Gå till innehåll

NL - Bör amatörer lära av proffsen?


Juster

Recommended Posts

Så har jag då äntligen sett lite av TV-programmet High Stakes. Det som slog mig var vilka starthänder de tyckte var okej att spela. Jag hade förväntat mig att de skulle spela några skithänder för att inte bli lättlästa men av de händer de visade spelade de nästan enbart skit tyckte jag :)

 

Jag kollade ju för att se om jag kan lära mig nått o utveckla mitt spel. Frågan är om jag bör ta till mig nått öht av det jag såg. Kräver inte denna typen av spel att motståndarna är rätt duktiga? På tex NL50 som jag spelar, är det vettigt att försöka "mix it up" eller registrerar inte motståndarna det ändå? Om inte, vilka nivåer bör man smyga in lite 4-7o osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här spelar de med djupa stackar och många av dem spelar i stortsett any2 då de är såpass skickliga postflop.

Det här spelet är inget att ta med sig till lowlimitpoker då fi här är för benägen att syna med det mesta.

På låg nivå finns det ofta inget värde i att bluffa ut fienden ur potten. Spela bra händer och ha tålamod och disciplin så kommer det att löna sig. Här behöver du inte mixa upp ditt spel för mycket ändå. Ingen som orkar läsa någon annan spelare för mycket på NL50 ändå.

Spela händer som kan träffa något istället som SC och pp.

 

Fast jag älskar spelare på NL100 som sett på TV hur Gus, Fahra och grabbarna spelar och försöker sig på detta på denna nivån. ;):heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns nog inte mycket du kan lära dig av TV-poker. Tänk på att programmen klipps och de spelar inte alla dåliga händer. Samt att de spelar shorthanded.

 

Dessutom när spelet nått finalborden som sänds är blindsen + anten väldigt höga så det kostar för mycket att folda jamt. Detta blir aldrig fallet i cashgames.

 

Sedan har ju dessa spelare reads och annat som man inte ser på TV:n.

 

På NL50 behöver du inte mixa upp ditt spel särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

INGEN, på detta forum ska försöka suga åt sig någonting av dessa gubbar.

 

1. De spelar på en helt annan nivå, det handlar om att bluffa att du bluffar att du bluffar där. Spelar själv på 5/10 1000$ och även där gäller simpel starhands-strategi med ev nåt SC spel ibland.

 

2. De som spelar känner varandra sen länge, det skulle inte hända mycket föränn en sitter med AA mot KK om de inte utvecklade sitt bluff o starhandskrav

 

3. Det man ser är klippt, vilket gör att man ser actionpotterna, även dessa profiler föredrar bra starthänder och spelar till 95% på dem, bettar innan flop och inget händer, detta klipps bort.

 

 

 

Jag anser istället att det kan vara skadligt för ens spel att titta på high stakes/WPT då man får en skev inställning till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag då äntligen sett lite av TV-programmet High Stakes. Det som slog mig var vilka starthänder de tyckte var okej att spela. Jag hade förväntat mig att de skulle spela några skithänder för att inte bli lättlästa men av de händer de visade spelade de nästan enbart skit tyckte jag :)

 

Jag kollade ju för att se om jag kan lära mig nått o utveckla mitt spel. Frågan är om jag bör ta till mig nått öht av det jag såg. Kräver inte denna typen av spel att motståndarna är rätt duktiga? På tex NL50 som jag spelar, är det vettigt att försöka "mix it up" eller registrerar inte motståndarna det ändå? Om inte, vilka nivåer bör man smyga in lite 4-7o osv?

 

nu fattar jag inte, snackar ni NL 50 och 100 dollar i blinds? om ni spelar på den nivån behöver ni väl ej fråga ådant?

eller menar ni i inköp? vad är det då för blinds?

med 100dollar i blinds är det ju sjukt bra motstånd, med 100dollar i inköp finns det en hel del bra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag då äntligen sett lite av TV-programmet High Stakes. Det som slog mig var vilka starthänder de tyckte var okej att spela. Jag hade förväntat mig att de skulle spela några skithänder för att inte bli lättlästa men av de händer de visade spelade de nästan enbart skit tyckte jag :)

 

Jag kollade ju för att se om jag kan lära mig nått o utveckla mitt spel. Frågan är om jag bör ta till mig nått öht av det jag såg. Kräver inte denna typen av spel att motståndarna är rätt duktiga? På tex NL50 som jag spelar, är det vettigt att försöka "mix it up" eller registrerar inte motståndarna det ändå? Om inte, vilka nivåer bör man smyga in lite 4-7o osv?

 

nu fattar jag inte, snackar ni NL 50 och 100 dollar i blinds? om ni spelar på den nivån behöver ni väl ej fråga ådant?

eller menar ni i inköp? vad är det då för blinds?

med 100dollar i blinds är det ju sjukt bra motstånd, med 100dollar i inköp finns det en hel del bra spelare.

 

NLx betyder att x är maxinköpet och NLx/y innebär att x och y är blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns nog inte mycket du kan lära dig av TV-poker. Tänk på att programmen klipps och de spelar inte alla dåliga händer. Samt att de spelar shorthanded.

 

Dessutom när spelet nått finalborden som sänds är blindsen + anten väldigt höga så det kostar för mycket att folda jamt. Detta blir aldrig fallet i cashgames.

High Stakes Poker är kontantspel med fasta mörkar på 300/600 och en 100 ante. Det verkar som om alla händer visas, men det kan jag inte ta gift på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns nog inte mycket du kan lära dig av TV-poker. Tänk på att programmen klipps och de spelar inte alla dåliga händer. Samt att de spelar shorthanded.

 

Dessutom när spelet nått finalborden som sänds är blindsen + anten väldigt höga så det kostar för mycket att folda jamt. Detta blir aldrig fallet i cashgames.

High Stakes Poker är kontantspel med fasta mörkar på 300/600 och en 100 ante. Det verkar som om alla händer visas, men det kan jag inte ta gift på.

 

Dom spelar nog fler än typ 40 händer på en dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...