Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)

Recommended Posts

• Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är trivialt att läsa Betssons avtal:

"25. Poker

25.1 General

The Betsson Poker is powered by Safepay International S.R.L ("Safepay"), a company incorporated under the laws of Costa Rica. All bets placed on the Betsson Poker are placed on servers located in Costa Rica."

Costa Rica != Malta - så tydligen använder inte Betsson den licens de har på Malta.

Ja jösses, va jobbigt det ska vara att få klara besked, hehe. Som sagt, läste inte mycket på sidan, bara fick för första gången ett svar via mail vem som innehar pokelicensen. Förut vägrdade dom svara på det. Var hittar du ovanstående text?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur är det egentligen med sajtern på playtech (ipoker)... de verkar ju alla ha samma cashier-system.. gör man inte då "affärer" med playtech och inte den specifika sajten man spelar på? isf borde alla skin på ipoker ha samma skatteregler... nån som vet hur man ska komma fram till vad som gäller?

Snälla, kan inte någon kunnig bena ut om det finns någon iPoker sida som bevisligen är skattefri. Tror det skulle uppskattas av många.

Länk till kommentar

Ja jösses, va jobbigt det ska vara att få klara besked, hehe. Som sagt, läste inte mycket på sidan, bara fick för första gången ett svar via mail vem som innehar pokelicensen. Förut vägrdade dom svara på det. Var hittar du ovanstående text?

"Öppna konto" --> "Jag intygar härmed att..." --> läs under punkt 25

Länk för den slöe ;) ; https://www.betsson.com/sv/open-account/termspopup.asp

Länk till kommentar

Jag kan inte riktigt släppa detta med FullTiltPoker ännu :oops:

Jag ska pedagogiskt redogöra för hur jag tänker.

Denna artikel säger ju inte mycket om skattefrågan. Det är ju bara deras mjukvaruutvecklare som flyttar. Och vi har ju konstaterat att var spellicensen finns har inget med saken att göra. (För FullTilt är det Kahnawake i Canada).

Då måste det vara var de som har spellicensen har sin hemvist? Eller hur?

Så jag mejlade Kahnawake och frågade:

-------

Greetings!

My name is N. and I have a question about permit holders FullTiltPoker.

In FullTiltPokers pressreleases they say: "Full Tilt Poker™ software was developed by TiltWare LLC, a software development and licensing company based in Los Angeles, California and licensed to Kolyma Corporation, A.V.V. which is regulated and licensed by the Kahnawake Gaming Commission in Canada."

This means that "Kolyma Corporation, A.V.V." is the permit holders for the license Kahnawake Gaming Commission give out? (Or is it the Los Angeles based company?)

These questions are important for us Europeans poker players, since this decides if the pokersite is tax free or not for us.

FullTiltPoker claims they are based in a territory that goes under the European Union tax laws, but i doubt that.

Hopefully you can help me with this issue!

Best regards

N. A.,

----------

Hello.

Thank you for contacting the Kahnawake Gaming Commission.

The Commission is empowered to regulate and control gaming and gaming related activities conducted within and from the Mohawk Territory of Kahnawake in accordance with the highest principles of honesty and integrity.

The Commission has adopted technical standards that are applied to ensure that the games offered by a permit holder are fair to players. An applicant’s systems are subjected to a risk analysis prior to implementation and an audit plan is established to ensure systems comply with the Commission’s requirements. Operational monitoring and audits are conducted on a monthly basis to ensure continuing compliance.

However, the issue of taxation in relationship to you is beyond my knowledge. I can assure you that it is Kolyma ("Kolyma Corporation, 62 Lloyd G. Smith Blvd, Oranjestad, ARUBA.") that is licensed by us and all their equipment and programs have been and are carefully monitored. I hope this was of some use to you.

Should you have further inquiries please feel free to contact us again.

Sincerely,

Billie Jo Peterson

Administrative Support Clerk

Kahnawake Gaming Commission

----

Dessutom har Myssion sagt:

Spontant skulle jag säge icke skattefritt, då 99% av de sajter som har en Kahnawake-licens är reggade utanför EU (det enda exempel jag hittat på motsatsen var Canbet när de var med i Boss-nätverket, men det verkar ju som att det inte stämde). Jag har mailat dem och frågat. Det är tyvärr allt för vanligt att man måste maila till sajten/företaget ifråga för att få det svar man vill ha, så det är ingen dum idé att göra det med en gång om man inte hittar den info man är ute efter, så slipper jag göra det.

