Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har alltid varit en känslig typ, alltid blivit lätt ledsen och lätt stött. Sedan jag börjar spelat poker har jag blivit mer och mer kontrollerad och likgiltig och enligt mig ganska störd men jag har bara blivit sådan. Om någon säger någon dum kommentar, säger jag något kvickt tillbaka som är kyligt och ganska elakt utan att ens bli arg på personen, jag tycker det bara är roligt.

Min mormor dog för en och en halv månad sedan, jag gillade min mormor, alla jag såg grät på begravningen, jag var bara likgiltig, det var sorgset men jag grät inte. Innan hon dog var hon sjuk och jag hade inställningen "otroligt sorgligt men inget att göra åt, låt oss fortsätta vara positiva och tänka framåt", knappt påverkad. Hon var ju bara 65 och hon gick igenom ett fruktansvärt lidande i cancer det senaste halvåret. Kallt och kyligt och rationellt men utan känslor, typ, väldigt skönt, men samtidigt känenr jag inte igen mig själv, jag har alltid varit en blödig jävel.

Min tanke var att pokern kanske har förändrat mig, men sen har jag tänkt att nej min personlighet har nog bara förändrats, jag är ju så pass ung så man har väl utvecklats väldigt mycket mentalt dom senaste åren..

Men sen läste jag: länk till fullcontactpoker.com

Kanske är det pokern ändå, känns väldigt sannolikt. Någon mer som är med om samma sak?

Jag gillar det nya kalla jag, men samtidigt kanske det blir lite tröttsamt i längden? :lol:

Helt avtrubbad är jag såklart inte, jag kan bli få mina utbrott ibland men det är väldigt sällan och jag blir inte alls så stressad som jag blev för många saker tidigare.

(Obs det här handlar inte om min mormors bortgång utan det var ett bra exempel på vad det är jag pratar om, säg inte "beklagar" för det är inte det detta inlägg skall handla om.)

Postad

Det kan vara en kombination av bättre självförtroende och att du lärt dig hantera stress bättre. Poker är ingen för veklingar. 8-)

Sen kan pokern även ställa om belöningsystemet så att man har svårt att tycka andra saker är roligt. Detta kan säkert göra så man trubbas av.

Postad

Sen kan pokern även ställa om belöningsystemet så att man har svårt att tycka andra saker är roligt.

Tror jag drabbats av detta. Tappat lusten för det mesta sen jag började spela poker och trots de gigantiska pengar jag tjänat, om man jämför med vad jag haft om jag inte spelat så är jag fan inte lyckligare för det.

Hade tänkt att skriva ett inlägg om detta någon dag men jag har svårt att finna ork. Ska försöka.

Postad

Känner igen det där med att ha svårt att tycka annat är roligt ibland. Dock får jag vissa dagar en känsla av att jag är "untouchable". Jag bryr mig liksom inte vad nån tror/tänker om mig, jag är ändå störst bäst och vackrast.

Postad

Jag tror helt klart man blir lite kallare både vad gäller nedgångar och uppgångar när man spelar.

Grejjen tror jag är att när man spelar poker så belönar man sig själv mentalt, när man inte känner något.

När man åker ur någon turnering, sng, torskar jättepott, är brutalt stuck för dagen och liknande och man liksom håller masken och inte deppar ihop för det så tänker iallafall jag att fan va bra, hoppas jag tar alla motgångar så här kallt, det kommer jag spara massor på. Samma gör man på nåt vis när man vinner/har medgångar också fast inte till samma grad.

Efter allt lirande har jag tröttnat på mycket som inte innebär någon form av egen påverkan. Se på film tex har blivit hur jävla tråkigt som helst, tv program går an att kolla på om de är lättsamma och man kan spela samtidigt. Att typ leva sig in i dataspel som man kunde göra förr när man lirade hl, ff7, resident evil och whatnot går inte.

Postad

Jag tycker andra saker är roliga, jag tar bara saker och ting med ro och blir inte så påverkad om saker och ting går åt skogen, jag har lättare att fokusera och inte bli så kallad "tiltad" IRL, precis dom egenskaperna man måste bli bättre på vid pokerbordet.

Det är klart går liret bra kan man ju inte slita sig för det är så jävla kul och dessutom känns andra saker lite oviktigare men samtidigt har jag inget problem att ha kul med polarna, så jag verkar inte ha blivit så påverkad på det sättet.

En till sak är att jag har varit dödskär i en tjej jättelång tid men när jag hade hållit på med poker i några månader så försköt jag henne utan problem.

Men ser att ni alla är inne på exakt samma spår och har samma tankar och eekens är klockrent, man känner sig helt klart "untouchable" sen man började lira poker .

ayecappy ja exakt sådär upplever jag det också. (tv är dock roande)

Postad

Personligen tror jag att poker har en väldigt positiv inverkan på hälsan och livet i allmänhet.

Belöningssystemet är ju en mekansism som finns för att motivera och är inget farligt i sig. Eller har jag fel?

