er själva att ni får otroligt dåligt rykte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...