Wharic Postad 1 Mars , 2006 Rapport Postad 1 Mars , 2006 Jag suger på turneringar. Ett par tre gånger har jag haft turen att komma bland dom bästa 5% och tom ett finalbord en gång men fakta kvarstår. Jag suger på turneringar. På cash game microlimit så väntar jag på att variansen ska uppsöka mig med sitt fula tryne men på dom sista 8k händerna som jag har data på så ligger jag på stadiga 35BB/100. Det är ett par saker jag undrar över. Förmodligen gör jag bort mig ordentligt här men men... Blindförsvar Andra timmen, 1200/600 + runt 75 i ante, jag sitter i BB med 15BB i stacken och för tredje varvet i rad så foldas det till SB som raisar mig 3xBB. Det är en sån uppenbar steal och jag har hittills foldat för den varje gång. Den här gången surnar jag till på riktigt, känner mig vek som en gammal kärring, bestämmer mig för att nu får det vara nog och hittar en all in med 76 off . Han måste läsa mig som en öppen bok för han riskerar 80% av sin stack genom att syna med K7 off. Jag som kallt räknade med att inte vara dominerad vid en syn. . Det kan tilläggas att jag övervägde en syn och sen betta floppen oavsett vad som kommer men SB är så pass aggro att han skulle ha hunnit för mig med handen i kakburken. Preflop I cashgames höjer jag väldigt ofta preflop. I turneringar går det åt skogen när jag spelar likadant och den enda anledningen jag kan se till det är att jag höjer för mycket preflop i förhållande till min stack. Hur mycket av sin stack är det vettigt att höja med preflop? Fungerar 5/10 regeln här precis som den gör i cashgames? (fast då handlar det om man ska syna en pfr eller inte) Postflop I cashgames betar jag nästan alltid runt potstorlek. Jag har gjort så tidigare i turneringar men upptäckte snabbt att jag ganska snart hamnade i en situation där jag kände mig mer eller mindre potcommited. Då började jag att beta halvpot på alla gator istället och då har mitt spel oftast sett ut så här... 1. Jag höjer preflop med AK och får två syn. Bettar halvpot med TPTK och får en syn. Samma sak på turn och på rivern så har jag blivit utdragen och betalar av en liten nätt summa. 2. Jag höjer preflop med AQs och får två syn. Bettar halvpot utan träff och får en miniraise mot mig som jag synar med överkort. Får färgstegdrag på turn som jag bettar halvpot och får en miniraise mot mig som jag synar med goda potodds. Träffar stege/färg på rivern och får AA att betala av ordentligt. Kortsagt. Halvpot har fungerat sådär.. Blir mest utdragen och drar ut andra och det känns som upp och ner vända världen. Jag försöker ställa om och tänka som så att jag ska få drag och sämre händer att betala av för att dra och sen döda deras implicita odds när deras mirakelkort kommer på rivern men jag litar nog helt enkelt för lite på folk Harrington on holdem står på shoppinglistan. Ge oss cashgame spelare som suger på turneringar lite anpassningsråd så länge Citera
Baloos Postad 1 Mars , 2006 Rapport Postad 1 Mars , 2006 Jag vet inte mycket specifikt om turneringar så jag skriver utifrån mitt perspektiv som CG-spelare. I många avseenden är det dock ingen skillnad. Blindförsvar Du ramla rakt in i en tomte helt enkelt, att syna där med K7o är helt makalöst dåligt förutsatt att han hade ungefär lika mycket stack som du. (Inte sjukt dåligt mattematiskt men som folk i allmänhet spelar turrar) Två saker du måste tänka på, 1, Bluffa som vanligt inte synstationer, tomtar och nötförsäljare, detta är extra viktigt i turneringar då det potentiellt kan kosta dig en väldans massa pengar. Du vill ha koll på och kategorisera följande typer av spelare, synstationer/nötkillar (när de höjer så släpper de inte för då är det JJ+) och bra spelare. De senare kan du återsjäla från. 2, motståndarens stack, se till att han inte redan är comittad. Ligger runt 30 % av stacken på