Gå till innehåll

Ska jag lira FL eller NL?


Pokemonn

Recommended Posts

Jag börjar väl med en liten summering:

 

JAg började spela lite poker totalt okunnig och visste inget om pottodds, vettiga starthänder eller liknande. Torskade en del pengar och bestämde mig för att lära mig HUR jag ska spela eftersom det ändå var så kul

 

Ovanstående period räknar jag inte längre med i "mitt spelande" för det var innan jag lärde mig spela.

 

Sedan läste jag X antal böcker och började spela lite, letade upp var man kunde få någon vettig RB deal för jag vill inte hålla på och jaga bonusar. Hittade en med 50% RB på Prima och bestämde mig för att "Prima it shall be".

 

Jag har för lite tid att spela poker så jag köpte mig en extra skärm så jag kan spela på ett bord medans jag jobar med annat, he he he...

 

Det gick väl sådär, plussade lite men backade igen, plussade och backade lite mer. Jag står och stampar och backar ibland så jag går lite back i slutändan med andra ord. Känns som om jag har lite otur i fel potter och ett par småtiltar blir det väl ochså.

 

Vet inte om det beror på att jag koncentrerar mig på att jobba ochså? Jag kanske behöver mer koncentration och försöka skaffa mig reads på folk eller så. Hmmm....

 

Tänkte att FL kanske är mer "jobba-och-lira-lite-vid-sidan-av-melodi" och provar mig på FL på samma site.

 

Kommer till ett väldigt löst bord i början och plussar friskt! Sedan backar man såklart lite men jag verkar gå + på FL i alla fall (än så länge). I alla fall lite. Sedan kommer X antal saker upp och jag har inte spelat poker på ett tag nu, men tänkte börja igen snart, när jag blivit av med lite jobb som upptar min "poker-dator".

 

NL är roligare eftersom man kan vinna mer, det blir lite mer adrenalin, men ochså lite mer irritation om man torskar en eller ett par stora potter...

 

SnG är roliga men jag vill bli bra på cashgames, eftersom man kan spela cash när som helst och man blir inte "fast" som i slutet av en SnG. Jag måste kunna jobba ochså.

 

FL ska vara mer "mekaniskt" och jag antar att man spelar mer på korten på FL, och mer på spelaren med mer psykologi på NL. NL kräver väl bättre koll med reads än FL. Hur gör folk som multitablar NL? Är det bara reads med PT eller PO som gäller?

 

Vad tror Ni, är FL mer "jobba-och-lira-lite-vid-sidan-av-melodi"?

Ska jag köra FL, har jag större chans att lyckas med det eftersom jag inte spelar "på full tid" så att säga... Jag tror det i alla fall...

 

Har beställt "Theory of Poker" och "Small Stakes Holdem" och tänkte kanske regga mig på weteachyoupoker.com om det inte går åt rätt håll med min FL efter ett tag. Är jag inne på rätt spår, eller tänker jag fel i mina jämförelser mellan FL och NL? :)

 

Sedan ska jag tillägga att jag har läst att Prima ska vara lite svårt att vinna på i några trådar här, kan kanske vara det som är "felet", eller så letar jag bara efter ursäkter! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela poker och jobba samtidigt är ingen bra melodi, oavsett om du spelar FL eller NL. Dock är väl FL enklare än NL om du ändå måste, eftersom det är precis som du säger lite mer mekaniskt än NL även om det kräver att du har lite koll på vem du spelar mot för att inte bli av med massa värde.

 

Jag tycker du ska ändra din approach till poker helt, jobba och spela inte samtidigt. Du måste väl ha nån timmes fritid du kan spela på? Då du bara kan spela och inte göra annat. Då kommer du antagligen både vinna mer och bli bättre snabbare än nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det vore guld att bara kunna spela poker, och visst gör jag det någon gång då och då, men jag vill spela mer än så! Det var därför jag bestämde mig för att kombinera pokern med jobbandet, annars skulle det ta mig evigheter att få ihop lite spelade händer....

