Gå till innehåll

När man tappar självförtroendet i pokern helt!


SuperApan

Recommended Posts

Efter att ha gått plus i pokern under flera månaders tid, har det vänt totalt under de senaste veckorna. Känns som jag åker på riktigt ruskiga bad beats, och vinner absolut inga coinflip-situationer. Har gått så långt att jag inte tycker det é kul med poker längre, utan tänkte ta en paus, i åtminstone några veckor.

 

Hur har ni andra hanterat sådana här perioder? När det känns som att allt självförtroende är bortblåst.. man förlorar trots att man spelar helt rätt.. Kan förstå att man har sådana dagar, men när dagarna plötsligt sträcker sig till veckor..

 

Försökt analysera mitt spel, med ärliga ögon, men tycker inte felet sitter där. Kan ju inte börja folda AA preflopp för att nån ställer in.. eller folda en K-hög färg efter flopp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, februari har varit ungefär så för mig hittills. Jag har inte backat men jag brukar ligga rejält på plussidan när halva månaden har gått (har gjort det varje månad i ett knappt år nu). Jag spelar FL som ju är lite mer mekaniskt än NL. Det räcker antagligen med att lite färre PP floppar triss eller när de gör det lite oftare blir slagna av en stege eller färg, för att min winrate ska försämras kraftigt. Triss är den hand jag vinner mest pengar med enligt PT så när den delen av spelet råkar svika under en period får det förstås stora konsekvenser. Jag tror att jag dessutom, som en följd av dåligt humör, frustration och dåligt självförtroende började spela lite sämre under somliga sessioner.

Jag tog en paus. Blev dock så sugen på att spela efter bara några dagar och tycker att spelet känns mer som vanligt nu.

Kom tillbaka när pokern känns lockande igen. Om du fortsätter tycka att pokern inte är kul är det ju ingen förlust att lägga av helt heller men om du tyckt att det varit roligt förut kommer nog spelglädjen tillbaka ska du se.

Edit: Förresten, super apan eller är du en superapa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sklansky har ett riktigt bra sätt att se det tycker jag. Det relevanta är att gå in och spela det bästa du kan, ditt mål är att alltid fatta rätt beslut. Pengarna och resultatet på varje enskild session är fullkomligt irrelevant.

 

Personligen tycker jag man skall spela på en sån nivå att fem-tio inköp inte svider särskilt mycket att backa. Det är då och bara då man kan tillämpa Sklanskys synsätt och helt enkelt skita i vem som rakar hem potterna och istället fullständigt koncentrera sig på att fatta rätt beslut.

 

Dock bör man vara försiktig och inte lura sig själv då man förlorat större summor, någon gång måste man dra i bromsen och ifrågasätta sig själv om man inte borde sluta för att man helt enkelt är för dålig eller inte klarar av det emotionellt/ekonomiskt.

 

Det har hjälpt mig att resonera så här. Pengarna kommer så småningom att rulla in givet att du är en vinnande spelare, var bara rättvis mot dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara utgå ifrån mig själv. När jag börjar förlora, så tappar jag koncentrationen, som gör att jag förlorar, vilket gör mig irriterad, som gör att jag förlorar, vilket gör att jag tappar förtoendet... osv.

 

Efter några vändor i denna loop så totalflippar jag på pokern och skiter i allt i flera veckor (fördelen med att ha fasta inkomster). Efter ett tag så börjar jag på nytt, läser lite tidningar, böcker osv. Kanske analyserar mitt spel. Sedan är det bara att sätta sig igen vid borden när man känner sig som världsbäst igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara utgå ifrån mig själv. När jag börjar förlora, så tappar jag koncentrationen, som gör att jag förlorar, vilket gör mig irriterad, som gör att jag förlorar, vilket gör att jag tappar förtoendet... osv.

 

Efter några vändor i denna loop så totalflippar jag på pokern och skiter i allt i flera veckor (fördelen med att ha fasta inkomster). Efter ett tag så börjar jag på nytt, läser lite tidningar, böcker osv. Kanske analyserar mitt spel. Sedan är det bara att sätta sig igen vid borden när man känner sig som världsbäst igen.

 

Kan inte göra annat än att hålla med på det sista du skrev. Jag har dock svårt för att förlora mycket pengar, lätt att dra i handbromsen. hehe

Men ibland är det gött och bara skita i och spela. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ochså haft en taskig bad streak under 2 veckor i februari

Precis allt som kunde gå fel gick fel .

