Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vad tror ni? Eller luktar det för mycket färgdrag? Jag hade ju helst sett en rainbowbräda här just för att göra min semibluff mindre uppenbar.

Jag har knappt några reads förutom att JackHerrer precis tagit en gigantisk pot av Lurvenpajs med en stenhård riverbluff med QT på AKKxx - brädan där Lurvenpajs förmodligen satt med triss i kungar. Eller åtminstone ett ess.

Jag tror att JackHerrer är tom (AK/AQ) och det ska ju mycket till för att syna en all in i det läget med A hög. Även om han har AA/KK/QQ så är det ju jobbigt att syna en all in. Den andre killen sätter jag på ett drag, förmodligen färgdraget.

Game # 251943698 - Texas Hold'em No Limit EUR 2,00/4,00 - Table "Mataro"

Game ended 2006-02-17 13:01:59 GMT+01:00

Players:

Lurvenpajs (EUR 1 443,76 in seat 1)

JackHerrer (EUR 1 013,55 in seat 3)

la_doce (EUR 337,65 in seat 4)

ME_TILT_U (EUR 199,10 in seat 5)

midi (EUR 197,00 in seat 6)

Dealer: midi

Small Blind: Lurvenpajs (2,00)

Big Blind: JackHerrer (4,00)

ME_TILT_U was dealt: 7d - 4d

la_doce Call (4,00)

ME_TILT_U Call (4,00)

midi Fold

Lurvenpajs Call (2,00)

JackHerrer Raise (14,00)

la_doce Call (14,00)

ME_TILT_U Call (14,00)

Lurvenpajs Fold

Flop 6s - 5c - Js

JackHerrer Bet (38,00)

la_doce Call (38,00)

ME_TILT_U All-In (181,10)

Postad
Finns inte en chans att dom foldar ett överpar mot dig när du har så liten stack.

Så då sätter man sig med halvstack på valfritt bord och degar in när man träffar hårt på floppen och ingen kommer att lägga överpar eller TPTK? Det låter ju som en plan. :)

Postad
Finns inte en chans att dom foldar ett överpar mot dig när du har så liten stack.

Så då sätter man sig med halvstack på valfritt bord och degar in när man träffar hårt på floppen och ingen kommer att lägga överpar eller TPTK? Det låter ju som en plan. :)

Det är ju helt klart en poäng i detta. Om du sitter med en liten stack blir du lättare nersynad om du går all in. Din fold eq. minskar med andra ord.

Postad

Tycker för övrigt inte att det är bra spelat. För det första ska det vara fold preflop. Sedan tycker jag inte att du får så bra fold eq. med all in betet. Att bara syna är också fel eftersom du inte riktigt har oddsen. Man kan i och för sig tänka sig implicita odds men problemet blir ju då att du sitter med för liten stack för att kunna få maximal utdelning för en ev. träff.

Postad

Nu ser ju min stack ännu mindre ut än vad den faktiskt var eftersom det fanns två st som satt med 250BB+ stackar. Men det är klart. 50BB är ju en ganska liten stack. Det beror på att jag skottade lite på lunchen. Spelar 0.5/1 i vanliga fall så för mig var det två inköp. Men för de andra var mina €200 lika mycket som jag tycker €50 är. Svårt att ställa om...

Det finns ju en särskild spelstil som bygger på små stackar (typ 20BB) som diskuterats väldigt ingående på 2+2. Lite trist att sitta och vänta på händer men i princip kan man garanterat gå med vinst oavsett vem man spelar mot bara man följer reglerna till 100% eftersom man bara spelar på % och aldrig blir bortbluffad.

Postad

Gillar inte alls det här spelet.

1, Som du beskriver det är fi lite "gamblig" och mot såna minskar alltid ens FE.

2, Du ger honom dryga 1:2 när du spelar med en så liten stack, och ett sånt där ställ luktar alltid lite drag - med de oddsen synar jag med överparen alla dagar i veckan.

3, Fi har visat styrka med raise pre ur position och sen bet rakt in i 2 synare, varför risken för ett överpar (som han troligen inte foldar) är större än om han typ raisat först in från MP/LP (i ett sånt fall tycker jag att det här spelet funkar kanske lite bättre).

4, du har inte bara en utan TVÅ fi's som måste folda - en som bettar hårt och en som sitter bakom och bara kallsynar. En viss del av gångerna kommer synaren här ju sitta på ett monster (set) och tillsammans tar de bort alldeles för mkt av den FE du behöver.

5, draget i sig är för dåligt. Ett drag med flushen också, eller med typ flushdrag + 2 överkort, så fine. Med OESD utan överkort - nej.

My $0.2.

Postad
Tycker för övrigt inte att det är bra spelat. För det första ska det vara fold preflop. Sedan tycker jag inte att du får så bra fold eq. med all in betet. Att bara syna är också fel eftersom du inte riktigt har oddsen. Man kan i och för sig tänka sig imlpicita odds men problemet blir ju då att du sitter med för liten stack för att kunna få maximal utdelning för en ev. träff.

Jag vet. :)

Jag var inspirerad av en tidigare hand där jag klonkade stegen med 54s. Tyvärr mot en annan med 54o så vi splittade.

