VickTheSlick Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 jag spelar 1/2 FL på pacific mot ett gäng lösa passiva spelare. jag synar med 88 i sen position. flop: typ 7 3 2 . alla checkar fram till mej. vad göra??? jag har antagligen den bästa handen, men tomtarna foldar inte två overcards om jag bettar. om någon istället hade bettat innan mej, hade de då varit en bra ide att höjja om jag e direkt efter bettern? om det är 2-3 callers efter bettern bör jag kanske folda?? Citera
C Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Eftersom det in var någon höjning pre-flop så hade jag bettat ett pot-bet alla dar i veckan. Om någon bettar innan dig på floppen hade jag även här lagt ett pot-bet så länge motståndarnas bet är på låt säga 1-3 $. Om det är 2-3st callers innan dig på det bettet hade jag blivit lite fundersam men hade nog trots allt skjutit ett skott i pott-storlek. Citera
Nusseman Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Det är inte helt lätt att få till ett pottbet i FL... Citera
WeeM Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Eftersom det in var någon höjning pre-flop så hade jag bettat ett pot-bet alla dar i veckan. Om någon bettar innan dig på floppen hade jag även här lagt ett pot-bet så länge motståndarnas bet är på låt säga 1-3 $. Om det är 2-3st callers innan dig på det bettet hade jag blivit lite fundersam men hade nog trots allt skjutit ett skott i pott-storlek. Nu kan det väl dock bli problem att betta pott när det är FL (fixed limit) jag tycker nog det är rätt att skicka ut ett bet, du har ju förmodligen den bästa handen. Citera
Ector Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Svårt att betta pott i limit... men betta givet. Om någon bettar in i mig så höjer jag, blir jag trebettad så cappar jag. Gasen i botten till du är övertygad om att fi har bättre än en sjua. Du kan inte folda ett överpar på den här floppen även om det är två eller tre syn. bara tänk hur många händer som alla syngalningar kan ha mellan dig och han som bettat (som i o f s själv inte alls behöver ha en hand) Om de är syngalna så synar de med alla par, alla stegdrag, även såna med hål i och massor av händer som bara är två överkort. Raisa och hoppas att han trebettar så kanske ni får bort några överkort mellan er. Citera
Mario Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Du ska definitivt betta. Du har antagligen den bästa handen och du kan inte ge inside straightdraws, overcards och liknande gratiskort. Genom att betta förstör du deras pottodds. Många spelar vad som helst med ett A. Dessa har förutom straightmöjlighter ett överkort. Dessutom finns det 6 overcards till ditt par och chansen att ett av dem dyker upp på turn eller rivern är stor. Skydda din hand! Citera
Notbadatall Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Given bet, tråkigt att ingen innan dig betar så att du kan raisa och driva ut några på floppen. Kvittar om de inte lägger sig du har förmodligen med ca 80% sannolikt bästa handen på den floppen. Citera
C Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 haha, nej pot bet i FL är inte så lätt, hade inte vaknat ännu. Men självklart ska du betta. Citera
Bjorn_ Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Tycker definitivt att du skall betta. Som tidigare sagts har du troligtvis bästa handen JUST NU. Tycker även du skall raisa om någon före dig bettat utan allt för många syn imellan. Han kan mycket väl (utan att det är direkt fel) ha bettat med K7, A7, KQ eller liknande. Däremot skulle jag däremot absolut inte reraisa om jag fick en raise imot mig. Beroende på vem det är kan det faktiskt vara läge för en fold då. Om en passiv spelare raisar dig här är risken stor att han har minst ett överpar som med största sannolikhet är större än ditt eller kanske ännu troligare att han har tvåpar eller triss. Skall dock tilläggas att situationen är rätt marginell. De misstag som fi gör är tyvär av den arten att de till stor del tar ut varandra. Om vi som ex. tar tre motståndare med A5, KT, och QJ så gör var och en av dom ett misstag som synar (otillräckliga potodds) men felet var och en av dom gör minskas av de andras misstag efterssom potoddsen förbättras. Har hela tiden förutsatt att floppen är ofärgad. Finns det två (eller än värre tre) av samma färg eller ett mer uppenbart stegdrag än på din exempelflop så bör du nog bara checka för att sedan med stor sannolikhet folda på turn. /Bjorn Citera
