Gå till innehåll

Hur bra är svenska pokerspelare egentligen?


ruter2

Recommended Posts

Jodå di svenske har gjort stora prestationer internatienellt (vem kan ha missat det...). Jag håller med om att framgångarna sett till invånarantal är väldigt bra. Men man kan vinkla sådan siffror lite hur man vill. I EPT-finalen hade vi näst mest deltagare men kom ändå bara som bäst på 43:e plats...

 

Jag vill inte vara någon party-pajjare men tror nog att vi måste se var vi egentligen står när det gäller live-poker om vi ska nå fram till en stadig plats bland eliten.

 

Att vinna WPT eller WSOP är otroligt stort men om man gör det två gånger så är man en stor pokerspelare.

 

Jämför gärna med andra sporter: Fotboll, höjdhopp, tennis, utförsåkning, hockey, curling, bordtennis mm - där har vi stora svenska framgångar (irl!). Inom poker har vi framgångar men de är ännu inte stora.

 

Varför måste vi se var vi egentligen står? Hur gör man det?

 

I alla tävlingssammanhang är det väl bra att veta hur mycket efter man är och hur mycket bättre man måste bli?! Eller?

 

Personligen tror jag inte att ett allför stort överego är bra för spelet. Att dansa in till turneringsbordet på bakfyllan och tro att man är bäst i världen duger inte - money (chips) talks, bullshit walks.

 

Rankingtabeller är ju en variant... :roll:

 

Jag förstår inte det resonemanget riktigt... jag menar: jag förstår inte det här resonemanget alls.

 

Vilken pokerspelare sätter sig ner vid ett bord och tror att han är bra bara för att han är svensk?? De spelare som är övermodiga är ju knappast det pga att de är svenskar, utan pga av andra faktorer som har mer med individen än nationen att göra.

 

"Fan va Sverige är bra på poker, nu ska jag åka till Las Vegas och vinna WSOP" :roll:

 

Varje spelare med självinsikt är mycket väl medveten om sina egna styrkor/svagheter samt motståndarnas dito. Och är han inte det så har det inget att göra med att han är svensk (eller något annat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag inte de faktiska svenska framgångarna ligger i nivå med "framgångs-hypen".

 

Nej, det tycker inte jag heller, men vilken nations framgångar gör det? Sedan är det ju oftast journalister som hypar, inte spelare. Som jag sa ovan så tror jag att de flesta spelare har bra koll på hur bra de är i förhållande till motståndet. Jag förstår fortfarande inte hur du menar att hypen skulle påverka den individuelle spelaren när han sitter vid bordet.

 

Alla är välkommna att syna mig, men för min del så talar rankinglistor och resultatdatabaser sitt tydliga språk - svenska pokerproffs är i bästa fall hyffsade medelmåttor när det gäller live-poker.

 

Hur ska man syna dig? Ditt enda mått är ju placeringslistor och ranking där 95%+ är jänkare... Jag tycker inte att listorna talar ett tydligt språk överhuvudtaget. Vad är det du jämför med egentligen? USA/Canada går ju bort direkt, dels p.g.a. invånarantalet och dels p.g.a. att det är det som är livepokerarenan nummer ett. Om alla svenskar hade bott i USA så hade de nog varit mer välrepresenterade. Sedan nämner du Finland, Norge och Danmark, och här tycker jag knappast att skillnaden är överväldigande. Daniel Negraunu påpekar ju att han har stor respekt för svenska spelare.

 

Martin de Knijff

Christer Johansson

Ken Lennard

Johan Storåkers

Alexander Stevic

Daniel Larsson

Bo Sehlstedt

Cecilia Nordenstam

Tobias Persson

Mikael Thuritz

Erik Sagström

Mikael Westerlund

m.fl.

+ alla nätspelare

 

Medelmåttor??

 

Sen kan jag inte låta bli att kommentera skatteargumentet: "jag är bäst i världen men vill inte bevisa det för då får jag betala skatt på vinsten!" :shock: Tur att Stefan Holm inte är inne på samma resonemang...

 

Alla spelar inte poker för att bevisa att de är bäst i världen... Dock tror jag att tillgängligheten väger tyngre än skatten. Tror att Christer Johansson med familj trivs rätt bra där de är just nu och inte så sugna på att harva världen runt och spela turneringar för att bevisa något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag inte låta bli att kommentera skatteargumentet: "jag är bäst i världen men vill inte bevisa det för då får jag betala skatt på vinsten!" :shock: Tur att Stefan Holm inte är inne på samma resonemang...

