Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

De senaste dagarna har jag börjat multiborda på Party för att knäcka deras sensate reloadbonus. Insättningen ger tre bonusar och man har tre dagar på sig att klara varje.

Nåväl, bonusarna är rätt tuffa att cleara på ett bord så jag har börjat multiborda (något jag bara gjort förut i låga SnG - med bra resultat). Resultatet är en katastrof! Från att vinna de flesta sessioner har jag förvandlats till en fisk som spelat bort 3 gånger den sammanlagda reloadbonusen ...

Delvis beror det på dåliga kort, delvis på oförklarliga idiotsyner, men till största delen är jag rädd för att det beror på att jag suger som cash game multibordare (lågnivå-SnG är ju lättare då jag spelar supertight rätt långt in i turneringen).

Min normala spelstil i cash game på ett bord är i grunden TAG med försök att "ta över bordet" och vid tillfälle spela mer LAG, speciellt om andra uppvisar tiltvarning.

Detta fungerar tydligen inte så bra på flera bord samtidigt. Som multibordare spelar jag mer på korten än på motståndarna och har även gripits av känslan att vissa motspelare har insett detta och spelar ut mig.

Skillnaderna mellan en- och flerbords cash games skulle jag vilja beskriva så här:

1. Stjäla små potter: funkar ngt bättre på ett bord eftersom jag vet vilka jag kan sno av.

2. Få betalt med bra kort: funkar bra både på ett och flera bord.

3. Fiskraisa och -calla med en sämre hand och få pisk: händer MYCKET oftare när jag multibordar. Förmodligen på grund av usla reads.

Jag undrar flera saker:

1. Om ni som läser detta har upplevt något liknande och hur ni har hanterat det.

2. Hur man bör anpassa sin strategi när man går från ett till flera bord i syfte att spela fler cash game-händer.

3. Hur man bör anpassa sin strategi när man går från ett till flera bord i syfta att cleara en bonus.

Tacksam för all input!

* Flytt till THe då det är strategisnack - QoS *

Postad

1. Spela tajtare och enklare när du kör fler bord.

2. Skit i bonusen om du blir för dålig när du multibordar. Eller ta en mindre bonus som du hinner cleara på ett bord. Är bonusen en viss % av insättningen är det bara att göra en mindre insättning.

3. Hoppa aldrig från att spela 1 bord till att spela 3 eller fler. Öka med ett itaget istället tills du lär dig.

Postad

För det första tycker jag man kan öva på att multitabla på playmoney-bord bara för att få in tempot. Det brukar ta 1-2 h (har tagit för mig åtminstone) innan man känner sig bekväm med ett ännu ett bord uppe. Detta kanske inte du har tid med just på Partys bonus, men å andra sidan är det väl ingen hiskelig summa det rör sig om att du missar.

1. Om ni som läser detta har upplevt något liknande och hur ni har hanterat det.

Jag känner väl igen det angående att stjäla små potter. På BB kanske man får en synare utöver SB som också synat, och man väljer att checka sina skithänder. I detta läget undviker jag allt som oftast småpotterna på tre BB eftersom man ändå minst måste riskera 100 % av potten för att det ska lyckas, vilket innebär att draget måste gå hem 50 % av gångerna för att man ska brejka even. Har man bättre reads på folket man möter är det ju bara att börja mobba sitt offer man hittat vid bordet.

Hur har jag hanterat det? Jag struntar helt enkelt i såna potter förutom om jag får nån träff alternativt har en read på de som är med i potten. Det finns mer pengar att förlora än vinna på dessa händer i mina ögon.

2. Hur man bör anpassa sin strategi när man går från ett till flera bord i syfte att spela fler cash game-händer.

3. Hur man bör anpassa sin strategi när man går från ett till flera bord i syfta att cleara en bonus.

Ditt spel ska ju givetvis vara detsamma. Tanken med multitablande när man vill spela fler händer per tidsenhet är ju att ens vinst per tidsenhet ökar. Inget annat är ju intressant (bortsett från att vissa blir rastlösa med endast ett bord osv). Tappar du lika mycket i spelkvalitet som du tjänar i antal händer så bör du nog hålla dig till färre bord då du antagligen utvecklas bättre som spelare då.

Lirar du för att cleara en bonus så tajta till och spela FR så din tighthet inte "sticker ut" lika mycket som i SH.

Sammanfattningsvis; behåll din strategi och spela utifrån de reads du hinner snappa upp. Ditt mål med multitablande är främst att maximera din vinst per tidsenhet. Lyckas du inte med det, så multitabla inte.

Tilläggas bör att jag spelar fyra bord själv.

EDIT: Ett hett tips är självklart att gå ner i nivå om du går från ett till flera bord. Detta är rätt uppenbart eftersom du tappar reads. Det är inte säkert att du kan slå din nuvarande nivå med fler än ett bord.

Postad

Tack för rimliga tips. Har avbrutit mitt hetsiga bonushorande och gått tillbaka till SnG-multibordande. Nästa bonus ska jag inte sikta lika högt med och grinda in på full ring, lägsta effektiva nivån.