Var till o med försiktig att fortsätta spela AK på hand med AK på floppen för att jag var övertygad att någon annan skulle sitta med AA

 

Man hamnar i en ond cirkel man spelar inte sina händer optimalt av rädsla att bli utdragen igen, och man ligger på små TILT hela tiden vilket gör att man spelar sämre o förlorar ännu mer. vilket ökar tilten o.s.v

 

MIn räddning var att jag spelade mot en bonus och gick in i läget att enbart spela för att inte förlora så mycket mer innan bonusen var klar

istället för som tidigare spela för att gå +

 

Med resultat att jag tightade till mitt spela ordentligt och var väldigt selektiv med att fortsätta spela om jag inte floppade något väldigt väldigt bra

och helt plötsligt började man gå + igen

 

Håller annars med föregående inlägg, ta en paus få lite distans , läs lite pokerböcker, (byt spel klient ?)

och kom tillbaks när du känner dig som världens bästa pokerspelare igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att självförtroendet spelar stor roll för spelet. När man vinner å har lite tur så växer självförtroendet å man spelar väldigt självsäkert, vilket nästan alltid blir framgångsrikt...tills man åker på en Bad Beat.

 

Sen om man åker på flera så blir man så rädd att bli uttdragen så man nästan vill lägga AA preflop som någon nämnde. Känner igen de där fegspelet å då kommer nästan alltid någon å dominerar en, vilket är grymt psykande.

 

Nån som vet hur man kommer ur de??, för när ja blir sån så e de check-syn check-syn check-syn hela vägen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att självförtroendet spelar stor roll för spelet. När man vinner å har lite tur så växer självförtroendet å man spelar väldigt självsäkert, vilket nästan alltid blir framgångsrikt...tills man åker på en Bad Beat.

 

Sen om man åker på flera så blir man så rädd att bli uttdragen så man nästan vill lägga AA preflop som någon nämnde. Känner igen de där fegspelet å då kommer nästan alltid någon å dominerar en, vilket är grymt psykande.

 

Nån som vet hur man kommer ur de??, för när ja blir sån så e de check-syn check-syn check-syn hela vägen :(

 

Att bara check-syna brukar ju sällan fungera särskilt bra så man får tvinga sig att spela aggresivt men man kan tighta till spelet lite så man undviker onödiga problem. Jag har själv haft/har en svacka och eftersom jag vet att AA är den bästa handen man kan ha preflopp har jag valt att gå all-in med den för det mesta så riskerar jag inte att bli utbluffad. Som grädde på moset när allt ändå jävlas så har jag förlorat tre inköp på rad med just AA. Två gånger till en som fick färg med AJs (Varför man nu går all-in med det) och AKs och en gång mot en stege som en fick med JJ. Det gör ju inte precis det hela roligare när det är motigt men eftersom AA fortfarande är den bästa handen så vet jag att jag har en massa vinster tillgodo så det är bara att kämpa på.

 

Om man spelar ett spel som brukar gå med vinst så ska man helst inte ändra för mycket men är man Halv-LAG som jag är så tycker jag det fungerar att tighta till spelet lite tills man vinner igen, Men det är nästan oundvikligt att man blir försiktigare och tror alla har nötterna hela tiden. Igår efter att haft lite flyt valde jag att inte återhöja med AA för att kunna gillra en fälla på floppen men när floppen kom 10Q5 och båda de andra gick all-in la jag mina AA eftersom jag var övertygad om att någon av de andra hade minst tvåpar. Hur som helst så vann den ena en snygg pot med par i damer med en 9 som kicker.

 

Det visar att man spelar passivare och sämre vid motflyt och man får anstränga sig extra för att spela sitt vanliga spel. NL är besvärligt eftersom det bluffas mycket och man lätt lägger halvbra händer när man har en jobbig period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått pluss varje månad som jag har spelat förutom nu i februari, har lessnat rejält och torskat. Har tagit en paus och som det känns nu kommer jag aldrig mer spela, har tröttnat rejält. Synd dock att man har 1500 VIP kvar på en bonus som man tiltade på... är sugen på att köra klart den för att rädda situationen men jag får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vi kan ha en ganska bra lösning på vad som hänt i februari för många halvseriösa lirare om vi tittar lite i en annan tråd som varit het på detta forum. Nämligen tråden som behandlar hur mycket rake vi faktiskt betalar. Många av dom som gått dåligt senaste tiden har spelat på B2B. Och jag håller med om att motståndet där varit kanske lite tuffare pga av alla bonusjagare. Därför bytte jag till Party. För att upptäcka att det finns många grinders där med som jag möter nästan varje dag om jag inte passar mig. SÅ, det säger sig självt att om du möter motstånd som inte gör bort sig helt. Så äter raken dig snabbt. 4 bord på party FL SH 1/2 kostar typ 30$ i timmen. På 400 (100h/h/bord) händer gör det 3.75 BB/100 i rake. Huj!

Så min svar är att det handlar lika mycket om table selection som otur när det backar mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tror det kan vara sjukt bra att ha en annan hobby vid sidan om. Extra bra om man då under en svacka kan lägga pokern åt sidan kanske en veckan och fokusera på det andra. Det kan nog stärka ens självförtroende en del speciellt om det går bra i den andra hobbyn vad det nu än är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ofta att jag ser folk vid borden som plussar rejält, men inte spelar optimalt. De värdebettar kasst så att folk bara lägger sig, de skiter i position och höjer med A10 tidigt etc.

