Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En hand som jag funderat på ett tag och där jag spelar enbart baserat på reads och där jag antagligen övertänker spelet på alla gator och gör ytterst marginella beslut på de flesta gator. Misstänker att jag spelar den rätt kasst, men jag har en tanke bakom varje beslut som jag ämnar redovisa. Sedan lär väl kontexten bli "jävla tomtefisk, haha, du suger och tänker fel på alla gator", men det är smällar man får ta.

5/10 Tx NL.

UTG: ca 800 i stacken.

JAG: täcker.

Reads: i början av handen inga. Jag tror det är första gången jag möter denna motståndare, och han har nyss satt sig ner.

PREFLOP:

Han höjer UTG till 50. Får tre syner bakom, jag synar med Q :diamond: 9 :diamond: ur BB.

Denna syn tar jag för att:

De två som synade bakom har djupa stackar (effektiva stackdjup ca 3000-4000) - bra implicita för mig ifall jag klonkar tillräckligt hårt. Jag har en jättelös och slaskig image, gjort en del marginella spel som dock gått vägen, så jag räknar kunna antingen vinna en stor pott eller förlora en liten. Går ju inte alltid som jag tänkt mig, men i alla fall. Inser såklart att denna syn troligtvis är alldeles för lös ur position, men jag gillar att titta på floppar, det är ju trots allt kul.

Flop: (Pott: 200)

K :spade: Q :spade: x :heart:

JAG checkar.

UTG betar 50.

UTG+2 synar 50.

JAG synar 50.

Okej, så fort han betar 50 säger det "DINGDINGDING" i min klocka. Eller, "ALARMA". Som jag ser det så är Fi's bet antingen ett mesbet med TT/JJ eller jättestål (KK/QQ, troligtvis KK). Är lite osäker på vad Fi kan tänkas ha dock. Bestämmer mig för att bara syna och planerar att donkbeta 200 oavsett turnkort.

Detta för att jag inte orkar slå om än, dessutom så tror jag att ett 200-bet kan representera ex. färgdraget och faktiskt få syn av TT/JJ. Dessutom vill jag gärna kolla lite på Fi medan han bestämmer sig hur han ska agera med ett bet framför sig, om jag checkar så kommer han autobeta och då måste jag passa. Jag vill helt enkelt få lite info om Fi:s reaktion.

Turn: (Pott: 350)

K :spade: Q :spade: x :heart: x :diamond:

JAG betar 200.

Fi steker och fipplar med korten. Ett tag ser det ut som om han ska passa. Till slut synar han. UTG+2 passar. Jag vet inte - detta bekräftar lite av min read i mina ögon. Det såg ut som om han var svag på sättet som han agerade på. Alltså tror jag att han mycket väl kan ha just TT/JJ och att min dam faktiskt står. Det är ju antingen något sådant eller jättestålet IMHO.

River: (Pott: 750)

K :spade: Q :spade: x :heart: x :diamond: A :club:

JAG checkar. Ser inget som helst värde i att beta.

Fi ställer in för ca 430.

Urk. Jätteurk. Luktar alltså lite som om min read varit tokfel. Börjar ett tag klura på om esset kan ha hjälpt honom, men vad ska han ha som han spelar sådär som innehåller ett A? Bestämmer mig till slut för att syna av följande anledningar:

1) Jag tror faktiskt att synen är EV-. Jag tror inte att min hand står tillräckligt ofta för att synen ska vara korrekt. Men, det finns ju en liten chans att han av någon anledning får för sig att beta TT/JJ ändå. Har ju sett skummare spel.

2) Jag vill verkligen se hans hand. Jag vill ha information om dels om min read var det minsta korrekt, dels vad fan det är för något som han faktiskt spelar som han gör. Riktigt skumt spel av honom, och jag vill kunna lagra den informationen i min kunskapsbank över spelare.

3) Det är rätt billigt ändå, en fyrahundring har jag råd med. Visar det sig att han har superstål, so be it. Får väl ta tillbaka den nästa gång han ger billiga kort med färgdrag ute, har han TT/JJ som jag misstänkte från första början så blir jag glad, har han KK som jag misstänkte så får jag bita i det sura äpplet.

Jag vet inte, men jag tyckte mig få den informationen jag ville ha med mitt turnbet och agerar därefter. Huruvida det är bra, rätt, fel, har jag ingen aning om.

Postad

Okej, några korta reflektioner:

Tycker synen med Q9s är given preflop. Du får 1:5 direkt och sjuka implicita, och dessutom är det bra för imagen. Given syn.

