Gå till innehåll

No-limit vs Fixed-limit


poker-guy10

Recommended Posts

Skulle vara trevligt om någon RUTINERAD fl/nl spelare skulle kommentera pudelns kärna här. Vad anser ni att de största skillnaderna är gällande eran timlön/spelstil etc etc. Det är fler här på forumet som undrar :) Spelar själv bara NL men har blivigt vagt intresserad av FL efter att ha speccat eric123 på UB ;) Skämt och sido, kom gärna med några konkreta svar på frågan istället för alla dessa synonymer på stor snopp med tillhörnade monster ballar. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också spelat endast NL de 2 år jag lirat på nätet.

Kom över en fin lite bok med namnet "Small Stakes Hold 'em" och började läsa. Intresset för FL kom krypande med stor nyfikenhet, då det är en grymt bra bok i min mening. :)

 

Skulle gärna också höra lite skillnader på saker som kan vara intressant att veta mellan dessa två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, för att vara lite mer på den seriösa sidan.

 

FL är ett väldigt mekaniskt spel. Kraven på att ha bra starthänder är stor och förmågan att kunna läsa community cards är nyckeln till vinst. Möjligheten att kunna bluffa finns, men i begränsad omfattning, och det är ofta den bästa handen vid showdown som tar hem potten.

 

Det är väldigt vanligt med multiwaypottar i FL vilket gör att draghänder ofta har goda odds att fullfölja dragen medan topp-par och pocketpar tappar i sitt värde om de inte förbättras under vägen. Position har inte lika stor betydelse som i NL. Det är vanligt att man säger att en bra FL-spelare ska i snitt gå plus 4-5 BB per timme.

För att spela FL så ska du ha en bankroll motsvarande 300 ggr BB vilket de flesta pokerspelare har råd med. Tack vare multiwaypottarna så är pottarna ofta stora, särskilt om man jämför med den insats man har lämnat i potten.

 

NL har mer psykologiska aspekter. Spelet preflop är av större vikt här än i FL. Det är dessutom sällan man får en showdown utan spelet brukar avgöras på flopp eller turn oftast. I NL kan du således vinna med den sämsta handen genom att bluffa. Pottarna är ofta heads up och topp-par och pocketpar har större möjlighet att vinna. Draghänder har ofta inte oddsen med sig att fullfölja hela vägen.

 

Ett vanligt talesätt är att i NL spelar du inte korten utan motståndaren vilket stämmer ofta. Det är här uttrycken tight aggressiv, loose passiv, tight weak, mm har myntats för att specificera olika spelartyper. I NL anpassar du dessutom ditt spel efter motståndarens och är således inte lika mekanisk.

 

Pottarna i NL är ofta dyare att ta hem än i FL, d v s du måste investera mer pengar (pottsize) för att ta hem en pott, vilket gör att avkastningen på dina investerade pengar blir lägre än i FL. Svängningar är också högre vilket gör att man säger att en NL spelare ska ha 3000 ggr BB i bankroll för att kunna spela på en viss nivå. Man räknar således med runt 10 gånger högre svängningar, och därmed så beräknar man också med att en duktig NL spelare ska gå plus 25-35 ggr BB per timme i genomsnitt.

 

Ett vanligt misstag som NL-spelare gör när de spelar FL är att de går för långt i pottarna. De är ju vana vid stora potsize satsningar, så när fi 2 eller 3-bettar på turn så tycker NL spelaren att det är ett billigt pris för att se rivern, eller t o m för att få en showdown med en marginell hand. Spelaren måste betänka att i FL har varje satsning en betydelse och spelar man loose på det här sättet så förlorar man många big bets i längden vilket gör att man är en förlorande spelare i FL.

