Gå till innehåll

Everestpokers konfiskering, laglig?


Grymme

Recommended Posts

Läste artikeln som följer här under.

 

http://expressen.se/index.jsp?a=564598

 

Jag läste lite snabbt igenom Everest Pokers avtalsvillkor och undrar vilken bestämmelse de hänvisar till för att konfiskera hans insättning.

 

Skall tillägga att jag är jurist, och faktiskt arbetar med avtalsvillkor bland annat i konsumentförhållanden. Är rätt intresserad av denna fråga. Det kan faktiskt vara så att han har rätt till sina pengar även om han faktiskt har brutit mot avtalsvillkoren. Avtalsvillkoret kan förklaras oskäligt enligt 36 § avtalslagen (1915:218). Dessutom finns det en lag om avtalsvillkor i konsumentförhållanden (1994:1512) där det sägs att ett avtalsvillkor skall tolkas till konsumentens fördel om det råder tvist om villkorets innebörd, 10 §. Sistnämnda lag är grundad i ett EG-direktiv och gäller således i alla EU-länder. Everestpoker har i vart fall kontor i EU, frågan är om de har ett filialbolag där.

 

Utan att dyka för djupt i juridiken så känns det spontant som att det är dags att pröva om de sunkiga avtalsvillkor som man skriver på när man spelar poker faktiskt håller även i domstol. Jag har sett många liknande villkor i exempelvis hemelektronikbranschen och telefonibranschen som förklarats oskäliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första lär väl inte svensk lag gälla då EverestPoker utövar sin verksamhet utanför Sverige. Om EverestPoker skulle utövat sin verksamhet i Sverige så vore väl verksamheten olaglig och mig veterligen kan man inte kräva in spelskulder från illegalt spel på legal väg.

 

Sedan är det väl inget konstigt att sajten vägrar betala ut pengarna då den rättmätige kontokortsinnehavaren vägrar skicka sina uppgifter till sajten. Från sajtens synvinkel är det då ju inte direkt osannolikt att det kan röra sig om kontokortsbedrägeri.