Gå till innehåll

Neteller, kort eller direkt till konto?


firs

Recommended Posts

Kort&gott, bankwire syns, debitcard syns mindre.

Tack för svaret.

 

Att en bankwire från Neteller syns i min kontohistorik förstår jag, men hur registreras bankomatuttag med debitcard? Borde det inte väcka en del uppmärksamhet om person N.N. tar ut ett antal 10k kronor/månad i kontanter med ett relativt obskyrt bankomatkort? Alla uppgifter som är kopplade till mitt korts identitet (namn/kortinnehavare och förmodligen personnummer) torde väl registreras vid varje uttagstillfälle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte också snabbare att föra över pengarna till sitt debit-card? Som jag förstått det ska man kunna ta ut pengarna direkt man fört över dem. För du över till ditt bankonto dröjer det väl ett tag innan pengarna kommer in?

 

Jo, bankwire tar några bankdagar, 2-3 cirka.

Och uttag med debitcard kan man göra på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget debitcard, men jag har Neteller-kontot kopplat till ett svenskt bankkonto. Finns det nån fördel med att använda kortet för uttag jämfört med att skicka pengarna direkt till mitt bankkonto?

 

Kort&gott, bankwire syns, debitcard syns mindre.

 

Nu när NetEller även finns inom EU så kan det även vara riskabelt att ofta ta ut stor summer och flera gånger per år via debitcard i Sverige. Skattemyndigheterna kan göra een förfrågan om uppgifter från NetEller om de vill.

 

Historiskt sett så har skattemyndigheten gjort det på utländska VISAkort som används flitigt i Sverige och då fått nys om svenska som gömt pengar utomlands.

 

Gäller det små summor så är inte risken speciellt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när NetEller även finns inom EU så kan det även vara riskabelt att ofta ta ut stor summer och flera gånger per år via debitcard i Sverige. Skattemyndigheterna kan göra een förfrågan om uppgifter från NetEller om de vill.

 

Historiskt sett så har skattemyndigheten gjort det på utländska VISAkort som används flitigt i Sverige och då fått nys om svenska som gömt pengar utomlands.

 

Gäller det små summor så är inte risken speciellt stor.

Det låter som att det är smartare att spela med öppna kort (no pun intended) och föra över pengarna från Neteller till bankkontot. Visserligen syns transaktionerna i mitt kontoutdrag, men det är inget som någon kommer att lägga märke till så länge det rör sig om någorlunda sansade belopp.

 

Har jag fattat rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när NetEller även finns inom EU så kan det även vara riskabelt att ofta ta ut stor summer och flera gånger per år via debitcard i Sverige. Skattemyndigheterna kan göra een förfrågan om uppgifter från NetEller om de vill.

 

Historiskt sett så har skattemyndigheten gjort det på utländska VISAkort som används flitigt i Sverige och då fått nys om svenska som gömt pengar utomlands.

 

Gäller det små summor så är inte risken speciellt stor.

Det låter som att det är smartare att spela med öppna kort (no pun intended) och föra över pengarna från Neteller till bankkontot. Visserligen syns transaktionerna i mitt kontoutdrag, men det är inget som någon kommer att lägga märke till så länge det rör sig om någorlunda sansade belopp.

 

Har jag fattat rätt?

 

Gäller det mindre summor så känns det som det kvittar. Gäller det större summor så kan du plocka ut pengarna utomlands, men då måste man nog berätta för NetEller att du ska plocka ut pengar med kortet utomlands annars går det inte om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cheunce,

 

tack för svaret.

 

Ang. storleken på uttagen: Har du (eller nån annan) nån aning om vad som är ett "säkert" belopp och hur stora/frekventa transaktionerna ska vara för att banken ska larma Bosse? Jag har stött på en del olika besked här på forumet, men jag har svårt att skaffa mig nån exakt uppfattning om vilka siffror vi snackar (mer än att 1000 sek varannan månad är säkert och 50000 sek varje dag torde göra banken intresserade av mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte det med varifrån insättningarna kommer att göra också? om det står Expekt på varje insättning så är det väl lite säkrare (som i att banken inte informerar bosse) än om det är en vanlig insättning ifrån ett bankkontor?

 

Tror det är så att banken har en skyldighet att informera om misstänkt penningtvätt och där borde väl inte pokersajter vara medräknade?

 

(klart att man kan tvätta pengar genom en pokersajt också för att få det att se bra ut på kontobesekdet vad vet jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...