Gå till innehåll

Bankkonto i utlandet?


Macaronis

Recommended Posts

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...

Spanska banker är väldigt bra att använda. Vissa är något dyra andra är bra. De erbjuder ofta internetbanking och i vissa fall kan man öppna kontot från Sverige.

 

Går att koppla till visakort internetbanking mm

 

Här kommer några alternativ:

 

Absolut bäst är:

 

http://www.bancopopular.es/eng/

 

(går att öppna från sverige)

 

Andra alternativ är:

 

 

https://www.sabadellatlantico.com/en/

 

http://www.bbva.es/

 

http://portal1.lacaixa.es/Home/Inicio/

 

http://www.cajasur.es/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni planerar att öppna konto med tillhörande kort i ett land där de svenska skattemyndigheterna inte kan rekvirera uppgifter, så bör ni tänka på att använda kortet med vett. Använd det aldrig tillsammans med legitimation. Skaffa helst ett Cirrus utan förtryckt namn.

 

Gör inte stora transaktioner i Sverige. Åk till åland och ta ut ordentligt med kontanter. Eller gör det när ni reser i Europa. Själv har jag tagit ut mycket stora summor i Spanska bankomater men även i andra länder. ( då från kort registrerade i skatteparadis)

 

Kom ihåg att alltid vara extra försiktig och kanske något paranoid när det gäller att inte lämna några spår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni planerar att öppna konto med tillhörande kort i ett land där de svenska skattemyndigheterna inte kan rekvirera uppgifter, så bör ni tänka på att använda kortet med vett. Använd det aldrig tillsammans med legitimation. Skaffa helst ett Cirrus utan förtryckt namn.

 

Gör inte stora transaktioner i Sverige. Åk till åland och ta ut ordentligt med kontanter. Eller gör det när ni reser i Europa. Själv har jag tagit ut mycket stora summor i Spanska bankomater men även i andra länder. ( då från kort registrerade i skatteparadis)

 

Kom ihåg att alltid vara extra försiktig och kanske något paranoid när det gäller att inte lämna några spår.

 

Låter sunt.

För skattmasen kan ju kräva info om vart pengarna man omsatt kommer ifrån oavsett vilket land man har som "bank". Tror inte ens kanalörna är "säkra" längre. men följer man EricT:s råd så är det nog lungt.

 

Men alla här vinner väl så mycket på poker att lite skatt knappt märks på bankrullen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel QoS, men om vi nu ska applicera detta på neteller innebär det alltså att det fortfarande är riskfritt att ta ut i bankmater i sverige? Vad är då syftet med att åka utomlands och ta ut? Endast för paranoida eller?

 

Jag antar att problemet för många är att RSV kan

- titta på bankomat uttag med utländska kort

- förmodligen se vilken "bank" det rör sig om

- prata med neteller, som numera finns i UK

- få ditt namn

 

En fråga bara - vad är det för fel på hederliga prasslande sedlar i bankfacket!

Promlemet för många här är väl hur man ska få hem pengarna diskret i första hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Hur fungerar det när jag tagit ut mina kontanter i utlandet då? Kan man ta ut obegränsade summor från kortet och hur sätter jag då in dessa summor på en bank? Gissar att de flesta höjer på ögonbrynen om man kommer in med en mille i cash...

 

Vissa länder är kinkiga om du kommer med för stora belopp i kontanter i tullen. Lite tråkigt att åka fast och få pengarna beslagtagna under utredningen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara - vad är det för fel på hederliga prasslande sedlar i bankfacket!

 

Lite svårt att göra större inköp med kontanter. Kommer du till en bilhandlare med en ICA-kasse med sedlar förväntar han sig nog (om han ens gör affären...) att dina kompisar står runt hörnet när han är på väg till banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

bumbar upp den här..

 

ingen som har koll?

 

Alternativ att ta ut pengar:

 

1) Neteller debit card i svenska bankomater

hyfsat smidigt, men man har bara kontanter vilket är osmidigt att handla med vid större inköp, dessutom får man ingen avkastning på pengarn.

 

2) Neteller wire transfer till bankkonto

mycket smidigt och man kan placera pengarna i t ex fonder och lätt använda dem till större inköp, men insynen är större och risken att bli kontrollerad finns. Och att bli kontrollerad även om man har varit laglig och bara spelat inom EU kommer nog bli en jobbig och arbetssam historia.

 

3) Neteller debit card i utländska bankomater

mycket säkert rent skattemässigt men betydligt mer osäkert och krångligt vid hanteringen av pengarna.. känns inte så attraktivt att åka till tex Danmark, ställa sig vid en bankomat i halvtimme och cash ut ~€10'000+ stoppa i fickan och åka hem igen och lägga under madrassen/bankfack.

 

4) Överföring till utländska bankkonton

perfekt på alla sätt NÄR man väl har det fixat. Frågan är bara hur man fixar ett sådant som man känner sig trygg med... det måste väl finnas någon "high roller" här som vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4) Överföring till utländska bankkonton

perfekt på alla sätt NÄR man väl har det fixat. Frågan är bara hur man fixar ett sådant som man känner sig trygg med... det måste väl finnas någon "high roller" här som vet

 

Skulle tro att du har något av samma problem som när det gäller Neteller och bankomater. För att kunna få ut pengarna måste du koppla ett kort till. Och vill du köpa en bil så vet jag inte riktigt hur bra det fungerar med ett utländskt kontokort. Kanske kan handla bil utomlands och så, inte vet jag. Men för mindre inköp över Internet, borde det ju fungera. Typ köpa en laptop ifrån något EU-land (slippa få tullen på sig).

