Gå till innehåll

FL - Hur spelar man bäst mot en callingstation?


killfish

Recommended Posts

Tjaba! jag brukar spela limit hold'em cash games på party för det mesta, jag har spelat i ca 4 år, har en tight aggresiv spelstil, och räknar mej själv som en hyfsad poker spelare, och har läst det flesta poker böcker som fins på marknaden, tyvär så fins det inte mycket info om detta, men det är en typ av spelare som jag har svårt för, en så kallad calling station, jag vet alldrig var jag står mot en sådan spelare, dom bara callar ju hela tiden!?, och checkar man bakom dom så bettar dom automatiskt med ingenting, har svårt för att betta in i en sådan spelare, om jag tex har AK, och floppen kommer med bara skräp, jag vet ju att han kan ha vad som helst, och att han absolut inte kommer att lägga sej. om jag sitter vid ett bord med 3-4 st såna killar så är jag osäker på om jag ens ska höja med tex AK AQ och såndana händer, det känns nästan som om jag kastar mat till fiskarna så att säga, för jag kommer ju för det mesta att själv missa floppen, och att det kan vara en ren förlust för mej att höja före floppen?, är det någon som vet hur det ligger till med detta? har åkt dit tusentals gånger mot såna killar, dom smyger in med precis allt för att sen bara sitta och call'a hela vägen, och så lyckas dom nästan alltid få in nåt litet par så man blir ju helt tiltad, skulle gärna vilja ha råd av någon solid spelare tack, :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmz :? vad säger ni om detta lilla exempel då?

om vi antar att han vinner dom gånger jag inte lyckats pricka floppen,

och att vi nu bara räknar höjningen före floppen,

alltså, frågan är om det kan vara nåt värde i att höja före floppen

mot en calling station,

 

jag har 3:1 chans att träffa en kung eller ett ess på floppen om jag har AK,alltså om jag höjer 4 gånger i 10/20 limit, så så har jag kastat ut 80$ och den gången jag vinner så får jag tillbaka mina 20$ + hans call på 20$ alltså har jag förlorat 80$ och vunnit 40$, det är en ju förlust på 40$ hela 50% kan det verkligen vara +EV? kom ihåg att det ju inte möjligt att bluffa i det här läget, eftersom vi snackar om en kille som vägrar lägga sej. och det vore idiotiskt att försöka sej på en bluff på floppen,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaba! jag brukar spela limit hold'em cash games på party för det mesta, jag har spelat i ca 4 år, har en tight aggresiv spelstil, och räknar mej själv som en hyfsad poker spelare, och har läst det flesta poker böcker som fins på marknaden, tyvär så fins det inte mycket info om detta, men det är en typ av spelare som jag har svårt för, en så kallad calling station, jag vet alldrig var jag står mot en sådan spelare, dom bara callar ju hela tiden!?

De markerade styckena är inkompatibla, om du inte slår en calling station lätt så är du inte i närheten av hyfsad, och det är bäst att du inser det.

 

Appropå floppträffar så får inte andra spelare mer än dig, så bara för att AK har missat är det inget problem, du kan lätt värdebeta ändå. Och om du håller på att slänga oparade händer hur som helst i en HU pott är det du som är fisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur solid jag är, men:

 

1) Självklart ska du höja dina premiumhänder före floppen mot calling stations. Den som i fixed limit ofta kallsynar en raise med 84o är en fisk som kommer att förlora pengar i längden.

 

2) Eftersom fiskarna synar på vad som helst före floppen kan du inte folda alla floppar som du inte träffar (träff=par). Den vanligaste floppen borde vara att du sitter med två överkort. Två överkort är ibland den bästa handen (och ska då ofta värdebetas) och om inte så har du i en raisad pott med flera spelare oftast pottodds för att syna/bli synad.

 

3) Om fiskarna bettar så fort du checkar verkar det vara läge för check-raise när du träffar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, inte vet jag, :? det skulla va kul att höra flera synpunkter på detta,

och tack för det nedlåtande svaret herr Hjort :x

Hjort är förmodligen en av forumets mest kompetenta FL spelare. Han säger ju bara som det är, och du bör lyssna på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte 3:1 att sätta minst en kung eller ett ess, du har närmare 2:1 (32,4 %). Höjer du 6 gånger har du lagt 120 dollar på att få se minst ett A eller en K. Synar han ner dig på flop, turn, river har du fått 50 tillbaka samt det du höjde med = 50 + 20 = $70. Detta bör hända minst 2/6 gånger vilket ger $140. Netto = 140-120 = $20. Observera att det var ett grovt överslag med att ta 6 gånger som exempel men det är +EV iaf :P. Men om han alltid bettar om man checkar kanske en checkraise är lämpligare? Då kan du få in ännu mer +EV. Hur som helst, du borde spela på 0.5/1 istället för 10/20 för att minska dina förluster; de bör bli rätt stora i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaba! jag brukar spela limit hold'em cash games på party för det mesta, jag har spelat i ca 4 år, har en tight aggresiv spelstil, och räknar mej själv som en hyfsad poker spelare, och har läst det flesta poker böcker som fins på marknaden, tyvär så fins det inte mycket info om detta, men det är en typ av spelare som jag har svårt för, en så kallad calling station, jag vet alldrig var jag står mot en sådan spelare, dom bara callar ju hela tiden!?

De markerade styckena är inkompatibla, om du inte slår en calling station lätt så är du inte i närheten av hyfsad, och det är bäst att du inser det.

