Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den senaste tiden har det väl med all önskvärd tydlighet framgått vad sossarna är kapabla till.

När de bara genom ett enkelt telefonsamtal kan få ett webhotell att stänga ner SD hemsida

(gud vet vilka hot som låg bakom det. Det var nog inga snälla ord )

så är tanken verkligen inte långsökt att de - tillsammans med LI och SS - kommer att kunna utöva påtryckningar mot internetleverantörerna att blockera utländska sajter.

Och detta kan komma fort - fortare än vad ni tror!

Många har inbillat sig att det måste gå lagstiftningsvägen men betänk

alltså att det har de inte brytt sig om tidigare: passar det inte så utövar de påtryckningar, vare sig grundlag eller EU-rätt säger någonting annat.

När väl SS har lanserat sin sajt så anser de nog tiden mogen att sluta cirkeln: Först var de alla utom SS som hade poker. Nästa steg är att även SS har det. Och sedan sluts cirkeln genom att BARA SS får ha poker.

Tro mig, det kommer inte vara speciellt svårt för dom att driva igenom det: som vanligt kommer det att heta att "våran bedömning är att vårt spelmonopol gäller. Och denna ståndpunkt kommer vi att hålla fast vid!"

Tro ni mig inte? Vänta ni och se bara!!!

• Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad

Jo, om man kollar på nyheterna de senaste dagarna så kan man ju tänka sig att Sossarnas goda erfarenhet av att stänga ner sajter gör att det är något de vill fortsätta med. Nedstängningen av SDs sida gick ju omärkt förbi, det blev ju inga reaktioner på det. Och då kan man ju ha i beaktning att SD inte alls är så kontroversiella som de hemska spelbolagen....

Eller, översatt till till ett annat språk:

Personligen tror jag inte det fins en chans i h-vete att sossarna ger sig på att stänga ner fler sajter på väldigt lång tid.....

Men, som jag ofta påpekar, jag har haft fel förut och kan säkert ha det igen :-)

Postad

I Thailand blockerar myndigheterna betting samt vissa pokersiter. Iof är det olagligt med betting och poker i Thailand. När man går till en av dessa sidor möts man av ett meddelande från den Thailändska cyber polisen...

Postad
Jo, om man kollar på nyheterna de senaste dagarna så kan man ju tänka sig att Sossarnas goda erfarenhet av att stänga ner sajter gör att det är något de vill fortsätta med. Nedstängningen av SDs sida gick ju omärkt förbi, det blev ju inga reaktioner på det.

Utrikesministern, den näst tyngsta posten efter statsminister i svensk politik, avgick igår. Det är väl reaktion om något!

Att regeringen skulle blockera vissa sajter, spel eller ej, är föga troligt.

//Matte

Postad
Jo, om man kollar på nyheterna de senaste dagarna så kan man ju tänka sig att Sossarnas goda erfarenhet av att stänga ner sajter gör att det är något de vill fortsätta med. Nedstängningen av SDs sida gick ju omärkt förbi, det blev ju inga reaktioner på det.

Utrikesministern, den näst tyngsta posten efter statsminister i svensk politik, avgick igår. Det är väl reaktion om något!

//Matte

Håller med. Visst, de stängde ner en sida med ett enkelt telefonsamtal, till kostnaden av att en minister fick avgå. Hon skadade inte bara sitt eget rykte, helaregeringens och därför kunde hon inte sitta kvar. Ser onekligen väldigt osannolikt att de kommer göra om samma sak. I alla fall inte inom den närmsta tiden.

Sen återstår det ju att se om sossarna sitter kvar vid makten mycket längre, men det är ju en annan fråga.

Postad

//Matte

Jag har förstått att man inte ska vara ironisk på pf.nu då väldigt många inte förstår ironi. Men som den gamle hund jag är kan jag inte lära mig att sitta så jag valde den tonen i alla fall. Dock kände jag att jag, för att undanröja alla möjligheter till missförstånd, även skulle översätta min egen text. Men det verkar inte ha hjälp speciellt mycket.

Eller!

Är jag utsatt för re-ironi? ;-)

Postad

//Matte

Jag har förstått att man inte ska vara ironisk på pf.nu då väldigt många inte förstår ironi. Men som den gamle hund jag är kan jag inte lära mig att sitta så jag valde den tonen i alla fall. Dock kände jag att jag, för att undanröja alla möjligheter till missförstånd, även skulle översätta min egen text. Men det verkar inte ha hjälp speciellt mycket.

Eller!

Det där med ironi är kanske inte helt lätt på forum då man "bara" har en text att gå efter. IRL har man ju så mycket mer, tonläge, minspel etc. Jag läste din text rakt av och reflektera inte så mycket över det ironiska, som när jag läser igen kan se att det finns där. Så du var inte utsatt för re-ironi, men du skulle ju kunnat vara det.

Om vi bara för att nämna ett par exempel tänker på "tsunami"affären och Görans utnämnande av Laila som utrikesminister (vilket av många och henne själv inte var så "smart" då hon inte "kan" så mycket om utrikespolitik) så skulle man ju kunna tänka sig att de trampar i klaveret ganska snart igen, kanske genom att blockera sajter. Då hade jag ju kunnat skriva så här:

Att regeringen skulle blockera vissa sajter, spel eller ej, är föga troligt, eller?

//Matte

Postad

//Matte

Eller!

Det där med ironi är kanske inte helt lätt på forum då man "bara" har en text att gå efter. IRL har man ju så mycket mer, tonläge, minspel etc. Jag läste din text rakt av och reflektera inte så mycket över det ironiska, som när jag läser igen kan se att det finns där. Så du var inte utsatt för re-ironi, men du skulle ju kunnat vara det.