 

Och fritiden är det väldigt snålt med... Driver ett företag och får in alldeles för mycket jobb, så jag tror att det blir poker och jobba samtidigt, annars skulle jag nästan aldrig få spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja FL kräver nog aningen mindre engagemang.

Jag tycker att det låter som att du borde ägna dig helt åt ditt arbete "Driver ett företag och får in alldeles för mycket jobb". Hur mycket uppmärksamhet kräver ditt arbete med företaget? Svårt att mäta förstås men du kanske kan berätta ungefär vad du sysslar med.

Själv tycker jag att det inte fungerar så bra att t ex titta på en film medan jag spelar. Inte för att det går mycket sämre men för att jag inte får ut särskilt mycket av filmen då mina tankar främst är vid pokerbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket uppmärksamhet som krävs av arbetet? Varierar.

Det veror på vilken kvalitet det är på filmerna som kommer in, jag scannar och digitaliserar gamla 8mm smalfilmer (och videokamera och VHS, diabilder osv).

 

Smygreklam: http://www.uppsalabildteknik.com ;)

 

Är filmerna i bra skick och inte behöver så mycket färgkorrigeringar och "pareringar" så är det mest sitta och se filmerna rulla, justera bilden lite i höjdled vid behov (dåliga filmskarvar). Så kräver det inte så mycket uppmärksamhet. Särskilt om det är långa rullar, då kan jag få sitta med en rulle i typ 30 minuter.

 

Är filmerna i dåligt skick med färgskiftningar och mycket växlande mellan scener inomhus, utomhus, inomhus, osv så kräver det mer uppmärksamhet, är det korta rullar så är det rullbyte med 3 minuters mellanrum... Missar man något är det bara att stoppa, backa och ta om (så får de som redigerar filmerna klippa bort det senare).

 

Så det är bra att spela cashgames så man bara kan hoppa ur om det kommer dåliga rullar. Och sedan hoppa in på ett bord igen när det kommer lätta rullar. :) Inte kul att sitta mot slutet på en SnG och samtidigt få en besvärlig filmrulle som kräver att man är på hugget... Då går det inte bra med pokern (för jobbet är självklart viktigare).

 

Om man får skräpkort så foldar man ju bara och då kan man koncentrera sig på jobbet mer, det är väl här man ska hänga med mer på NL och kolla hur de andra bettar och så. Tror att FL kan fungera bättre.

 

Tänk bara om jag skulle kunna gå med vinst på pokern, om ens lite! Så spelar jag typ 10 - 12 timmar per dag samtidigt som jag jobbar och tjänar pengar på mitt "riktiga" jobb... Det skulle bli en rolig liten sidoinkomst samtidig som man har roligare på jobbet. Jag jobbar förresten hemifrån så jag kommer aldrig från jobbet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Fixed kräver samma koncentration.

 

Konstig, tycker jag, att den generella synen är att fixed är enkelt och för mesar och no-limit är svårt och för "killar med nånting i byxorna", som nån skrev här för ett tag sen. I no-limit kan man när man vill koppla av tänkandet och slå på turgeneratorn (givetvis med väl valda förutsättningar) genom att gå all-in. Jag tycker man ser mycket sånt, spelare som utan att egentligen kunna mycket om poker tjänar en massa pengar genom att betta hårt. En kille jag känner drog in 200.000 på tre månader genom att spela brutalt no-limit-spel online förra vintern. Han vet inte vad pot-odds är och han spelar alltid 69 suited eftersom han "brukar ha tur med den". Han törs lägga brutala bets i rätt lägen och det lönade sig (han spelar 0.25-0.50 numera, förresten). En sån kille tar man inte stryk av i limit.

 

Det är helt enkelt två olika spel. Prova båda och spela det du är bäst på.

Själv har jag valt att fokusera på limit, eftersom jag är en mes med normalstort organ. Det går bra. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL är bara för de med Stor-i-orden-liten-på-jorden-mentalitet och stark övertro på sin (ganska dåliga) sexuella förmåga. De behöver få köra några All In med inside straight draw lite då och då för att få sina organ att växa ;)

Låter som att du gör vettiga prioriteringar vad gäller jobb, döttrar och poker. Det är omöjligt att råda dig vilket sorts pokerspel du ska ägna dig åt vad gäller NL/FL tycker jag. Fullbord borde väl i alla fall funka bättre än SH.