 

Kika på PaySpark. Där får man ett virtuellt mastercard vid sidan av ett maestrokort. Mastercardet borde fungera att närhandla med. Korten är dessutom knutet till en ett riktigt konto på en stor bank i Libanon, så borde fungera med wire-transfer och så också. Har dock inte provar, vet heller inte hur banksekretessen ser ut i Libanon. Vore kanske mer tufft med ett Schweiziskt konto, men de kostar ju en del pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Väcker upp denna tråd igen..

 

*Någon här som använder sig utav ett schweiziskt konto? hur fungerar de?

 

*Det som är problemet med det är alltså om man tex ska göra ett bilköp och vill använda kortet?

 

*Kan man överföra pengarna tillbaks till sitt vanliga fsb konto från schweiziska banken? isf bör man ju kunna göra tex bilköp därifrån?

 

*Är det HELt säkert från skatteverket?

 

*svenska banken kan väl inte göra nåt åt vanliga uttag med de "schweiziska visakortet", om man tex tar ut 10k sek? De får ju inte reda på var cashen kommer ifrån..

 

tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur står det egentligen till med skattemoralen bland pokerspelarna? Det här är inte den första tråden direkt där medlemmar på Pokerforumet indirekt eller direkt undrar hur de ska komma undan beskattning.

 

Enligt den allmänna skatteflyktsklausulen är det per definition ekonomisk brottslighet om ens enda syfte är att undgå beskattning genom olika typer av transaktioner eller tricks. Om folk är så rädda för skatterna så är det bara att spela på sajter som är skattefria och skippa Pokerstars med flera.

 

Om man nu absolut vill spela på exempelvis Pokerstars så får man ta seden dit man kommer, anser jag, och därmed också se till att eventuella vinstskatter blir inbetalade till Skatteverket. Sen tror jag ju knappast att Skatteverket kommer att jaga småspelare som vinner lite här och lite där, men det är en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur står det egentligen till med skattemoralen bland pokerspelarna?

Antagligen så är det väl rätt många som inte känner någon moralisk skyldighet att betala skatt. Jag känner i vart fall inte särskilt många som tvekar att fuska med avdrag, bidrag och annat så länge sannolikheten att åka fast är låg. Även om utsträckningen de gör det i varierar enormt. Moraliskt är det väl inget konstigt alls att bryta mot en lag man inte håller med om.

 

Men jag håller med om att det inte är så bright att spela på siter som inte är skattebefriade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller alla typer av skatter medan det förstås finns andra skatter som känns bra att betala för den gemensamma nyttan i samhället.

 

Det kommer ett val i höst och där kan man ta ställning och rösta på något parti som har en generell skattesänkningspolitik (och då pratar jag inte om socialdemokraterna som halva Sverige röstar på).

 

Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning (kanske någon moderator vet mer?) om snittåldern på forumet, men jag gissar att rätt många är 20-25 år (jag är dubbelt så gammal...). Att höra dessa "ungdomar" som i övrigt knappt har kännt på arbetslivet prata om att till exempel skaffa sig konton i Schweiz eller utländska kreditkort eller andra typer av trixande för att undgå vinstbeskattning känns beklämmande. Sen går givetvis dessa personer till val och röstar på socialdemokraterna...

 

Nej, om ni nödvändigtvis ska spela på t.ex. Stars och Paradise, se till att följa de regler som finns och håll inte på och tjafsa med skatteplanering, som ni sannolikt ändå inte vet konsekvenserna av på lång sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteplanering och skattefusk är två helt olika saker, det ena är lagligt det andra är olagligt.

 

Moraliskt är det väl inget konstigt alls att bryta mot en lag man inte håller med om.

 

Nja, kanske är tur att inte fler gör det för det lätt skulle leda mot anarki, dessutom får man acceptera den bestraffning som påföljer vid brytandet av lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteplanering och skattefusk är två helt olika saker, det ena är lagligt det andra är olagligt.

 

Stämmer absolut, men hur många 20-25-åringar tror du har koll på var gränsen går där skatteplanering övergår till skatteflykt? Hur många av de andra 20-25-åringarna här är kvalificerade att ge råd om det ena eller andra är olagligt eller inte? Spelarna tror de sysslar med skatteplanering när det i själva verket handlar om skatteflykt. Jag säger inte att det alltid är så, men jag hoppas att jag har fått några att tänka till lite.

 

Jag upprepar mitt råd: Om ni inte vill betala skatt, spela då på sajter som är befriade från skatt och ge er inte in på vägar som är ökända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, om ni nödvändigtvis ska spela på t.ex. Stars och Paradise, se till att följa de regler som finns och håll inte på och tjafsa med skatteplanering, som ni sannolikt ändå inte vet konsekvenserna av på lång sikt.

 

Du verkar smart. Kan du ens skattereglerna? Det finns inte en enda spelare som går på plus i det långa loppet om han skall skatta enligt reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...