Om vi bara för att nämna ett par exempel tänker på "tsunami"affären och Görans utnämnande av Laila som utrikesminister (vilket av många och henne själv inte var så "smart" då hon inte "kan" så mycket om utrikespolitik) så skulle man ju kunna tänka sig att de trampar i klaveret ganska snart igen, kanske genom att blockera sajter. Då hade jag ju kunnat skriva så här:

Att regeringen skulle blockera vissa sajter, spel eller ej, är föga troligt, eller?

//Matte

Nu blir det mycket bollande fram och tillbaks här... :-)

Du skriver att du läste min text rakt av. Då måste du väl också sett att jag skrev:

Personligen tror jag inte det fins en chans i h-vete att sossarna ger sig på att stänga ner fler sajter på väldigt lång tid.....

Och om du läst detta fattar du säkert att jag håller med om din åsikt:

Postad

Om de skulle få för sig att blocka spelsiter så skulle det nog inte bli någon särskilt kraftig reaktion.

Vi svenskar är ju som ni vet ett mycket fogligt folk som godtar i princip allt som regimen lägger på oss...

Postad

//Matte

Eller!

//Matte

Nu blir det mycket bollande fram och tillbaks här... :-)

Du skriver att du läste min text rakt av. Då måste du väl också sett att jag skrev:

Och om du läst detta fattar du säkert att jag håller med om din åsikt:

Jag tänkte mer på din sista mening om att du kunde ha fel, och att du nu inte skulle ha fel. :-)

Postad
Om de skulle få för sig att blocka spelsiter så skulle det nog inte bli någon särskilt kraftig reaktion.

Vi svenskar är ju som ni vet ett mycket fogligt folk som godtar i princip allt som regimen lägger på oss...

Självklart kommer inte sossarna att blockera sajter. Det vore politiskt vansinne - inte minst efter SD-affären. Hur skulle det förresten gå till, tekniskt sett? "Blockera denna server för de 9 miljoner användare som är folkbokförda i konungariket Sverige?" Nu raljerar jag, men nån tekniskt insatt kan väl kommentera det tekniskt möjliga/omöjliga i detta?

Postad
dom skulle aldrig kunna göra detta, det strider mot EU:s regler om en fri marknad. Svenska staten bryter redan mot detta och EU domstolen kommer få rätt förr eller senare.

Du missförstår min poäng.

Den går ut på att sossarna utövar påtryckningar mot internetleveratörerna så att de "frivilligt" blockerar sajterna.

Då kan sossarna har sin rygg fri och säga" Nä men det är ju ingen LAG. Det är ju internetleverantörerna själva som har blockerat!"

Postad

Lite väl magstarkt av sossarna/Svenska Spel att likställa barnporr och poker, tycker jag.

Låt oss rösta bord denna regering så fort som möjligt (vad som helst är bättre)

Postad
dom skulle aldrig kunna göra detta, det strider mot EU:s regler om en fri marknad. Svenska staten bryter redan mot detta och EU domstolen kommer få rätt förr eller senare.

Den går ut på att sossarna utövar påtryckningar mot internetleveratörerna så att de "frivilligt" blockerar sajterna.

Då kan sossarna har sin rygg fri och säga" Nä men det är ju ingen LAG. Det är ju internetleverantörerna själva som har blockerat!"

Men det fins väl redan en lag som säger att man inte får utöva den typen av påtryckningar. Det var väl därför det blev sånt liv när dom gjorde det senast?

Postad

Snälla... Ett dumt uttalande från SS och du drar slutsatser av det med hjälp av ett dåligt hanterande av en internationell diplomatisk kris? Ska du inte jobba in mayakalendern och ansiktet på Mars också?

Postad

Men det fins väl redan en lag som säger att man inte får utöva den typen av påtryckningar. Det var väl därför det blev sånt liv när dom gjorde det senast?

Visst finns det det...men nu senast gjorde dom det på ett sådant klumpigt sätt att det uppdagades.

Men åtminstone jag tror att de nästa gång skulle kunna förfina sina metoder och göra det svårare att upptäcka. Kanske köra med rena gangstermetoder med subtila hot som:

"Ni vet, skatten på företag som är internetleverantörer är ju inget statiskt..och förresten, om sajter blockeras så skulle vi inte vara ledsna för det...!

Postad
Snälla... Ett dumt uttalande från SS och du drar slutsatser av det med hjälp av ett dåligt hanterande av en internationell diplomatisk kris? Ska du inte jobba in mayakalendern och ansiktet på Mars också?

Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte vad du menar!

Postad

Ja, men det troligaste scenariot är nog att de sitter kvar. Vi har det ju trots allt så himla bra och är ju trots allt det ojämförligt bästa och rikaste landet i världen...

Postad
Hur är det nu? har de inte blockerat nätpoker åtminstone till vissa/ganska många sajter i Italien?

Japp, det har dom

Sedan kanske Berlusconi inte hade vunnit så många val i Sverige heller...

Postad

Ja, men det troligaste scenariot är nog att de sitter kvar. Vi har det ju trots allt så himla bra och är ju trots allt det ojämförligt bästa och rikaste landet i världen...

anar ironi här, har ett fjärde sinne för sånt.

vilket land är så otroligt mycket bättre?

Postad

vilket land är så otroligt mycket bättre?

Det är väl irrelevant. Bara för att land Y är världsledande så innebär ju inte det att man kan fortfarande inte kan göra förändringar till det bättre, eller att det inte finns saker som starkt kan ifrågasättas. Och varför måste andra vara så otroligt mycket bättre, bara för att man inte är bäst... Kan de inte bara vara lite bättre?

[skojkod på] Annars är väl Afgahnistan ett rättså bra föredöme tycker jag [\skojkod av]