Gå till innehåll

FLT - Öppet stegdrag på enfärgad bräda - vad göra?


Smygaren

Recommended Posts

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed)

FTR converter on zerodivide.cx

 

Jag har ingen info om motståndarna.

 

Preflop: Hero is BB with 7:spade:, 9:spade:.

6 folds, Button calls, SB completes, Hero checks.

 

Flop: (3 SB) K:diamond:, 8:diamond:, T:diamond: (3 players)

SB bets (4 SB)

 

Här är ju alla tre alternativen tänkbara... vågar man stanna kvar i potten? Man har ju åtminstone ett väl dolt drag.

 

Att SB bettar ger mig inte mycket information, det är väl snudd på obligatoriskt här.

 

1) Fold. Det är för farligt, någon kan redan ha färg. Om jag sätter stegen på turn kan jag bli utdragen på rivern.

 

2) Call. Jag hoppas på att jag gör stegen på turn, helst inte med en ruter...

 

3) Raise. Jag hoppas ingen har färg. Om ingen har färg kan jag få motståndarna att lägga sig och vinna en liten pott. Eller så stannar de kvar med ett par och/eller färgdrag. Träffar jag stegen lär de betala av till och med rivern om jag inte blir utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv svårt för dessa situationer, så ta mitt svar med en nypa salt.

 

Som du säger så behöver hans bet inte betyda nånting. Liten tanke - eventuellt så är det mindre sannolikt att han träffat, givet att han är en bra aggressiv spelare: Träffar han en riktigt trevlig hand finns både check-raise och bet på kartan, men träffar han inte så finns egentligen bara bet på kartan (väl?), vilket gör att betten gör det mindre sannolikt att han träffat... Kan man drista sig till att säga så?

 

Om du bara synar så kan du mycket väl bli fisken som betalar av hans färdiga hand. Om han inte har något så kan han fortfarande mkt väl betta nästa gata, men om han har något så kommer han oxo att betta nästa gata. Summa summarum: Du kommer inte att ha en aning, och du kommer att få fatta några riktigt svåra beslut senare i handen.

 

Om du höjer så finns chansen att han foldar, och om han höjer så är det en otrevlig men nyttig signal. Kanske lägger du direkt i det läget. Synar han bara så kan du iaf vara något mer trygg, och troligtvis så får du spela handen billigare (frikort) om du så önskar.

 

Fold tycker jag käns för svagt.

 

Tänk på att du troligtvis inte ska räkna dina ruter-outs fullt ut. Jag skulle nog gardera mig med att räkna bort dem helt. Mao har du 6 outs för stegen, vilket fortfarande motiverar att handen spelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potten är liten, du har sex outs till en duktigt sårbar hand och du kommer inte att kunna få ut speciellt många bets av en spelare du slår. Jag skulle inte reta nån som lägger sig här.

 

Om du höjer är det enda riktigt bra utfallet att båda motståndarna lägger sig. I alla andra fall får du ett jobbigt val till på turn mer eller mindre oavsett kort och action där.

 

Syn känns spontant helfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer hela handen. Jag är förvånad över att inte mitt spel blivit sågat (i och för sig bara två som svarat, kanske några som skakat på huvudet och inte orkat svara en fisk också). Jag har väl i praktiken inte mer än sex outs. Med en blank på turn kanske jag får se rivern gratis, om vi skall vara optimister. Inga fantastiska pott-odds alltså. Det är väl typ syn om brädan är regnbåge. Att den nu är enfärgad är ju en viss nackdel... (Dessutom är inte knektarna rena outs, då krävs AQ för att slå min stege.)

 

Jag synar (kan troligen kritiseras), knappen höjer, bettaren synar. Det känns hyperfarligt att syna även om jag bara betalar ett bet för att få se om jag kan träffa på turn. Jag synar (hmmm).

 

Jag förklarar mitt spel här med att jag var i hybris-läge (hade klonkat en del och var rejält plus, då blir jag ibland överoptimistisk och brukar ganska snabbt inte vara lika rejält plus). Finns det någon pokerterm för detta fenomen, jag tycker inte det är samma sak som tilt (vilket jag faktiskt än så länge visat tillräcklig disciplin för att klara mig ifrån)?

 

 

Party Poker 2/4 Hold'em (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is BB with 7:spade:, 9:spade:.

6 folds, Button calls, SB completes, Hero checks.

 

Flop: (3 SB) K:diamond:, 8:diamond:, T:diamond: (3 players)

SB bets, Hero calls, Button raises, SB calls, Hero calls.

 

Turn: (4.50 BB) 2:spade: (3 players)

SB checks, Hero checks, Button checks.

 

River: (4.50 BB) 6:spade: (3 players)

SB checks, Hero bets, Button calls, SB calls.

 

Final Pot: 7.50 BB

 

SB visar upp [ Th, Jd ] , Knappen visar upp [ Ks, Tc ] .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn känns spontant helfel.

Jag som tyckte att syn kändes som det bästa alternativet :)

 

Åtta outs, varav två inte är särskilt angenäma, så vi säger sex. 4SB i potten, 5 om knappen också synar. Du får säkert in en BB till i potten på turn, kanske även en på river så nog har du oddsen. Det enda lilla problemet är att du kanske drar dött.

 

Jag synar floppen och slänger förmodligen turn om jag inte träffar min stege. Fold kan vara ett bättre alternativ, medan en höjning känns sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn känns spontant helfel.

Jag som tyckte att syn kändes som det bästa alternativet :)

Jag kom inte på nåt konkret att säga mot syn i ett läge när man har 0 info om hur motståndarna spelar. Men då fold kändes bäst i teorin och raise det som jag oftast gör själv :roll: kändes det bekvämt att autosåga synen.

 

Jag är förvånad över att inte mitt spel blivit sågat

Hur ska man kunna såga att du checkar handen i BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är förvånad över att inte mitt spel blivit sågat

Hur ska man kunna såga att du checkar handen i BB?

 

Jag tänkte på mitt spel på floppen. I övrigt spelar jag väl rätt, preflop- och riverbesluten är självklara. Och att betta på turn lär ju inte få båda motståndarna att lägga sig, så det känns helfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på mitt spel på floppen. I övrigt spelar jag väl rätt, preflop- och riverbesluten är självklara. Och att betta på turn lär ju inte få båda motståndarna att lägga sig, så det känns helfel.

Men vi fick ju inte veta hur du spelade på floppen förrän efter ditt konstaterande att du inte blivit sågad! :)

 

Jag håller med om att du spelar 100% rätt i resten av handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på mitt spel på floppen. I övrigt spelar jag väl rätt, preflop- och riverbesluten är självklara. Och att betta på turn lär ju inte få båda motståndarna att lägga sig, så det känns helfel.

Men vi fick ju inte veta hur du spelade på floppen förrän efter ditt konstaterande att du inte blivit sågad! :)

 

Jag håller med om att du spelar 100% rätt i resten av handen.

 

Ursäkta min förvirring. :-) Jag menade att ni skrev att nin inte förspråkade syn, men ni fördömde inte det alternativet så hårt som jag hade trott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...