Hjort Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Skall dock tilläggas att situationen är rätt marginell. De misstag som fi gör är tyvär av den arten att de till stor del tar ut varandra. Om vi som ex. tar tre motståndare med A5, KT, och QJ så gör var och en av dom ett misstag som synar (otillräckliga potodds) men felet var och en av dom gör minskas av de andras misstag efterssom potoddsen förbättras. Och varifrån kommer pengarna som gör deras pottodds bättre? Citera
Gyre Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Om han bettar ut, och får 2 callers, och det sen ramlar in ett överkort på turn, typ A-j, och FI1 beter ut, FI2 foldar, dags att lägga ner handen då? Citera
Bjorn_ Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Oddsen kommer väl från varandra... Eller ja egentligen är det väl bara den som sitter efter som får bättre odds. Nu är ju visserligen exemplet rätt så konstruerat efterssom de har av varandra "oberoende" kort. Skulle bara en av dom syna mot dig med dina 88 gissar jag att han är en 25/75 underdog. Synar allihopa så sjunker ju visserligen var och ens vinstchans men antagligen rätt marginellt men potten är ju i gengäld rejält mycket större. För dom är det bättre att vara en i en 20/20/20/40 pott med dig som favorit medans det givetvis för dig är bättre att vara HU 75/25 i en lite mindre pott eller ännu hellre ta potten som den är nu för att alla lägger sig. Allt efterssom du får syn av fler och fler fylls ju större och större delar av utfallsrummet upp av träffar för någon av fi tills till slut du bara kan vinna genom att träffa en åtta och vid det läget är din pot-equity så himla låg att dit bet även om potten blir stor är ganska givet -EV. Eller för att ta en tankenöt: Du sitter på CO och vi kan anta att du just satt dig ner och därför postat blint och därmed har du en slumpmässig hand. Preflop har samtliga (dvs 10) spelare limpat in. Floppen kommer: 2 7 3 Alla (inklusive du av vilken anledning det nu må vara) checkar fram till knappen som bettar varpå alla fram till dig synar. Vilka händer kommer du nu INTE (minst) syna med för 19-1 potodds?!? Misstänker att det inte är allt för många. /Bjorn Citera
Hjort Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Nu är ju visserligen exemplet rätt så konstruerat efterssom de har av varandra "oberoende" kort. Skulle bara en av dom syna mot dig med dina 88 gissar jag att han är en 25/75 underdog. Synar allihopa så sjunker ju visserligen var och ens vinstchans men antagligen rätt marginellt men potten är ju i gengäld rejält mycket större. Ja, men potten kommer ju någonstäns ifrån. Det är här vi börjar glida in på Morton's teorem, huvudpoängen är väl ungefär att dåligt spel från en spelare i flervägspotter kan leda till att han tar EV från en spelare och ger till en eller flera andra. Överpar är väl de händer som är absolut känsligaste för det här fenomenet eftersom de har så få förbättringsouts. För dom är det bättre att vara en i en 20/20/20/40 pott med dig som favorit medans det givetvis för dig är bättre att vara HU 75/25 i en lite mindre pott eller ännu hellre ta potten som den är nu för att alla lägger sig. Det beror ju helt på hur kraftigt betande man kan få igång och hur stor startpotten är, det är inte alls så givet att 75/25-an är att föredra. Citera
ordens15 Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Varför inte raisa preflopp med för att tunna ut fältet på tex överkort...! Citera
Hjort Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Varför inte raisa preflopp med för att tunna ut fältet på tex överkort...! För det första så är han i sen position, normalt sett är det rätt svårt att höja ut någon då. För det andra, bordet är löst vilket innebär att händer med särskilt överkort är obenägna att lägga sig. Citera
Bjorn_ Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 På en rätt stor andel av alla floppar så lär det ju bara vara att kasta dina pocket 8's och då är det ju rätt dumt att ha höjt preflop. Den flop vi diskuterar här är ju en rätt marginell del av det EV som gör handen värd att spela i det här läget, vad du verkligen vill ha är en flop som denna: A J 8 /Bjorn Citera
Recommended Posts