Jag limpade ju in i tidig position. Det var det absolut största felet men jag kände mig sugen på att chansa lite. Synen på höjningen måste jag ju ta eftersom en synar före mig och jag bara behöver pynta 2.5BB till en pott på 12BB.

Sen träffar jag ju floppen ganska bra. Så bra man kan begära. Hans bet på floppen tolkar jag som en vanlig continuation bet och det behöver inte betyda nåt alls. Säkert 7ggr av 10 sitter han där med en miss med AK/AQ/KQ. Den andre killen luktar spaderdrag.

Det är dock möjligt att jag missbedömde min fold equity men det skyller jag som sagt på att jag i vanliga fall spelar lägre. Potten börjar ju bli ganska stor redan och förmodligen har väl spaderdraget odds att syna i princip.

Postad
Gillar inte alls det här spelet.

1, Som du beskriver det är fi lite "gamblig" och mot såna minskar alltid ens FE.

2, Du ger honom dryga 1:2 när du spelar med en så liten stack, och ett sånt där ställ luktar alltid lite drag - med de oddsen synar jag med överparen alla dagar i veckan.

3, Fi har visat styrka med raise pre ur position och sen bet rakt in i 2 synare, varför risken för ett överpar (som han troligen inte foldar) är större än om han typ raisat först in från MP/LP (i ett sånt fall tycker jag att det här spelet funkar kanske lite bättre).

4, du har inte bara en utan TVÅ fi's som måste folda - en som bettar hårt och en som sitter bakom och bara kallsynar. En viss del av gångerna kommer synaren här ju sitta på ett monster (set) och tillsammans tar de bort alldeles för mkt av den FE du behöver.

5, draget i sig är för dåligt. Ett drag med flushen också, eller med typ flushdrag + 2 överkort, så fine. Med OESD utan överkort - nej.

My $0.2.

Jag är helt med i hur du tänker. Men just att betta all in där mot TVÅ st borde ju faktiskt öka min fold equity. Vilken jävla dåre gör sådär med ett drag mot två motståndare liksom? :D

Jag känner tendenser till att vara för weak/tight och kände att här har jag en bra chans att sno en relativt stor pott. Det var ju för denna flopp som jag synade. Den ser ut att ha missat de andra och jag har ett hyfsat drag. Att syna var helt otänkbart eftersom jag förmodligen måste folda på turn. Nu får jag se två kort ifall de synar och dessutom får jag lite fold equity, om än kanske för liten.

Postad

Det finns ju en särskild spelstil som bygger på små stackar (typ 20BB) som diskuterats väldigt ingående på 2+2. Lite trist att sitta och vänta på händer men i princip kan man garanterat gå med vinst oavsett vem man spelar mot bara man följer reglerna till 100% eftersom man bara spelar på % och aldrig blir bortbluffad.

Har du någon länk till dessa? Eller ska man söka på något särskilt?

//Fredrik

Postad

Har du någon länk till dessa? Eller ska man söka på något särskilt?

//Fredrik

Sök på "Ed Miller's Small Stack Strategy" och liknande.

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=genpok&Number=3843300&Searchpage=1&Main=3843300&Words=%2B%26quot%3Bsmall+stack+strategy%26quot%3B+&topic=&Search=true#Post3843300

Det ska finnas någon som gjorde ett experiment av det här men jag kan inte hitta tråden. Borde ha varit i höstas eller förra våren.

Postad

Regel nummer ett:

Ska du spela dåliga starthänder och hoppas på flush/stege måste du ju full buy-in om du skulle sätta den, dessutom vill du oftast ha med så många som helst. Ska du nu spela shortstacked är det ju kvalitetshänder du vill starta med och helst själv kunna ställa in på floppen när du träffar topp-paret

Postad
Regel nummer ett:

Ska du spela dåliga starthänder och hoppas på flush/stege måste du ju full buy-in om du skulle sätta den, dessutom vill du oftast ha med så många som helst. Ska du nu spela shortstacked är det ju kvalitetshänder du vill starta med och helst själv kunna ställa in på floppen när du träffar topp-paret

Absolut. Jag missbedömde hela situationen. Första killen hade träffat TPTK och den andra killen ett set. Det blev ganska blodigt.

JackHerrer Call (143,10)

la_doce All-In (281,65)

JackHerrer Call (138,55)

Turn 6s - 5c - Js - 8c

River 6s - 5c - Js - 8c - Kh

JackHerrer shows: Ad - Jh (a pair of jacks)

la_doce shows: 6h - 6d (three of a kind, sixes)

la_doce wins: EUR 277,10 side pot (with three of a kind, sixes)

ME_TILT_U shows: 7d - 4d (a straight, eight high)

ME_TILT_U wins: EUR 599,30 main pot (with a straight, eight high)

Rake: EUR 2,00

------

En intressant sak är ju att jag fick odds för min all in när båda synade. Potten är ju på €130 och jag behöver ju bara in med €181 för en chans att ta slutpotten på €600. (det förutsätter att jag vinner om jag sätter min stege. Har någon färgdraget så har jag ju inte odds)

Men det kunde jag ju inte veta så jag får nog döma ut mig själv här.