Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjo!

Tänkte i veckan gå på pokern igen efter typ 3 månaders uppehåll. Anledningen till uppehållet är främst att jag börjat jobba istället för att plugga. Den senaste tiden skyller jag dock min pokerfrånvaro på en icke fungerande dator, sitter med jobblaptopen nu och vill inte installera pokerprogram på den. Räknar dock med att få igång min riktiga burk om någon dag (oklart varför det tar tid).

Om någon haft ett liknande uppehåll och har några tips att ge så vore det kanon. Blir man sämre av att inte spela på tre månader? Räknar absolut inte med något revolutionerande men kanske finns det något man inte kommer på själv som är bra att tänka på. Tappar man ens något på tre månader?

Postad

ett tips är att gå upp ett par nivåer för att "hämta" in det du tappat under uppehållet :).. ne kanske gå ner en nivå om du spelar 1/2 så grinda 0.5/1 tills du känner att formen är tillbaka

Postad

Jag har spelat nu i 3veckor efter ett uppehåll på 3månader. Innan uppehållet spelade jag 4-12h/dag nästan varje dag i ca 9månader.

Var väldigt intressant att komma tillbaka. Ens perception hade förändrats en hel del. Tog ett tag för ögonen att vänja sig vid att läsa av pokerbord och ett tag att sluta göra missar.

Mitt råd är att gå ner i antal bord och kör på en limit du vet att du knäckte sist du spelade några dagar. Sedan kan det vara en ide att snabb få bukt med problem man hade innan, t ex om man var för tight eller för lös kan man börja direkt att justera sin VPIP och hålla den på rätt nivå, innan man faller in i gamla ovanor.

Det jag märkte som största förändringen var att jag bluffade mycket mer och synade ner fler händer efter mitt uppehåll. Funderat lite på varför, tror helt enkelt att min hjärna fäst sig vid hur stort misstag man gör när man foldar en vinnande hand i en stor pott och inte såg på helheten än. Får jobba bort sådana tendenser.

Nu efter 3veckor spel känner jag mig bättre än någonsin.

Rekommenderar alla pokerspelare att ta ett långt uppehåll då och då.

Postad

Jag hade för ett tag sedan ett uppehåll på nästan ett halvår. Jag spelade kanske en eller två billiga turneringar men i stort var det ett uppehåll. Också pga av jobb som flera andra. Dock så läste jag några böcker jag inte hade läst innan ,(HoH2,TPFAP och just nu sedan jag börjat spela igen Kill Phil).

Den stora skillnaden jag märkte var att jag på sätt och vis spelade bättre faktiskt. Visst var en del saker lite rostiga men jag kände att jag hade en mer avslappnad attityd och därför uppfattade vad som hände på ett mer ofärgat sätt än tidigare. Det känns också som jag har lättare att ta åt mig texter och tips än vad jag hade just innan jag tog ett uppehåll. Förmodligen är det så att jag tycker det är roligare nu.

Tipset för att komma igång igen skulle möjligen vara att ta ett par sessions eller turneringar som givna förluster för att komma igång och få tillbaks känslan på en nivå som inte direkt spelar någon roll, vara beredd på att du kommer att spela lite risigt och ta en del riktigt dåliga beslut och inte låta det påverka dig negativt.

Postad

Om man spelar mycket och sedan tar ett ordentligt break tror jag man utvecklas något enormt. Hjärnan bearbetar sådant man varit med om vid pokerborden och man får en distans till spelet.

Postad

håller med, plus att man spelar bäst efter ett kort uppehål (ungefär en vecka) för då har man fått in massa ny information och man har en avslappnad analytisk attityd till spelet, helt klart att jag är bäst efter en poker fri vecka...

blir vell att sluta spela en vecka före WSOP :P

Postad

Tänte bara säga tack för tipsen! Blir nog till att köra en nivå lägre än vanligt samt två bord istället för tre eller fyra.

En sak som jag tror jag kommer tänka på när jag börjat igen är hur mycket pengar man omsätter. Tänkte nästan inte alls på pengar innan uppehållet. Ett par hundra dollar var verkligen ingenting. Tror/hoppas att det har förändrats lite.

Är fullt medveten om att man kan bli hämmad av att tänka på pengarna men tror att det är bra för min koncentration att vara (lite) medveten om hur mycket pengar man egentligen kan vinna/förlora på en kväll.

Jäjä, snart är comebacken här!!