Suppe Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Man kan väl inte bara dö för att man tror att något har hänt en? AJ! Jävlar vad ont jag fick, jag trodde jag tappade en kofot på min fot men det var visst en penna. eh? Han dog av en hjärtattack, inte av det som hände i själva drömmen. Man kan (väl?) få hjärtattack av många saker såsom överansträngning och om man blir skrämd/rädd av/för något. Citera
Suppe Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Bönder sysslar inte med vin Tänkte också på det, kallas väl vinodlare? F.ö så är jag uttråkad som få just nu... Citera
Myssion Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Man kan väl inte bara dö för att man tror att något har hänt en? AJ! Jävlar vad ont jag fick, jag trodde jag tappade en kofot på min fot men det var visst en penna. Har du inte sett Matrix? Citera
Albert Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Har du inte sett Matrix? Jo, är det någon av karaktärerna som blir så skrämda att de får en hjärtattack? Eller syftar du på skeden som inte finns? Citera
chapman Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Man dör inte omedelbart av en hjärtatack Fransmän jobbar inte hårt Citera
ankan666 Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Jag tror jag har den! "Han drömde att han skulle avrättas i giljotinen under franska revolutionen" Om han dog direkt i hjärtattacken, hur kan historieberättaren då veta vad han drömde om? Citera
Mockasin Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Najs. Om inte det e rätt svar så kan vi lika gärna låsa tråden Citera
Agent Cooper Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Finns inget som säger att det måste vara något som faktiskt hänt i verkligheten. Om jag berättar en historia jag själv hittat på så "vet" jag ju vad gubben drömde. Finns inget omöjligt i det. Citera
Smygaren Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 När man giljotineras ligger man med ansiktet uppåt, bilan träffar alltså halsen ? Citera
thestonk Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Bravo. Själv satt jag och funderade hur fasen man skulle skriva i vit text på vit bakgrund. Jag tror jag har den! "Han drömde att han skulle avrättas i giljotinen under franska revolutionen" Om han dog direkt i hjärtattacken, hur kan historieberättaren då veta vad han drömde om? Citera
Agent Cooper Postad 8 April , 2006 Rapport Postad 8 April , 2006 Bravo. Själv satt jag och funderade hur fasen man skulle skriva i vit text på vit bakgrund. Jag tror jag har den! "Han drömde att han skulle avrättas i giljotinen under franska revolutionen" Om han dog direkt i hjärtattacken, hur kan historieberättaren då veta vad han drömde om? Historieberättaren är densamme som hittat på historien. Alltså kan han veta vad gubben drömde om. Citera
Supertequila Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Känns som svaret kommer att vara nåt mindre bra (läs ej hållbart). Om lösningen är den att vi inte borde ha vetat vad han drömde om så är historien berättat på fel sätt. Citera
thestonk Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Känns som svaret kommer att vara nåt mindre bra (läs ej hållbart). Om lösningen är den att vi inte borde ha vetat vad han drömde om så är historien berättat på fel sätt. Det är den väl inte alls? Hur skulle vi kunna ha den minsta aning om vad han drömde om? Citera
Svinto Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Det är den väl inte alls? Hur skulle vi kunna ha den minsta aning om vad han drömde om? Har du aldrig hört en berättelse förut? Inte direkt ovanligt att man får veta vad folk som inte behöver vara berättaren tänker. Bondkvinnor har inte solfjädrar? Man får inte ha med sig solfjädern in i kyrkan? Citera
jemten Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Att det skulle vara nåt fel med den? Citera
TheEmbassy Postad 9 April , 2006 Författare Rapport Postad 9 April , 2006 Ankan har rätt. Bra gjort! Hur vet man vad bonden drömde, om han dog medan han sov? Citera
Supertequila Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Då är historien felberättat, för så som andra har sagt så kan berättaren utifrån sett sätta premisser och t ex berätta bondens dröm som en ramberättelse. För att historien ska hålla så måste den berättas ur fruns perspektiv, t ex: Har ni hört historien om min man? Han bla bla, drömde bla bla, och jag råkade slå till honom och han trodde bla bla och fick hjärtattack. För i så fall så kan hon inte ha vetat vad han drömde och historien blir logiskt fel. Ur berättarens synvinkel så kan man inte logiskt komma fram till slutsatsen som gjorts här. Citera
Agent Cooper Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Då är historien felberättat, för så som andra har sagt så kan berättaren utifrån sett sätta premisser och t ex berätta bondens dröm som en ramberättelse. För att historien ska hålla så måste den berättas ur fruns perspektiv, t ex: Har ni hört historien om min man? Han bla bla, drömde bla bla, och jag råkade slå till honom och han trodde bla bla och fick hjärtattack. För i så fall så kan hon inte ha vetat vad han drömde och historien blir logiskt fel. Ur berättarens synvinkel så kan man inte logiskt komma fram till slutsatsen som gjorts här. Helt rätt! Där kastade man bort en del tid helt i onödan.... Citera
TheEmbassy Postad 9 April , 2006 Författare Rapport Postad 9 April , 2006 Läste den i en tidning, tänkte det kunde vara kul att se om någon klarade den, för precis som ni påpekat är den ganska dåligt utformad. Nästan omöjlig att sätta den efter de premisser som ges. Citera
Supertequila Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Embassy, tack ändå för att du fick oss att tänka på nåt annat än AKs mot 678-flopp Citera
Myssion Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Har du inte sett Matrix? Jo, är det någon av karaktärerna som blir så skrämda att de får en hjärtattack? Eller syftar du på skeden som inte finns? Om du får ett bazookaskott i pungen och dör inuti Matrix, så dör du och din fysiska kropp utanför Matrix, fastän att din fysiska kropp egentligen aldrig fick ett bazookaskott i pungen. Vad är "verklighet"? Verklighet är ju endast elektroniska signaler/impulser som tolkas av din hjärna. Citera
listig Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Vad är "verklighet"? Verklighet är ju endast elektroniska signaler/impulser som tolkas av din hjärna. Obs. Myssion är en lekman inom filosofi, varför han inte borde uttala sig i varken ontologiska eller epistemologiska frågor. Så det så. Citera
Albert Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Obs. Myssion är en lekman inom filosofi, varför han inte borde uttala sig i varken ontologiska eller epistemologiska frågor. Så det så. Myssion får uttala sig så mycket han vill om existens- och kunskapsfrågor likväl som någon annan får uttala sig. Citera
Recommended Posts