Gå till innehåll

Låga connector, 45o vs. 45s, mfl.


Klyka

Recommended Posts

Det är allmänt känt att låga off-suited connectors åker i mucken fort som vinden, medan låga sc är ok under rätt förutsättningar. Jag brukar tilläma denna princip (för det mesta), men jag har svårt att se för mitt inre varför jag gör det.

 

För det första så är flush-chansen med låga kort inte en särskilt upplyftande bonus. Har jag 45s på handen o träffar flush så har jag mkt svårt att spela den med självförtroende. Ofta leder det bara till att jag förlorar mkt mot en högre flush.

 

Däremot kan jag tänka mig att backdoor-flush-potentialen är av större vikt. En låg backdoor flush är mer sällan dominerad av en annan flush, vilket gör att jag kan spela den med mer självförtroende. Är det denna potential som gör handen SC mer spelvärd än off-suited?

 

En sak till - short handed brir väl skillnaden mellan suited och off-suited mindre? Isf i vilken mån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fullringbord på fisknivå så är en låg sc värd nada eftersom du ofta kommer att vara dominerad av högre flush.

 

Ju högre nivå du spelar, och ju färre spelare vid bordet, desto oftare kommer HU-situationer att uppstå, och då är flush över flush-risken negligerbar.

 

Dessutom är det inte bara den färdiga handen som gör sc spelbara, du kan ju spela mycket aggressivare genom att semibluffa med outs istället för att vara "tvungen" att tomtebluffa utan outs. Man vinner många händer osynade på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha grymma implicita odds med sådana kort. Att höja är inte fel, eller att limpa och man sitter vid ett aggressivt bord. Höjer man och blir återhöjd så tappar man så mycket implicita odds att handen inte blir spelbar.

 

Fokusera inte så mycket på flush över flush, det händer ytterst sällan så länge det inte är familjepotter. Dessutom så är det inte bara flushen, utan flushdraget som är värdefullt då det ger dig möjligheter att vinna utan den bästa handen. Tvåpar och triss och är också händer som ofta ger dig bra betalt när du träffar.

 

Sedan handlar det om din spelstil som helhet också, man kan inte bara ta en hand och bedöma den i ett vakuum. Om du ofta spelar sc och liknande händer aggressivt så får du bättre betalt av dina starka händer som set och liknande eller när du träffar väl dolda monster med dina "skräphänder", då motståndarna är mer synbenägna med mellanstarka händer mot en aggressiv spelare. Är de inte det så är det bara att öka på stjälandet istället. Det är win-win. Fast med högre varians.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...