Gå till innehåll

Hur dela upp Handanalysforumet?


Nusseman

Hur vill du att vi delar upp handanalysgruppen?  

190 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur vill du att vi delar upp handanalysgruppen?

    • Fixed limit / Big bet (PL, NL)
    • Low stakes / High stakes


Recommended Posts

 

Underkategorier fungerar som bekant inte, så vi kan inte stycka upp forumet hur mycket som helst, utan vi börjar lite lugnt med en uppdelning.

 

 

Programvaran stödjer ivarjefall kategori (eller grupp) och en underkategori. Idag finns dessa grupper "Aktuella Events", "Om Poker", "Poker sajter", "Spela Poker" och "Övrigt". Jag förslår att man lyfter upp "Handanalys" som idag ligger i gruppen "Om poker" och skapar en egen grupp för den. På så sätt får man lite större manöverutrymme och kan skapa underkategorier som bygger på det jag skrev i förra tråden.

 

Typ:

Texas - Cash - NL - SH

Texas - Cash - NL - FR

Texas - Cash - NL - HU

 

//Matte

 

Intressant idé men det blir en jäkla massa grupper OCH en ny kategori, vilket gör forumlistningen ännu längre. Det är ju där vi vill hålla igen lite, annars skulle vi kunna ha 50 kategorier och 200 grupper men det blir som sagt oöverskådligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna se en uppdelning i Cash och Turnering!!

 

Handanalyser mellan Cash- och Turneringspoker kan ju vara ganska stor. Det är lite tröttsamt att om och om igen se folk som slänger in kommentarer* runt en Sng-hand som om det vore ett cash-game :evil:

(hälften av postningarna går sedan åt att förklara skillnaden mellan cash och turnering - pust)

 

Tycker skillnaderna är tillräckligt stora för att de olika formerna skulle få olika underavdelningar. Dessutom kan ju denna uppdelning uppmärksamma många på att det faktiskt finns en skillnad.

 

*typisk kommentar av en cash-expert: "bara att ställa in och reloada om det skiter sig"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Underkategorier fungerar som bekant inte, så vi kan inte stycka upp forumet hur mycket som helst, utan vi börjar lite lugnt med en uppdelning.

 

 

Programvaran stödjer ivarjefall kategori (eller grupp) och en underkategori. Idag finns dessa grupper "Aktuella Events", "Om Poker", "Poker sajter", "Spela Poker" och "Övrigt". Jag förslår att man lyfter upp "Handanalys" som idag ligger i gruppen "Om poker" och skapar en egen grupp för den. På så sätt får man lite större manöverutrymme och kan skapa underkategorier som bygger på det jag skrev i förra tråden.

 

Typ:

Texas - Cash - NL - SH

Texas - Cash - NL - FR

Texas - Cash - NL - HU

 

//Matte

 

Intressant idé men det blir en jäkla massa grupper OCH en ny kategori, vilket gör forumlistningen ännu längre. Det är ju där vi vill hålla igen lite, annars skulle vi kunna ha 50 kategorier och 200 grupper men det blir som sagt oöverskådligt.

 

Jo, jag har förtsått att ni vill hålla det nere och det måste givetvis hållas på en nivå ni föredrar och/eller klarar av att moderera. Låt mig fundera lite så skall jag återkomma med ett förslag. Under tiden så kan vi fundera lite på vilka indelningar vi vill ha. Det kanske räcker med att skapa grupper för de två/tre populäraste och sedan använda sig av en "övrig" grupp, för att hålla nere på grupperna. Eller så kanske det räcker att göra en sådan här indelning för Texas hold'em vilket verkar vara det "populäraste" spelet. I övrigt gruppen kan man ju då skriva in i rubriken vilket spel det gäller. Eller så gör man som idag att man lägger allt övrigt i en och samma grupp.

 

Det kanske är naturligare att ha PL/NL - FL än NL - PL/FL som jag skrivit i exemplet (men det är ju lätt att ändra)

 

Texas - Cash - NL - SH

Texas - Cash - NL - FR

Texas - Cash - NL - HU

Texas - Turnering - NL - SH

Texas - Turnering - NL - FR

Texas - Turnering - NL - HU

 

Texas - Cash - PL/FL - SH

Texas - Cash - PL/FL - FR

Texas - Cash - PL/FL - HU

Texas - Turnering - PL/FL - SH

Texas - Turnering - PL/FL - FR

Texas - Turnering - PL/FL - HU

 

Omaha - Cash - NL - SH

Omaha - Cash - NL - FR

Omaha - Cash - NL - HU

Omaha - Turnering - NL - SH

Omaha - Turnering - NL - FR

Omaha - Turnering - NL - HU

 

Omaha - Cash - PL/FL - SH

Omaha - Cash - PL/FL - FR

Omaha - Cash - PL/FL - HU

Omaha - Turnering - PL/FL - SH

Omaha - Turnering - PL/FL - FR

Omaha - Turnering - PL/FL - HU

 

Övrigt - Cash - NL - SH

Övrigt - Cash - NL - FR

Övrigt - Cash - NL - HU

Övrigt - Turnering - NL - SH

Övrigt - Turnering - NL - FR

Övrigt - Turnering - NL - HU

 

Övrigt - Cash - PL/FL - SH

Övrigt - Cash - PL/FL - FR

Övrigt - Cash - PL/FL - HU

Övrigt - Turnering - PL/FL - SH

Övrigt - Turnering - PL/FL - FR

Övrigt - Turnering - PL/FL - HU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är en uppdelning som ska ske så tycker jag det är bäst att dela upp det i FL och NL/PL då det som flera andra har påpeket skilljer mer mellan FL och NL än vad det gör men olika limits.