 

Ett vanligt misstag som FL-spelare gör i NL är att de inte förstår konceptet med att köpa potten, att bluffa. De höjer ofta för lite, i o m att de i FL vet att en 3-bet på dubbla BB kan få effekten att folk lägger sig, och blir förvånade när de får en reraise på all in mot sig. FL spelaren kan dessutom ofta spela tight weak i NL då de fortfarande är kvar i konceptet att bästa handen vinner vid showdown, och kan därmed förlora många pottar till aggressiva spelare som har förstått att FL-spelaren är tight weak.

 

Överlag är FL och NL egentligen två helt olika spel, även om de känns väldigt lika. Det ställs olika krav på skicklighet, och det är få personer som behärskar båda till fullo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

...snip...

 

Det är vanligt att man säger att en bra FL-spelare ska i snitt gå plus 4-5 BB per timme.

För att spela FL så ska du ha en bankroll motsvarande 300 ggr BB vilket de flesta pokerspelare har råd med.

 

...snip...

 

Pottarna i NL är ofta dyare att ta hem än i FL, d v s du måste investera mer pengar (pottsize) för att ta hem en pott, vilket gör att avkastningen på dina investerade pengar blir lägre än i FL. Svängningar är också högre vilket gör att man säger att en NL spelare ska ha 3000 ggr BB i bankroll för att kunna spela på en viss nivå. Man räknar således med runt 10 gånger högre svängningar, och därmed så beräknar man också med att en duktig NL spelare ska gå plus 25-35 ggr BB per timme i genomsnitt.

 

...snip...

 

Du kan inte jämföra NL och FL med samma storlek på Big Blind och jämföra winrate och varians för de båda. Både winrate och varians är naturligtvis större i NL för samma BB.

Det mest naturliga är väl att utgå ifrån variansen, eftersom det i realitet bestämmer hur högt man spelar och se på vad man har för winrate för de olika formerna.

Jag har fått för mig att den allmänna uppfattningen är att man har högre winrate i NL än i FL för samma varians*, dvs man behöver större BR i FL.

 

/chlu

 

*Det brukar oftast utryckas som att det svänger mer i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså man brukar spela på högre blind-limits i FL än i NL.

 

Om du t ex spelar NL på 1-2 dollar så är motsvarande i FL nånstans runt 5-10 eller 10-20.

 

En bankroll på 3000 ggr 2 dollar ger 6 000 dollar och 300 ggr 20 dollar ger också 6 000. Så det kan verka som om bankrollkraven är samma, men betänk då att i NL så spelar du om hela din stack vid varje given hand medan du bara riskerar delar av din stack i FL.

 

En vinstprognos på 25 ggr BB i NL ger här 50 dollar i timmen och 4-5 ggr BB i FL ger mellan 50-100 dollar beroende på limiten.

 

Så resultaten är i slutändan jämförbara rent monetärt, men skillnaden är att svängningarna i NL är högre med tanke på att man investerar mer per pott än vad man gör i FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som missade ironin i mitt tidigare inlägg kommer nu ett förtydligande:

 

Fixed limit är för mesar, NL för killar med mycket innanför byxorna :)

 

Du menar att killar med stort arsel spelar no-limit?

 

Är det inte hjärnan man använder mest?

 

Det där var faktiskt riktigt komiskt... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så resultaten är i slutändan jämförbara rent monetärt, men skillnaden är att svängningarna i NL är högre med tanke på att man investerar mer per pott än vad man gör i FL.

 

Det där vet jag inte om jag köper. Okej om NL har en högre varians än FL. Jag vet inte och kan mycket väl tänka mig att det är så. Men att det skulle bero på att man har en större stake i enskilda potter, det vette tusan.

Betänk att det är dyrare att spela FL (högre blinds). Under en dry spell så läcker man mer (läcker under torrperiod?). För att vinna måste man pusha mycket mindre edge än i NL. Fi's enskilda misstag per beslut är mycket mindre i FL så man är "mer utlämnad till slumpen". Så utgående enbart från att betrakta spelens karaktär och utan empiriska hänsyn skulle jag gissa på att FL svänger mer än NL. Men jag är ju färgad av att jag har fått för mig att FL har högre varians så jag letar ju argument för det, så ta det jag säger med stor nypa salt.