Trevligt att ha ett jobb med lite dödtid som kan vikas åt poker antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, började med SH men kom senare på att fullring är bättre för mig, jag får jag mer tid "mellan händerna" och kan jobba i lugn och ro. :)

 

Och dessutom är det väl än mer viktigt i SH att man har full koll på de andra vid bordet, något jag inte kommer att ha till 100% eftersom jag jobbar samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Fixed kräver samma koncentration.

 

Konstig, tycker jag, att den generella synen är att fixed är enkelt och för mesar och no-limit är svårt och för "killar med nånting i byxorna", som nån skrev här för ett tag sen. I no-limit kan man när man vill koppla av tänkandet och slå på turgeneratorn (givetvis med väl valda förutsättningar) genom att gå all-in. Jag tycker man ser mycket sånt, spelare som utan att egentligen kunna mycket om poker tjänar en massa pengar genom att betta hårt. En kille jag känner drog in 200.000 på tre månader genom att spela brutalt no-limit-spel online förra vintern. Han vet inte vad pot-odds är och han spelar alltid 69 suited eftersom han "brukar ha tur med den". Han törs lägga brutala bets i rätt lägen och det lönade sig (han spelar 0.25-0.50 numera, förresten). En sån kille tar man inte stryk av i limit.

 

Det är helt enkelt två olika spel. Prova båda och spela det du är bäst på.

Själv har jag valt att fokusera på limit, eftersom jag är en mes med normalstort organ. Det går bra. :D

 

Handlar ju mer om att FLT är mer mekanikst än NLT vilket kanske skulle lämpa sig väl till OPns situation. Full ring menar jag då givetvis ;)

 

Men sen så är det bäst att du väljer vad du själv tycker är roligast Pok. Går nog kanon att spela vilken som. Annars så kan du ju testa lite grann också under kanske 2 veckors tid med vardera. Fungerar det bra att köra NL samtidigt eller känner du att du måste fokusera mer där? Fungerar FL fint?

 

Om båda fungerar bra är det bara att välja den du känner mest för.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar för alla tips. :)

 

Jag har Pokeroffice, det är skitkul att kika på statistik och diagram, men det är roligare om de pekar uppåt... ;) Antingen PO eller PT ska man ha tycker jag, så man har koll på ekonomin på ett bekvämt sätt.

 

SnG är skitkul, men tyvärr passar det inte så bra för just mig, i slutet på en SnG så blir det ju väldigt tätt mellan händerna, och om jag då råkar få en besvärlig rulle att scanna så blir det stressigt... Bättre med Cashgames där man bara kan ta sit-out om det skulle behövas.

 

XXX-rated filmer... Diskretion är en hederssak, men visst händer det att sådant kommer in. ;) Folk hade kul med sina super8 kameror precis som folk har idag med sina digitalkameror.

 

Jag har provat både FL och NL och vet inte riktigt vad som är roligast, båda är kul. NL är såklart roligare om man vinner stora potter, samtidigt som det suger hästballe om man torskar stora potter... Jag får väl prova ett par veckor av bägge igen och utvärdera sedan.

 

Tror att jag ska byta till något annat nätverk i alla fall, synd bara på min fina RB som jag går miste om... :(

Men hellre motstånd som jag kan spöa än RB och gå back på pokern. :) OM det nu skulle ha någon inverkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att FL kräver mindre uppmärksamhet än NL håller jag inte riktigt med om, jag tycker att det är lika viktigt i båda att ha bra koll på sina motståndare. Skillnaden är väl att i FL så märks det mindre på kort sikt, det är ju bara ett eller två betar som man tappar just då, medan i NL så kan man förlora en riktigt stor pott bara för att man inte hade koll på sin motståndare. Men i det långa loppet tror jag skillnaden är minimal, för det blir så många fler små FL-potter än stora NL-potter.

