Gå till innehåll

FL - Bordval med hänsyn till medelpottens storlek?


Strixx

Recommended Posts

Hej igen alla...

 

Här kommer en ny fråga...

 

Jag har läst och läst, och inser att i FL är det många som tycker att man ska välja bord med hög flop-%... Och jag kan bara hålla med.. :D

 

Men hur ska man ställa sig till medelpottstorleken??

 

Alltså om man väljer mellan två bord (säg $0,05/$0,1) som båda har typ 70% flop, och det ena bordet har en medelpott på $0,8 medans det andra har 1,5$... :? ... Hur ska man tänka då???

 

Mina funderingar går runt det att folket på det bordet med hög pott är väldigt aggresiv, och man på båda borden överlag är loose....

Tänker jag rätt då?? :roll:

 

Då borde det för en spelare som jag (tight-agressive) vara mer fördelaktigt att välja det bordet med den höga potten???

Eller tänker jag helt fel?? :?

 

* Rurbikkortning - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle gå in på det med lägre pottstorlek pga att det ofta är weaka spelare.

 

Väldigt intressant, så har jag också börjat tänka. Många verkar föredra att spela på så lösa bord som möjligt. Jag har helt enkelt svårt att hålla humöret uppe efter fem utdragningar i rad även om vinsten i slutändan kanske blir större vid såna bord. Det är oftast ganska skönt när alla lägger sig efter att man bettat TPTK på floppen även om det kanske egentligen är bättre för ekonomin att nån tomte synar hela vägen.

 

edit Ok, TPTK kanske folk kan få syna ner, men det vore skönt om fler la sig när jag sitter med AQ och missar floppen totalt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lite förenklat borde man ju kunna karakterisera bordet så här i FL:

 

Hög flop %, Låg snittpott - Loose/passive

Hög flop %, Hög snittpott - Loose/aggresive

Låg flop %, Låg snittpott - Thight/passive

Låg flop %, Hög snittpott - Thight/aggresive

 

Vilket bord man föredrar beror ju delvis på spelstil även om jag misstänker att det sista fallet nästan alltid är sämst ur EV synpunkt. Själv föredrar jag när motståndarna är Loose/passive så jag väljer givet att flop% är ungefär lika hellre ett bord med lägre snittpott.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...