Gå till innehåll

BOK: "The Mathematics of Poker" av W. Chen, J. Ank


Staahla

Recommended Posts

Jag såg Hjort nämna denna bok i en tråd här på forumet och blev lite intresserad. Jag sökte en del på nätet för att finna lite info om innehållet, men fann inte speciellt mycket matnyttigt om själva boken. Dock hittade jag en del om författarna vilket ytterligare ökade mitt intresse. Innan jag beställer undrar jag om det är någon som läst den och orkar beskriva innehållet. Jag vill inte beställa boken och sen upptäcka att pokermatten de avser är lite grundläggande kombinatorik och hur man beräknar väntevärden.

 

Länken Hjort postade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också gått och väntat på att den här boken ska komma. Jag har inte läst den, så innehållet kan jag inte uttala mig om, men jag vet att Bill Chen och Jerrod Ankenmann skrivit grymt intressanta saker om spelteori o dyl tidigare, så min gissning är att boken kommer vara mycket intressant.

 

Läsningstips: The (0,1)-game

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så insatt i just matematiska pokerböcker men finnas det inte några st såna redan? Har för mig jag har sett några (men inte läst nån) iallafall....

 

Hjort... Please om du läst nån sen förut... Vad tror du att den här har att erbjuda som inte redan stått förut i en bok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort... Please om du läst nån sen förut... Vad tror du att den här har att erbjuda som inte redan stått förut i en bok?

Ett mycket starkt fokus på jämnviktsstrategier och hur man tänker kring dessa. Rejält med exempel på exempelvis varför det är en dålig idé att höja på knappen i en turre och sen vika 90% av sin HD mot omslag.

 

Ingen aning om boken passar dig eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
riktar den sig till Holdem?

 

Njae inte direkt. Den fokuserar på allmän pokerteori eg. Men det finns en del hold'emexempel i den iaf.

 

Jag kan f.ö. tillägga att boken kanske inte direkt är lämpad för folk som är rädda för ekvationer och integraler.

 

Om ni ögnar igenom länkarna till [0,1]-spelen som länkas till här ovan så får ni en rätt bra bild över hur halva boken ser ut :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Har ocksa tankt att kopa boken. Hur avancerad matte ar det?

Jag har full koll och inga problem med matte up tom matte E. kommer jag att forsta allt det skriver i boken?

 

börja med att läsa [0,1]game på rpg. förstår du den kommer du nog förstå boken. för det mesta i boken är ju [0,1] game. kolla under studier här på pf på gaaamla poster så fanns det någon studiegrupp kring det.

 

en jävla massa statestik också, men rätt basic imho.

 

rent allmänt tyckte jag boken hade några textsidor som var väldigt givande för mig. de handlade mest om hur man ska se på pokern och börjar man snacka om det man läst på IRC eller liknande så dissar alla en för att de tycker att det är helt irrelevanta saker, men jag gillade det iaf. [0,1] var kanske inte överdrivet praktisk, man kan nog jobba mycket med materialet, men de flesta kommer nog bara snabbspola det utan att lära sig något. det är rätt tungt och man blir snabbt trött av att läsa det.

 

var några kuliga kontraintuitiva exempel, typ semiclairvoyanta(svengelska) draghänder där korrekt spel var att checka, men om motståndaren betade var man tvungen att ställa för att inte riskera bli utbetad på turn. och en hel del vettigt om risk etc. det viktigaste jag lärde mig var om balansering.

 

boken är nog mest för nördar/ingenjörer/matematiker. finns många mer givande böcker för de flesta, man får ha läst duktigt många böcker för att MoP ska vara lämplig som nästa bok imho.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns många mer givande böcker för de flesta,
Mtp att så gott som ingen pokerbok, utom just MoP och kanske något av typ Stox, är meningsfull att läsa så är det där ett lite märkligt uttalande.

 

Skulle snarare säga att om man inte tror sig ha nytta av den här så kan man strunta i att läsa pokerböcker helt. Vilket man starkt bör överväga även om man tror sig ha nytta av den här.

 

Pokerböcker är totalt omkörda av online sedan ett par år tillbaka och är inte alls användbara för någon som faktiskt vill förbättra sitt spel snarare än att nöjesläsa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Fick mitt ex idag. Ser riktigt spännande ut. Matten ser inte allt för svår ut. Har matte D och 20 P statistik.

 

För länge sedan hade Hjort och Toppace en studiegrupp i deras spel [0,1] men jag vet inte hur det gick med gruppen. Vore enormt kul att starta upp ett matte/advanced statistik/advanced matte/sng-projekt <---spam till Gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på!

 

Håll ut broder, det är ett projekt på g. Ville bara trycka Ola i ögat lite .-)

 

Jag kan på rak arm tro att

 

ector (om han inte lagt all poker på hyllan)

Hjort (Vi behöver en vars iq överstiger 160)

Heltok (för han tjänar massa pengar på mina studiegrupper 8-) )

Gdaily för han är nyfiken :lol:

 

plus du och jag är på från start. Eftersom iden innebär lite nytänkande kan jag inte posta all info i tråden.

 

/Robban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör jag? :D

 

 

jag har redan läst mop 3-5ggr och har fullt upp med andra studier. avancerad matte är så 2007 btw. 2008 är det numeriska metoder och simulering som gäller.

 

Jag lever gott på de 2% du skickar till jul :-D

 

Trist för gruppens skull men lycka till med studierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...