Gå till innehåll

Everestpokers konfiskering, laglig?


Grymme

Recommended Posts

Läste artikeln som följer här under.

 

http://expressen.se/index.jsp?a=564598

 

Jag läste lite snabbt igenom Everest Pokers avtalsvillkor och undrar vilken bestämmelse de hänvisar till för att konfiskera hans insättning.

 

Skall tillägga att jag är jurist, och faktiskt arbetar med avtalsvillkor bland annat i konsumentförhållanden. Är rätt intresserad av denna fråga. Det kan faktiskt vara så att han har rätt till sina pengar även om han faktiskt har brutit mot avtalsvillkoren. Avtalsvillkoret kan förklaras oskäligt enligt 36 § avtalslagen (1915:218). Dessutom finns det en lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (1994:1512) där det sägs att ett avtalsvillkor skall tolkas till konsumentens fördel om det råder tvist om villkorets innebörd, 10 §. Sistnämnda lag är grundad i ett EG-direktiv och gäller således i alla EU-länder. Everestpoker har i vart fall kontor i EU, frågan är om de har ett filialbolag där.

 

Utan att dyka för djupt i juridiken så känns det spontant som att det är dags att pröva om de sunkiga avtalsvillkor som man skriver på när man spelar poker faktiskt håller även i domstol. Jag har sett många liknande villkor i exempelvis hemelektronikbranschen och telefonibranschen som förklarats oskäliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första lär väl inte svensk lag gälla då EverestPoker utövar sin verksamhet utanför Sverige. Om EverestPoker skulle utövat sin verksamhet i Sverige så vore väl verksamheten olaglig och mig veterligen kan man inte kräva in spelskulder från illegalt spel på legal väg.

 

Sedan är det väl inget konstigt att sajten vägrar betala ut pengarna då den rättmätige kontokortsinnehavaren vägrar skicka sina uppgifter till sajten. Från sajtens synvinkel är det då ju inte direkt osannolikt att det kan röra sig om kontokortsbedrägeri.

 

Jag antar det står i avtalsvillkoren att man måste sätta in pengar från sitt eget konto/kontokort, kan inte direkt se hur det kan råda tvist om ett sådant villkors innebörd och fallet här.

 

Sedan att pokersajternas avtalsvillkor i allmänhet kan ses som oskäliga enligt svensk lag är en annan sak. SS lär ju gnugga händerna i förtjusning av sådana här artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han säger ju säg dock villig att skicka sina uppgifter men inte via mail då han inte tycker det känns tryggt, men everest poker vill inte lämna ut någon vanlig adress eller annat alternativ. Så att det vore bedrägeri är nog uteslutet.

Men skicka det som en krypterad zip eller något sånt då.

 

Lite kul är det att Everest inte har "resurser" till en telefonsupport. Så jäkla svårt kan det ju inte vara att slå en signal i ett mer komplicerat fall som det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumfrågor och lagtillämplighet är inte helt enkelt. Dock är ju lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden baserad på ett EG-direktiv. Det är alltså mer eller mindre samma regler som gäller för alla stater inom EU. Är något oskäligt i Sverige så är det det överallt. Moderbolaget är ju kanadensiskt, men det är ju inte omöjligt att de har bolag registrerat även i EU-land. Saken är inte så kategorisk som du vill göra den Maple.

 

Jag har inte hittat någonstans att det står i avtalsvillkoren att man inte får använda andras kontokort. Detta är inte särskilt relevant såvida det inte uttryckligen står i avtalsvillkoren att eventuella pengar man satt in skall anses förverkade om man bryter mot villkoren. De måste i vart fall ha något slags avtalsrättsligt stöd för att förverka en spelares pengar. Supportkillens uttalande att "Misstänker vi fusk händer det att pengarna stannar hos oss, säger Jason Donovan, chef för bolagets kundsupport." Känns ju inte så hållbart rent juridiskt.

 

Sajten kan inte kräva att kontouppgifterna skall skickas i visst medium. Rätteligen borde han ha fått en postadress dit han kunde skicka kompisens kontuppgifter, om de nu skall ha in dem.

 

Men saken är faktiskt större än detta enskilda fallet. Jag har tittat på en del avtalsvillkor från företag såväl inom som utanför EU, de är förjävliga i många avseenden. Det behövs en upprensning.

 

Slutligen så kan i vissa fall få även utländska tvister prövade exempelvis genom http://www.econsumer.gov (har inte kollat in denna länk närmare dock så jag vet inte om de har något undantag för spelavtal).

 

Rådgivning i tvister med europeiska bolag kan man även få genom Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket/KO. http://www.konsumentverket.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt kan jag konstatera två saker.

 

- Everest Poker måste ha tagit hjälp av en pundare på stan för att få sina avtalsvillkor översatta till svenska, det kan knappast ha varit en kompetent jurist som översatt dem. Maskopi...haha!'