 

Vilken tur att inte Stefan Holm behöver slanta upp 100.000 för att delta i VM liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ännu en ranking 2005. En av de mest ansedda:

http://www.cardplayer.com/poker-tournaments/player_index.php?showpoy=1&year=2005

 

Hittar bara en svensk bland top 100 - Storåkers på 58:e. :roll:

 

 

Hur menar du med att Sverige inte är en "supernation" inom poker? Vilken nation är det egentligen förutom USA? Vilka länder skulle du ranka högre än Sverige?

 

Skulle nog ranka England och Danmark som bättre och eventuellt också Finland och Norge. Sen har vi en massa asiater som har klarat sig hyffsat i världstoppen. Om man ser till topprestationer så är ju Vietnam ca 100 ggr bättre än Sverige.

 

Handen på hjärtat, EPT är en gärdsgårdserie jämfört med WSOP och WPT. Att placera sig i EPT när världseliten är i USA säger liksom inte så mycket...

 

Svenska WSOP och WPT-segrar går att räkna på en hand. Om vi nu är så fantastiskt bra - var är de tunga resultaten?

 

Måste dock säga att Beng Sonnert verkligen gjorde en otrolig prestation när han kom 3:a på Monte Carlo Millions! Där var många av världsspelarna på plats. Hatten av för Bengt! Kan samtidigt påpeka att det var två finnar heads-up i föregående upplaga...

 

Det finns många duktiga svenska pokerspelare inget snack om det, men att vi skulle vara så fantastiskt mycket bättre än andra är bara nys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Martin de Knijff

Christer Johansson

Ken Lennard

Johan Storåkers

Alexander Stevic

Daniel Larsson

Bo Sehlstedt

Cecilia Nordenstam

Tobias Persson

Mikael Thuritz

Erik Sagström

Mikael Westerlund

m.fl.

+ alla nätspelare

 

Medelmåttor??

.

 

Dessa är alla fantastiskt duktiga spelare men de är "medelmåttor" i världseliten. Orvalet är kanske lite felaktigt. Lustigt att du inte listade Chris Björin som ju faktiskt är den mest framgångsrika allround live-pokerpspelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Martin de Knijff

Christer Johansson

Ken Lennard

Johan Storåkers

Alexander Stevic

Daniel Larsson

Bo Sehlstedt

Cecilia Nordenstam

Tobias Persson

Mikael Thuritz

Erik Sagström

Mikael Westerlund

m.fl.

+ alla nätspelare

 

Medelmåttor??

.

 

Dessa är alla fantastiskt duktiga spelare men de är "medelmåttor" i världseliten. Orvalet är kanske lite felaktigt. Lustigt att du inte listade Chris Björin som ju faktiskt är den mest framgångsrika allround live-pokerpspelaren.

 

Erik Sagström....medelmåtta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst ruter2, är du finne ursprungligen?

Låter som om du vore sur över att dom torska i OS...

 

Ja, jag erkänner :cry: Det är jag som är Juha Helpi. Vill hetsa alla svenska proffs att åka till USA så jag kan få dominera EPT i fred. ;)

 

Nä, jag är helsvensk och älskar när det går bra för mina landsmän. Satt uppe och följde hela finalbordet på EPT Köpenhamn. Blev väldans glad när Mats tog hem det. Ingen blir gladare än mig när det går bra för di svenske. Kanske blev jag alltför besviken när det gick så dåligt i EPT-finalen :cry:

 

Tycker bara man ska se svenskarnas framgångar på ett realistiskt sett och inse "framgångssagan" innehåller ganska mycket mediahype.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå di svenske har gjort stora prestationer internatienellt (vem kan ha missat det...). Jag håller med om att framgångarna sett till invånarantal är väldigt bra. Men man kan vinkla sådan siffror lite hur man vill. I EPT-finalen hade vi näst mest deltagare men kom ändå bara som bäst på 43:e plats...

 

Jag vill inte vara någon party-pajjare men tror nog att vi måste se var vi egentligen står när det gäller live-poker om vi ska nå fram till en stadig plats bland eliten.

 

Att vinna WPT eller WSOP är otroligt stort men om man gör det två gånger så är man en stor pokerspelare.

 

Jämför gärna med andra sporter: Fotboll, höjdhopp, tennis, utförsåkning, hockey, curling, bordtennis mm - där har vi stora svenska

framgångar (irl!). Inom poker har vi framgångar men de är ännu inte stora.

 

 

Jag tror det är du har lite fel tänk. Det finns ett stort turmoment i Poker.

 

Vinster är ganska irrelevant. Som tex påståendet att Hachem är världens bästa pokerspelare just nu "bara" för att han vann WSOP.