bordet är det generellt dåligt att ge sig på en stöld om du inte har en extrem read som vek och även då är det riskfyllt då det är rätt sannolikt att han dels har tightat till sig och dels har tröttnat och gör en tiltsyn. Efter att ha blivit hunsad ett tag bör han syna med nästa hand om han inte är ett fleppo (ja han bör syna ändå men en del är som dom är). Preflop Jag höjer 3bb+limp precis som i CG, ibland lite mindre om jag tror det kan vinna potten ändå. Om du bedömer att du höjer normalt och då har 40% av stacken på bordet är det lika bra att trycka in allt på en gång, du kan ändå inte släppa. Postflop Det är sällan rätt att lägga TPTK eller TPGK med så grunda stackar. Ge fan i att hålla på och dra i slutet av turneringar, tryck eller släpp. Samma regel här 40-50% av stacken på bordet efter betet så kan du lika gärna trycka, dock med ett undantag och det är om du bedömer att halvpott ger lika stor respekt som ett pottbet. C/R är ett mycket starkare vapen i turrar för du kan nästan alltid göra det och vara AI. Potkontroll och sånt kan man oftast glömma när stackarna är så grunda. Ett sista tips, lek lite med pokerstove och räkna lite på potequity och sådana saker, tänk efter vad du kan släppa och vad du abslout inte kan komma ifrån. Ta dig också en funderare på hur ofta du ska bluffa och vilken handdistrbution du sitter på i olika situationer. Detta är mycket nyttigt att tänka över sitt spel på detta sätt(mattematiskt) så du inte sitter med stora luckor. Det finns många idioter som gör helt galna beslut i turrar, framförallt att de släpper för mycket eller har helt fel frekvens på sina bluffar. Väldigt lätt att åtgärda och du gör dig lätt immun mot bättre spelare som annars hade spelat ut dig. Ofta kan du dessutom få en edge pga att folk med stort ego trixar och krånglar till det för mycket. Se också länk till cardplayer.com Inte ofta applicerbart men det leder dig in på rätt tankesätt. Lycka till. Citera
Wharic Postad 2 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 2 Mars , 2006 Grymt! En hel del tänkvärt.. tackar för tipsen Citera
sulla Postad 2 Mars , 2006 Rapport Postad 2 Mars , 2006 Ett tillägg ang betsize, personligen överbetar jag nästan alltid topp-par i turneringen och uppmanar fold, detta fungerar oftast bra och man slipper jobbiga situationer som att läsa av om han träffat färg/stege eller bluffar. Det är nämligen inte alltid så att du vill få ut maximal vinst av varje hand på samma sätt som i cashgame. Skillnaden där är ju att om du träffar nån nöt som synar utan odds köper du bara in dig igen och bettar tillbaks dina marker, men i en turnering åker du ut. Så är det i de flesta turneringar jag lirat (från 10$-300$) så mitt tips, försvara alltid ditt topp-par med överbet, ställer han om, får du fundera. Citera
jajo67 Postad 7 Mars , 2006 Rapport Postad 7 Mars , 2006 Att alltid försvara sitt TP med överbet skulle inte jag göra. Det gör jag bara när jag inte längre vill ha nån mer med mig och för att potten nu är stor nog att kamma hem. Dessutom vet jag inte riktigt hur mycket du anser med överbet. Det finns alldeles för många tomtar som överbettar typ 2xpot+ med TP och medioker kicker. Att äventyra en stor del av stacken med ett överbet på TP utan bra kicker är ingen bra taktik, jag lirar iofs inte Ax, Kx etc (om bordet för tillfället inte är SH då jag sänker mina startkrav och kan lira Ax men då främst i blind steals). Man måste kunna lägga AK, AQ etc om man får synare/omslag efter ett flop bet när man missat eller misstäker att man är slagen. Men det beror ju på vem man möter och vilken känsla man har för spelaren och vad han/hon kan syna/slå om med för händer. Harrington on Hold'em Vol 1-2 är riktigt bra, kan även rekomendera Sklansky Tournament poker for advanced players. Citera
Recommended Posts