Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har varit inne i en rejäl downstreak på sistone så tänkte kolla om det är mig eller korten det är fel på. Börjar med följande:

Kan inte säga att jag har jättebra koll på FI, men han verkar hyfsat tight och passiv. Har inte visat upp någon bluff hittills.

CO+1 $120.52.

CO $136.40.

Button $19.00.

Hero $147.65.

FI $102.87.

Hero får: 7s 5s

Före floppen:

CO+1 synar $1.00.

COsynar $1.00.

Button lägger sig.

Hero synar $0.50.

FI checkar.

Floppen (9s 8h 6s):

HERO höjer $3.00.

FI synar $3.00.

CO+1 synar $3.00.

CO lägger sig.

Får en kanonflopp, suckerstege + färgdrag. Bettar förstås ut för att bygga pott. Kanske lika gärna kan potta här? Anledningen att jag inte gör det är att jag oftast bettar mellan 75-90% av potten.

Får två syn. Hade förstås hellre sett en höjning men känner mig nöjd än så länge.

Turnkortet (9s 8h 6s Jh):

HERO höjer $10.00.

FI höjer $23.00.

CO+1 lägger sig.

HERO synar $13.00.

Turnkortet ser inte så farligt ut till en början. Bettar ut strax under pott igen.

När jag blir höjd känner jag mig genast mer osäker. Höjningar på turn är nästan alltid stål i såna här lägen, och jag tänker direkt att QT har fyllt sin hålpipa. Kanske en effekt av min downstreak?

Bestämmer mig för att syna för att:

1. Jag har stege och dessutom ett färgdrag. Naturligtvis kan jag inte folda.

2. Få personer är kapabla att höja för gratis showdown här. Synar jag här får jag nästan garanterat ett till bet mot mig på rivern och mer action än så vill jag inte ha med den här handen.

3. Re-raisar jag foldar jag antagligen ut alla händer jag slår och sätter hela stacken på spel. Om jag däremot synar kommer han ofta "mjölka" mig på rivern om han har mig slagen och jag kommer undan billigare.

Riverkortet (9s 8h 6s Jh 8d):

HERO checkar.

FI höjer $24.00.

HERO ?

Vad gör jag här? Bordet paras och nu slår jag faktiskt ingenting. Å andra sidan är FI antagligen ingen stjärna och kan tänkas betta en 8:a för värde här (A :spade: 8 :spade: ? tror dock inte att han hade höjt turn med den). Att han bluffar missade spader ser jag som otroligt osannolikt.

Postad

Känns spontant som du slår många händer där. Högre stege eller kåk är vad du har att oroa dig för, men tvåpar eller set känns sannolikt oxo. Men med en höjning ökar du bara dina förluster och inte dina vinster, så jag hade synat.

Postad

Det som är viktigt här är att du måste tänka på vad fis handdistribution kan tänkas vara. När floppen dyker upp så kan han ha precis vilken hand som helst. Chansen är större i det här fallet(eftersom han fick en gratis flopp) en i normalfallet då han får betala för att se floppen, att han samtidigt fick en bissar träff. Typ 2-par som han spelar vidare på. Chansen att han fick in stegen ökade ju också i och med detta

Postad

Överpocket? Är inte det bara önsketänkande? Själv ser jag ingenting alls som tyder på det.

Att han skulle ha tvåpar är väl kanske möjligt, men kan man verkligen få det till sannolikt? Isåfall skulle han ha höjt turn med ett par och sedan värdebetat en J på rivern. Iofs bör få saker förvåna en på denna nivå, men det vore IMO väldigt tomtigt spel av FI.

Vad gäller all in på river...Är ganska säker på att det här är en syn/fold-situation (i nämnd ordning?). Tror knappast att vi leder >50% av gångerna, och även om vi gör det får vi inte syn av en sämre hand.

Postad
All in eller syna jag skulle nog också re-raisat eller gått all in på turn

Att gå all in med parat bräde och chans för högrestege ser jag som ett bra sätt att förlora sina pengar på. Då är en syn ett bättre alternativ

Postad

Att gå all in med parat bräde och chans för högrestege ser jag som ett bra sätt att förlora sina pengar på. Då är en syn ett bättre alternativ

parat bräde? Jag hade ställt turn iaf och lämnat det svåra beslutet åt FI. Har han QT drar jag ut honom på river...

Postad

Turn höj honom. Du vill väl inte att ditt färgdrag ska gå in, av uppenbara skäl väl? (det kanske är att överdriva en aning men du förefaller att övervärdera färgdraget)Du vill vlä inte heller att bordet ska para sig? Du måste fömodligen syna på river pga pottoddsen ställt i relation till vilka händer fi kan ha trotts att du förmodligen är slagen.

Postad

parat bräde? Jag hade ställt turn iaf och lämnat det svåra beslutet åt FI. Har han QT drar jag ut honom på river...

Två åttor anser jag vara ett paratbräde. Läser man Bernts kommentar så får jag första halvan att syfta på att gå all in eller syna på rivern. Sen går han över och diskuterar hur han skulle gjort på turn och det är inte det jag vänder mig mot.

Postad

Tycker ditt spel ser bra ut fram till river där jag hade bettat ut runt 15-20 istället för att checksyna. Att han är på en bluff efter den här betsekvensen verkar osannolikt så du tappar inte mycket värde mot bluffar genom att betta. Och eftersom det är osannolikt att han är helt tom behöver du inte oroa dig så mycket över att bli bluffhöjd om du bettar lite. Vidare får du ut värde av mediokra händer som hade planerat att checka bakom på rivern och du förlorar mindre mot kåkar och stegar. Idel fördelar alltså. Och det tycker jag är toppen måste jag säga.

Alternativt ställ på floppen för information.

Postad

Två åttor anser jag vara ett paratbräde. Läser man Bernts kommentar så får jag första halvan att syfta på att gå all in eller syna på rivern. Sen går han över och diskuterar hur han skulle gjort på turn och det är inte det jag vänder mig mot.

Min komentar syftar på turn.

Postad

Jo det är självklart. Men du ifrågasatte min kommentar om paratbräde och det kändes självklart att det syfta på rivern. Frågan gäller ju fö vad han ska göra på rivern ;)

Postad

Jo det är självklart. Men du ifrågasatte min kommentar om paratbräde och det kändes självklart att det syfta på rivern. Frågan gäller ju fö vad han ska göra på rivern ;)

ja, det har du rätt i, men om vi ska gräva lite i turnspelet, varför inte ställa?