Smygaren Postad 17 April , 2006 Rapport Postad 17 April , 2006 Det är ju uppenbart om man sett programmet att man skall säga nej till alla deals tills det är 6-7 väskor kvar. Då får man fortfarande ett bud som är en bit under medelvärdet av de summor som fins kvar i de oöppnade väskorna. (Dessförinnan är det ju rena skambud på en bra bit under 50% av medelvärdet.) På slutet kan det ju vara värt att acceptera en deal, trots att det är "EV-", eftersom man inte blir dubbelt så lycklig av 5 milj som av 2,5 milj, vilket Hjort redan påpekat. PS. Att man får skambud i början beror ju på att tv-kanalen vill att den som tävlar skall spela så länge som möjligt. Programmet vore inte speciellt spännande om man hela tiden erbjöds precis medelvärdet av innehållet i återstående väskor. Då skulle folk ta dealen ganska fort, tar man den direkt får man i så fall ca 250.000, och jag vet inte så många som skulle gambla till jämna odds med en sådan summa. (Oräknat de som redan är multimiljonärer, men det är en annan historia...) DS. Citera
EL_FishkO Postad 17 April , 2006 Rapport Postad 17 April , 2006 är det +EV att ta en deal på 621k när man bara har de två bästa väskorna kvar? Citera
Filip Postad 17 April , 2006 Rapport Postad 17 April , 2006 Vilka skambud i lördags, var också smart och genomtänkt att säga jag kom hit för att bli miljonär. Nästa bud blir 1'060'000 med tror det var 3 väskor kvar med 10, 400k samt 5M. Kommer inte titta igen, vill jag se tomtar tittar på BB eller nordic poker king. Citera
Fido Postad 19 April , 2006 Rapport Postad 19 April , 2006 Vilka skambud i lördags, var också smart och genomtänkt att säga jag kom hit för att bli miljonär. Nästa bud blir 1'060'000 med tror det var 3 väskor kvar med 10, 400k samt 5M. Kommer inte titta igen, vill jag se tomtar tittar på BB eller nordic poker king. Skambud å det grövsta hela vägen. Men självklart är det så. Skulle dom erbjuda snittet (som konstaterat tidigare) skulle de flesta ta snittet direkt. Inte då bra TV då. Därför blir buden långt långt under snittet. Först på slutet (få väskor) som det kommer inom någorlunda rätt intervall. Däremot tycker jag att du har helt tokfel vad gäller din analys av senaste programmet! Är det enligt dig alltså så tokigt att ta budet på 1060' när du har väskor med 5kr, 100 000 kr, 300 000 och 5 mille kvar? Jo, snittet ligger ju fortfarande en bra bit över budet. Men inte SÅ mycket. Som Hjort mfl var inne på, skillnaden mellan att vinna 1 miljon och 5 miljoner är inte så stor i nyttan. Däremot är skillnaden mellan att förlora 1 miljon och vinna 1,5 miljoner grym. Går hon vidare och tar bort en "låg" låda, snittet stiger till 1,5... Det går inte att jämföra med känslan av att förlora allt genom att välja lådan med 5 miljoner och därmed tappa till nästan inget. Nä, jag såg programmet för första gången i lördags och måste säga att jag tycker att hon spelade superbt. Riskaversa personer i min närhet sa att hon skulle ta budet på 130'. Jag påstod att hon hade klart bättre EV i att fortsätta... och det hade hon. På slutet var det nog också +EV i att ta en låda till. Men det är bara i monetära termer. Känslomässigt tror jag att det var starkt negativt EV att fortsätta. Hon hade vid miljonen passerat gränsen. Mer pengar gav ingen större nytta, däremot skulle en förlust kännas fruktansvärd. Citera
Nidson Postad 19 April , 2006 Rapport Postad 19 April , 2006 En aspekt att tänka på är att man verkar få en +EV-deal om man i slutet råkar välja bort 5M-väskan. Tror det var för två eller tre veckor sen, väskorna som var kvar var nåt i stil med 5kr 200k 400k och 5M. Deltagaren råkade välja peka ut 5M-väskan och kvar fanns 5kr, 200K och 400K. Då fick deltagaren ett tröstbud från banken på 292K, dvs mer än medelvärdet på 200K. Vetskapen om detta är ju ännu ett skäl till att inte ta några -EV-bud när det är typ 5 väskor kvar varav en är 5M-väskan eftersom man får bra bud om det skiter sig. Det ultimata vore ju för övrigt att innan progammet sälja en massa andelar i sin vinst, då skulle man kunna köra på +EV all the way och skita i att 5M inte är 5ggr så bra som 1M. Citera
Recommended Posts