Gå till innehåll

FLT - Q5s från SB blir färgdrag


Bjorn_

Recommended Posts

Cryptologic

Limit Holdem Ring game

Limit: £1/$2

9 players

Converter

 

Pre-flop: (9 players) Hero is SB with Q :club: 5 :club:

3 folds, MP2 calls, 3 folds, Hero calls, BB checks.

 

Standardsyn med Q5s för en halv bet.

 

Flop: 4 :club: J :diamond: 9 :club: (3SB, 3 players)

Hero bets, BB calls, MP2 calls.

 

Träffar färgdraget plus ett överkort och en bakdörrstege och väljer att betta ut som en semibluff. Rätt eller fel?

 

Turn: T :heart: (3BB, 3 players)

Hero bets, BB calls, MP2 raises, Hero calls, BB folds.

 

Förbättrar till färgdrag plus öppet stegdrag och väljer givet att jag bara blev synad på floppen att skjuta igen. Rätt eller fel? När jag blir höjd är det ju en given syn (och fold på river oförbättrat).

 

River: 6 :club: (8BB, 2 players)

Hero ???

 

Checkraise eller bet, dcet är frågan? Vad får man syn av med en checkraise, vilka händer checkar typiskt ner, vilka händer kommer fi höja om man bettar och ska man i så fall treraisa??? Frågorna är många...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga något när du/vi inte vet ett skvatt om våra motståndare.

 

Preflopp känns lite marginellt, beror väl på om BB är benägen att höja ofta här eller inte.

 

Floppen är standard för mig, en värdesemibluff :)

 

Turn är ju bara att fortsätta skjuta tycker jag, mot en 9 tex har du så många outs att jag inte orkar räkna och en sån hand kan mycket väl folda.

 

River handlar återigen om spelaren du är uppe emot, värdebettar han mycket så hade jag gått för c/r, annars inte. Suger verkligen om detta checkas igenom. Enkel 3-bett om han höjer en donk. Hade nog cappat om han 3-bettat en c/r, är ju rimligen bara K8c som kan spela turn på detta sätt som slår dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synar preflop så länge inte BB är väldigt aggresiv. Floppen tycker jag betta ut är givet, likaså på turn. Rivern är lurigare..

 

Jag tror att jag brukar CR för lite... Oftast skulle jag betta ut. Fördelen med det ät ju att du kan få chans att trebetta. Jag tycker att många blir väldigt försiktig när färgdrag går in. Å andra sidan kan du ju från hans synvinkel sitta på mycket annat är färgdrag. Som tidigare skrivits tror jag att du ska betta ut om han är dålig på att värdebetta och CR om han värdebettar mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite förvånad att folk överväger att lägga handen preflop. Tycker själv att synen är tämligen automatisk även om det lite grann beror på bordskarakteristiken och ens read på bägge motståndarna.

 

Givet att inte motståndarna är hyffsat täta och inte allt för aggresiva så finns det alldels för många potentiellt lönsamma situationer för att folda här tycker jag. Dels kan man ju få en hand och dels kan det dyka upp lönsamma bluff eller semibluffsituationer.

 

Min största fundering var egentligen riverspelet och där tänkte jag så här i efterhand om man sätter sig i MP2s skor och vad som är troligt att han gör med olika händer.

 

Har han stege så betar han vid check och höjer om man betar.

Har han toppar eller överpar lär han garanterat checka bakom eller syna.

Stora frågan är egentligen om fi har vett att checka bakom med tvåpar triss och också om han är dumdristig nog att trebetta en checkraise med stegen eller en sämre färg. I efterhand så känns bet plus trebet som en bättre linje än checkhöj plus syn av en eventuell trebet vilket var vad jag körde när handen utspelade sig.

 

Håller nog också med Gyre om att man ifall man checkhöjer ofta kan fyrraisa rivern om det är en cap. Men på crypto tas ju cappen bort när det blir heads up vilket gör att jag föredrar att bara syna en treraise där.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade foldat preflop, betat flop, betat turn och synat raise, checkraisat river (beroende på read).

 

Lite förvånad att ingen av alla aggro-nissar förespråkar trebet på turn. Är det för att BB sitter bakom eller finns det helt enkelt ingen anledning till att trebetta i sådana här situationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förvånad att ingen av alla aggro-nissar förespråkar trebet på turn. Är det för att BB sitter bakom eller finns det helt enkelt ingen anledning till att trebetta i sådana här situationer?

Bortsett från någon form av riktigt sjukt, riktigt tunnt värdebet så kan jag inte komma på hur en trebet är en bra idé. Någon som synar flopp och sedan höjer turn bakom en synare är knappast någon som kommer lägga sig hur fan betandet än ser, så semibluffande finns det helt enkelt ingen nytta med.

 

Att inte trebeta är väl i stort sett enda beslutspunkten jag är säker på i den här handen. På alla andra ställen så har jag flera alternativ som känns någorlunda rimliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan jag inte komma på hur en trebet är en bra idé.

 

 

Säger inte att jag skulle trebetta, men skulle inte en ide kunna vara att få bort BB och sen beta ut river oavsett kort och få potten om Fi sitter på drag + att man får in en extra bet de gånger man sätter draget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan jag inte komma på hur en trebet är en bra idé.

 

 

Säger inte att jag skulle trebetta, men skulle inte en ide kunna vara att få bort BB och sen beta ut river oavsett kort och få potten om Fi sitter på drag + att man får in en extra bet de gånger man sätter draget?

 

 

Vill inte vara dryg eller så, men det finns ingen anledning att trebetta där för 5 öre. Som hjort sa så har inte killen spelat handen som en draghand (varför skulle han raisa på turn om han har drag?) oavsett vilket så finns det inget value att trebetta turn om man inte villbluffa ut honom och det tycker jag verkar vara en mkt tunn bluff i ett lowstakes limitspel, det är enligt min bedömning kanske en på 40 att den bluffen skulle gått hem. Och en annan grej, varför vill man ha ut spelare om man har bra drag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan jag inte komma på hur en trebet är en bra idé.

 

 

Säger inte att jag skulle trebetta, men skulle inte en ide kunna vara att få bort BB och sen beta ut river oavsett kort och få potten om Fi sitter på drag + att man får in en extra bet de gånger man sätter draget?

 

 

Vill inte vara dryg eller så, men det finns ingen anledning att trebetta där för 5 öre. Som hjort sa så har inte killen spelat handen som en draghand (varför skulle han raisa på turn om han har drag?) oavsett vilket så finns det inget value att trebetta turn om man inte villbluffa ut honom och det tycker jag verkar vara en mkt tunn bluff i ett lowstakes limitspel, det är enligt min bedömning kanske en på 40 att den bluffen skulle gått hem. Och en annan grej, varför vill man ha ut spelare om man har bra drag?

 

Bra motiverat. Ville få felaktigheten i spelet bekräftat och det fick jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkraisen känns rätt attraktivt för att straffa honom de gånger han gör tunna värdebet mot dina nedsyningshänder.

Bara för att se om jag förstår det resonemanget rätt (blir något av en newbie-fråga):

 

Du menar att för att han framöver ska avhålla sig från att värdebetta när du checkar med dina lite svagare händer, så ska du c/r:a så han tänker både en o två gånger innan han bettar in i din check nästa gång..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...