Gillar spelet du gör med den handen, när du nu bestämmer dig för att spela den. Känns som att syna floppen och donkbetta turn är det spel du kommer undan billigast med om du skulle vara uppe mot ett monster och/eller inte ger chans för andra händer att dra ut med när bara ett kort är kvar.

Så, till river. Tänkte direkt att "Fan, det är ju bara att passa, vafan slår du liksom", och antagligen är nog folden det rätta. Du får vadå, typ 2:5 drygt, men är verkligen en bluff med TT/JJ så stor del av hans HD här att ens det kan täcka? Mina second-doubts kommer av att han ju får det perfekta riverkortet att bluffa på, nu när du har spelat handen som du har gjort, och han kanske tror att han t.o.m kan få dig att folda KQ där (jag menar, han har ju inte spelat med dig, och kan inte veta att du aldrig har haft i närheten av sådant stål), även om det är tveksamt med tanke på att det fortfarande är relativt billigt.

Äh, jag vetefan. Spontant tycker jag att det känns som AQ, men kanske att det kan vara rätt med en syn ändå, givet priset.

Postad

Tycker handen är ganska dåligt spelad rätt igenom. Synen preflopp är ytterst marginell. Du skriver inte hur djup din egna stack är vilket har en viss betydelse. Q9s i all ära, men om du ska vinna en stor pott mot någon med djup stack ska det mycket till. Vad vill du träffa? En Q-hög färg, en triss eller ett två par. Träffar du något av detta och får action av en stor stack är det ofta troligt att du ligger under. Mot antingen set eller en högre färg.

Det är i så fall stegen som du kan dega in rejält med, men hur oftar har du JT8 på brädan?. KJT är desutom en också troligt jobbig då AQ inte alls är orimmlig att någon har. Fast du lär ju få pay av JJ,TT och KK.

Pott-oddsen lockar, men du kan få svårt att släppa handen om du träffar bra mot någon som har nöten. Tycker inte det är ett större fel du gör preflopp. Sitter hellre med suited connectors eller suitade one-gap connectors och synar med. Q9s är en för svag hand.

Floppen är ingen höjdare för dig. Du har mellanpar utan kicker. Färgdrag och stegedrag gör det än värre. Med så många spelare i potten är det ofta du är slagen på den floppen. Mesbetet som UTG gör är lurigt, har ingen read på han. Kan betyda vad som helst. Din syn där känns ganska rätt, även om den inte är given.

Sämsta spelet gör du på turn när du betar ut. Visst kan det hända att dem har TT/JJ, men de är inte många gånger. Du slår visserligen draghänderna.

Att check-folda rivern är ju ganska givet. Du slår bara en bluff här. Jag hade satt fi på KK, AA, JT eller AK på rivern. Det luriga här är att fi spelar handen så passivt, varför betar han så svagt på floppen? Är ju en livsfarlig flopp med alla drag. Det motiverar möjligen att syna på rivern mot en bluff.

Ponera att en Q kommer på turn. Du betar och blir re-raisad av en stor stack. Foldar du då eller åker degen in? Om det kommer en 9 på turn och det blir rejält med action?

Ska du spela med djupa stackar och gå för en rejäl pott vill jag ha kort som kan ge mig nötter, eller nåt som liknar.

Finns ju givetvis flera perspektiv på detta. Varierar ju mycket från olika spelstilar hur man ska spela och hur bordet ser ut. Min approach är i alla fall att slänga preflopp, det blir enklast så.

Nåt som inte gör det bättre är att du blir först att agera på alla gator.

Min analys utgår från att spelarna du möter kan spela hyfsad poker och att du i alla fall har en stack på typ 2k.

Postad

Om jag glömde skriva i min första post:

Var två större stackar med 3000-5000, jag satt väl på 4-5000 när denna hand utspelade sig om jag minns rätt.

Är inte detta bara ett uttryck för taskig karaktär? Någon som inte orkar sitta och vänta på nästa hand och därför söker med ljus och lykta efter argument som kan ge anledning att spela allt hela tiden.

Q9s är marginellt - agreed - och att jag har taskig karaktär är det väl rätt få som betvivlar (även om jag är rätt snäll), och argument för att spela händer behöver jag knappast. De finner jag själv!

Träffar du något av detta och får action av en stor stack är det ofta troligt att du ligger under. Mot antingen set eller en högre färg.

Beror ju lite på hur mycket action, av vem och hur bordet ser ut. Jag kände att jag hade rätt bra koll på de större stackarna. Så det hade kunnat gå. Det beror lite på vem och hur betandet går om jag är villig att backa hela stacken.

Mesbetet som UTG gör är lurigt, har ingen read på han. Kan betyda vad som helst. Din syn där känns ganska rätt, även om den inte är given.