 

Då tror jag att valet av sajt/motstånd är viktigare. Om man ska spela lite vid sidan av med halvkoll så är det ingen höjdare att sitta vid ett aggressivt bord, det kräver mer koll. Det optimala är att sitta vid ett riktigt löspassivt fiskbord, då är det bara mer eller mindre att spela ABC-poker efter en färdig starthandtabell. Så Prima kanske inte är det bästa för dig, RB eller ej. Leta upp en sajt där motståndet är riktigt fiskigt och passivt, och skit i RB, det är mycket möjligt att du plussar mer med dåligt motstånd och utan RB istället för mot mediokert men aggressivt motstånd med RB. Mitt tips är Everest. SH är också mycket mer read-beroende än FR så det senare är bättre att spela i ditt fall.

 

Att FL är mer för mesar och NL mer för de med något i byxorna är både jäkligt tramsigt och lite halvsant. Det finns många tomtar som resonerar just så, som tycker att det är rätt jäkla cooolt att bluffa med ett grymt överbet eller att trycka all-in så fort de har stål, så visst återfinns mer av macholirarna vid NL-borden, även om det inte egentligen är något som har något med själva spelet att göra. Det är olika spel som kräver lite olika skills bara. (Ibland undrar man ju också varför vissa NL-spelare inte spelar FL istället då de bara sitter och minibetar hela tiden...)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, alla går emot mig när jag försöker tänka mig att FL kräver mindre uppmärksamhet och reads än NL, så jag får väl vika mig och backa lite där...

 

Jag ska definitivt försöka fortsätta "spela på arbetstid" eftersom jag nästan inte har någon fritid att spela på... Och man måste ju spela mycket om det ska bli något av det.

 

Ska prova och spela 2 veckor FL och sedan 2 veckor NL och se vilket jag trivs bäst med, när jag får loss datorn från en mega-hög med diabilder som ska scannas.

 

Jag är ganska sugen på Everest efter alla inägg om att de har relativt lätt motstånd, men jag undrar om jag inte biter mig fast i Pokeroffice-sajter och försöker hitta någon där. Jag vill kunna se potoddsen och kortoddsen, det är så bekvämt! För att inte tala om att det är smidigt att se hur det går rent ekonomiskt med spelandet.

 

Så nu gäller det då att hitta en PO sajt att prova på då, inte Prima och inte Party (för på Party fungerar inte PO, i alla fall inte hos mig). Hmmm... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till vad du än väljer :)

 

Alltså jag har inte så jätte mycket erfarenhet av FLT så ska ju egentligen kanske inte uttala mig. Jag utgår ifrån att många sitter och 6-10 tablar FLT. Det bör betyda att det är ett mer mekaniskt spel. Och självklart så finns det fler "korrekta" spel än i t ex NLT.

 

Sedan för att spela optimalt krävs ju mycket fokus. Men det antar jag att OPn inte räknar med att göra då han jobbar samtidigt? ;)

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, alla går emot mig när jag försöker tänka mig att FL kräver mindre uppmärksamhet och reads än NL, så jag får väl vika mig och backa lite där...

 

Då ska väl jag bli lite motvals då. ;)

Kör du FL - fullbord så kan du köra mekaniskt i vilket fall upp till 1-2.

Anledningen är att du sällan stöter på trickiga spelare där. Det kan t o m vara en fördel att köra 4 bord utan allt för stor koncentration. Du blir inte blir "överkreativ" då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska väl jag bli lite motvals då. ;)

Kör du FL - fullbord så kan du köra mekaniskt i vilket fall upp till 1-2.

Anledningen är att du sällan stöter på trickiga spelare där. Det kan t o m vara en fördel att köra 4 bord utan allt för stor koncentration. Du blir inte blir "överkreativ" då.

 

Ahaa, en som är på min sida! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ongame har jag funderat på men läste någonstans att de har sjukt hög rake.

Jag lirar 0.1/0.2 i både FL och NL.

 

OnGame har väl bland den lägsta raken av alla i NL (bortsett från SvS nu då ;))

 

Många som hakat upp sig på att de höjde raken, men glömt bort att alla andra sidor gjorde det samma. Till exempel så cappas raken vid NL på OnGame vid 1 big blind. Alltså måste du upp i NL2/4 för att cappa raken på $3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...