 

Exempelvis fick jag häromdan se en gratis flop med K4, kungen kom och jag bettade samtidigt som en jättestack följde med. På turn kom en 4:a. Efter rivern såg brädan farlig ut (stegchanser), och nu monsterhöjde han min bet. Givetvis foldade jag utan större betänkligheter. Hade han höjt något mindre hade jag säkert synat, men nu missade han några dollar eftersom han inte hade någon finkänsla i sitt spel.

 

Resultatet av detta blir ju att de inte plussar optimalt. Folk snackar alltid om att man inte spelar sitt bästa spel när det går dåligt, men jag tror faktiskt att det motsatta även gäller. Nuförtiden när jag spelar och sitter vid ett bord där det går riktigt bra för mig, så brukar jag lite ironiskt resonera som så att: "nu gäller det att optimera vinsterna och kräma ut varje dollar jag kan, så att jag har råd att förlora lite i morgon eller i övermorgon." :D

 

Låter kanske dystert att tänka så, men det gör mirakel för månadsresultatet. Uteblivna eventuella vinster är också ansvariga för storleken av ens downswings...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ofta att jag ser folk vid borden som plussar rejält, men inte spelar optimalt. De värdebettar kasst så att folk bara lägger sig, de skiter i position och höjer med A10 tidigt etc.

 

Exempelvis fick jag häromdan se en gratis flop med K4, kungen kom och jag bettade samtidigt som en jättestack följde med. På turn kom en 4:a. Efter rivern såg brädan farlig ut (stegchanser), och nu monsterhöjde han min bet. Givetvis foldade jag utan större betänkligheter. Hade han höjt något mindre hade jag säkert synat, men nu missade han några dollar eftersom han inte hade någon finkänsla i sitt spel.

 

Resultatet av detta blir ju att de inte plussar optimalt. Folk snackar alltid om att man inte spelar sitt bästa spel när det går dåligt, men jag tror faktiskt att det motsatta även gäller. Nuförtiden när jag spelar och sitter vid ett bord där det går riktigt bra för mig, så brukar jag lite ironiskt resonera som så att: "nu gäller det att optimera vinsterna och kräma ut varje dollar jag kan, så att jag har råd att förlora lite i morgon eller i övermorgon." :D

 

Låter kanske dystert att tänka så, men det gör mirakel för månadsresultatet. Uteblivna eventuella vinster är också ansvariga för storleken av ens downswings...

 

 

Det är ett väldigt underskattat koncept. Tror att en stor del av skillnaden mellan en bra och en riktigt bra cashgame-spelare ligger här. En dålig spelare blir nöjd bara han vinner potten på floppen med nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att självförtroendet spelar stor roll för spelet. När man vinner å har lite tur så växer självförtroendet å man spelar väldigt självsäkert, vilket nästan alltid blir framgångsrikt...tills man åker på en Bad Beat.

 

Sen om man åker på flera så blir man så rädd att bli uttdragen så man nästan vill lägga AA preflop som någon nämnde. Känner igen de där fegspelet å då kommer nästan alltid någon å dominerar en, vilket är grymt psykande.

 

Nån som vet hur man kommer ur de??, för när ja blir sån så e de check-syn check-syn check-syn hela vägen :(

 

Att bara check-syna brukar ju sällan fungera särskilt bra så man får tvinga sig att spela aggresivt men man kan tighta till spelet lite så man undviker onödiga problem. Jag har själv haft/har en svacka och eftersom jag vet att AA är den bästa handen man kan ha preflopp har jag valt att gå all-in med den för det mesta så riskerar jag inte att bli utbluffad. Som grädde på moset när allt ändå jävlas så har jag förlorat tre inköp på rad med just AA. Två gånger till en som fick färg med AJs (Varför man nu går all-in med det) och AKs och en gång mot en stege som en fick med JJ. Det gör ju inte precis det hela roligare när det är motigt men eftersom AA fortfarande är den bästa handen så vet jag att jag har en massa vinster tillgodo så det är bara att kämpa på.

 

Om man spelar ett spel som brukar gå med vinst så ska man helst inte ändra för mycket men är man Halv-LAG som jag är så tycker jag det fungerar att tighta till spelet lite tills man vinner igen, Men det är nästan oundvikligt att man blir försiktigare och tror alla har nötterna hela tiden. Igår efter att haft lite flyt valde jag att inte återhöja med AA för att kunna gillra en fälla på floppen men när floppen kom 10Q5 och båda de andra gick all-in la jag mina AA eftersom jag var övertygad om att någon av de andra hade minst tvåpar. Hur som helst så vann den ena en snygg pot med par i damer med en 9 som kicker.

 

Det visar att man spelar passivare och sämre vid motflyt och man får anstränga sig extra för att spela sitt vanliga spel. NL är besvärligt eftersom det bluffas mycket och man lätt lägger halvbra händer när man har en jobbig period.

 

Haha, du måste ha en mkt mkt tomtig bordsimage om du får syn av killar med AJ och AK när du går all-in preflopp. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...