 

Det är mestadels tur mot slutet förutsatt att man inte är någon weak tomte. Skickligheten visas genom att ta sig till finalbordet upprepade gånger. Detta måste ställas mot hur ofta personen spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

appropå wpt, är inte sverige den nation som har flest finalbord förutom USA och Kanada? Jag vet inte till 100% men det var någon som sa det...

 

OBS! Detta är inte fakta, utan mest ställt som fråga då jag hört det men vill få det bekräftat!

 

Gus Hansen från Danmark har nog lika många finalbord (6 st) på WPT som alla svenskar tillsammans... enl http://www.texasholdem-poker.com/players/pro_player_rankings.php?

Sidan listar bara max 100 och jag tror Knivens WPT-finalbord hamnade utanför. Gus har dessutom 4 vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ännu en ranking 2005. En av de mest ansedda:

http://www.cardplayer.com/poker-tournaments/player_index.php?showpoy=1&year=2005

 

Hittar bara en svensk bland top 100 - Storåkers på 58:e. :roll:

 

 

Hur menar du med att Sverige inte är en "supernation" inom poker? Vilken nation är det egentligen förutom USA? Vilka länder skulle du ranka högre än Sverige?

 

Skulle nog ranka England och Danmark som bättre och eventuellt också Finland och Norge. Sen har vi en massa asiater som har klarat sig hyffsat i världstoppen. Om man ser till topprestationer så är ju Vietnam ca 100 ggr bättre än Sverige.

 

Handen på hjärtat, EPT är en gärdsgårdserie jämfört med WSOP och WPT. Att placera sig i EPT när världseliten är i USA säger liksom inte så mycket...

 

Svenska WSOP och WPT-segrar går att räkna på en hand. Om vi nu är så fantastiskt bra - var är de tunga resultaten?

 

Måste dock säga att Beng Sonnert verkligen gjorde en otrolig prestation när han kom 3:a på Monte Carlo Millions! Där var många av världsspelarna på plats. Hatten av för Bengt! Kan samtidigt påpeka att det var två finnar heads-up i föregående upplaga...

 

Det finns många duktiga svenska pokerspelare inget snack om det, men att vi skulle vara så fantastiskt mycket bättre än andra är bara nys.

 

Jag kan säga att ALLA norska, danska och finska toppspelare skulle skratta åt ditt påstående. Engelsmännen vet vi ju hur de är :D Vår topp är ju hur bred som helst. Dit Sverige skickar ett stort gäng spelare går det sällan dåligt. Hur många svenskar spelar ett random WSOP-event? Resultat i EPT, medelmåttigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom alla prestationer ni räknat upp så kan jag säga en av de större som ni glömt. Morbo låg i topp på Europarankingen större delen av förra året som rookie. Det är alltså pokerineuropes ranking officiella ranking som rankar alla större liveevents i Europa i alla pokerformer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa svensk utslagen på plats 43 i EPT-finalen. Svenska laget åkte ut med r-va före i lag-em.

 

Hur bra är egentligen Sverige när det kommer till seriös tävlingspoker? Att vi är stora i truten och bra på internetpoker är det nog många som håller med om men när det gäller tävlingar med världseliten så tror jag vi har långt kvar.

 

Hur många WSOP-armband finns i Svensk ägo? Det är väl bara Björin bland svenskar som äger mer än ett. Men det finns gott om britter och amrikaner som har armarna fulla...

 

Hur ligger svenskarna till i internationell ranking?

http://ipf.pokerworks.com/ipf-world-rankings/

Hittar bara 2 svenskar bland de 100 bästa!! (Thuritz på 46:e och Ken Lenaard på 65:e).

 

Här en annan lista:

http://www.tourney.com/index.html

var är svenskarna?

 

Ytterligare ranking:

http://www.bluffmagazine.com/players/index.asp

var är svenskarna? (Storåker på 53:e)

 

En liten europeisk ranking:

http://www.pokerzone.co.uk/Rankings/index.shtml

Visserligen Irenmark på första plats efter klonken i EPT-deltävlingen men alla andra är icke-svenskar.

 

Nu vill jag inte förta de prestationer som faktiskt har gjorts av svenska spelare. Visst har vi bra spelare men inte bra som det ibland görs gällande. Tror det skulle vara bättre om poker-sverige kom ner på jorden lite vad det gäller tävlingsframgångar och började se hur bra vi egentligen är. Svenska sportframgångar kommer ju nästan aldrig när vi målar upp oss själva som favoriter däremot ofta när vi drar ner på hypen. Se bara de senaste hockey-turneringarna i OS :D

 

Du glommer nog att rakna i forhallande till antal spelare ocksa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...