Det som är farligt är väl att grubbla för mycket över såna här saker...

Postad

Visst känner man igen sig. Jag vet inte men jag skulle knappast kalla mig känslomässigt avtrubbad men på något sätt kan man ta situationer med ett annat lugn. Ekonomisk trygghet gör ju sitt också och att slippa oroa sig för något ekonomiskt är ju helt klart avstressande och det kanske även tar udden av andra känslor. Jag är trött nu och ser på film men jag känner definitivt av det ni andra beskriver, och även jag tror att pokern mer eller mindre ligger bakom. Sedan att man helt och hållet har tappat pengars värde är väl en annan sak.

Postad

Kan inte hålla med att allt annat blir mkt tråkigare, jag tycker tvärtom att allt blir roligare pga mindre tid åt det och färre gånger. Detta gör ju att man inte blir less på andra saker än poker.

Kan hålla med om att man blir lite kylig av sig. Tycker att pengabehandlingen har blivit extremt kylig, de är som luft nu jämfört med tidigare.

Postad

Den där "untouchable-känslan" är nåt av det bästa som finns, inträffar konsitgt nog ganska lägligt när det är utgång. Kanske nån mix av poker och alkohol? Iaf har jag fått den sköna känslan mindre och mindre och det är jävligt tråkigt iom att det är en av dom skönaste känslorna som finns...

Det där med tjejen känner jag också igen, det är så lätt att bara stänga av alla känslor och bara spela. Rätt sjukt egentligen.

Postad

intressant artikel... tror ett starkt "pokerpsyke" kan vara till hjälp flera gånger i livet, vissa bad beats i vardagen kan man helt enkelt inte påverka och ska inte låta ta negativ effekt...

Postad

Jodå det är bra att inte bli allt för påverkad av nedgångar i livet utan att man kan känna sig lugn..

Just idag känner jag mig grymt aggressiv och lite hatisk faktist, nästan så jag vill knalla ner till någon butik och befria världen från lite människor :), vaknat på fel sida.. Í guess.. Så helt avtrubbad är man väl inte som tur är.

Kul att ni upplever samma sak, så man inte är ensam att blivit mer eller mindre psykopat tack vare pokern. lol. :)

Postad
Innebär detta att pokern skapar miljontals Patrick Bateman juniors?

Bara lite fetare, lite mer asociala och lite mindre kultiverade...

Var Bateman kultiverad? Han hade väl mest dyra kläder och i övrigt rätt risig smak. Så där stereotypt wallstreetigt.

Postad
Innebär detta att pokern skapar miljontals Patrick Bateman juniors?

Bara lite fetare, lite mer asociala och lite mindre kultiverade...

Var Bateman kultiverad? Han hade väl mest dyra kläder och i övrigt rätt risig smak. Så där stereotypt wallstreetigt.

Jag anser Bateman vara kultiverad, men det är ju som med alla sådana ord en fråga om hur man definierar det. Vem som är förfinad, bildad och förädlad bestäms av betraktarens ögon.

Så där stereotypt wallstreetigt

Är vi inte alla stereotyper inom vårt fack?

Postad
Var inte poängen med all hans märkesfetischm att han enbart konsumerad kultur som ett socialt attribut istället för något som han själv faktiskt uppskattade?

Och på vilket sätt skulle det omöjliggöra att han är kultiverad?

Vem är upphovsman till ditt citat?

Postad
Och på vilket sätt skulle det omöjliggöra att han är kultiverad?

Om man enbart gör något för att vara andra till lags utan att själv förstå det är man knappast kultiverad. Precis som någon som läst Dostojevskis samlade verk är mycket mindre kultiverad än en Stephen King fanatiker om hans enda poäng med verksamheten var att säga att han just läst Dostojevskivs samlade verk. Helt enkelt någon som tänker mycket kring kultur och uppskattar den, Bateman passar inte in särskilt väl på den beskrivningen.

Om man och andra sidan menar att hans sätt och person är genomtänkt utformade, vilket skulle kunna vara någon bokstavstolkning av "kultiverad" (SAOB är inte till någon hjälp) så stämmer det ju rätt väl.

Om du menar signaturen så är det från http://www.qwantz.com som skrivs och ritas av Ryan North.

Postad

Kultiverad betyder förädlad, förfinad etc. och visst är Bateman förädlad och förfinad inom en rad områden som t.ex. kläder, mat, musik, design o.s.v., sen om hans intresse för dessa områden är genuint eller inte spelar ingen som helst roll för om han är kultiverad eller inte.

Postad

Tillbaka till topic så kan jag bidra med den kanske intressanta analogin att det som trådskaparen beskriver inte är ovanligt i finansbranschen. Många snabba beslut, tävlingsmentalitet, mycket pengar involverat.

Vad gäller Bateman så är Hjort på rätt spår - Bateman gör ju allt för att någon till slut skall upptäcka vilken fejk han är. Problemet är ingen i hans omgivning vill att han skall vara ngt annat än det han är i deras egen fejkade värld.

mvh