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just av misstag en FL-turnering. Spelar bara NL i vanliga fall.

 

LOOOL säger jag bara, det gav mig en flashback om varför jag lämnade FL för ca 1 år sedan. GIck iofs pluss men blev less på alla utdragningar.

 

Jäkla tomtespel, det spelar ingen roll vad man floppar, utrdagen blir man när spelet är löst. AA, KK i pottar med 4-5 personer och inget kan man göra..... Händern aär bakbundna och det är upp till kortleken. Kan inte heller klandra FI som jagar flush, 2-par, stege oftas har de odds att göra det när man bettar ut hela 1 BET!

 

LÄNGE LEVE NL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Provade just av misstag en FL-turnering. Spelar bara NL i vanliga fall.

 

LOOOL säger jag bara, det gav mig en flashback om varför jag lämnade FL för ca 1 år sedan. GIck iofs pluss men blev less på alla utdragningar.

 

Jäkla tomtespel, det spelar ingen roll vad man floppar, utrdagen blir man när spelet är löst. AA, KK i pottar med 4-5 personer och inget kan man göra..... Händern aär bakbundna och det är upp till kortleken. Kan inte heller klandra FI som jagar flush, 2-par, stege oftas har de odds att göra det när man bettar ut hela 1 BET!

 

LÄNGE LEVE NL!

 

Försökte du inte att bluffa ut dragen? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så resultaten är i slutändan jämförbara rent monetärt, men skillnaden är att svängningarna i NL är högre med tanke på att man investerar mer per pott än vad man gör i FL.

 

Uppenbarligen är svängningarna större par hand i NL eftersom man kan förlora allt man har på bordet, men det krävs betydligt fler spelade händer i FL än NL för att närma sig sin förväntade vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade just av misstag en FL-turnering. Spelar bara NL i vanliga fall.

 

LOOOL säger jag bara, det gav mig en flashback om varför jag lämnade FL för ca 1 år sedan. GIck iofs pluss men blev less på alla utdragningar.

 

Jäkla tomtespel, det spelar ingen roll vad man floppar, utrdagen blir man när spelet är löst. AA, KK i pottar med 4-5 personer och inget kan man göra..... Händern aär bakbundna och det är upp till kortleken. Kan inte heller klandra FI som jagar flush, 2-par, stege oftas har de odds att göra det när man bettar ut hela 1 BET!

 

LÄNGE LEVE NL!

Ja man vill kunna styra spelet med sina betts och ska man spela mot en drägglande tomte så vill man ge honom så dåliga pottodds det svider ordentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixed Limit är som Black Jack. Är du duktig, är du dealern, är du kass så är du spelaren.

 

Visst kan båda vinna, men ju fler händer man spelar ju mer vinner "dealern". Jag spelar nästan enbart FL heads up, då detta är för mig lönsamt.

 

NL spelar jag nästan bara på 4-6 manna bord.

 

Tack o hej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vad min gode vän Lajjen försöker säga är att bli utdragen i NL, med t.ex. AA preflop, kan tröstas med att man vet att man hade bästa handen när man tryckte in pengarna.

 

Gäller väl även FL, då man raisar med AA preflop?

 

Förhoppningsvis förstår du att jag menar all in med AA preflop om du läser igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att man ofta säger att "Jo, men AA vinner aldrig i FL!" utan att riktigt tänka sig för. Visst vinner AA flertalet händer, problemet är att man spelar dem fel. Man kan inte spela PP på samma sätt som i NL där man kan "testa styrkan" genom en krafitg bet. Det gäller att läsa motståndaren och att dra ut pengar när man har bäst hand, och att få en billig syn vid chans, och en läggning vid icke fulla drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...