Magkänslan skrek direkt "medioker hand, typ TT/JJ, som ändå inte orkar passa - klassiskt nätspelarmisstag, eller jättestål, typ KK, som han gör en weak lead på eftersom han hoppas på omslag med". Är faktiskt rätt säker på att det INTE handlar om AQ/AK här.

Sämsta spelet gör du på turn när du betar ut. Visst kan det hända att dem har TT/JJ, men de är inte många gånger. Du slår visserligen draghänderna.

Personligen så tycker jag mitt turnbet är typ det enda jag gör rätt i denna hand, men visst kan det diskuteras. Storstacken hade checkat och verkade allmänt ointresserad av potten, jag ville ha info om var jag stod, och framförallt: jag trodde mig kunna få syn av TT/JJ där faktiskt, så det var inte en ren bluff eller ett rent infobet, utan även något av ett värdebet mot en riktigt passiv Fi.

Är ju en livsfarlig flopp med alla drag. Det motiverar möjligen att syna på rivern mot en bluff.

Det, plus min inre Nicke Nyfiken, gjorde också att jag synade. Dessutom så kanske den personen dyker upp fler gånger, då har jag mer info om hans spel.

Ponera att en Q kommer på turn. Du betar och blir re-raisad av en stor stack. Foldar du då eller åker degen in? Om det kommer en 9 på turn och det blir rejält med action?

Då sitter jag i skiten och förbannar mig själv över att jag nödvändigtvis ska spela skithänder preflop :)

Sedan försöker jag väl utvärdera läget, betandet, vem Fi är, vad han kan tänkas ha och hur jag bör agera.

Finns ju givetvis flera perspektiv på detta. Varierar ju mycket från olika spelstilar hur man ska spela och hur bordet ser ut. Min approach är i alla fall att slänga preflopp, det blir enklast så.

Denna kväll var väl min spelstil att se oerhört många floppar, speciellt i position och gärna mot de övriga större stackarna, jag var på spelhumör helt enkelt :) Fick bra betalt med mediokra händer (typ TP-ignen kicker) mot småstackar också, jag byggde min stack genom att vinna med A7s mot AQ på A65-flop där jag också hade färgdraget (i en pott där någon i EP höjt och fem pers synat till mig på SB - klart jag synar) och sedan nästan uteslutande av att ta pengar från mindre stackar. Hade inga direkta konfrontationer med någon större stack - tror jag spelade 2 medelpotter där en större stack var involverad till turn, inga större, samt bara en eller två potter med hyfsat signifikant flopaction. Gjorde en positionsbaserad bluff-reraise på floppen när jag hade position och stackdjupen var rätt för ett spel, annars har jag hållit mig lugn mot de större stackarna.

Men jag förstår vad du säger. Det är farligt att spela marginella händer mot andra stora stackar, och det räcker med ett misstag för att det ska bli jävligt dyrt, särskilt som man har det här äckliga som kallas för "pot-committed" som tvingar en att ta turnsyner där man har odds men inte leder :)

Postad

Såg inte att det var Parres hand jag analyserade. Antog att det var 5/10$ NL, gör ju egentligen ingen skillnad. Men live är alltid live, blir lösare och djupare stackare så då har jag lite mer förståelse för ditt spel.

Tycker inte turnbeten är helt rätt, ganska jobbigt spel. Du är först ut på turn och har två spelare bakom dig på turn. Du betar 200 rätt ut och det känns mindre troligt att båda ska folda, vilket du självklart vill. Du får syn av händer som slår dig och ett drag. Är du uppe emot ett drag så har du en gynnsammare sits. Men rivern blir ändå jobbig då du är först ut på rivern.

Du checkar rivern om du blir synad på turn om inte Q eller 9 faller. Det gör det ganska lätt för din motspelare att sno potten från position.

Otroligt svårt att syna med damen där. I så fall får du planera redan på turn att check-syna rivern om inte färgen eller stegen faller. Känns tungt att spela så, även om det kan vara riktigt rätt.

Postad

Tack för synpunkterna, Macaronis och psatiw.

Jag läste de för ett tag sedan, tänkte "TYVM", skulle svara, glömde, så kom jag att tänka på det nu istället.

I alla fall.

Min read var rätt.

Jag steker i en evighet, försöker snacka med han för att få ut något, det går inte så bra, så jag synar för att jag är nyfiken.

är Fi's bet antingen ett mesbet med TT/JJ eller jättestål (KK/QQ, troligtvis KK).

Min read är rätt.

Han har KK för toppset. Jag muckar, noterar i min hjärna, knackar bordet, ler och säger nice hand.