 

- Även svenska spels avtalsvillkor står på hyfsat skakig grund. Avtalsvillkor 18.4 om reklamation känns väldigt skakigt. Det strider direkt mot konsumenttjänstlagens regler om reklamation. Nu omfattas inte pokerspel formellt sett av konsunemttjänstlagen, men i praxis har man i praktiken tillämpat den analogt (jämförelsevis) på alla konsumenttjänster. Jag säger inte att det är säkert att avtalet skulle ogiltigförklaras i en tvist, men det är en hårfin bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att ta upp det till prövning kostar väsentligt mycke mer än i detta särskilda fall.

 

Men oavsett, chip dumpa inte, "låna" inte någons credit kort, multaccounta inte osv osv, sköter man sig så kan man känna sig trygg med merparten av de större siterna som agerar på spelmarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla spelare!

 

Uppfattningen att Everest Poker skulle spärra spelarkonton för att tjäna pengar är så långt från verkligheten man kan komma. Everest Poker tjänar pengar på att ta ut rake vid spel om pengar vid ringspel och även genom att ta en avgift i samband med anmälan till vissa turneringar. Att tillfälligt spärra ett spelarkonto är alltså inte lönsamt för oss. På kort sikt förhåller det sig i själva verket precis tvärtom.

 

Det viktigaste för oss som pokerrum är dock att spelare kan känna förtroende. Detta förtroende bygger på att spelare vet att de kan lita på att deras pengar är säkra hos oss. Vi har därför ett strikt regelsystem för att kunna garantera alla våra spelares säkerhet. På lång sikt vore det alltså förödande för oss att tillämpa en ”låt gå”-princip där vi inte bryr oss om vems betalkort en spelare använder sig av och där vi ser mellan fingrarna när det gäller spelare som bryter de regler och villkor som gäller för spel hos oss.

 

För att försäkra oss om att alla spelare vet vad som gäller måste de godkänna de regler och villkor som gäller på Everest Poker innan de kan registrera ett spelarkonto. Där finns tydligt angivet att det inte är tillåtet att använda ett betalkort eller något annat betalningsalternativ som tillhör en annan person.

 

Ni kan läsa mer om detta på vår webbsida:

 

http://www.everestpoker.com/policies/terms.html

 

Spelare påminns även om att de inte är tillåtet att använda andra personer betalkort varje gång de gör en insättning. Ni som spelar på Everest Poker känner till det meddelande som står i fet röd skrift längst upp på sidan för inbetalningar.

 

Om det ändå skulle inträffa att en spelare använder en annan persons betalkort kommer detta spelarkonto tillfälligt att spärras och sedan görs en bedömning från fall till fall. Om alla inblandade personer kan verifiera sin identitet och vårt säkerhetsteam gör bedömningen att allt står rätt till kan spelarkontot komma att öppnas igen.

 

Om däremot en spelare använder sig av en annan persons betalkort och ägaren av detta kort sedan inte kan verifiera sin identitet så kommer kontot att förbli spärrat. Anledningen till detta är att det inte finns något som helst bevis för att betalkortet tillhör en "kompis" och vi måste då skydda ägaren av betalkortet.

 

När vi ber en spelare att verifiera sin kontoinformation ger vi alltid spelaren möjlighet att skicka in kopior av de efterfrågade dokumenten via mejl, fax eller traditionell post. Vår postadress finns alltså alltid angiven i dessa fall.

 

Vi har full förståelse för att våra säkerhetsprinciper kan framstå som petiga för en del spelare. Det enda målet med dessa principer är dock att erbjuda ett pokerrum som alla spelare kan lita, och vi vet att det stora flertalet pokerspelare i Sverige och världen över sätter stort värde på detta.

 

Med vänliga hälsningar,

Angelica Jansson

 

Marketing Manager Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hävda att man har "petiga säkerhetsrutiner" så kanske man skall ha lite tort på fötterna.

 

Börja med att förklara enligt nedan hur ni kan ha en cashier som talar om att man gör insättningar och uttag från kort/neteller när så inte är fallet??

 

Kan väl säga så här mycket, Everest känns rakt igenom mycket oseriösa.

Spelade ett par dagar på siten och märkte av en slump att mitt saldo inte stämde.

 

Då visade det sig att de "slår samman och räknar ut dagssumman" av transaktioiner.

 

Så trots att det klart och tydligt framgår av informationen i cashier att "xxx$ har dragits från ditt kreditkort med nr: xx x x xx" så krediteras i realiteten summan från tex. pengar du REDAN TAGIT UT med neteller eller kreditkort (summa som alltså redan reserverats) något som INTE framgår vid transaktioner förrän man kontaktar kundservice för 2:a gången.

 

Denna "metod" är helt felaktig och antagligen olaglig eftersom felaktig information ges vid en finansiell transaktion (vilket jag påpekade) vilket de inte brydde sig om.