Nu vill jag höra hur ni resonerar när ni säger att FullTiltPoker är skattefritt.

/Cyntax

Länk till kommentar

Kolyma Corp. hör hemma på Nederländska antillerna, vilka ingår i de utomeuropeiska länderna och territorierna, som enligt artikel 183 i EG-fördraget ska behandlas som EU-medlemmer när det gäller all handel. Jag m.fl. menar att det innebär att Lindmandomen är applicerbar på FT, skatteverket håller dock inte med.

Länk till kommentar

Tog mig en titt på Maltas lotteri myndighet nu: http://cert.lga.org.mt/home.asp'>http://cert.lga.org.mt/home.asp listan direkt: http://cert.lga.org.mt/

Lista på företag som har licenser på Malta, och inte verkar Betsson finnas där inte.....

En annan sak som jag snabbt märkte var att av Ongame siterna fanns Bet24, men endast med class 2 licens(betting).

Edit: länk till gibraltars motsvarande myndighet:

http://www.gibraltar.gov.gi/gov_depts/internet_gaming/internet_gaming.htm

Länk till kommentar

Kolyma Corp. hör hemma på Nederländska antillerna, vilka ingår i de utomeuropeiska länderna och territorierna, som enligt artikel 183 i EG-fördraget ska behandlas som EU-medlemmer när det gäller all handel. Jag m.fl. menar att det innebär att Lindmandomen är applicerbar på FT, skatteverket håller dock inte med.

Och som vi vet så är dom inte lätta att handskas med när dom väl bestämt sej för något. Där är man ju dömd utan bevis tills man själv kan bevisa motsatsen. Och i ett sånt här fall tror jag processen skulle bli väldigt långdragen. Men vid vinst skulle det medföra många goda + :)

Länk till kommentar

Varför säger Billie Jo Peterson då att Kolyma som innehar spellicensen hör hemma på Aruba? Hon borde väl ändå ha koll på licenserna och var man skickar fakturan?

Jag håller med Skatteverket i frågan. (i sommar kanske jag jobbar där också! ;))

/C

Länk till kommentar

Och så åter en försäkran om att Bettson garanterat är skattefria...men inge länkar till pokerlicensen. Och som sagt: icke listade bland bolagen på Maltas Lotteries & Gambling Authority:s sida över licens innehavare.

Ja ja va ska man tro på, verkar hopplöst detta... man börjar bli såå trött...

Blir man matad med lögner gång på gång? Borde inte ett bolag vara intresserad av att dessa uppgifter tydligt framgår, särskilt om dom stämmer.

Är Maltas Lotteries & Gambling Authority:s sida innaktuell eller vad är det frågan om?

:evil:

---------------------------

Tack för ditt email.

Vi kan garantera dig att vi är registrerade hos Maltas Lotteries & Gambling Authority. Som min kollega har skrivit tidigare har vi klass 1,2 och 3 licens på Malta vilket gör eventuella vinster inom EU skattefria.

Om det är något annat du undrar över är du förstås alltid välkommen att höra av dig till oss igen. Vi hoppas att du har och får en fortsatt bra dag.

Hälsningar,

Maria

Betsson / Customer Support

Länk till kommentar

Varför säger Billie Jo Peterson då att Kolyma som innehar spellicensen hör hemma på Aruba?

För att de gör just det och för att jag är yr i mössan. Men Aruba tilhör också de utomeurepiska länderna och territorierna, så resonemanget är detsamma.

Och som vi vet så är dom inte lätta att handskas med när dom väl bestämt sej för något. Där är man ju dömd utan bevis tills man själv kan bevisa motsatsen. Och i ett sånt här fall tror jag processen skulle bli väldigt långdragen. Men vid vinst skulle det medföra många goda + :)

Ja, så länge det bara handlar på skatteverkets bord så lär man få punga upp. Det är om man överklagar som det här med artikel 183 kan bli prövat och hur det skulle gå vet ingen.

Är Maltas Lotteries & Gambling Authority:s sida innaktuell eller vad är det frågan om?

