Gå till innehåll

5CS - Allmänt om 5 Card Stud!


Recommended Posts

Vad tycker ni om denna pokerformen?

 

Jag har tittat lite hur folk spelar på expekt och det verkar vara mycket dåligt spel...

 

I och med att så mycket av handen syns, borde det väl vara ganska lätt att lära sig spela 5CS optimalt och om de andra inte kan spela borde det väl ligga en hel del pengar här? Sedan bör väl variansen och bankroll-kravet vara ganska lågt också, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju rejält med utrymme för dina motståndare att göra riktiga puckomisstag och det är lätt att nästan aldrig få in sina pengar med nackdel, så om du spelar mot tomtar är det nog ett jättebra spel. Spelar du däremot mot ens semikompetenta motståndare så borde det bli väldigt torrt och olönande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det är ett väldigt enkelt spel om du bara spelar när du VET att du har de bästa korten.

 

Men att bara spela när du garanterat VET att du kommer att vinna blir inte så många händer, så med andra ord bör du spela fler.

 

De ställen jag brukar spela på kan det bli ganska hårt spel, med stora ups & downs som följd.

 

Men det är ett enkelt spel på så sätt att det handlar först och främst om att välja de rätt start händerna. Många som spelar går in med vad som helst.

 

Men ibland träffar man på lite bättre spelare och då får man passa sig. Att bluffa får en helt annan dimension i det här spelet än i Hold em, för här är det uppenbart vad någon säger sig representera och det är sen bara att ta ställning till det eller inte.

 

Tex kanske du har en synlig triss 777 och någon har två synliga AA. Personen med AA går all in. Hmmm, har han det eller inte....?

 

Som sagt, det kan vara väldigt lönsamt spel, men samtidigt om det vill sig illa kostar det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

*Dammar av en gammal tråd*

 

Spelade lite NL 5CS på Expekt på skoj, det var ett rätt galet spel. Jag hade ett A som dörrkort och försökte bluffa en snubbe med J hög. Han synade mitt ganska låga öppningsraise, och fick sen xJT, jag bettar återigen rätt hårt och han synar. Jag tänker att han omöjligt kan syna ner om jag fortsätter bomba på, så länge han inte förbättrar sig. Jag är helt säker på att han sitter på JJT i detta läge. På fjärde gatan får han xJT9 , jag som inte förbättrat mig bettar igen, han synar kvickt. Illa, men jag har ju kvar ett potbet till sista gatan, det kan han väl inte syna? Jag förbättrar mig inte och han får xJT98. Jag går all in med A hög och han blixtsynar och visar upp QJT98 för stegen. :)

 

Jag lyckades i alla fall vinna tillbaka det jag förlorade mot honom på de efterföljande händerna. *Puuuh*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Femkortsstöt finns ju inte ens med på twodimes och jag orkar inte räkna manuellt på det men jag misstänker att QJs är underdog mot Ax i princip oavsett vad x är?

 

Heads up borde väl chansen att få minst ett par borde väl vara 1-(43/49*38/47*33/45) dvs ungefär 48% plus några få procents chans till stege eller en bättre A-hög än vad han börjar med. Så rimligtvis har man inte mycket över 50% att slå hans starthand och då har vi inte ens räknat på att han kan förbättra...

 

Var spelar du föresten? Kan väl inte finnas speciellt många siter med five card stud? Vore kul att prova nån gång.

 

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så rimligtvis har man inte mycket över 50% att slå hans starthand och då har vi inte ens räknat på att han kan förbättra...

 

Nu hänger jag inte riktigt med, Ax har över 50% att slå QJ, så långt allt väl. Men detta måste väl vara medräknat att han (och jag) kan förbättra?

 

 

Hursomhelst, grejen var ju att jag representerade par i ess, något som han inte kunde slå. Snygg tomtemove av mig att bluffa en passiv maniac dock. Lite kul iofs att jag ledde fram till sista gatan.

 

På expekt spelar jag, men det är rätt dött, det har varit igång några enstaka bord då jag spelat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att han har i runda slängar 50-50 att sluta på en hand med ett par eller bättre. Dvs hälften av gångerna slår han inte ens den Esshög som du startar med...

 

Dom gånger som du faktiskt förbättrar blir ju hans odds markant sämre.

(Du förbättrar ju också till par ungefär hälften av gångerna till att börja med.)

 

Man kan ju göra följande EXTREMT förenklade modell (förutsatt Ax där x<J):

25% av gångerna förbättrar han men ej du, dessa vinner han.

25% av gångerna förbättrar du men inte han, dessa vinner du

25% av gångerna förbättrar ingen av er, dessa vinner du

25% av gångerna förbättrar ni båda två, av dessa vinner ni hälften var.

 

Eventuella steg och färgchanser ger honom kanske någon procentenhet plus men inte är det mycket. Gissar att Ax är minst 60-40 favorit mot alla oparade händer utan ess. (Heads up)

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här spelet är rätt roligt eftersom man på ett brutalt sätt får se hur sjukt dåligt folk klan spela. Följande utspelar sig på ett NL-bord.

 

fi 1 har xAA och bettar ut. Fi 2 med x3A minraisar honom. :shock:

Fi 1 minraisar återigen, varpå fi 2 minraisar en gång till. Nu kommer det allra roligaste: Fi 1 synar bara. :D Och nä, han hade inte 2AA, utan TAA och det hela slutar med att fi 2 vinner med par i ess med Q kicker efter fortsatt tomtebetting. MEGALOL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, ok, no limit alltså, trodde det var limit för igår gulade jag bort min BR på seven card stud på party igår (hade tråkigt, första gången jag spelade nått annat pokerspel än holdem :P) och där fanns bara limit bord, så därför trodde jag 5CS spelades likandant.

 

5CS spelas med ett dolt och 4 öppna kort va? Känns som att det borde vara ett väldigt "mekaniskt" spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en rolig grej på Paradise FL 5CS en gång. 1/2 tror jag det var. Två spelare höjde mot varandra i varje pott. Det var helt uppenbart att de samkörde, alltså fuskade. I en hand "fångade" de en spelare mellan sig och cappade hela vägen. På sista kortet hade spelaren i mitten fyra hjärter på bordet och började höja emot. Fuskisarna stannade upp och funderade länge och till slut synade en av dem. "Offret" visade upp nånting i stil med J348K i hjärter för färg.

 

Ha ha, fusk lönar sig inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...