 

Vid kontakt var supporten var helt intetsägande då de svarade samma sak 4 ggr och sen bara meddelade att de skulle skicka ärendet vidare, förresten det var 2 månader sen.

 

Kort sagt, jag spelar inte där igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet som DanLar75, förutom att jag vit dillfället tyckte att dte var en bra sak.

 

Frågan kvarstår dock, varför kontrolleras inte personuppgifterna vid insättning som är det rimliga, ur precis alla hänseenden vad gäller missbruk av andras kontokort, och inte först vid uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Angelica. Alltid trevligt när bolagen är seriösa nog att ge sig in i diskussionen.

 

Av ren nyfikenhet.

 

- Är Everest poker en registrerad juridisk person i Sverige?, eller i EU?

 

- a) Vilken bestämmelse i era avtalsvillkor säger att man inte får ta emot insättningar från andras kontokort än ens eget? Jag kan faktiskt inte se det i era avtalsvillkor. b) Med stöd av vilken bestämmelse kan man förverka en spelares pengar om han bryter mot a)? Jag vill gärna ha hänvisning till det enskilda villkoret, med nummer.

 

- Vad anser ni, om något, om att era avtalsvillkor strider mot svensk konsumentlagstiftning? Då tänker jag närmast på följande avtalsvillkor: 1.10 (för omfattande skadeståndsfriskrivning), 1.11 (även detta för omfattande skadeståndsfriskrivning), 2.5 (är det förbjudet att "upptäcka källkoden"?), 5.1 (för inskränkta reklamationsregler), 5.2 (den här förstår jag inte riktigt, men den kan exempelvis tolkas som att E P förbehåller sig rätten att tolka en uppsägning som icke giltig, så kan man inte avtala, då kan ju konsumenten i princip aldrig säga upp avtalet om E P inte vill det). Mina bedömningar är baserade på svensk-, EG-rättslig konsumentlagstiftning samt Marknadsdomstolens praxis.

 

Så, vad säger ni? Den här genomgången är naturligtvis inte fullständig, det finns säkert fler delar av era avtalsvillkor som strider mot svensk lag. Oavsett frågan om svensk lag är tillämplig eller inte (ni har trots allt ingen lagvalsklausul i era villkor) så tycker man att det kanske finns ett "good will"-värde i att inte ha avtalsvillkor som strider mot svensk (och europeisk lagstiftning), eller?

 

 

Jag inser att ni inte har något egenintresse av att sno spelares pengar och därmed få dåligt rykte. Det innebär inte att ni inte kan ha avtalsvillkor som är felaktiga ändå.

 

Med vänlig hälsning

 

/Grymme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla spelare!

 

 

 

 

 

Om däremot en spelare använder sig av en annan persons betalkort och ägaren av detta kort sedan inte kan verifiera sin identitet så kommer kontot att förbli spärrat. Anledningen till detta är att det inte finns något som helst bevis för att betalkortet tillhör en "kompis" och vi måste då skydda ägaren av betalkortet.

låter ganska vettigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet som DanLar75, förutom att jag vit dillfället tyckte att dte var en bra sak.

 

Varför skulle det vara bra?

 

Jag satte in med 500 med kreditkort (mastercard) som man inte kan ta ut till. Uttaget (1100) gick till Neteller, men med deras finurliga system så blev inget draget på kreditkortet och 600 hamnade på Neteller.

 

Det var bra för mig, slippa betala en kreditkortsräkning med "riktiga pengar" och ha en mindre slant på nätet är ju bättre än att ha en större slant på Neteller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det finns säkert fler delar av era avtalsvillkor som strider mot svensk lag.

 

Med vänlig hälsning

 

/Grymme

 

Ja, att se till att man följer alla regler i hundraelva olika länder är säkert genomförbart...

 

Kan ju vara klädsamt att följa reglerna i de länder man marknadsför sig emot iaf... Är ju inte SÅ mkt begärt! Utan att veta något om diskusionen iövrigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion: Bara för att man ägs av ett moderbolag i en stat innebär det inte att man inte kan ha ett registrerat bolag i en annan stat. Globalism och allt det där tjafset...:)

 

Pokemonn: Det är inte reglerna i EN stat jag pratar om. Det har säkert nämts tidigare i tråden, men EG-direktivet om oskäliga avtalsvillkor är implementerad som lag i hela EU. Det är med andra ord mer eller mindre en kontinent vi pratar om. Dessutom är det ju inte helt uteslutet att det finns liknande skyddsregler i andra länder utanför EU, men det orkar jag inte kolla upp just nu.

 

Angelica: Om nu E P är ett seriöst företag och det har påpekats för er att era avtalsvillkor strider mot konsumentskyddslagstiftningen i länderna där stora delar av er klientel har sin hemvist. Borde inte ni då, som ett seriöst företag, se över era avtalsvillkor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...