Har också saknat info på deras sida vid ett par tillfällen. Vet inte om det handlar om uppdatering eller att man inte känner till rätt företagssnamn att leta efter.

Länk till kommentar

Vi kan garantera dig att vi är registrerade hos Maltas Lotteries & Gambling Authority. Som min kollega har skrivit tidigare har vi klass 1,2 och 3 licens på Malta vilket gör eventuella vinster inom EU skattefria.

Om det är något annat du undrar över är du förstås alltid välkommen att höra av dig till oss igen. Vi hoppas att du har och får en fortsatt bra dag.

Skicka brev till dem och påtala att det supporten säger inte överensstämmer med vad som står i användaravtalet och be dem att tala om för dig vilket som är fel :-)

Samt även fråga varför licensen inte finns på Maltas spelkommissions hemsida på nätet bland alla andra bolag som har licens där.

Länk till kommentar

Citat:

Ursprungligen postat av brainslicer

Skicka brev till dem och påtala att det supporten säger inte överensstämmer med vad som står i användaravtalet och be dem att tala om för dig vilket som är fel

Samt även fråga varför licensen inte finns på Maltas spelkommissions hemsida på nätet bland alla andra bolag som har licens där.

Det var det jag gjorde för att få ovanstående svar. (påtalade att användaravtalet säger Costa Rica, uppgifter saknas på Maltas licens sida osv...)

Dvs svaren som kommer undviker dom vässentliga sakerna, dom bara "garanterar". Precis som i fjol, när dom vägrade svara på vilket bolag som innehar pokerlicensen trots massor med mail. Bara "garanterar" till svar, inget konkret som har betydelse för beskattningen. Och dom "garanterar" svaren vet vi ju hur mycket dom stämde.

Ja jag vet inte hur attan man ska ställa frågan för att få ett vettigt svar som man kan tro på till 100%, har begärt länk till licens mm. eller annat dokument.

Nån annan som kan formulera frågan bättre för att få ett exakt svar får gärna göra försök. hehe, jag börjar ge upp med att få konkreta svar från Betsson

Länk till kommentar

nån som vet hur man ska kolla upp vad som gäller för sajter på ipoker nätverket? är det som b2b? (samma regler för alla)

Jag tror inte att det är samma regler för alla. Själv har jag inte hittat någon sida som bevisligen är skattefri.

Playgatepoker är baserat på nederländska antillerna. Det är väl en gränszon...myssion med vänner tolkar det som att det är skattefritt, skatteverket håller inte med. Krävs väl ett fall som tas upp i domstol innan man vet säkert.

Länk till kommentar

En snubbe på Flashback ringde och pratade med Skatteverket.

"Enligt skatteverket måste man ju spela inom EU för att ens vinster ska vara skattefria. Men om jag t.ex. skulle registrera mig via en pokersajt utanför EU men som är ett skin till ett nätverk som har EU-licens, vad händer då?"

Efter telefonsamtalet säger han:

"Om du ska slippa betala skatt på dina pokervinster, måste du spela på ett pokernätverk som har sitt nätverk (server) inom EU.

Det spelar alltså ingen roll om det skin du spelar igenom ligger inom EU eller inte.

Det viktiga är vart nätverket (servern) ligger, för det är där pokerspelet om dina pengar sker.

Skulle du spela genom ett skin som ligger inom EU, men nätverket ligger utanför EU, då måste du betala skatt på dina pokervinster.

Men skulle du däremot spela genom ett skin som ligger utanför EU, men nätverket ligger inom EU, då är du inte skyldig till att betala skatt."

Har han missuppfattat saken eller ger Sk®atteverket fel information?

/C

Länk till kommentar

Skatteverkets skrivelse 040331

Vilka är förutsättningarna för att ett lotteri ska anses ha ”anordnats” i ett EU/EES-land?

Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-land eller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. I praktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinster över Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Det faktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över en server som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annan bedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ett EU/EES-land.

Länk till kommentar

JAg spelar för tillfället på Absolute Poker som då inte är skattefri, hur beskattas mina vinstpengar? asså måste jag själv deklarera detta eller hur funkar deT?

skattas vinsten t.ex. om jag skickar det från siten till mitt kort?

som ni ser så är jag verkligen inte insatt i detta..

Länk till kommentar