 

Appropå floppträffar så får inte andra spelare mer än dig, så bara för att AK har missat är det inget problem, du kan lätt värdebeta ändå. Och om du håller på att slänga oparade händer hur som helst i en HU pott är det du som är fisken.

 

Hjort. Hur reder du ut vilka gånger han träffat nånting?

Han synar 100% av tiden och du har bara A-hög

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort. Hur reder du ut vilka gånger han träffat nånting?

Tja, han höjer antar jag. Annars åker det normalt sett in 5 små bet (med reservation för check-check på river) i potten på ett eller annat sätt. Men större delen av tiden vet jag helt enkelt inte vad han har och bryr mig egentligen inte heller. Om jag lade tid på att klura ut om min motståndare träffat eller inte skulle jag troligen spela betydligt sämre än jag gör.

 

En synstation är fine by me eftersom han låter sig dras ut maximalt billigt och betalar av med massvis av risiga händer.

 

Hjort är förmodligen en av forumets mest kompetenta FL spelare.

Jag vet flera som är bättre än mig, jag är forumets mest aktive fixlimitspelare. Viss skillnad.

 

Men ja, jag siktade inte på att vara nedlåtande eller elak utan bara peka på att trådskaparen antagligen tror att han är väldigt mycket bättre än han faktiskt är. Det är ett väldigt destruktivt beteende i poker eftersom man kommer matcha sig mot bättre spelare alldeles för ofta och verkligen tappa pengar. Om han inte vill ta till sig det så är det lugnt med mig, det är ju bara han som skadas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det är en typ av spelare som jag har svårt för, en så kallad calling station, jag vet alldrig var jag står mot en sådan spelare, dom bara callar ju hela tiden!?, och checkar man bakom dom så bettar dom automatiskt med ingenting...

 

Jaha Hjort, apropå en annan tråd som vi båda varit aktiva i (om spelteori):

Det är ju en intressant spelteoretisk strategi att vara calling station. "Om fi bettar så har han nog bra kort, då synar jag. Om fi checkar så har han nog dåliga kort, då bettar jag." Fördelen med den strategin är att man slipper kolla på sina hålkort... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med den strategin är att man slipper kolla på sina hålkort... :-)

Men det behöver man ju inte heller göra om man betar och raisar hela tiden.

 

Nä, men nu frågade han ju om calling-stations...

 

...och dessutom verkar det ju bättre att använda den rena strategin jag föreslår ovan än den rena strategi du nämner. Min bygger ju i allafall på skicklighet. "Jag fattar att jag är en fisk, alltså baserar jag mitt spel helt och hållet på vad motståndaren gör" är ju en ganska intelligent observation i sig... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort är förmodligen en av forumets mest kompetenta FL spelare.

Jag vet flera som är bättre än mig, jag är forumets mest aktive fixlimitspelare.

Det där blev jag lite nyfiken på. Säger du att det finns några supervassa FL-lirare som lurar i vassen här på forumet? Känner du för att utveckla vilka det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar också limit på Party. Det som gäller är helt enkelt att spela bra händer i bra position. Att bluffa är ju ingen större idé mot den där typen av spelare, men när man väl prickar in en hand får man ju bra betalt. Den enda bluffen som väcker uppmärksamhet är om man trebettar preflop. Det tolkar fiskarna som garanterat AA eller KK. Men då ska man ha nånting hyfsat att visa upp för den som höjde först. Har han ett par över fyror ska han ju se rivern till varje pris. Ett underpar är ett starkt set-drag för många fiskar på Party.

 

Hur svårt kan det va?

 

Man kan inte direkt ta med sig spelet från WPT-finalborden till ett tio-bord där det spelas limit.

 

Men det kräver en ängels tålamod. Det värsta som finns är när man har pocketkungar och höjer i tidig position och får med sig två-tre callstations och det kommer ett ess på floppen. Sen synar dom ner en med A4 offsuit. Brr...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som finns är när man har pocketkungar och höjer i tidig position och får med sig två-tre callstations och det kommer ett ess på floppen. Sen synar dom ner en med A4 offsuit. Brr...

 

Det bästa som finns är när man har ett stort ess {AQo+, ATs+} och höjer i tidig position och får med sig två-tre callstations och det kommer ett ess på floppen. Sen synar dom ner en med A4 offsuit. Yaay!.

 

Eller ja egentligen är nog det allra bästa när man spelar kungarna som du säger och det inte kommer ett ess och de ändå betalar för att dra på sina tre outs på flop och turn. Happy, happy joy joy!

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som finns är när man har pocketkungar och höjer i tidig position och får med sig två-tre callstations och det kommer ett ess på floppen. Sen synar dom ner en med A4 offsuit. Brr...

 

Det bästa som finns är när man har ett stort ess {AQo+, ATs+} och höjer i tidig position och får med sig två-tre callstations och det kommer ett ess på floppen. Sen synar dom ner en med A4 offsuit. Yaay!.

 

Eller ja egentligen är nog det allra bästa när man spelar kungarna som du säger och det inte kommer ett ess och de ändå betalar för att dra på sina tre outs på flop och turn. Happy, happy joy joy!

 

/Bjorn

 

Ja, för det mesta rinner chipsen hitåt. Ett par i ess med en offsuit fyra kicker släpper dom inte. Det är väl bara bra att dom träffar sitt tvåpar på rivern ibland, så att dom fortsätter läcka. Säg "nh" och spela vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...