Gå till innehåll

FLT - Hur spela ev. bästa handen med AA och ATo?

Recommended Posts

Postad

Två kanske enkla exempel, men det är en situation som uppstår ganska ofta känns det som.

Frågeställningen lyder; hur bör jag spela den hand som jag tror är bäst.

Nummer ett:

***** Hand History for Game 1154639113 *****

1/2 TexasHTGameTable (Limit) - Mon Nov 08 16:01:45 EST 2004

Table Hellraisers (Real Money) -- Seat 4 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: SST1951 ( $46.5)

Seat 2: Bubu3 ( $37)

Seat 3: Burt_Fu ( $32)

Seat 4: greg0113 ( $27.25)

Seat 5: vborod01 ( $28.5)

Seat 6: arvidr ( $27.25)

Seat 7: LetsRaiseIt ( $63)

Seat 8: Pesus ( $87)

Seat 9: Uquik ( $44)

Seat 10: biglipsmama ( $62.25)

vborod01 posts small blind (0.5)

arvidr posts big blind (1)

** Dealing down cards **

Dealt to arvidr [ Ad, Ac ] AA i stora blinden, gött :)

LetsRaiseIt folds.

Pesus calls (1)

Uquik folds.

biglipsmama folds.

SST1951 calls (1)

Bubu3 folds.

Burt_Fu folds.

greg0113 folds.

vborod01 calls (0.5)

arvidr raises (1) to 2 Antar att folk inte lägger sig efter redan lagt in ett litet bet[/b]

Pesus calls (1)

SST1951 calls (1)

vborod01 calls (1)

** Dealing Flop ** : [ Js, 2h, 8s ]

vborod01 checks.

arvidr checks. Borde jag bettat här?

Pesus folds.

SST1951 checks.

** Dealing Turn ** : [ 6h ]

vborod01 checks.

arvidr checks.

SST1951 bets (2)

vborod01 calls (2)

arvidr calls (2)

** Dealing River ** : [ 9c ]

vborod01 checks.

arvidr bets (2)

SST1951 folds.

vborod01 folds.

** Summary **

Main Pot: $15.25 | Rake: $0.75

Även om jag är osäker på floppspelet så är det turnen som stör mig mest. Bör jag höja efter en raise och en syn på den raisen? Jag sitter och bollar fram och tillbaka, och det ser ut som om de kan sitta på färgdrag kanske? Rent generellt, bör jag försöka få dem att stoppa in mer pengar här, eller hoppas på att de får en hyffsad hand på rivern och bettar mot min passivitet? Ett par håller ju inte alltid.

Situation nummer två:

***** Hand History for Game 1154720907 *****

1/2 TexasHTGameTable (Limit) - Mon Nov 08 16:27:52 EST 2004

Table Hellraisers (Real Money) -- Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: SST1951 ( $82.25)

Seat 2: Bubu3 ( $32.63)

Seat 3: FBIAide ( $64)

Seat 4: greg0113 ( $40.37)

Seat 5: BIGBEAR36 ( $91.62)

Seat 6: arvidr ( $31)

Seat 7: tjbdogg004 ( $48.5)

Seat 8: jasoncpa18 ( $85.38)

Seat 9: Uquik ( $48.25)

Seat 10: biglipsmama ( $63.75)

biglipsmama posts small blind (0.5)

SST1951 posts big blind (1)

** Dealing down cards **

Dealt to arvidr [ Ad, Tc ]

Bubu3 folds.

FBIAide folds.

greg0113 calls (1)

BIGBEAR36 folds.

arvidr calls (1)

tjbdogg004 folds.

jasoncpa18 raises (2) to 2

Uquik folds.

biglipsmama folds.

SST1951 folds.

greg0113 calls (1)

arvidr calls (1)

** Dealing Flop ** : [ 7c, Ts, Ah ]

greg0113 bets (1)

arvidr calls (1) <- Trycka in ett bet till eller vänta till turn?

jasoncpa18 calls (1)

** Dealing Turn ** : [ 6d ]

greg0113 bets (2)

arvidr calls (2)

jasoncpa18 folds.

** Dealing River ** : [ Qh ]

greg0113 bets (2)

arvidr raises (4) to 4

greg0113 folds.

** Summary **

Main Pot: $19.75 | Rake: $0.75

Jag är lite fundersam, har ju en bra hand i båda exempeln, men definitivt inte en osårbar hand. Andra handen känns än mer diffus.

Tack på förhand.

* RP - QoS *

thorn - jag har inte AA i andra handen även om jag parar mitt ess på turn QoS, kan verka förvirrande

* Sorry :(, ett försök till bättring - QoS *

Postad

Första handen så måste du raisa på turnen eftersom det måste ha varit ditt mål när du inte betar floppen.

Andra handen raise på turnen, eller vänta tills rivern som du gjorde, detta gäller bara om du är säker på att han kommer att beta rivern.

Postad

På första handen tycker jag att du ska beta floppen. Dels för att minimera antalet motståndare och dels för att försöka få lite action.

Givet att du checkade är det ett obligatorium att raisa turnen. Ser dock inget större fel med att check/raisa turn även om jag hellre skulle ha betat rakt ut.

Postad

Första handen tycker jag verkligen du ska beta ut på flopen, det ligger et färgdrag ute och det siste du vill är att ge gratiskort till nån med två spader redan.

Sen tycker jag nog att du ska beta ut turnen med, då ett stegdrag och ytterligare ett färgdrag kommer, inga gratiskort till händer som vänter på sista kortet för att slå dig.

