Gå till innehåll

NL - Hjälp mig spela AK!


fnu

Recommended Posts

 

Edit: Kanske fel av mig. Hinner inte tänka ut det nu, men jag lämnar det till nån annan. Iaf, iom att vi vet att de två andra har PP, så kanske det är fel att räkna med 49 osedda kort? Kanske ska vara 45 osedda trots att vi inte vet exakt VILKA kort de har på handen? Detta förutsätter att vi vet att de inte har par i A, K eller samma par som varandra..

 

Fundera ut det, någon... 8-)

 

Om du VERKLIGEN har de premisserna så jovisst.

 

Läste en intressant artikel, kommer inte ihåg var tyvärr, om just det här med att räkna med ett annat antal "osedda Kort" etc.

 

Kan nämna ett exempel då man floppar enfärgad bräda och sitter med esset själv, och alltså drar mot nötflushen. Om man pga reads "vet" att fi antingen har färdig flush (två kort), eller möjligtvis ett högt kort såsom kungen, så räknar man ju inte med 9 outs...

 

Frågan är ju sedan hur ofta man har så exakta redas. Fast här det verkar ju finnas en hel del (påstådda) övermänniskor på poker här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kanske denna uträkning kan bli en hjälp.

 

Antag att tre ser floppen, AK samt två små Pocketpar 77 och 22. (Vi bortser från stege,färger och annat.) Vad är då sannoliheten att när man floppar par (eller två-par) med AK att man är uppe mot en triss (eller fyrtal).

 

Antag här för enkelhets skull att ett A faller på floppen.

 

Antalet möjliga händer (med ett specifikt ess) A** är 990 (antal sätt att välja 2 av 45 utan inbördes ordning).

 

De händer som slår dig är:

 

**=7X, där X=3,4,5,6,7,8,9,T,J,Q,K, vilket jag får till 79 stycken.

**=2X, där X=2,3,4,5,6,8,9,T,J,Q,K, vilket jag får till 79 stycken.

samt

**=27, vilket jag får till 4 stycken varianter (räkna på två av varje i olika färg fortfrande utan inbördes ordning).

Detta ger totalt antal negativa utfall till: 79+79+4=162

 

Så varje gång man floppar par med AK så bör det i 162/990=16,4% av fallen komma minst en triss mot dig.

 

Detta är väl inte så ofta. Ingenting som i alla fall bör avskräcka att sluta att höja AK före floppen.

 

Däremot att gå all-in med AK före floppen är inte ett bra spel anser jag, det är trots allt en draghand!

 

PS! Skriv om jag missat något i min uträkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju sedan hur ofta man har så exakta redas. Fast här det verkar ju finnas en hel del (påstådda) övermänniskor på poker här :)

fast det är ju inte så viktigt. Detta är ju inte något man använder in game, utan precis så som vi nu gör, dvs för att utvärdera en situation för att sedan ta med oss den kunskapen till pokerbordet.

 

Låt säga att vi antar att det är 10% chans för att båda fi har PP. Då vi kan räkna ut hur stor vinstchans vi har utifrån de premisserna, så kan vi vikta det mot 10%. Och sedan viktar vi in övriga scenarier, och har då räknat fram ett mer exakt odds än om vi bara antar 50 osedda kort och X antal outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Standardspel flop:

Oavsett om du träffar eller inte, Continue Betta 0.6-1 x pott. Om någon slår om efter ditt CB är det fold som gäller om du inte har en hand eller ett bra flush- eller stegdrag.

 

Håller med i allt, utom att man alltid skall CB vid miss. Där tror jag det största mistaget begås i spel med AK.

 

Själv kör jag med slumpgenerator och CB AK med 45% chans (med AT med 30% chans).

 

Sen bör man ha i åtanke att AK är en hand man lätt förlorar stora potter med men vinner små.

 

Därför tycker jag man bör hålla nere nivån på potten med AK. Om floppen inte innehåller steg eller färgdrag, då finns ingen anledning att smälla iväg ett pottbett. Då tycker jag 40-60% av potten är bättre.

 

Om floppen innehåller drag, då tycker jag 50-80% av potten är lagom.

 

Finns ingen anledningen att försöka bygga pott i NL, den tar hand om sig själv.

 

Visst blir jag utdragen ibland, lyckligtvis är motspelarna oftast duktiga på att tydligt visa detta genom ett kraftigt reraise. LAG spelarna tolkar min fold som att jag är svag och försöker sedan bluffa ut mig, de spelarna synar jag.

 

Handhistoriken ovan är ju bara en badbeat. Har förlorat massor med likadana händer och är inte ledsen för det.

 

Du verkar ju helt ha missförstått tanken med CB. Orka ge upp potten med AK varannan gång bara för att du inte träffat. Det händer liksom 2/3 gånger. Sen att du CB:ar olika ofta beroende på vilken hand du har gör ju att du går miste om otroligt många potter som egentligen är "dina". Har du höjt preflop så beta på floppen i 9 fall av 10, oavsett om du har 7-2o eller AA.

 

Sen finns det faktiskt ganska många bra anledningar att bygga pott i NL.

 

Herregud skrev jag verkligen det där för bara en månad sen. Berodde nog på att jag kör sh nu. Vid ett fullt bord är faktiskt AK en jäkligt jobbig hand. Sh går den upp kraftigt i värde.

 

Jag har ändrat mig vad gäller hur mycket man bör beta på floppen. Nu skulle jag vilja säga att det beror helt på vilka motståndare som är med i potten, hur många, hur många spelare det sitter vid bordet och hur stora stackarna är.

 

Sen håller jag inte med om att man bör beta 9/10 gånger på floppen om man betat innan. Det funkar inte mot synstationerna där jag spelar. Det funkar förmodligen för dig om du spelar mot weak/tighta spelare.

 

Mot poliser funkar det däremot väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...