 

Att sedan dela upp varje del i low/middle/high-stakes tycker jag inte vore fel fast risken är ganska uppenbar att det inte blir så mycket liv high-delarna men det å andra sidan kanske motverkas av att det blir kvalitet istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bussresa hem från jobbet senare så har jag följande förslag på kategorier och grupper:

 

Spela poker (Jag gör en omfördelning av grupper och slår ihop kategorierna “om poker” och ”spela poker” till en)

• FAQ

• Dagens fråga

• Nybörjarfrågor

• Livepoker

• Allmän pokerteori

• Texas Hold’em

• Turneringar

• Studier

• Artiklar

• Resultat

• Dagböcker

• Övriga pokerformer

 

 

Handanalys

• Texas – Cash – PL/NL – FR

• Texas – Cash - PL/NL - SH

• Texas – Cash - PL/NL - HU

• Texas – Turnering – PL/NL – FR

• Texas – Turnering - PL/NL - SH

• Texas – Turnering - PL/NL - HU

• Texas – Cash – FL – FR

• Texas – Cash - FL - SH

• Texas – Cash - FL - HU

• Texas – Turnering – FL – FR

• Texas – Turnering - FL - SH

• Texas – Turnering - FL – HU

• Övrigt (där vi använder oss av samma system som idag)

 

(När det gäller turneringar så får man kanske skriva i rubriken om det är SnG/MTT/frirulle/turbo eller så får man skriva in det i löptexten)

 

Eller som PokerPeter skriver:

• Cash – NL

• Turnering – NL

• Cash – FL

• Turnering – FL

 

Eller kanske så här:

• Cash – PL/NL – FR

• Cash - PL/NL - SH

• Cash - PL/NL - HU

• Turnering – PL/NL – FR

• Turnering - PL/NL - SH

• Turnering - PL/NL - HU

• Cash – FL – FR

• Cash - FL - SH

• Cash - FL - HU

• Turnering – FL – FR

• Turnering - FL - SH

• Turnering - FL – HU

 

 

 

Onlinepoker (Byter namn på Pokersajter till onlinepoker vilket gör att kategorin blir mer generell)

• Allmänt om onlinepoker och sajter

• Erbjudanden för POKERFORUM.nu

• Bonusar

• Sajter (Jag förstår att det kan ligga affärsintressen bakom att ha grupper för Heypoker, 24hpoker etc, men om det inte är ngt hinder tycker jag man lägger in dessa grupper i en samlingsgrupp. Dessutom så finns väl de flesta av dessa sajter presenterade med banners)

• Betalningssätt (neteller, webmoney, visa, mastercard etc)

 

Övrigt

• Aktuella events (känns onödigt att den ligger som en egen kategori med tre grupper som inte innehåller så många trådar)

• Vår pokerturnering

• Om Pokerforum.nu

• Off topic (idag finns det två off topic en under ”om poker” och en under ”övrigt”. De kanske behandlar olika off topic men jag slår ihop det till en.)

• Köp och sälj

• Ekonomi och juridik

• Poker som yrke

• Svenska pokerförbundet

• Spelberoende

• Poker i media

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu vill göra en uppdelning som är till för att hitta lättare, så kanske man skulle ha nånting i stil med:

 

Top-par

Draghänder

Nöthänder

Etc

 

Om jag undrar hur jag ska spela TP2K i en viss situation så är ju mid/low stake en mindre intressant indelning än den här föreslagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet, IMHO, är att folk postar sina diskussionshänder i sina dagböcker istället. Detta beror på att tröskeln för att posta upplevs som (för) hög. I dagboken kan du skriva som du vill, om vad du vill, utan att få skit för det. Folk vill gnälla om sina badbeats. De vill visa upp sina snygga händer, där de gör allt helt rätt. Kan de inte göra det i det "stora" forumet, skapar de sina egna världar där de kan göra det.

 

Om man skall dela upp forumet föreslår jag att man gör det utifrån speltyp istället för stakes: NLT, FLT, O, Draw, MTT, SnG, övrigt samt en "badbeat och gnäll-grupp"(dit mod kan flytta det som inte passar i de övriga grupperna pga lite innehåll etc)

 

Huvudproblemet är dock att få en bättre atmosfär i handanalysgruppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...