På river kommer ett kort som möjliggör en stege, men jag hade betat ut för att kolla vad jag står, får jag re-rais där så hade jag nog callat, möjligtvis foldat beroende på vad det är för kille.

Hand två:

Jag hade nog också callat pre-flop som du gör, om det är rätt eller fel får experterna avgöra.

På floppen hade jag raist och inte kallat, ligger stegdrag ute och att folk sitter med KQ/KJ är knappast omöjligt.

Turnen är i princip ofarlig, hade nog raisat där med.

Rivern är ett litet orosmoment, men jag hade nog raisat honom precis som du gjorde.

_______

Detta är vad jag tycker, fast jag har inte spelat poker så himla länge, nån lite bättre spelare får gärna ge kritik på mina råd.

Postad

Med AA måste man köra på för fullt. Eftersom du har höjt preflop är det inte helt osannolikt att det kommer att checkas runt om du checkar på floppen, och det är extremt obra. Ett bet med den floppen känns som ett måste. Eftersom du har checkat floppen kommer spelare med rätt dåliga händer att våga betta turnen. Eftersom floppen checkades runt är check-raise ett bra alternativ här. Eller bet om man vill vara på den säkra sidan.

Hand två hade jag funderat på att kasta preflop, beroende på bordet. På floppen hade jag utan tvekan höjt, för att du förmodligen leder och för att sätta press på preflophöjaren. Turn, solklar raise. Jag gissar på att greg0113 sitter på A med dålig kicker, eller kanske till och med TX. Varför höjer du på rivern men inte på turnen? Om du tror att du ligger dåligt till på turnen så gör väl riverkortet inte saken bättre? Om han bluffar kommer han ju ändå förmodligen att folda, och om han har slagit dig förlorar du minst ett bet. Här hade jag nog bara synat.

Postad

Callen på turn var väl mest för att jag trodde att han skulle betta ut på rivern igen och jag skulle kunna ta ett extra bet av honom. I och för sig är det väl ganska troligt att han synar en checkraise också vilket ger samma effekt.

Postad
Callen på turn var väl mest för att jag trodde att han skulle betta ut på rivern igen och jag skulle kunna ta ett extra bet av honom. I och för sig är det väl ganska troligt att han synar en checkraise också vilket ger samma effekt.

Det kanske är rätt, jag vet inte så noga. Men som nån sorts grundregel (jag räknar rätt dåligt under fire) brukar jag försöka att klämma ut så många bets som möjligt när jag tror att jag leder (förutsatt att jag inte har nötterna eller något nästan lika bra). Om det hade varit jag som spelade handen hade han utan tvekan träffat rivern och re-raisat mig. ;)

Postad

På AA handen tycker jag definitvt du behöver gasa på mera. Din check-raise på floppen är det ju inte direkt förvånande att den blir genomskådad. Även om floppen inte är det livsfarligaste man kan tänka sig så finns det ändå stora möjligheter att bli utdragen av färgdrag, stegdrag (T9) samt floppade par som drar ut till tvåpar/triss.

Enda läget jag kan se att det är direkt värt att överväga att "trixa" med handen är faktiskt preflopp. Du lär ju ändå alldrig få någon att lägga sig för det extra bet du gör och visserligen missar du ju 3 sb preflopp men de kan du mycket väl ta igen på senare gator efterssom handen blir så mycket bättre kamoflerad.

Även handen där du floppar T2P tycker jag du bör vara aggresivare. Precis som med AA i föregående hand så har du med typ 98% säkerhet bästa handen NU men i inget av fallen är handen ens i närheten av osårbar. Prio ett för dina bets bör vara att vinna handen och detta kommer sedan med automatik uppfylla prio två vilket är att locka in mera pengar i potten.

Den typen av "tänk" du verkar använda dig av här tycker jag du skall spara tills du får flopp #2 med hand #1.

/Bjorn

Postad

I första handen kan jag godkänne preflopspelet, att få in iaf lite mer pengar preflop så att andra får svårare att lägga sina händer är bra.

På floppen måste du betta, färgdrag ute, du vill inte ge någon gratis färg. Så betta på floppen för att antingen driva ut färgdrag, eller få in pengar på folk som bettar emot oddsen (bettar du närmare pott så är det fel att jaga en färg om man inte tror att du kommer fortsätta betta/calla även om det kommer ut ett spader).

På turnen måste du också betta, är du uppe mot draghänder så är det när det fortfarande finns kort att se som du kan få in pengar, när dom väl har missat sin färg/stege så kommer dom att lägga sin hand = du får inte in några pengar på rivern. Får dom in sin färg/stege förlorar du.

Alltså, du måste betta hårdare och ge fi möjlighet att ta felaktiga beslut.

Det var hand ett, återkommer kanske om hand två senare.

edit: Såg nu att det var FL, jag låter bli att ändra nåt i mitt inlägg så får jag sitta här och skämmas. Men att gå ut aggresivare står jag fast vid i alla fall.

Postad

Enda läget jag kan se att det är direkt värt att överväga att "trixa" med handen är faktiskt preflopp. Du lär ju ändå alldrig få någon att lägga sig för det extra bet du gör och visserligen missar du ju 3 sb preflopp men de kan du mycket väl ta igen på senare gator efterssom handen blir så mycket bättre kamoflerad.

Det är väl nästan alltid bättre att folk som limpar med skit blir tvingade att betala ett extra bet redan innan de har fått chansen att förbättra handen. Dessutom vill man ju ofta bli av med de flesta motståndarna på floppen om man inte träffar trissen och då underlättar det kanske om man har representerat en väldigt stark hand redan innan floppen.